Svepytor & tväraste möjligaste trafik-kurvan för A32 & A35?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Svepytor & tväraste möjligaste trafik-kurvan för A32 & A35?
Jag söker fakta om: Svepytor & tväraste möjligaste trafik-kurvan för A32 & A35?
4 st frågor
Fråga 1
Det åker en SL A32 på en enkelspårsbana mellan 2 murar som befinner sig bredvid varandra. Det är en maximalt möjlig kurvig kurva för A32, där mellan murarna. Det är vad spårvagnen klarar av som minst. Hur brett är det minsta möjliga mellanrummet mellan de 2 murarna ?
Fråga 2
Det åker en SL A35 på en enkelspårsbana mellan 2 murar som befinner sig bredvid varandra. Det är en maximalt möjlig kurvig kurva för A35, där mellan murarna. Det är vad spårvagnen klarar av som minst. Hur brett är det minsta möjliga mellanrummet mellan de 2 murarna ?
Fråga 3
Hur tvär och snäv får en spårvägskurva vara som minst för en SL A32 ?
Fråga 4
Hur tvär och snäv får en spårvägskurva vara som minst för en SL A35 ?
Det är frågor som jag just nu försöker få besvarade i syfte att fundera vidare på detta med vändslingor, både i verkligheten och kanske även som skalamodellspårväg kanske. Ett sätt att få kunskap kan numera vara att ställa frågor i forum, där det kan finnas personer som kan svaren utantill, kanske?
//Matsälgen🫎
4 st frågor
Fråga 1
Det åker en SL A32 på en enkelspårsbana mellan 2 murar som befinner sig bredvid varandra. Det är en maximalt möjlig kurvig kurva för A32, där mellan murarna. Det är vad spårvagnen klarar av som minst. Hur brett är det minsta möjliga mellanrummet mellan de 2 murarna ?
Fråga 2
Det åker en SL A35 på en enkelspårsbana mellan 2 murar som befinner sig bredvid varandra. Det är en maximalt möjlig kurvig kurva för A35, där mellan murarna. Det är vad spårvagnen klarar av som minst. Hur brett är det minsta möjliga mellanrummet mellan de 2 murarna ?
Fråga 3
Hur tvär och snäv får en spårvägskurva vara som minst för en SL A32 ?
Fråga 4
Hur tvär och snäv får en spårvägskurva vara som minst för en SL A35 ?
Det är frågor som jag just nu försöker få besvarade i syfte att fundera vidare på detta med vändslingor, både i verkligheten och kanske även som skalamodellspårväg kanske. Ett sätt att få kunskap kan numera vara att ställa frågor i forum, där det kan finnas personer som kan svaren utantill, kanske?
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Re: Svepytor & tväraste möjligaste trafik-kurvan för A32 & A35?
Jag hittade kommentarer om kurvradie för SL A32 i dessa gamla trådar:
//Matsälgen🫎
Källa: viewtopic.php?p=17302#p17302Stefan Widén skrev: ↑fredag 04 juli 2003 3:01 minsta radie på linjen brukar vara 25 m...då erhålls en god komfort och ..litet slitage...vid slingor och i depåer kan man minska till ca 20 m...
Stefan
Källa: viewtopic.php?p=17854#p17854Ragnar T skrev: ↑lördag 12 juli 2003 21:27 För att undanröja missförstånd:
A32 kan/får köras i kurvradier i trafikspår ned till 25 meters radie och då med full last. På bangård kan/får man köra olastat i 20 meters radie. Inget hindrar dock att man efter vissa modifieringar på vagnen kan köra med full last i trafikspår ned till 20 meters radie, men det har inte varit aktuellt hittills. Jag har dock t ex för mig att systervagnen i Croydon kan köras i trafikspår med full last ned till 20 meters radie.
Hur det är med vagnarna i Köln, Saarbrücken m fl platser känner jag f n inte till, men det kan jag ju ta upp som en fråga, då representanter för alla köpare av olika varianter av denna vagntyp skall samlas i Köln efter semestrarna för att diskutera gemensamma angelägenheter med Bombardier.
Hur smakar f ö kaffet i Köln?
/LRV-Ragge
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

- Stefan Widén
Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
A35 klarar 17 m
Stefan
A35 klarar 17 m
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
Det där är - betr. A32 - väl utrett i denna tråd: viewtopic.php?t=43721Stefan Widén skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 8:12 Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
A35 klarar 17 m
Stefan
Betr. A35, se vidare denna tråd: viewtopic.php?p=258102#p258102
Sign. "Matsälgen" skulle behöva leta lite bättre själv.
Betr. svepytor finns inga detaljer publicerade såvitt jag vet. Kamrat Widén får säga emot mig om så erfordras.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 20 maj 2025 18:41, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
I Göteborg gäller den här ritingen: Utrymmesbehov för spårväg
Där finns en tabell med schablonmässigt beräknade vagnsutslag i olika kurvradier. De gäller förstås Göteborg, men är nog tillämpliga för de flesta nutida vagntyper utom det mått som heter U1. Det är höger sida i vänsterkurva och det påverkas av M31 osymmetriska front och akter. För vagnar med symmetrisk front och akter bör man kunna räkna med att U1=U2 (vänster sida i högerkurva).
Där finns en tabell med schablonmässigt beräknade vagnsutslag i olika kurvradier. De gäller förstås Göteborg, men är nog tillämpliga för de flesta nutida vagntyper utom det mått som heter U1. Det är höger sida i vänsterkurva och det påverkas av M31 osymmetriska front och akter. För vagnar med symmetrisk front och akter bör man kunna räkna med att U1=U2 (vänster sida i högerkurva).
- dr Cassandra Nojdh
Jag tackar ingenjörn för denna referens. Göteborgs stad har tydligen publicerat en hel mängd material rörande trafik och stadsbyggnad:Harald skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 10:11 I Göteborg gäller den här ritingen: Utrymmesbehov för spårväg
https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arki ... start.html
Jag undrar om man kan återfinna något liknade i Stockholm? Här kanske man kan leta:
https://tillstand.stockholm/tillstand-r ... tlig-mark/
Men nu är ju inte Stockholm någon spårvägsstad, utan här är är det tunnelbanans unika status som gäller, har jag hört.

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Hallå Stefan!Stefan Widén skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 8:12 Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
A35 klarar 17 m
Stefan

Tack för gensvar och för uppdateringen:
SL A32 kan vända i en vändslinga vars radie som snävast är 18 meter, och en SL A35 kan vända i en vändslinga vars radie som snävast är 17 meter. Nu vet jag detta! Det skiljer en meters tolerans mellan A32 och A35.
Så....
Vad händer om A32 av misstag körs in i en 17 meters kurvradie-vändslinga? Går den igenom då?
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Tack för tips och ritning, Harald.Harald skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 10:11 I Göteborg gäller den här ritningen: Utrymmesbehov för spårväg
Men tyvärr förstår jag mig inte på den vid en snabb anblick. Jag är ingen hejare på ritningar, men kanske kan jag lära mig att förstå den med tiden ändå. Så tack ändå!

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

- dr Cassandra Nojdh
Det där påståendet om A32 får allt kamrat Widén lämna källa på! Har ni faktiskt lyckats köra en A32-vagn i befintligt utförande genom en kurva med 18m radie? Kamrat Widén gjorde uttalanden om detta redan för 20 år sedan, även då utan källhänvisning:Stefan Widén skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 8:12 Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
A35 klarar 17 m
Stefan
Vad Ragnar Thörnblom säger är inte att det går utan vidare, utan att man skulle behöva modifiera mittpartiet, jämfört med dagens utförande, för att lyckas med detta.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 juli 2005 23:15 Inför årets säsong så gjordes det en framställan om att låna en A 32 som gästvagn. Orsaken till att det inte blev A32 är ju den utökade utsättningen p g a gröna linjens arbeten och de kvarvarande vagnar skulle enligt uppgift få nån form av generell tillsyn enligt plan.
Vi har gjort vissa simulerings prov för att testa om vagen fungerar i banans profil. En A 32a är 2.65 bred och på rakspår är de således inga problem. Det är i kurvor som vagnen har ganska stora utsväng, framförallt på mitten. Slingan I Wau ska enligt uppgift vara anpassad för A32. Den sista pusselbiten är vagens prestanda i kurvor. Vagnen klarar 18 m utan last och om jag inte minns fel nu 22 m med last. vilket innebär att det på pappret bli problem då kurvorna vid Nmt är 20 m. Det krävs alltså att vagnsleverantören gör en beräkning för att vara säker. Denna beräkning har inte utförts. och det troliga är att den inte görs, för att ska man i sthlm skapa en reguljärtrafik så är en ny vagntyp som är aktuell mer anpassad för snäva kurvor.
Som jag har visat tidigare så anger tillverkaren i sitt datablad 25m (lastad) som konstruktionsmässig begränsning för Flexity Swift i Stockholmsutförande. https://www.yumpu.com/de/document/read/ ... bombardierRagnar T skrev: ↑söndag 22 februari 2004 11:56 När det gäller A32 i snäva kurvor, så fanns det ingen anledning att specificera vagnen för mindre radier än 25 m i trafikspår (med full last) och för depåspår för 20 m (olastad - en sådan kurva finns i Brommadepån). Vi vet, och visste redan då, att vagnen mycket väl kan köras i snävare radier vid ett något annat utförande hos ledpartierna än det som A32 har. Blir snävare radier aktuella, vilket vi dock för tillfället tyvärr inte ser att det kommer att bli aktuellt, så kan man göra lämpliga modifieringar.
Uppgiften om 20m för olastad vagn återfinns på sidan 111 i Thomas Johanssons Tvärbanebok, med Harry Hondius som uppgiven källa. Att det faktskt går framgår av Thörnsbloms text ovan.
- dr Cassandra Nojdh
Istället för att fabulera fritt kan man ju börja med att läsa denna studie från dåvarande Banverket: Spårväg - Guide för etablering
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 20 maj 2025 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Tack för länkarna Cassandra
Jag har beställt den där boken som du länkade till: "Spårväg : Guide för etablering",
Nu har jag fått svar från Stefan Widén på 2 av 4 frågor, och det var om minsta möjliga kurvradie för A32 och för A35. (jag utgår ifrån att det även gäller A36) jag ser ingen anledning till att ifrågasätta hans kunskap om dessa uppgifter. Man lär sig saker med tidens gång, men man har inte alltid en källa sparad i garderoben.
Nu återstår det 2 frågor:
Fråga 1
Fråga 2
//Matsälgen🫎
Jag har beställt den där boken som du länkade till: "Spårväg : Guide för etablering",
Nu har jag fått svar från Stefan Widén på 2 av 4 frågor, och det var om minsta möjliga kurvradie för A32 och för A35. (jag utgår ifrån att det även gäller A36) jag ser ingen anledning till att ifrågasätta hans kunskap om dessa uppgifter. Man lär sig saker med tidens gång, men man har inte alltid en källa sparad i garderoben.

Nu återstår det 2 frågor:

Fråga 1
Fråga 2
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

- dr Cassandra Nojdh
Den boken finns väl knappast att uppbringa i tryckt form längre, annat än möjligen antikvariskt. I övrigt är det kommentarer från kamrat Widén jag förväntar mig, i förekommande fall. Signaturens åsikter om detta är mindre intressant i sammanhanget.Matsälgen skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 21:53 Tack för länkarna Cassandra
Nu har jag fått svar från Stefan Widén på 2 av 4 frågor, och det var om minsta möjliga kurvradie för A32 och för A35. (jag utgår ifrån att det även gäller A36) jag ser ingen anledning till att ifrågasätta hans kunskap om dessa uppgifter. Man lär sig saker med tidens gång, men man har inte alltid en källa sparad i garderoben.![]()
Bokbörsen, där finns bl.a. spårvagnslitteratur som inte finns att köpa i vanliga bokhandeln.
Det är fritt val att både skriva och att läsa i trådarna, så är det i ett internetforum.
Man får tåla att andre än den önskade personen ger sina synpunkter på det man skriver,
(jag stå ut med dina ibland snorkiga kommentarer, typ sök själv istället.... mm..).
ifall du önskar en privat konversation med Stefan rekommenderar jag att du istället skickar PM eller e-post.
Då kommer ingen annan kommentera dina synpunkter.
Ha det bra och sov gott!
Mvh Mats
Det är fritt val att både skriva och att läsa i trådarna, så är det i ett internetforum.
Man får tåla att andre än den önskade personen ger sina synpunkter på det man skriver,
(jag stå ut med dina ibland snorkiga kommentarer, typ sök själv istället.... mm..).
ifall du önskar en privat konversation med Stefan rekommenderar jag att du istället skickar PM eller e-post.
Då kommer ingen annan kommentera dina synpunkter.
Ha det bra och sov gott!
Mvh Mats
Jag gillar "trams"! 

- dr Cassandra Nojdh
Eftersom ovanstående saknar bäring på trådens ämne eller sakfrågan finns ingen anledning att kommentera detta ytterligare.
Varför påverkas minsta kurvradie av vagnens last?
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 8:12 Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
A35 klarar 17 m
Stefan
Hej Stefan!
Du skrev att "A35 klarar 17 m". Avser 17 meters kurvradie, med eller utan last?
Det återstår frågor angående svepytor.
Hur mycket svepyta åtgår som minst åt sidorna räknat från rälsens yttersidor när kurvradien är:
18 (ARTON) meter för A32?
18 (ARTON) meter för A35?
17 (SJUTTON) meter för A35?
//Mats
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

- Stefan Widén
I Gbg har man valt att offentliggöra sina uppgifter men kan inte se att man gjort det i sthlm iaf inte lika enkelt.
Därmed får de som har tillgång till uppgifterna tänka sig för Vad man sprider
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
Helt rätt, bäste kamrat Widén. Är man inte auktoriserad att offentliggöra dessa uppgifter som ska man inte göra det. Vi är flera som ställt frågor här, men vi får ge oss till tåls. Geometriövningar får väl var och en ägna sig åt själv, efter behov.Stefan Widén skrev: ↑måndag 26 maj 2025 12:42 I Gbg har man valt att offentliggöra sina uppgifter men kan inte se att man gjort det i sthlm iaf inte lika enkelt.
Stefan
Enligt ingenjör CS så var en depåkurva dimensionerande för kravet på 17m för A35
Då ser det ut såhär:CS skrev: ↑onsdag 03 april 2019 16:14Thomas Lange skrev:A36 Agadepån Ö t webb.jpg
Idag 5 mars 2019 prövades det nya ut- och infartsspåret i östra delen av Agadepån. Vagn 553 vek sig runt hörnet under visst motstånd från det rostiga kurvspåret i 17 m radie.
Hittills har alla vagnar behövt rycka ut och in mot eller från Larsberg. Med det nya utfartsspåret kan vagnar köras ut från och in till depån även från Gåshaga- hållet.
Vagnarna av typ A36 är mångkunniga bastarder. De är byggda för att å ena sidan kunna köras i 90 km/h på Saltsjöbanan* (och klara kollison med älg) samtidigt som det ska kunna snirkla sig runt gathörn med ner mot 17 m kurvradie.
Några 90 km/h är det aldrig fråga om på Lidingöbanan men 17 m kurvradie har man nytta av i depåområdet åtminstone.
* Under tiden upphandlingen pågick var det så man tänkte. När vagnarna väl var beställda slopade man idén att konvertera Saltsjöbanan till spårväg.
Nu tror jag direktörn far lite med osanning gällande radien. Mina uppgifter anger densamma till 22m. 17m radie finns eller fanns i växeln till spår 1 på Alkärrshallen. Det är den växeln som satte kravet för A35. Men vad jag förstår så har praktikerna i vagnhallen aldrig verifierat CAF:s leverans genom att köra in på spår 1 med A35.
Innebär färdigställandet av den östra infarten att vagnar numera kan vändas eller var rundkörningen på depån klar innan? Kommer trafikupplägget på linje 21 att ändras nu så att den nya infarten utnyttjas för in- och utryckning?
Beträffande 90 km/h på Lidingöbanan så medger faktiskt spårgeometrin och stationsavståndet mellan Kottla och Högberga faktiskt att den sortens fartsensationer utnyttjas en kort stund. Tyvärr är väl bron över Mölnaån av okänd anledning försedd med en tillfällig hastighetsbegränsning om 50 km/h. Och i signalsystemsprojekteringen ansågs 90 inte vara värt på delsträckan.
MWE skrev: ↑fredag 08 april 2011 10:30Ja du är tyvärr inte ensam om den åsikten. En som är tveksam, för att inte säga kritisk, till enhetsvagnkonceptet baserat på CAFs A35-konstruktion är Thomas Johansson, som i en längre artikel i senaste numret av Modern stadstrafik analyserar vagnkonceptet. Det finns inte anledning för mig att referera eller recensera artikeln ytterligare här, utan om du är medlem i Spårvägssällskapet (det förefaller inte så av din registrering att döma) som rekommenderar jag dig att läsa den.M_M skrev:Jag hejar helt klart på idén med "enhetsvagn" och dessutom hejar jag på konceptet att koppla innerstadslinjer med förortlinjer. Dörr-till-dörr-resa utan byten!
I vissa avseenden får man nog säga att A35 verkar bli en sämre vagn än befintlig A32. Instegshöjden blir t.ex. något högre och den fria dörröppningsbredden minskar med 100 mm. Detta i kombination med SL:s spariver att bara sätta in tre dörrar i 32-m.varianten gör att v i kommer att få problem.
Ytterligare en fråga som diskuterats här tidigare (nästan till leda, får jag säga) är dubbelledvagnars i allmänhet, och A32-ans i synnerhet, svepytor. A35 får genom sin annorlunda vagngeometri bättre egenskaper än A32, men så mycket bättre blir de inte. CAF visar på nedanstående skiss vagnen beteende när den förs genom en kurva med 17 m radie.
![]()
Sådana siffror kan rimligen inte vara hemligstämplade,Stefan Widén skrev: ↑måndag 26 maj 2025 12:42 I Gbg har man valt att offentliggöra sina uppgifter men kan inte se att man gjort det i sthlm iaf inte lika enkelt.
Stefan
Jag förstår din osäkerhet om vad du får och inte får säga, men de upplysningarna jag efterfrågar, bör vara offentliga uppgifter så att allmänheten kan delta i den politiska samhällsdebatten. Sådana upplysningar behövs för att medborgarna ska kunna lägga förslag i ett förhoppningsvist öppet samhälle.

Fotograf är Matsälgen 2025-05-24 DSC_1395. Bilden får användas fritt av icke kommersiella aktörer
SL A32 modellen står på en modelljärnvägskurva vars radie motsvarar ca 30 meter kurvradie i verkligheten.
( PS. Vid SERIÖST intresse av att äga en egen A32-modell. Skicka PM för info.) DS
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"!