Premiär för utfart österut

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Premiär för utfart österut

Inlägg av Thomas Lange »

A36 553 provar utfart från Agadepån österut
A36 553 provar utfart från Agadepån österut
A36 Agadepån Ö t webb.jpg (352.78 KiB) Visad 2903 gånger
Idag 5 mars 2019 prövades det nya ut- och infartsspåret i östra delen av Agadepån. Vagn 553 vek sig runt hörnet under visst motstånd från det rostiga kurvspåret i 17 m radie.

Hittills har alla vagnar behövt rycka ut och in mot eller från Larsberg. Med det nya utfartsspåret kan vagnar köras ut från och in till depån även från Gåshaga- hållet.

Vagnarna av typ A36 är mångkunniga bastarder. De är byggda för att å ena sidan kunna köras i 90 km/h på Saltsjöbanan* (och klara kollison med älg) samtidigt som det ska kunna snirkla sig runt gathörn med ner mot 17 m kurvradie.

Några 90 km/h är det aldrig fråga om på Lidingöbanan men 17 m kurvradie har man nytta av i depåområdet åtminstone.

* Under tiden upphandlingen pågick var det så man tänkte. När vagnarna väl var beställda slopade man idén att konvertera Saltsjöbanan till spårväg.
Ju förr dess bättre.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Premiär för utfart österut

Inlägg av CS »

Thomas Lange skrev:
A36 Agadepån Ö t webb.jpg
Idag 5 mars 2019 prövades det nya ut- och infartsspåret i östra delen av Agadepån. Vagn 553 vek sig runt hörnet under visst motstånd från det rostiga kurvspåret i 17 m radie.

Hittills har alla vagnar behövt rycka ut och in mot eller från Larsberg. Med det nya utfartsspåret kan vagnar köras ut från och in till depån även från Gåshaga- hållet.

Vagnarna av typ A36 är mångkunniga bastarder. De är byggda för att å ena sidan kunna köras i 90 km/h på Saltsjöbanan* (och klara kollison med älg) samtidigt som det ska kunna snirkla sig runt gathörn med ner mot 17 m kurvradie.

Några 90 km/h är det aldrig fråga om på Lidingöbanan men 17 m kurvradie har man nytta av i depåområdet åtminstone.

* Under tiden upphandlingen pågick var det så man tänkte. När vagnarna väl var beställda slopade man idén att konvertera Saltsjöbanan till spårväg.

Nu tror jag direktörn far lite med osanning gällande radien. Mina uppgifter anger densamma till 22m. 17m radie finns eller fanns i växeln till spår 1 på Alkärrshallen. Det är den växeln som satte kravet för A35. Men vad jag förstår så har praktikerna i vagnhallen aldrig verifierat CAF:s leverans genom att köra in på spår 1 med A35.

Innebär färdigställandet av den östra infarten att vagnar numera kan vändas eller var rundkörningen på depån klar innan? Kommer trafikupplägget på linje 21 att ändras nu så att den nya infarten utnyttjas för in- och utryckning?

Beträffande 90 km/h på Lidingöbanan så medger faktiskt spårgeometrin och stationsavståndet mellan Kottla och Högberga faktiskt att den sortens fartsensationer utnyttjas en kort stund. Tyvärr är väl bron över Mölnaån av okänd anledning försedd med en tillfällig hastighetsbegränsning om 50 km/h. Och i signalsystemsprojekteringen ansågs 90 inte vara värt på delsträckan.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Premiär för utfart österut

Inlägg av Thomas Lange »

CS skrev:
Nu tror jag direktörn far lite med osanning gällande radien. Mina uppgifter anger densamma till 22m. 17m radie finns eller fanns i växeln till spår 1 på Alkärrshallen. Det är den växeln som satte kravet för A35. Men vad jag förstår så har praktikerna i vagnhallen aldrig verifierat CAF:s leverans genom att köra in på spår 1 med A35.

Innebär färdigställandet av den östra infarten att vagnar numera kan vändas eller var rundkörningen på depån klar innan? Kommer trafikupplägget på linje 21 att ändras nu så att den nya infarten utnyttjas för in- och utryckning?

Beträffande 90 km/h på Lidingöbanan så medger faktiskt spårgeometrin och stationsavståndet mellan Kottla och Högberga faktiskt att den sortens fartsensationer utnyttjas en kort stund. Tyvärr är väl bron över Mölnaån av okänd anledning försedd med en tillfällig hastighetsbegränsning om 50 km/h. Och i signalsystemsprojekteringen ansågs 90 inte vara värt på delsträckan.

Osanning och osanning....

Vad jag skrev var att man har nytta av vagnens förmåga att klara 17 m-kurvor på depåomårdet. Den nyttan gäller även i en kurva med radie 22 m.

Annars tackar vi för sakupplysningarna.

Fler sakupplysningar:

Ut- och inkörning mot/från Öster tillämpas 2-3 april eftersom den västra motsvarigheten är strömlös pga kontaktledningsarbeten i spårharpan därstädes.

Bron över Mölnaån tillåter åter 80 km/h sedan den tillfälliga hastighetsnedsättningen togs bort för några veckor sedan.
Ju förr dess bättre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Premiär för utfart österut

Inlägg av TKO »

Är det någon som åkt med dessa allroundvagnar i 90 km/h? Eller ens 80?

Min erfarenhet är att gångegenskaperna inte är så imponerande ens vid 50 km/h - men dom kanske stabiliseras vid högre hastighet...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Premiär för utfart österut

Inlägg av Stefan Widén »

Å nu dags för "så här är det"

Det finns ett par sträckor på L21 som har 80, Vagnarna går skapligt i dessa efter att CAF bytte delar i lederna som gav upphov till en viss sinusgång.

Som sagt Mölnabron är full STH efter de åtgärder som gjorts.

A35 har provkört in spår 1 i Akh för att just verifiera att det gick. Det är 17 m som gäller som lägsta radie. (sen att man gör allt för att undvika tvärare radier än 25 är en annan femma) i Sks är det 18 m i en av radierna och där vänder vagnarna utan problem. A34 har 18 m.

Man kunde vända vagnar innan den utfarten vart klar. Parallellspåret i depån via tvätthallen har vart klart länge.

I princip kommer alla vagnar att nyttja den nya utfarten förutom en tur som går direkt till Ropsten går ut via Larsberg.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar