A32 på Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A32 på Spårväg City
Just nu undersöker SL och SS möjligheten att köra A32 på Spårväg City, Linje 7.
Det skall bli spännande att se vad resultatet blir.
Det skall bli spännande att se vad resultatet blir.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: A32 på Spårväg City
Kul! Har det inte förekommit rejäla ordkrig här i forumet förr i tiden om detta var möjligt eller inte (eller minns jag fel)?
Vad är syftet med testet nu?
1) Klargöra vem av SS forums medlemmar som hade rätt?
2) För lite att göra?
3) Ambition att byta ut A35 mot A32, p.g.a. högre driftsäkerhet?
Vad är syftet med testet nu?
1) Klargöra vem av SS forums medlemmar som hade rätt?
2) För lite att göra?
3) Ambition att byta ut A35 mot A32, p.g.a. högre driftsäkerhet?
Re: A32 på Spårväg City
Det ansågs väl att A32 inte skulle klara kurvor med liten radie som förekommer på linje 7. Jag har för mig att det inte enbart var forumskribenter som hävdade detta, utan även Trafikförvaltningen ansåg A32 omöjlig/olämplig för linje 7.JohanB skrev: ↑måndag 24 mars 2025 19:32 Kul! Har det inte förekommit rejäla ordkrig här i forumet förr i tiden om detta var möjligt eller inte (eller minns jag fel)?
Vad är syftet med testet nu?
1) Klargöra vem av SS forums medlemmar som hade rätt?
2) För lite att göra?
3) Ambition att byta ut A35 mot A32, p.g.a. högre driftsäkerhet?
Avsikten kanske är att komplettera med en eller flera A32, så att planerad trafik kan köras? Senaste åren har det nästan dagligen varit inställda turer på grund av vagnbrist - och under vissa perioder enbart trafik med ett fåtal museispårvagnar på grund av A35-fel som av mer allvarligt slag.
/Gunnar Ekeving
Re: A32 på Spårväg City
Det låter märkligt. Det finns väl en specifikation för vagntypen där minsta kurvradie är angiven. Anläggningens innehavare bör veta vilken den minsta kurvradien i anläggningen är, så inte behöver man väl ta dit en vagn och prova om den klarar kurvorna. Vill man testa om den klarar snävare kurvor än den är specad för?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Vad vagnen tekniskt klarar för kurvradier är en sak och där är det inga problem.
En annan sak är svepytorna i kurvorna, det är snarare där det ansetts kunna vara problematiskt. Det är väl önskvärt att vagnen inte sveper för långt från närmsta räl i kurvor om inte annat för att annan trafik och fotgängare har rimliga förväntningar pä hur långt ifrån en spårvagn man måste stå för att vara säker när den passeras som inte infrias.
Skulle man rent av kunna klämma dit dedör dörrarna som av någon outgrundlig anledning saknas?
Och så kunde väl "SL" unna sig att klä om dynorna med samma tyg som A35, den lilla lilla kostnaden kan man väl ta när man gör utsidan så fin?
En annan sak är svepytorna i kurvorna, det är snarare där det ansetts kunna vara problematiskt. Det är väl önskvärt att vagnen inte sveper för långt från närmsta räl i kurvor om inte annat för att annan trafik och fotgängare har rimliga förväntningar pä hur långt ifrån en spårvagn man måste stå för att vara säker när den passeras som inte infrias.
Skulle man rent av kunna klämma dit dedör dörrarna som av någon outgrundlig anledning saknas?
Och så kunde väl "SL" unna sig att klä om dynorna med samma tyg som A35, den lilla lilla kostnaden kan man väl ta när man gör utsidan så fin?
Re: A32 på Spårväg City
Svepytor kan man rita upp med CAD. Det har gjorts i årtionden i Göteborg. Man kan ju inte ta dit en vagn och testa innan man har byggt, men det är bra att veta svepytorna innan man bygger.
Den "outgrundliga anledningen" var väl att man måste sätta dit åtta säten för att få den önskade sittplatsandelen.
Den "outgrundliga anledningen" var väl att man måste sätta dit åtta säten för att få den önskade sittplatsandelen.
Re: A32 på Spårväg City
Är det inte så att man har en hel del problem med att A35 inte klarar alla snäva kurvor, så som det enligt specifikation ska göra. Kablar slit loss eller av och liknande problem..? Detta är bara sånt jag hört nämnas, så vet inte sanningshalten i detta.
Möjligen kan det ju vara så att A32 klarar det A35 inte klarar..?
Så om man skiftar vagnpark, så kanske man kan få trafiken att fungera..?
Men men, vi får väl se vad som händer. Nu är det ju samma operatör på alla spårvägarna, så bara det underlättar nog en del.
Möjligen kan det ju vara så att A32 klarar det A35 inte klarar..?
Så om man skiftar vagnpark, så kanske man kan få trafiken att fungera..?
Men men, vi får väl se vad som händer. Nu är det ju samma operatör på alla spårvägarna, så bara det underlättar nog en del.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Ja, även kamrat Widén hävdade detta så sent som 2022: viewtopic.php?p=405276#p405276gek skrev: ↑måndag 24 mars 2025 20:20Det ansågs väl att A32 inte skulle klara kurvor med liten radie som förekommer på linje 7. Jag har för mig att det inte enbart var forumskribenter som hävdade detta, utan även Trafikförvaltningen ansåg A32 omöjlig/olämplig för linje 7.JohanB skrev: ↑måndag 24 mars 2025 19:32 Kul! Har det inte förekommit rejäla ordkrig här i forumet förr i tiden om detta var möjligt eller inte (eller minns jag fel)?
Vad är syftet med testet nu?
1) Klargöra vem av SS forums medlemmar som hade rätt?
2) För lite att göra?
3) Ambition att byta ut A35 mot A32, p.g.a. högre driftsäkerhet?
Avsikten kanske är att komplettera med en eller flera A32, så att planerad trafik kan köras? Senaste åren har det nästan dagligen varit inställda turer på grund av vagnbrist - och under vissa perioder enbart trafik med ett fåtal museispårvagnar på grund av A35-fel som av mer allvarligt slag.
Stefan Widén skrev: ↑lördag 02 april 2022 22:06Felet med A32 är att de i sin konstruktion har svepytor i kurvor som inte liknar någon annan vagn. Hade de haft en längre mitteendel så hade det funkat bättre. A32 är 2.65 samma som A35 så det är inte bredden som felas. Tvärbanans spår byggdes för A32 så där funkar det och man har tagit till för svepet.LÅ1 skrev: ↑lördag 02 april 2022 14:13Då kan man fråga sig om spåren ligger för nära varandra eller om A32 är för breda, eller mer korrekt, har för stora svepytor i kurvorna. För på raksträckorna finns väl inte problemet?Stefan Widén skrev: ↑onsdag 30 mars 2022 20:55 A32 GÅR inte på SpvC. De tar i varandra vid bla Djurgårdsbron.
Vem var sign. RVR? 20 m. således? Ett gammal datablad uppger 25 m., liksom wikipediartikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Flexity_SwiftRVR skrev: ↑måndag 11 september 2006 21:53Nu är det visserligen ytterst få punkter längs med DjL som har en horisontell kurvradie som understiger 20 m (Flexity Swifts konstruktionsmässiga begränsning); Skansenslingan och ett in-/utfartsspår vid Alkärrshallen.MWE skrev:Nej för helskotta, Stefan. Inget mer hemmapulande inom SL! Vi ska ha standardvagnar. Dessa "kreativa lösningar" blir bara dyrare i slutändan.
För innerstaden handlar man upp en vagntyp bättre anpassad till innerstadstrafik (än A32). A32 skulle möjligtvis kunna användas under en övergångstid på en förlängd DL, givet att man makar undar alla hinder så att vagnens svepytor får rum, modifierar mittdelen så att bälgarna inte kryper av vid kurvradier på 18 m. och ersätter elefantöronen till backspeglar med videobackspeglar. Större ombyggnader än så är meningslöst att göra
/M
Icke att förglömma att NB också byggts om för att hantera 2,65 vagnar, bara LB kvar...
Gamla trådar: viewtopic.php?t=4219
Det här blev en citatblaffa som nästan överträffar vad propagandakollektivet "Enceladus" brukar åstadkomma. Ber om ursäkt för det!Ragnar T skrev: ↑söndag 22 februari 2004 11:56Tjaha, varför skulle SL kräva av kollegorna i London att de skall lyssna på SL? Varför anser Du att SL alltid har rätt? Inte har jag påstått att SL har rätt i alla fall!bruse skrev:SL påstår att A32, alltså samma vagn som finns i Croydon, inte går att använda på stadsgator med liten radie. Lyssnar inte London Transport på SL, de har ju alltid rätt!
Samarbetet med kollegorna i Köln, Bonn, Saarbrücken, Haag, Croydon och Istanbul är faktiskt mycket gott och ingen i det gänget anser sig vara förmer än någon annan. Tvärtom så delar vi de flesta uppfattningar om vad som är bra respektive mindre bra hos vår gemensamma Bombardier-vagn! Var och en av oss har punkter där vi kanske tänkt och handlat litet bättre än de andra, men var och en av oss har minsann också haft all anledning att ta lärdom av de andra. Sedan är det inte mer med det!
När det gäller A32 i snäva kurvor, så fanns det ingen anledning att specificera vagnen för mindre radier än 25 m i trafikspår (med full last) och för depåspår för 20 m (olastad - en sådan kurva finns i Brommadepån). Vi vet, och visste redan då, att vagnen mycket väl kan köras i snävare radier vid ett något annat utförande hos ledpartierna än det som A32 har. Blir snävare radier aktuella, vilket vi dock för tillfället tyvärr inte ser att det kommer att bli aktuellt, så kan man göra lämpliga modifieringar.
Bruse, när tänker Du f ö hämta "C20-kaffet"? Hör av Dig så hittar vi tid och plats!
/Radielle Ragge
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 25 mars 2025 13:25, redigerad totalt 4 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
De kanske inte finns någon som kan CAD-a?!Harald skrev: ↑tisdag 25 mars 2025 11:34 Svepytor kan man rita upp med CAD. Det har gjorts i årtionden i Göteborg. Man kan ju inte ta dit en vagn och testa innan man har byggt, men det är bra att veta svepytorna innan man bygger.
Den "outgrundliga anledningen" var väl att man måste sätta dit åtta säten för att få den önskade sittplatsandelen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: A32 på Spårväg City
Lidingöbanan har väl också 2,65 m vagnar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Javisst, det där var en sidodiskussion i sammanhanget.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Harald skrev: ↑tisdag 25 mars 2025 11:34 Svepytor kan man rita upp med CAD. Det har gjorts i årtionden i Göteborg. Man kan ju inte ta dit en vagn och testa innan man har byggt, men det är bra att veta svepytorna innan man bygger.
Den "outgrundliga anledningen" var väl att man måste sätta dit åtta säten för att få den önskade sittplatsandelen.
Det utgrundliga hade väl då varit att "sätta igen" motstående dörr och inte den på andra sidan i andra vagnsänden, det blir ju väldigt märkligt när man kliver på i trängseln på Kungsträdgården och så finns det ingen dörr när man ska kliva av på Styrmansgatan. Det vore läge att montera dit dörrar nu om A32 ska gå i stan.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A32 på Spårväg City
Alltså...
Självklart har det gjorts digitala svepstudier, dessa har gjorts av landets främsta expert.
Och fortfarande kvarstår problemet vid Djurgårdsbron där speglarna tar i varandra sen finns det en plats till där man behöver justera infrastrukturen, men det är av mindre karaktär.
Speglarna måste man dock hantera och det finns ett antal lösningar på det.
Men sammantaget är det inte orimligt att göra de anpassningar som krävs för att köra vagntypen på Djurgården. Och visst måste man titta på den berömda dörren...
Som alla förstår så står vi inför ett vägval och det gäller att hitta den bästa lösningen ekonomiskt och för våra resenärer.
Stefan
Självklart har det gjorts digitala svepstudier, dessa har gjorts av landets främsta expert.
Och fortfarande kvarstår problemet vid Djurgårdsbron där speglarna tar i varandra sen finns det en plats till där man behöver justera infrastrukturen, men det är av mindre karaktär.
Speglarna måste man dock hantera och det finns ett antal lösningar på det.
Men sammantaget är det inte orimligt att göra de anpassningar som krävs för att köra vagntypen på Djurgården. Och visst måste man titta på den berömda dörren...
Som alla förstår så står vi inför ett vägval och det gäller att hitta den bästa lösningen ekonomiskt och för våra resenärer.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Förslag: Ersätt speglarna med kameror och komplettera med en kamera som sitter så att den visar den bakre delen i färdriktningen så man ser tydligt vad bakvagnen sveper över/på, det kan vara nästan omöjligt att se i en backspegel.Stefan Widén skrev: ↑onsdag 26 mars 2025 18:50 Alltså...
Självklart har det gjorts digitala svepstudier, dessa har gjorts av landets främsta expert.
Och fortfarande kvarstår problemet vid Djurgårdsbron där speglarna tar i varandra sen finns det en plats till där man behöver justera infrastrukturen, men det är av mindre karaktär.
Speglarna måste man dock hantera och det finns ett antal lösningar på det.
Men sammantaget är det inte orimligt att göra de anpassningar som krävs för att köra vagntypen på Djurgården. Och visst måste man titta på den berömda dörren...
Som alla förstår så står vi inför ett vägval och det gäller att hitta den bästa lösningen ekonomiskt och för våra resenärer.
Stefan
Visst, det är ett förslag från en lokförare men det är ett väldigt bra förslag som löser två problem.
Re: A32 på Spårväg City
Mycket bra att ni försöker hitta en fungerande lösning; A35 har nu funnits under så lång tid att det knappast längre finns förhoppningar att vagnarnaStefan Widén skrev: ↑onsdag 26 mars 2025 18:50 Men sammantaget är det inte orimligt att göra de anpassningar som krävs för att köra vagntypen på Djurgården. Och visst måste man titta på den berömda dörren...
Som alla förstår så står vi inför ett vägval och det gäller att hitta den bästa lösningen ekonomiskt och för våra resenärer.
skulle kunna bli ens någorlunda tillförlitliga.
Och det trista i sammanhanget är att linje 7 innan A35 hade en välfungerande trafik med A34. Dock ansåg ju Trafikförvaltningen att A34 var en helt omöjlig vagntyp, dessutom ett hot mot trafikpersonalens arbetsmiljö.
/Gunnar Ekeving
Re: A32 på Spårväg City
Nu gör ju de f.d. A34:orna god tjänst på sin hemmaplan...gek skrev: ↑onsdag 26 mars 2025 21:13Mycket bra att ni försöker hitta en fungerande lösning; A35 har nu funnits under så lång tid att det knappast längre finns förhoppningar att vagnarnaStefan Widén skrev: ↑onsdag 26 mars 2025 18:50 Men sammantaget är det inte orimligt att göra de anpassningar som krävs för att köra vagntypen på Djurgården. Och visst måste man titta på den berömda dörren...
Som alla förstår så står vi inför ett vägval och det gäller att hitta den bästa lösningen ekonomiskt och för våra resenärer.
skulle kunna bli ens någorlunda tillförlitliga.
Och det trista i sammanhanget är att linje 7 innan A35 hade en välfungerande trafik med A34. Dock ansåg ju Trafikförvaltningen att A34 var en helt omöjlig vagntyp, dessutom ett hot mot trafikpersonalens arbetsmiljö.

M06 52 i Östra Promenaden, foto 2024-12-12 14.24.43, Leif D
Re: A32 på Spårväg City
Hur funkar A35 på Tvärbanan, är driftsäkerheten för den vagnstypen bättre där?
Re: A32 på Spårväg City
I varje fall över tid har A35 lägre driftsäkerhet än A32 - vissa perioder har alla A35 varit avställda på grund av säkerhetskritiska fel.
Och i dag är enligt sl.se varannan tur på linje 7 (A35) inställd p g a vagnbrist.
/Gunnar Ekeving
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Ackackack, bäste hr. Gädda. Inget är nytt under solen. Rekommenderar hr. Gädda och alla andra (ev.) intresserade att läsa igenom denna tråd (från 2010): viewtopic.php?t=29794Hechtwagen skrev: ↑onsdag 26 mars 2025 18:59Förslag: Ersätt speglarna med kameror och komplettera med en kamera som sitter så att den visar den bakre delen i färdriktningen så man ser tydligt vad bakvagnen sveper över/på, det kan vara nästan omöjligt att se i en backspegel.Stefan Widén skrev: ↑onsdag 26 mars 2025 18:50 Alltså...
Självklart har det gjorts digitala svepstudier, dessa har gjorts av landets främsta expert.
Och fortfarande kvarstår problemet vid Djurgårdsbron där speglarna tar i varandra sen finns det en plats till där man behöver justera infrastrukturen, men det är av mindre karaktär.
Speglarna måste man dock hantera och det finns ett antal lösningar på det.
Men sammantaget är det inte orimligt att göra de anpassningar som krävs för att köra vagntypen på Djurgården. Och visst måste man titta på den berömda dörren...
Som alla förstår så står vi inför ett vägval och det gäller att hitta den bästa lösningen ekonomiskt och för våra resenärer.
Stefan
Visst, det är ett förslag från en lokförare men det är ett väldigt bra förslag som löser två problem.
Kamrat Widén minns nog vad han skrev då, övriga skribenter (som skribenterna i propagandakollektivet "Enceladus" envisas med att kalla alla andra) vill kanske helst vill glömma.
Sedan dess har inget annat hänt än att A34&A35 kommit (och gått), och så det här provet med A32. Nu när AB SS behärskar hela kejsardömet så......
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".