Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av bark »

Det ser ut som om linje 7 kommer att trafikeras av gula Flexity Classic under den första tiden:
Den tyska spårvagnstillverkaren Bombardier har svårt att hinna med sin produktion. En förfrågan har därför gått till Norrköping om att få hyra tre av de tio nya spårvagnar som har beställts.
Mer i Norrköpings Tidningar.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

bark skrev:Det ser ut som om linje 7 kommer att trafikeras av gula Flexity Classic under den första tiden:
Den tyska spårvagnstillverkaren Bombardier har svårt att hinna med sin produktion. En förfrågan har därför gått till Norrköping om att få hyra tre av de tio nya spårvagnar som har beställts.
Mer i Norrköpings Tidningar.
Vad snälla ni är i Norrköping!

"Drabbas spårvägstrafiken i Norrköping av uthyrningen?
- Vi kommer att köra med vagnar av typen M 97, som är tillgänglighetsanpassade. Men om vi får skador på någon eller några vagnar som är anpassade, kanske vi som yttersta reserv tvingas att ta in äldre vagnar som inte är det."

Jag förmodar att Bombas betalar bra - för det är väl dom som ska hyra och inte SL?

Och hur var det nu - det skulle ju inte vara några som helst problem att hyra in spårvagnar från "spotmarknaden" har alla förståsigpåare i Stockholm påstått - dom hade väl inte lika fel den här gången som dom hade om "koncessionsupphandlingen"?

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av bark »

Läser jag artikeln rätt är det Bombardier som hyr av Norrköping och betalar frikostigt.

Ska man kanske tolka det här som att det redan är bestämt att det blir Flexity Classic som blir A35? Inget dumt val i mina ögon.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

bark skrev:Läser jag artikeln rätt är det Bombardier som hyr av Norrköping och betalar frikostigt.

Ska man kanske tolka det här som att det redan är bestämt att det blir Flexity Classic som blir A35? Inget dumt val i mina ögon.
Jag håller med om din sista slutsats - det är en trevlig vagn tycker jag också!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Det är en förfrågan från Bombardier inte ett avtal . Norrköpings kommun är positiva men inga beslut är tagena av SL.
MVH Lagerbrax
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

bark skrev:Läser jag artikeln rätt är det Bombardier som hyr av Norrköping och betalar frikostigt.

Ska man kanske tolka det här som att det redan är bestämt att det blir Flexity Classic som blir A35? Inget dumt val i mina ögon.
Den slutsatsen kan man inte dra - den upphandlingen pågår och har inget med detta att göra (Instämmer inte heller direkt i det sista påståendet, men det får vi i förekommande fall ventilera i annan tråd). Kan bidra med ett alternativt rykte: Försöket med A32 som tramtrain i Nederländerna har avslutats, och fordonsägaren är villig att avyttra de vagnarna till SL för en billig penning.

En sådan lösning skulle faktiskt - givet att priset är det rätta - kunna innebära vissa fördelar.

Tills vidare kan vi ju åka med här - "en typiskt förortsspårväg" - nästan så att man själv skulle vilja fatta körspaken. Det är faktiskt lite "På spåret"-känsla över en del partier i klippet. I övrigt ser man både tyngre och lättare rullande material.

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Johnny
Inlägg: 132
Blev medlem: tisdag 26 november 2002 8:30

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Johnny »

TKO skrev: Och hur var det nu - det skulle ju inte vara några som helst problem att hyra in spårvagnar från "spotmarknaden" har alla förståsigpåare i Stockholm påstått - dom hade väl inte lika fel den här gången...
/Thomas

Hörde jag ordet rönnbär? :D
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

Johnny skrev:
TKO skrev: Och hur var det nu - det skulle ju inte vara några som helst problem att hyra in spårvagnar från "spotmarknaden" har alla förståsigpåare i Stockholm påstått - dom hade väl inte lika fel den här gången...
/Thomas

Hörde jag ordet rönnbär? :D
Det var väl den här tråden som avsågs!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Karsten »

Björn Ehnberg skrev: Den slutsatsen kan man inte dra - den upphandlingen pågår och har inget med detta att göra (Instämmer inte heller direkt i det sista påståendet, men det får vi i förekommande fall ventilera i annan tråd). Kan bidra med ett alternativt rykte: Försöket med A32 som tramtrain i Nederländerna har avslutats, och fordonsägaren är villig att avyttra de vagnarna till SL för en billig penning.

En sådan lösning skulle faktiskt - givet att priset är det rätta - kunna innebära vissa fördelar.
Ja, de vagnarna skulle säkert göra stor nytta på Tvärbanan eller Lidingöbanan, men på Djurgårdslinjen går det inte att köra A32.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

Karsten skrev:
Björn Ehnberg skrev: Den slutsatsen kan man inte dra - den upphandlingen pågår och har inget med detta att göra (Instämmer inte heller direkt i det sista påståendet, men det får vi i förekommande fall ventilera i annan tråd). Kan bidra med ett alternativt rykte: Försöket med A32 som tramtrain i Nederländerna har avslutats, och fordonsägaren är villig att avyttra de vagnarna till SL för en billig penning.

En sådan lösning skulle faktiskt - givet att priset är det rätta - kunna innebära vissa fördelar.
Ja, de vagnarna skulle säkert göra stor nytta på Tvärbanan eller Lidingöbanan, men på Djurgårdslinjen går det inte att köra A32.
Jag visste väl att någon skulle skriva så, hehe.... Och att det blev just Du, K!

Innan vi går vidare ska vi slå fast två saker:
1. Jag kan givetvis inte gå i god för sanningshalten i detta, det är som sagt bara ett rykte.
2. Det rör sig, liksom om valet skulle falla på ex.vis M06, om ett provisorium för de närmaste åren. Det blir, som nog de flesta av oss är överens om att det blir en annan fordonstyp som permanent kommer att trafikera cityspårvägen.

Så till själva saken. Jag skulle nog inte uttrycka mig fullt så kategoriskt (i så fall hade jag väl knappast skrivit här heller..). Det som skulle kunna hindra A32 från att trafikera cityspårvägens första etapp sägs vara dels fordonets minsta kurvradie, dels dess svepytor. Svepytorna bör inte vara något problem, det kan man ta höjd för när man nu bygger om banan. SL har förmodligen redan mätt in de punkter/kurvor där problem kan uppstå. Sedan har vi kurvradien som sådan, och kravet på att kunna ta sig igenom Skansenslingan (och slingan Normalmstorg-Smålandsgatan-Birger Jarlsgatan); det får man kompromissa bort. För den kommersiella trafiken kan jag inte se att detta skulle utgöra någon större begränsning. Återstår kurvan vid Djurgårdsbron samt slingan runt Italiens ambassad. Troligtvis är det den förstnämnda som har den minsta radien - jag har inga siffror till hands, men har för mig att jag har hört 22 m. nämnas (själv tycker jag inte att den ser nämnvärt snävare ut än Gröndalskurvan på Tvärbanan, men jag kan ju ha fel). A32 klarar enligt databladet en tillåten minsta kurvradie på 25 m. men får enligt SL:s riskbedömning utan trafikanter ombort passera igenom kurvor med en minsta radie på 20 m. (vi kan väl kalla det en konstruktionsmässig begränsning i vagnens nuvarande utförande). Detta vitsordas också av allas vår Ragnar T (för dagen omdöpt till Radielle Ragge) i denna tråd. Återstår möjligen A32:s elefantöron till ytterspeglar. Med hänsyn till spårmittsavståndet i t.ex. djurgårdsbrokurvan är det möjligt att mötande vagnar tar i varandra där, och man får kanske överväga att sätta in videobackspeglar istället - en troligen inte alltför kostsam åtgärd. Så påståendet "på Djurgårdslinjen går det inte att köra A32" är nog en sk. sanning med modifikation.

Det finns åtskilliga fördelar med detta, främst att vagntypen har varit i trafik i Stockholm i 10 år nu, och att det finns mycket upparbetad kunskap, både tekniskt och trafikeringsmässigt. Vagnarna är (som framgår av videoklippet ovan) i stort sett identiska med de som går i Stockholm, och det krävs inga större arbeten för att avlägsna de ändringar den nederländske fordonsägare HTM har låtit göra. Främst är det fråga om att ta bort den extra strömriktare som delar ned den nederländska linjespänningen 1,5 kV till traktionssystemets 750 V, samt fotstegen vid dörrarna. De senare anpassade vagnbredden till den plattformsbredd som användes mellan Alphen och Gouda.

Dessutom får man redan från början en rymlig vagn, som efter den inledande perioden 2010 - 2012 kan rekonditioneras och sättas ut på t.ex. Lidingö. Men mycket hänger som sagt på vad HTM kan tänkas vilja ha för vagnarna.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Karsten »

Björn Ehnberg skrev: Jag visste väl att någon skulle skriva så, hehe.... Och att det blev just Du, K!
Ja, det var kanske inte så konstigt att det var jag som svarade? Eller borde det vara det?

Jag kanske skulle lagt in några fler ord och skrivit "Jag har från många håll under längre tid fått förklarat för mig att A32 inte går att köra på DjL" eller "A32 går inte på ett trafiktekniskt hållbart vis att köra på dagens (efter vårens byggen) Djurgårdslinje".

Skansenslingan behövs för den ordinarie trafiken, så där måste det gå att vända de vagnar som ska trafikera Djurgårdslinjen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hur kan Norrköing sende bort så mange vogner? Trenger man ikke vogner til forlengelsen til Ringdansen/Navestad?
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av CS »

På tal om modifierad sanning är det väl helt enkelt så att SL:s banavdelning inte har beställt en modiferad bana för att passa en modifierad sanning. Jag tror att det är lite sent att nu komma med en sådan tilläggsbeställning, men man vet ju aldrig.

Från s.k. tillförlitlig informant kan meddelas att kurvradierna i Skansenslingan är 18, Alkärshallen 17,5 och Djurgårdsbron 21.

I SL:s styrelsebeslut från 2006 står faktiskt fritt ur minnet "...att 6 vagnar som INTE ska vara A32 ska införskaffas för trafiken på Djurgårdslinjen". Hur man ska tolka detta överlåter jag åt experterna.

Beträffande svepytor kan man notera att det har förekommit fall i Gröndal där bakdelen av en A32 har touchat till en stillastående personbil efter att fronten gått förbi utan anmärkning. I Gröndal är kurvradierna ändock rätt angenäma jämfört med ovan uppräknade geometriexempel. Om detta har inträffat i Gröndal bör dels svepet och dels konsekvenserna i stan bli lite större varför det det vore mindre tillrådigt att prova A32 på Djl. Inom svepet ligger då antagligen en del fasta installationer av typen räcken, skyltar och människor.

Men visst du kan ju alltid göra ett försök att köra A32 på Djl. :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av 2763 »

Det finns en kurva på Tvärbane-spårnätet som är 18m. Det vet dock vagnarna inte om så de går förbi alldeles som en dans, förvisso utan folk ombord.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:
Johnny skrev:
TKO skrev: Och hur var det nu - det skulle ju inte vara några som helst problem att hyra in spårvagnar från "spotmarknaden" har alla förståsigpåare i Stockholm påstått - dom hade väl inte lika fel den här gången...
/Thomas

Hörde jag ordet rönnbär? :D
Det var väl den här tråden som avsågs!
Ja det var ju en intressant debatt i den tråden. Nu är ju inte detta någon tävling i "att ha rätt" eller att "förutsäga framtiden" - men visst verkar det i dagens ljus som om en del tittade lite väl djupt i allt för grumliga kristallkulor? Det ska bli intressant att se vad hyreskostnaden blir för vagnarna till DjL, de vågar inte ens jag gissa... Men den som kan avvara några vagnar lär göra en bra affär!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

Hyreskostnaden är budgeterad till 7,5 Mkr per vagn och år, Jag skulle hyra ut min vagn för det!

HS
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Er det riktig tre Dublinvogner kommer til Stockholm til someren?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Odd »

Henrik Schütz skrev:Hyreskostnaden är budgeterad till 7,5 Mkr per vagn och år, Jag skulle hyra ut min vagn för det!

HS
Ja, då lönar det sig nästan att köpa redan nu och sedan sälja efter de tre-fyra åren...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
Henrik Schütz skrev:Hyreskostnaden är budgeterad till 7,5 Mkr per vagn och år, Jag skulle hyra ut min vagn för det!

HS
Ja, då lönar det sig nästan att köpa redan nu och sedan sälja efter de tre-fyra åren...
Nyfiken fråga: Vad kostar en sån där Flexity egentligen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
Odd skrev:
Henrik Schütz skrev:Hyreskostnaden är budgeterad till 7,5 Mkr per vagn och år, Jag skulle hyra ut min vagn för det!

HS
Ja, då lönar det sig nästan att köpa redan nu och sedan sälja efter de tre-fyra åren...
Nyfiken fråga: Vad kostar en sån där Flexity egentligen?

/TKO
Det beror väl på hur du vill ha den utrustad.

//T
Med reservation för tyckfel.
Låst