Ja tyvärr. Det där med fyra dörrpar var ju bara ett "ska"-krav i kravspecifikationen:Hans Wibacke skrev:A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.
SL skrev:Beställaren anger (ska)-krav med syftet att leverantören ska ha en möjlighet att erbjuda lösningar som gör att utvecklingskostnaderna för fordonen kan hållas på en så låg nivå som möjligt.
I CAF:s ursprungliga offert fanns det faktiskt 4 dörrpar inritade, i konfigurationen 2 + 1 + 1, men ett dörrpar har sedermera prutats bort. Med andra ord: mycket prutades inte men häften prutades genast. Eller åter till ruta ett. Eller snålheten bedrar åter visheten....SL skrev:På fordonet (ska) det finnas minst 4 passagerardörrar på respektive sida.
Tidigare har Veolia Transport försökt påverka SL att överväga en inmontering av det 4:e dörrparet i bef. A32-flotta, men just nu pågår upphandling av trafikeringskontraktet så det är väl inte läge att komma och kaxa. Därför har man också legat lågt gentemot SL när det gäller motsvarande för A35.