Och jag som klarade multiplikationen bättre än subtraktionen; en vagn med 2,65 m bredd är 25 cm bredare än en med bredd 2,40 m., vilket teoretiskt ger 7,5 m2 extra. Rätt, Tony!
/M
Norrköpings M06 något för Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
2.65 är det naturliga att bygga
2.65 är ju en standard som i princip redan är införd i sthlm. Både Djl och Tvb har det. för att få möjligaste flexibilitet så är det naturligt att fortsätta på den standarden. Då kan man låna vagnar mellan alla linjer när de bli ihopbyggda. När 4 byggs så är jag övertygad om att man kan ordna fram en förbindelse till Djl och därmed även förlängningen till centralen. Merkonstnaden för detta torde vara överkommlig . Lika så bör det bli en förbindelse till Tbv på lämpligt ställe.. var kan alltid spekulera i. Dett blir då en grund till spårvägens verkliga renesans i sthlm. Ytterligare en anledning till spårförbindelser är ju att merutnyttja verkstadsresurser
Tvärbanans vagnar har förvisso inte de bästa svepradierna och för att få en bra framkomlighet bör den nya vagnen få motsvarande som ex M32. I avdelningen spekulationer så kan man fundera kring A32. Om utbyggnaden blir av tar det ca 5 år minimum innan trafikstart, inräknat projektering överklagande järnvägsplan byggnation mm . Detta gör att A32 är ca tio år eller lite till. De är då mogna för sin första revision. I denna gör man det radikala greppet att bygga om dem lite kortar de båda delarna och förlänger mellandelen . Då får vagnarna bättre svepradier och därmed kan de i ca 20 år till även gå i innerstaden. de nya vagnar får givetvis några lika standarder som ex förstadörrens placering så man kan åstakommat ramper vid de hlp som ite har rätt höjd hela vägen. Då får vi även den handikapanpassning som saknas idag.
Detta lilla ex visar att med kreativa lösningar så kan man åstakomma mycket.. om man tänker till och håller sig vissa givna standarder.
/stefan
Tvärbanans vagnar har förvisso inte de bästa svepradierna och för att få en bra framkomlighet bör den nya vagnen få motsvarande som ex M32. I avdelningen spekulationer så kan man fundera kring A32. Om utbyggnaden blir av tar det ca 5 år minimum innan trafikstart, inräknat projektering överklagande järnvägsplan byggnation mm . Detta gör att A32 är ca tio år eller lite till. De är då mogna för sin första revision. I denna gör man det radikala greppet att bygga om dem lite kortar de båda delarna och förlänger mellandelen . Då får vagnarna bättre svepradier och därmed kan de i ca 20 år till även gå i innerstaden. de nya vagnar får givetvis några lika standarder som ex förstadörrens placering så man kan åstakommat ramper vid de hlp som ite har rätt höjd hela vägen. Då får vi även den handikapanpassning som saknas idag.
Detta lilla ex visar att med kreativa lösningar så kan man åstakomma mycket.. om man tänker till och håller sig vissa givna standarder.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nej för helskotta, Stefan. Inget mer hemmapulande inom SL! Vi ska ha standardvagnar. Dessa "kreativa lösningar" blir bara dyrare i slutändan.
För innerstaden handlar man upp en vagntyp bättre anpassad till innerstadstrafik (än A32). A32 skulle möjligtvis kunna användas under en övergångstid på en förlängd DL, givet att man makar undar alla hinder så att vagnens svepytor får rum, modifierar mittdelen så att bälgarna inte kryper av vid kurvradier på 18 m. och ersätter elefantöronen till backspeglar med videobackspeglar. Större ombyggnader än så är meningslöst att göra
/M
För innerstaden handlar man upp en vagntyp bättre anpassad till innerstadstrafik (än A32). A32 skulle möjligtvis kunna användas under en övergångstid på en förlängd DL, givet att man makar undar alla hinder så att vagnens svepytor får rum, modifierar mittdelen så att bälgarna inte kryper av vid kurvradier på 18 m. och ersätter elefantöronen till backspeglar med videobackspeglar. Större ombyggnader än så är meningslöst att göra
/M
Nu är det visserligen ytterst få punkter längs med DjL som har en horisontell kurvradie som understiger 20 m (Flexity Swifts konstruktionsmässiga begränsning); Skansenslingan och ett in-/utfartsspår vid Alkärrshallen.MWE skrev:Nej för helskotta, Stefan. Inget mer hemmapulande inom SL! Vi ska ha standardvagnar. Dessa "kreativa lösningar" blir bara dyrare i slutändan.
För innerstaden handlar man upp en vagntyp bättre anpassad till innerstadstrafik (än A32). A32 skulle möjligtvis kunna användas under en övergångstid på en förlängd DL, givet att man makar undar alla hinder så att vagnens svepytor får rum, modifierar mittdelen så att bälgarna inte kryper av vid kurvradier på 18 m. och ersätter elefantöronen till backspeglar med videobackspeglar. Större ombyggnader än så är meningslöst att göra
/M
Icke att förglömma att NB också byggts om för att hantera 2,65 vagnar, bara LB kvar...