Prov med utökad trafik Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:
Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Och jag var TYDLIG med att det i så fall blir fråga om nyanskaffning. A35 är i så fall det enda realistiska alternativet i närtid så länge vi talar om 30 m.-vagnar,
Ja visst tycker jag vi ska vara realistiska. Nyanskaffning av A35 i närtid låter helt orealistiskt! ;)

Däremot kan man ju inkludera fler vagnar till Lidingöbanan i framtida upphandlingar. Och då anser jag att konsekvent hålla sig till 30-metersvagnar är mest realistiskt! :)
De flesta tycker nog att 40 meters vagnar var ett misstag och att det är enheterna 30 och 60 som gäller i framtiden.
Tja, det kan man väl tycka, men jag vet inte vad "de flesta" innebär. Kanske inte Stockholms läns landsting. Visst, A36 är egentligen ett missfoster men den går in på hpl. Ropsten. Det är lite som att svansen viftar på hunden, men så är det. Ämnet har delvis (förstås) berörts tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=160

Vad som händer här i framtiden är helt beroende på när och hur det blir med spårväg city. Den diskussionen kan med fördel föras i andra trådar, även om jag personligen är skeptisk till att framföra 60 m.-tåg i city.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Ute och åker »

dr Cassandra Nojdh skrev:Visst, A36 är egentligen ett missfoster men den går in på hpl. Ropsten. Det är lite som att svansen viftar på hunden, men så är det. Ämnet har delvis (förstås) berörts tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=160

Vad som händer här i framtiden är helt beroende på när och hur det blir med spårväg city. Den diskussionen kan med fördel föras i andra trådar, även om jag personligen är skeptisk till att framföra 60 m.-tåg i city.
Just skepsisen mot 60-meterståg i City är väl anledningen till att dessa 40-meters "missfoster" anskaffades till Lidingöbanan (för att i ett senare skede fortsätta till City). Inte att det skulle vara så optimalt enskilt på Lidingöbanan att ha 40-metersvagnar.

När det gäller den där skepsisen mot långa fordon i City, så finns det skäl att påtala att en gång i tiden ansågs det omöjligt med ledbussar i City. Det gick inte! Därför anskaffades inledningsvis dubbeldäckare, tills man kom underfund med att det gick inte heller! Så stod man där. Så uppkom tanken att kanske, kanske det ändå skulle gå att köra ledbussar i City. Om man anpassade hållplatser och omprövade sin egen skepsis. Och då kom vi dit vi är idag. Med massor av ledbussar som angör för ledbussar anpassade hållplatser. ;)

Man kan faktiskt göra samma sak med spårvagnar. D v s ompröva sin skepsis och se till att alla hållplatser är anpassade för 60-meters spårvagnståg. Är det någon idag befintlig hållplats som inte går att anpassa så är det möjligt att man måste köra förbi den med 60-vagnarstågen. Det är ju faktiskt så redan idag att ledbusslinjer hoppar över vissa hållplatser, som istället kortbussar angör. I så fall skulle ju 30-metersspårvagnar på linjen till Valdemarsudde eller Skansen kunna angöra dem. Alternativt till den linjen överförda 40-meters Lidingövagnar.

Men precis som en gång i tiden med ledbussarna, så behöver man ju inte INLEDA med att vara skeptisk. Se på förutsättningarna hållplats för hållplats och se om det går att göra. Sedan förstås att man förlägger och anpassar nya hållplatser så att de klarar 60-metersspårvagnar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Visst, A36 är egentligen ett missfoster men den går in på hpl. Ropsten. Det är lite som att svansen viftar på hunden, men så är det. Ämnet har delvis (förstås) berörts tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=160

Vad som händer här i framtiden är helt beroende på när och hur det blir med spårväg city. Den diskussionen kan med fördel föras i andra trådar, även om jag personligen är skeptisk till att framföra 60 m.-tåg i city.
Just skepsisen mot 60-meterståg i City är väl anledningen till att dessa 40-meters "missfoster" anskaffades till Lidingöbanan (för att i ett senare skede fortsätta till City). Inte att det skulle vara så optimalt enskilt på Lidingöbanan att ha 40-metersvagnar.

När det gäller den där skepsisen mot långa fordon i City, så finns det skäl att påtala att en gång i tiden ansågs det omöjligt med ledbussar i City. Det gick inte! Därför anskaffades inledningsvis dubbeldäckare, tills man kom underfund med att det gick inte heller! Så stod man där. Så uppkom tanken att kanske, kanske det ändå skulle gå att köra ledbussar i City. Om man anpassade hållplatser och omprövade sin egen skepsis. Och då kom vi dit vi är idag. Med massor av ledbussar som angör för ledbussar anpassade hållplatser. ;)

Man kan faktiskt göra samma sak med spårvagnar. D v s ompröva sin skepsis och se till att alla hållplatser är anpassade för 60-meters spårvagnståg. Är det någon idag befintlig hållplats som inte går att anpassa så är det möjligt att man måste köra förbi den med 60-vagnarstågen. Det är ju faktiskt så redan idag att ledbusslinjer hoppar över vissa hållplatser, som istället kortbussar angör. I så fall skulle ju 30-metersspårvagnar på linjen till Valdemarsudde eller Skansen kunna angöra dem. Alternativt till den linjen överförda 40-meters Lidingövagnar.

Men precis som en gång i tiden med ledbussarna, så behöver man ju inte INLEDA med att vara skeptisk. Se på förutsättningarna hållplats för hållplats och se om det går att göra. Sedan förstås att man förlägger och anpassar nya hållplatser så att de klarar 60-metersspårvagnar.
Ja, optimalt är det ju inte med A36, snarare en kompromiss (och det inte precis i ordets rätta bemärkelse). De huvudsakliga skälen till detta har jag redan förklarat, även om det ju rådde någon slag hype kring spårväg city när vagnupphandligen gjordes (trafiken från Strandvägen till Ropsten skulle vara igång 2014 etc.)

Man kan visst vara skeptisk. Jämförelsen med ledbussarna haltar betänkligt, de som används i dagens trafik är ju inte ens tredjedelen så långa. Inte ens de monstruösa dubbelledbussarna når mer än 24 m i längd. Det är få här som har någon erfarenhet att att köra 60 m. spårvangståg i stadstrafik och som vet hur långa och bängliga dessa är. Men frågan är intressant och har diskuterats i många trådar tidigare, och kommer säkert att diskuteras i många framtida trådar. Men lämpligen inte i denna.

PS. Man behöver inte göra något särskilt med A36, om man anser att den längden inte behövs mer. Då monterar man bort tilläggsmodulen och får en A35-a.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Ute och åker »

dr Cassandra Nojdh skrev:Jämförelsen med ledbussarna haltar betänkligt, de som används i dagens trafik är ju inte ens tredjedelen så långa. Inte ens de monstruösa dubbelledbussarna når mer än 24 m i längd. Det är få här som har någon erfarenhet att att köra 60 m. spårvangståg i stadstrafik och som vet hur långa och bängliga dessa är. Men frågan är intressant och har diskuterats i många trådar tidigare, och kommer säkert att diskuteras i många framtida trådar. Men lämpligen inte i denna.
Öhhh, nu var det ju inte längden på en ledbuss jag jämförde med ett spårvagnståg, utan hållandet på principer som senare kan omprövas. Och till principer som kan omprövas hör inte bara längden på fordon utan även var det ena eller andra fordonet körs. Det var så Lidingöspårvagnarna halkade in i City. Men visst kan man hålla på principen att de får halka ur City-diskussionen i denna tråd också. ;)
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av hgsldf »

twr skrev:
Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Och jag var TYDLIG med att det i så fall blir fråga om nyanskaffning. A35 är i så fall det enda realistiska alternativet i närtid så länge vi talar om 30 m.-vagnar,
Ja visst tycker jag vi ska vara realistiska. Nyanskaffning av A35 i närtid låter helt orealistiskt! ;)

Däremot kan man ju inkludera fler vagnar till Lidingöbanan i framtida upphandlingar. Och då anser jag att konsekvent hålla sig till 30-metersvagnar är mest realistiskt! :)
De flesta tycker nog att 40 meters vagnar var ett misstag och att det är enheterna 30 och 60 som gäller i framtiden.
Jo så var det nog, men dubbla 30 från Lidingö via Lidingövägen-Kungsgatan-Fridhemsgatan till Fridhemsplan är inga problem och då korsars förhoppningsvis 4:an där..
Kungsgatan är det bästa exemplet på en gata norr om Slussen som inte är öken och det finns ingen kollektivtrafik utefter den.
/Göran
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Hechtwagen »

Är du ironisk nu eller? Stombusslinje 1 går väl efter Kungsgatan i hela dess sträckning? :shock:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Är du ironisk nu eller? Stombusslinje 1 går väl efter Kungsgatan i hela dess sträckning? :shock:
Förutom det sista kvarteret, på Kungsholmen! :D :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av hgsldf »

Hechtwagen skrev:Är du ironisk nu eller? Stombusslinje 1 går väl efter Kungsgatan i hela dess sträckning? :shock:
Buss är inte ett ett acceptabelt fortskaftningsmedel annan än som fjärrbuss, där man i lugn och ro kan ta plats .
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jämförelsen med ledbussarna haltar betänkligt, de som används i dagens trafik är ju inte ens tredjedelen så långa. Inte ens de monstruösa dubbelledbussarna når mer än 24 m i längd. Det är få här som har någon erfarenhet att att köra 60 m. spårvangståg i stadstrafik och som vet hur långa och bängliga dessa är. Men frågan är intressant och har diskuterats i många trådar tidigare, och kommer säkert att diskuteras i många framtida trådar. Men lämpligen inte i denna.
Öhhh, nu var det ju inte längden på en ledbuss jag jämförde med ett spårvagnståg, utan hållandet på principer som senare kan omprövas. Och till principer som kan omprövas hör inte bara längden på fordon utan även var det ena eller andra fordonet körs. Det var så Lidingöspårvagnarna halkade in i City. Men visst kan man hålla på principen att de får halka ur City-diskussionen i denna tråd också. ;)
Jag ägnar mig ytterst sällan åt principresonemang. Min åsikt är baserad på praktiska, inte principiella överväganden. I övrigt inga kommentarer.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Ute och åker »

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag ägnar mig ytterst sällan åt principresonemang. Min åsikt är baserad på praktiska, inte principiella överväganden. I övrigt inga kommentarer.
Det du skrev är den princip du håller dig till. I övrigt inga kommentarer (om den formuleringen). ;)

Ska man bygga någon sorts komplexitet, så behöver man ha några principer att hålla sig till. Som t ex en turlista och ett underhållsschema. Om man alltid bara var "praktisk" så skulle man bara köra när det stod resenärer och väntade, och bara göra reparationer när något gick sönder. Om man vill vara retorisk. Det funkar ju inte. Har man en bil och vill att den ska fungera bra så håller man sig till principerna i underhållsschemat. Bara att man gör det där provet med utökad trafik leder också till något ökat underhåll, enligt de principer för underhåll man har. I sin enklaste form städning. :)

Jag återgår till länken i det första inlägget i den här tråden: http://lidingosidan.se/lidingo/extra-mo ... ingobanan/. På den länkade sidan läser jag följande mening: "Provet genomförs för att utröna hur tidtabellen och tågmöten på enkelspårsträckan mellan Baggeby, Torsvik och Ropsten påverkas." Nu skulle ju provet utföras denna vecka, och eftersom veckan närmar sig sitt slut, är det därmed gjort, och man får ju då hoppas att det utföll på ett positivt sätt. Kanske någon besitter närmare information om hur det gick med tidtabellen och tågmötena? ;)
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

Ute och åker skrev:....Nu skulle ju provet utföras denna vecka, och eftersom veckan närmar sig sitt slut, är det därmed gjort, och man får ju då hoppas att det utföll på ett positivt sätt. Kanske någon besitter närmare information om hur det gick med tidtabellen och tågmötena? ;)
Tidtabellen fungerade och tågmötena skedde där de skulle. Men marginalerna är små, det gäller att förare och trafikledare är "på tårna".

Hur det går när det "går åt skogen" visades den dagen en lastbil körde igenom bommen vid byggarbetsplatsen intill Aga station.
Då bommen var avkörd gjorde signalsystemet precis det som det är till för, hindrade tåget att fortsätta när något är fel längre fram (för att förhindra en större olycka - lastbilen kunde ju faktiskt ha stått kvar mitt i spåret).

För att kunna köra ändå kan trafikledaren lämna medgivande till förarna att "gå förbi säkerhetsystemet", dvs. passera med försiktighet en signal som visar stopp. Detta kräver då att föraren i sin vagn ger ett kommando som tillfälligt "stänger av" det automatiska tågskyddssystemet (ATC).

Av någon anledning var dock ATC-systemet fortfarande aktivt vid aktuell händelse så när föraren passerade signalen sim denne fått tillstånd att passera mot stopp, nödbromsades tåget. Varför systemet fortfarande var aktivt kan vi idag inte uttala oss om, det pågår en utredning av detta. Förseningarna som uppstår av sådant strul kan inte ens ordinarie tidtabell för tiominutersfrekvens hantera.

Sammanfattningsvis: när vagnar och bana fungerar i skön symbios fungerar också femminutersfrekvens i trafikeringen Aga-Ropsten.

En dubbelspårig Lilla Lidingöbron skulle förstås bidra till en helt annan återställningsförmåga efter en störning.
Men det är ju en helt annan historia.
Ju förr dess bättre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Jag lanserar ett ännu så länge ogenomtänkt förslag, som kanske är olämpligt och/eller ogenomförbart - kommentera gärna:

En snabb titt på resandesiffror från sista året före avstängningen visar att det är ungefär dubbelt så många resenärer på tågen vid ankomst Ropsten som det är vid ankomst österifrån till Aga. Idag är turtätheten, och därmed och kapaciteten lika över hela banan - frånsett de "extravagnar" som nämnts i denna tråds inledning. Skulle den nuvarande vagnparken kunna omdisponeras, så att trafiken väster om Aga blir tätare medan den österut blir glesare? Jag har inte tittat på vare sej omlopp eller vad som är möjligt med hänsyn till enkelspårssträckor - men kan man t.ex. köra 7½/15-minuterstrafik?
Du menar så att man tappar all möjlighet till "passning" med tunnelbanan i 5/10-minuterstrafik vid Ropsten?

Du, jag tror tanken med den trafik du skissar är vare sig ny eller gillad, utan troligen ganska snabbt avfärdad. ;)
I morgonens högtrafik är det 5-minuterstrafik på tunnelbanan, jag är inte säker på att tidtabellsmässig passning är så viktigt vid den frekvensen. OM det finns andra fördelar med en annan vagnanvändning. Och gör det inte det så är det ju bara att fortsätta med den nuvarande 10-minuterstrafiken förstärkt med någon enstaka insatstur...

OM det nu är så himla viktigt med "passningen" så kan en möjlighet vara att köra med 5/10-minutersintervall från Aga mot Ropsten. Låt insatståget avgå 5 minuter före tåget som kommer från Gåshaga, och kör 15-minuterstrafik på bägge omloppen. Jag är helt säker på att vi då får ett platsutbud som är mer anpassat till belastningen på respektive linjedel.
Men det kanske inte går att köra 15-minuterstrafik Gåshaga-Aga?

Om detta förslag är vagn- och bantekniskt genomförbart kanske någon kunnig person kan räkna på "restidsnytt" (eller vad det nu heter) jämfört med nuvarande trafikering.

Men man kan ju också säga "Nä det går inte..."

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Odd »

Thomas Lange skrev:
TKO skrev:Bra initiativ av AB SS - och förmodligen även SL. Femminuterstrafik på den delvis enkelspåriga sträckan kan vara en utmaning, hoppas det funkar.
Det ska bli intressant att se resandesiffrorna för Lidingöbanan det första trafikåret efter återöppningen, kanske snart når "160-klass". Fast det krävs väl närmast en fördubbling för det, så jag skulle inte sätta pengar på det!

/TKO

Enligt mina källor:
Antalet vardagsresenärer ligger på ca 12 500, vilket är en ca 10-procentig ökning från de ca 11 000 som gällde innan stängningen år 2013.
Vilket även borde stämma överens med den ca 10%-iga ökning av "utbudskapaciteten" som de nya vagnarna innebar.
Eftersom de gamla vagnarna under vissa rusningssessioner i det närmaste hade karaktären av packade sillar, så fanns det redan då ett behov av kapacitetsutökning. Skulle inte förvåna mig att om man inför 6-minuterstrafik under rusningen, kan öka på antal trafikanter med i varje fall 20% till, och detta trots att köerna på Lidingöbron under morgonrusningen enligt hörsägen i det närmaste har försvunnit.
Genius on call
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Ute och åker »

Thomas Lange skrev:Sammanfattningsvis: när vagnar och bana fungerar i skön symbios fungerar också femminutersfrekvens i trafikeringen Aga-Ropsten.
Tack! Det var trevligt att läsa och höra! :)
Odd skrev:
Thomas Lange skrev:Enligt mina källor:
Antalet vardagsresenärer ligger på ca 12 500, vilket är en ca 10-procentig ökning från de ca 11 000 som gällde innan stängningen år 2013.
Vilket även borde stämma överens med den ca 10%-iga ökning av "utbudskapaciteten" som de nya vagnarna innebar.
Eftersom de gamla vagnarna under vissa rusningssessioner i det närmaste hade karaktären av packade sillar, så fanns det redan då ett behov av kapacitetsutökning.
Enligt den matematik jag fått lära mig, så om man ökar antalet sillar med 10% och ökar antalet burkar med 10% så borde packningsgraden i burkarna vara oförändrad. Och då skulle det ju vara alldeles förfärligt om man inte gör något för att förbättra det. ;)

Här finns nu underlag för att visa att provet med utökad trafik Lidingö både KAN och BÖR utvecklas till något permanent. Och att ett sådant beslut nog bör tas så fort som möjligt innan man träffat bindande avtal om att göra sig av med vagnar (A34). Att det här provet gjordes och lyckades visade ju att det går att göra den provade och välbehövliga förtätningen i trafiken. Låt oss hoppas att ytterligare erforderliga initiativ tas i den riktningen! :)

Skulle det vara för sent eller olämpligt med just det, ja då får man väl göra samma typ av snabb och handlingskraftig anskaffning som inför A34. Bestämmer man sig för något så går det att genomföra tämligen snabbt. Den erfarenheten från startandet av "NK-Expressen" kan man tillämpa här. ;)
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av /jes »

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Oläst inläggav TKO » lör sep 17, 2016 14:30

OM det nu är så himla viktigt med "passningen" så kan en möjlighet vara att köra med 5/10-minutersintervall från Aga mot Ropsten. Låt insatståget avgå 5 minuter före tåget som kommer från Gåshaga, och kör 15-minuterstrafik på bägge omloppen. Jag är helt säker på att vi då får ett platsutbud som är mer anpassat till belastningen på respektive linjedel.
Men det kanske inte går att köra 15-minuterstrafik Gåshaga-Aga?

Om detta förslag är vagn- och bantekniskt genomförbart kanske någon kunnig person kan räkna på "restidsnytt" (eller vad det nu heter) jämfört med nuvarande trafikering.

Men man kan ju också säga "Nä det går inte..."

/TKO
För allt som är bra och mot allt som är dåligt!
TKO
Jag undrar vad som får en årstabo att bli så besatt av Lidingöbanan och dess trafikering, finns det någon obesvarad kärlek härute? :-)

Att Sköntorpsvägen hamnade långt utanför Tvärbanan är ju ändå inte vårt fel. Om (S) inte hade varit så emot det "omöjliga" projektet Tvärbanan hade man kanske kunnat påverka det i någon mån. "Eftersom vi inte fick någon spårväg ska inte någon annan ha det heller!", allra minst de som bor utmed Strandvägen, eller i "palatsen" ute på Lidingö.

Uppriktigt sagt, det börjar bli tjatigt nu. :-)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag ägnar mig ytterst sällan åt principresonemang. Min åsikt är baserad på praktiska, inte principiella överväganden. I övrigt inga kommentarer.
Det du skrev är den princip du håller dig till. I övrigt inga kommentarer (om den formuleringen). ;)

Ska man bygga någon sorts komplexitet, så behöver man ha några principer att hålla sig till. Som t ex en turlista och ett underhållsschema. Om man alltid bara var "praktisk" så skulle man bara köra när det stod resenärer och väntade, och bara göra reparationer när något gick sönder. Om man vill vara retorisk. Det funkar ju inte. Har man en bil och vill att den ska fungera bra så håller man sig till principerna i underhållsschemat. Bara att man gör det där provet med utökad trafik leder också till något ökat underhåll, enligt de principer för underhåll man har. I sin enklaste form städning. :)

Jag återgår till länken i det första inlägget i den här tråden: http://lidingosidan.se/lidingo/extra-mo ... ingobanan/. På den länkade sidan läser jag följande mening: "Provet genomförs för att utröna hur tidtabellen och tågmöten på enkelspårsträckan mellan Baggeby, Torsvik och Ropsten påverkas." Nu skulle ju provet utföras denna vecka, och eftersom veckan närmar sig sitt slut, är det därmed gjort, och man får ju då hoppas att det utföll på ett positivt sätt. Kanske någon besitter närmare information om hur det gick med tidtabellen och tågmötena? ;)
Du har en rätt egendomlig uppfattning om innebörden av ordet princip. Eller också har du problem med läsförståelsen. Jag är inte principiell motståndare till långa fordonskombinationer i innerstadstrafik, ska det vara så svårt att förstå. Du har ingen aning om vem jag är och vilka praktiska erfarenheter jag kan tänkas ha (av 60 m. långa spårvagståg t.ex) i trafiken. Och varför jag ser möjliga problem med sådana. I övrigt tycker jag, med förlov sagt att resten av texten saknar bäring på det jag avser (för att uttrycka sig vänligt, svammel skulle jag också kunna säga).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Thomas Lange skrev:
Ute och åker skrev:....Nu skulle ju provet utföras denna vecka, och eftersom veckan närmar sig sitt slut, är det därmed gjort, och man får ju då hoppas att det utföll på ett positivt sätt. Kanske någon besitter närmare information om hur det gick med tidtabellen och tågmötena? ;)
Tidtabellen fungerade och tågmötena skedde där de skulle. Men marginalerna är små, det gäller att förare och trafikledare är "på tårna".

Hur det går när det "går åt skogen" visades den dagen en lastbil körde igenom bommen vid byggarbetsplatsen intill Aga station.
Då bommen var avkörd gjorde signalsystemet precis det som det är till för, hindrade tåget att fortsätta när något är fel längre fram (för att förhindra en större olycka - lastbilen kunde ju faktiskt ha stått kvar mitt i spåret).

För att kunna köra ändå kan trafikledaren lämna medgivande till förarna att "gå förbi säkerhetsystemet", dvs. passera med försiktighet en signal som visar stopp. Detta kräver då att föraren i sin vagn ger ett kommando som tillfälligt "stänger av" det automatiska tågskyddssystemet (ATC).

Av någon anledning var dock ATC-systemet fortfarande aktivt vid aktuell händelse så när föraren passerade signalen sim denne fått tillstånd att passera mot stopp, nödbromsades tåget. Varför systemet fortfarande var aktivt kan vi idag inte uttala oss om, det pågår en utredning av detta. Förseningarna som uppstår av sådant strul kan inte ens ordinarie tidtabell för tiominutersfrekvens hantera.

Sammanfattningsvis: när vagnar och bana fungerar i skön symbios fungerar också femminutersfrekvens i trafikeringen Aga-Ropsten.

En dubbelspårig Lilla Lidingöbron skulle förstås bidra till en helt annan återställningsförmåga efter en störning.
Men det är ju en helt annan historia.
Låter som fel på ombordutrustningen, det ska ju enkelt gå att frikoppla ATC-n även efter nödbroms till följd av passage av signal i stopp (efter vederbörlig tillståndsgivning, förstås) - om jag nu minns ZUB200 rätt förstås. Det är ju en förutsättning för att kunna köra tåget vidare, även efter en sk. OSPA (otillåten stoppsignalpassage), även här efter vederbörlig tillståndsgivning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Ute och åker »

dr Cassandra Nojdh skrev:Du har en rätt egendomlig uppfattning om innebörden av ordet princip. Eller också har du problem med läsförståelsen. Jag är inte principiell motståndare till långa fordonskombinationer i innerstadstrafik, ska det vara så svårt att förstå. Du har ingen aning om vem jag är och vilka praktiska erfarenheter jag kan tänkas ha (av 60 m. långa spårvagståg t.ex) i trafiken. Och varför jag ser möjliga problem med sådana. I övrigt tycker jag, med förlov sagt att resten av texten saknar bäring på det jag avser (för att uttrycka sig vänligt, svammel skulle jag också kunna säga).
Jo, det händer då och då att man får läsa svammel. Det kan vara underhållande. T ex om man raljerar över att andra har svårt att förstå när man kanske själv har svårt att förstå poängen i det som skrivs. Eller om det görs vissa utvikningar från ämnet, som man ändå är tillräckligt road av att läsa igenom. Större engagemang än så, ska man inte lägga på ett forum. Det är inga beslut som fattas här. ;)

Jag tror nog ändå att åtminstone någon förstod vart jag ville komma, när jag tog upp att man ändrade sitt tidigare beslut om hur långa bussar man kunde tillåta i innerstaden. Det berodde inte alls på att man inte såg möjliga problem med ledbussar. Man vidtog en rad åtgärder för att minimera de problemen. På samma sätt tycker jag det förhåller sig med spårvagnar. Det är klart att 40 m långa spårvagnar ger lite större problem än 30 m långa spårvagnar i innerstaden. Att 45 m långa spårvagnar ger ännu lite större problem, och att 60 m långa spårvagnar ger större problem än 45 m långa spårvagnar.

Det finns viktiga betydelseskillnader mellan att 1: säga att man bör se över alla problem igen och se om de går att lösa tillfredsställande, 2: säga att det inte finns några problem, och 3: säga att problemen går inte att lösa. Och jag tror det är värdefullt om de som arbetar med det har skillnaden klar för sig. Har man inte det, tror jag inte man ska arbeta med den uppgiften alls, oavsett hur mycket erfarenhet man har av det ena eller det andra. :)

Om jag efter detta "svammel" (ja, det behöver inte påpekas ännu en gång) återför tråden till dess ämne, utökad trafik Lidingö, så kan man naturligtvis ha olika uppfattningar om vilken längd det ska vara på spårvagnarna på Lidingö och hur tätt de kan och ska gå och vilken längd insatstågen ska ha. Så länge man inte har bindande beslut om det ska vara genomgående linjer Lidingö-City eller om och när nya spår byggs, och man inte slutgiltigt satt ner foten om vilka längder spårvagnarna på Lidingö och i City kan/bör ha, så finns det ju vissa problem i beslutssituationen om nya fordon. Hela frågan är komplex med enkelspår ute på Lidingö där längre spårvagnståg fungerar bäst, och kombinera ihop det med innerstadstrafik där korta spårvagnar fungerar bäst. Jag inser ju själv det, och det är säkert fler som inser det. Kanske var det dumt att fundera på en sådan hopkoppling, och man redan från början skulle ha inriktat sig på två olika linjer. Som det var en gång i tiden med linje 10 till Ropsten. Kanske en kompromiss är möjlig och "insatstågen" AGA-Ropsten permanentas till heldagståg och fortsätter mot innerstan i en framtid, i behagliga längder. Medan tågen från Gåshaga fortsätter till Ropsten som nu, med något längre längder.

Jag har försökt lufta och diskutera lite olika idéer apropå den här insatstrafiken. En idé var om det kanske skulle kunna vara möjligt att tills vidare trafikera insatstågen AGA-Ropsten med lite kortare vagnar som införskaffas. En annan var om det skulle vara möjligt att tillåta lite längre Lidingötåg fortsätta mot City (som alternativ till insatståg). Det är lite svårt att veta/känna gränserna för vad man kan/bör skriva i forumet om man inte är så bekant med var de går. Om jag på något sätt gjort fel, som tog upp det i den här tråden eller i det här forumet, ber jag om ursäkt! :)
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av CS »

Det finns ett par sakförhållanden som kan vara värdefulla att tillföra den här debatten

1) planeringsnormen för SpvC hållplatser är
A) för kombinerade buss & spårvagnshållplatser
En främre 20m lågdel för buss 16cm plattformshöjd
En bakre högdel för 40m spårvagn 30,5 cm plattformshöjd

B) för rena spårvagnshållplatser Djurgårdsbron -Gåshaga 65 m plattformslängd

På Djurgården har Djurgårdskolan, Skansen mot City och Waldemarsudde byggts för 40m spårvagn.
Av de senare är Djurgårdsskolan lite knepig att förlänga till 60m.

Till yttermera visso tillkommer ramper till/från plattformen. Spårvagnsdörrarna ligger en bit innanför fronten, 60m spårvagnståg är snarare 65m och 40m spårvagnar är snarare 45m total längd.

Så ja i den mån det finns en strategi så är väl tanken att köra 40 m spårvagn och buss på kombinerade hpl "nu". När resandet med NDS ökar så får bussarna köra en annan väg och spårvagnstrafiken utförs med 60m spårvagnståg kompatibla med TvB.

gatukapacitet
Med fullt utbyggd Norra Djurgårdsstaden visar prognoser att spårvagnstrafiken behöver ha följande omfattning
• med 40m vagnar ca 6 tåg/10min Djurgårdsbron -Sergel
• med 60m spårvagnståg 4 tåg/10min Djurgårdsbron -Sergel

Vid 6 spårvagnar/10 min blir det svårt att ge spårvagnstrafiken bra prio och man kan hamna i lägen att 2 spårvagnar vill angöra hpl samtidigt. Vidare blir det svårare att vända så mycket spårvagnstrafik på den vändstation som byggs nu. Med 40m strategi behöver man bygga mer infrastruktur för att hantera de mindre enheterna. Det är samma mekanism som gör att ren bussförsörjning av NDS kräver mer plats och infrastruktur än spårvagnsförsörjning av NDS. Vid turtätheter i den här storleksordning är det också olämpligt att bussar angör samma hpl- fil som tät spårvagnstrafik. På motsvarande platser i Göteborg byggs/finns separata busslägen utanför spårvagnshållplatserna.

Så om doktorn är skeptiskt till 60m-spårvagnståg i Hamngatan så borde doktorn vara ännu mer skeptisk till 40m spårvagnar i den omfattning som krävs för att klara resandet till Norra Djurgårdsstaden. Till skillnad från bussar följer ju spårvagnars svep en förutbestämd linje. Kom ihåg att SpvC gatuutformning är bättre än gatuutformningen i Sundbyberg.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av Ute och åker »

CS skrev:Det finns ett par sakförhållanden som kan vara värdefulla att tillföra den här debatten

1) planeringsnormen för SpvC hållplatser är
A) för kombinerade buss & spårvagnshållplatser
En främre 20m lågdel för buss 16cm plattformshöjd
En bakre högdel för 40m spårvagn 30,5 cm plattformshöjd

B) för rena spårvagnshållplatser Djurgårdsbron -Gåshaga 65 m plattformslängd

På Djurgården har Djurgårdskolan, Skansen mot City och Waldemarsudde byggts för 40m spårvagn.
Av de senare är Djurgårdsskolan lite knepig att förlänga till 60m.

Till yttermera visso tillkommer ramper till/från plattformen. Spårvagnsdörrarna ligger en bit innanför fronten, 60m spårvagnståg är snarare 65m och 40m spårvagnar är snarare 45m total längd.

Så ja i den mån det finns en strategi så är väl tanken att köra 40 m spårvagn och buss på kombinerade hpl "nu". När resandet med NDS ökar så får bussarna köra en annan väg och spårvagnstrafiken utförs med 60m spårvagnståg kompatibla med TvB.

gatukapacitet
Med fullt utbyggd Norra Djurgårdsstaden visar prognoser att spårvagnstrafiken behöver ha följande omfattning
• med 40m vagnar ca 6 tåg/10min Djurgårdsbron -Sergel
• med 60m spårvagnståg 4 tåg/10min Djurgårdsbron -Sergel

Vid 6 spårvagnar/10 min blir det svårt att ge spårvagnstrafiken bra prio och man kan hamna i lägen att 2 spårvagnar vill angöra hpl samtidigt. Vidare blir det svårare att vända så mycket spårvagnstrafik på den vändstation som byggs nu. Med 40m strategi behöver man bygga mer infrastruktur för att hantera de mindre enheterna. Det är samma mekanism som gör att ren bussförsörjning av NDS kräver mer plats och infrastruktur än spårvagnsförsörjning av NDS. Vid turtätheter i den här storleksordning är det också olämpligt att bussar angör samma hpl- fil som tät spårvagnstrafik. På motsvarande platser i Göteborg byggs/finns separata busslägen utanför spårvagnshållplatserna.

Så om doktorn är skeptiskt till 60m-spårvagnståg i Hamngatan så borde doktorn vara ännu mer skeptisk till 40m spårvagnar i den omfattning som krävs för att klara resandet till Norra Djurgårdsstaden. Till skillnad från bussar följer ju spårvagnars svep en förutbestämd linje. Kom ihåg att SpvC gatuutformning är bättre än gatuutformningen i Sundbyberg.
Tack för denna intressanta sammanställning! :)

Allt är viktigt, men jag rycker följande mening och gör en liten reflexion kring den, för att se om jag förstått rätt: "Vid 6 spårvagnar/10 min blir det svårt att ge spårvagnstrafiken bra prio och man kan hamna i lägen att 2 spårvagnar vill angöra hpl samtidigt".

Vid tät trafik (med kortare spårvagnar) kan man alltså råka ut för situationen att de ankommer en hållplats samtidigt. Då är min lilla reflexion: Om man har glesare trafik (med längre spårvagnar) råkar man mer sällan ut för att de ankommer en hållplats samtidigt?

Vid en glesare trafik och längre tåg, är det inte lika känsligt med en lättare försening för turerna. Spårvagnarna har större möjlighet att ta upp tillkommande resenärer. En tanke kan då vara att ha vissa "kontrollstationer" där de inte hindrar trafiken om de står stilla en kort stund, för att få tillräckligt avstånd till när framförvarande tåg passerat en viss kontrollpunkt. Ungefär som Jetline på Gröna Lund, för att göra en liknelse som möjligen någon som åkt den kan förstå. Jag kan komplettera med en följdfråga. Är det då möjligt att göra något sådant? ;)

Vi ser också att det finns kombinerade buss & spårvagnshållplatser med en främre lågdel för buss (20 m) och en bakre högdel för spårvagn (40 m). Skulle man ha kvar dessa kombinerade hållplatser, så ser jag förstås problem om en 20 m buss ankommer samtidigt som en 60 m spårvagn. Är detta ett olösligt problem där det helt saknas idéer kring hur man ska lösa det? Frågan är retorisk, och är enligt min mening inte på förhand omöjlig att besvara. Dessutom är den inte möjlig att besvara förrän man ordentligt utrett alla möjliga lösningar som finns i universum. Men jag håller på mig den här gången, och ska nöja mig med att ställa frågan. ;)
Skriv svar