Re: SL A36 som förstärknings/ersättningstrafik på Spårväg city
Postat: söndag 20 april 2025 13:10
Problemet med ditt förslag är att du fokuserar på en aspekt (en fördel) och ignorerar alla andra aspekter (inklusive alla nackdelar). Om man väger in alla aspekter så ser man att det absolut inte är värt pengarna att koppla in sig på Ropstensgrenen som du föreslår. Då är det mycket bättre att bygga spårväg mellan Djurgårdsbron och Ropsten.Matsälgen skrev: ↑söndag 20 april 2025 12:46 OBS:: Jag nämnde även tvärbanan.
jag har tidigare skrivit att:
"Det skulle vara bra för både Lidingöbanan och spårväg city, samt även
för Tvärbanan, att med lätthet kunna utbyta vagnar vid behov på detta
snabba och spontana sätt via tunnelbanespåren. "
Avsikten är att knyta samman alla banorna så att vagnar lätt kan förflyttas BUMS
dit de plötsligt gör mest nytta!
Så Det skulle vara mycket bra för alla spårvägarnas trafikering att på detta sättet snabbt
kunna flytta vagnar dit de behövs för tillfället, då behovet av antalet vagnar som behövs
på de olika banorna varierar kraftigt över dygnet.
Vagnarna går nästan tomma på Lidingö på dagen, medans det är trångt på djurgårdens vagnar dagtid.
På sommaren är behovet av vagnar på spårväg City mycket stort, medans det inte är
lika stort på tvärbanan och Lidingö enligt mina egna erfarenheter, och särskilt inte dagtid.
Förra året åkte jag ofta med nästan folktomma 36:år dagtid i båda riktningarna,
medan det vid samma tider var vagnbrist på djurgården. GALET är ordet!![]()
Dagtid på sommaren, kan kortare vagnar göra nytta på Lidingö, Nockebybanan och Tvärbanan,
medan längre vagnar och multikopplade vagnar gör bättre nytta på "Djurgårdsbanan"
Därför är det MYCKET gynnsamt för spårvagnstrafiken på samltiga banor och dåsärkilt för durgårdstrafiekn,
samt inte minst för resenärerna, med att ansluta spårväg City och Lidingöbanan till tunnelbanenätet.
det är absolut värt pengarna, ersättningstrafik med omfattande ersättningbusstrafik är inte gratis
Att köra ledspårvagnar per lastbil mellan banorna är både krångligt,
tidsödande ineffektivt i långa loppet mellan tvärbanan och djurgården
och det är INTE gratis och man får inte med mer än ! stycken vagn per transport
//Matsälgen🫎
Ditt resonemang är lite i stil med: "Tänk vad praktiskt det vore om jag kunde använda samma bestick hemma och i sommarstugan, jag bygger ett rörpostsystem. Det är absolut värt pengarna."
Med det sagt, fördelarna du beskriver är absolut ett argument för att bygga ihop olika spårvägar, men man måste vara medveten om att det finns nackdelar också, som kostnaden.