twr skrev: ↑söndag 20 april 2025 13:10
Matsälgen skrev: ↑söndag 20 april 2025 12:46
OBS:: Jag nämnde även tvärbanan.
jag har tidigare skrivit att:
"Det skulle vara bra för både Lidingöbanan och spårväg city, samt även
för Tvärbanan, att med lätthet kunna utbyta vagnar vid behov på detta
snabba och spontana sätt via tunnelbanespåren. "
Avsikten är att knyta samman alla banorna så att vagnar lätt kan förflyttas
BUMS
dit de plötsligt gör mest nytta!
Så Det skulle vara mycket bra för alla spårvägarnas trafikering att på detta sättet snabbt
kunna flytta vagnar dit de behövs för tillfället, då behovet av antalet vagnar som behövs
på de olika banorna varierar kraftigt över dygnet.
Vagnarna går nästan tomma på Lidingö på dagen, medans det är trångt på djurgårdens vagnar dagtid.
På sommaren är behovet av vagnar på spårväg City mycket stort, medans det inte är
lika stort på tvärbanan och Lidingö enligt mina egna erfarenheter, och särskilt inte dagtid.
Förra året åkte jag ofta med nästan folktomma 36:år dagtid i båda riktningarna,
medan det vid samma tider var vagnbrist på djurgården.
GALET är ordet!
Dagtid på sommaren, kan kortare vagnar göra nytta på Lidingö, Nockebybanan och Tvärbanan,
medan längre vagnar och multikopplade vagnar gör bättre nytta på "Djurgårdsbanan"
Därför är det MYCKET gynnsamt för spårvagnstrafiken på samltiga banor och då särkilt för djurgårdstrafiken,
samt inte minst för resenärerna, med att ansluta spårväg City och Lidingöbanan till tunnelbanenätet.
det är absolut värt pengarna, ersättningstrafik med omfattande ersättningbusstrafik är inte gratis
Att köra ledspårvagnar per lastbil mellan banorna är både krångligt,
tidsödande ineffektivt i långa loppet mellan tvärbanan och djurgården
och det är
INTE gratis och man får inte med mer än ! stycken vagn per transport
//Matsälgen🫎
Problemet med ditt förslag är att du fokuserar på
en aspekt (en fördel) och ignorerar alla andra aspekter (inklusive alla nackdelar). Om man väger in alla aspekter så ser man att det
absolut inte är värt pengarna att koppla in sig på Ropstensgrenen som du föreslår. Då är det mycket bättre att bygga spårväg mellan Djurgårdsbron och Ropsten.
Ditt resonemang är lite i stil med: "Tänk vad praktiskt det vore om jag kunde använda samma bestick hemma och i sommarstugan, jag bygger ett rörpostsystem. Det är absolut värt pengarna."
Med det sagt, fördelarna du beskriver är absolut ett argument för att bygga ihop olika spårvägar, men man måste vara medveten om att det finns nackdelar också, som kostnaden.
Man bör investera de resurser som krävs i kollektivtrafiken, menar jag.....
Annars blir det inte så bra som det faktiskt
kan bli.
Ju fler som åker kollektivtrafik och cyklar istället för att köra bil,
desto bättre är det för klimatet och för trängseln i den övriga trafiken.
Det stora hotet mot mänskligheten är i dagsläget klimatförändringarna
som är ett faktum, inte krig.
Jag satsar mer än gärna de medel som behövs av skattkistan på kollektiva
transporter och då behövs det smidiga SNABBA sätt att använda vagnparken
så effektivt som möjligt för att slippa köpa ersättningstrafik vid behov av sådan.
Om resenärerna tycker att kollektivtrafiken är bra, då åker de inte bil !
jag har
inte föreslagit att folk ska transporteras i spårvagnar dragna
av arbetslok mellan Ropsten och Djurgården genom tunnelbanesystemet.
Det görs inte heller i dag mellan tunnelbanan och tvärbanans anslutningar
vid Alvik och vid Gullmarsplan. Det som åker på anslutningspåret/växeln
är arbetsfordon och vagnar till och från verkstäder på egna hjul.
Dessvärre finns ingen liknande anslutning till Lidingöbanan och Spårväg City
Mitt förslag om anslutning till tunnelbanan för administrativt och underhållsbruk FRÄMST,
ersätter inte alls:
"VÄRTANSPÅRVÄGEN"
"Värtanspårvägen" som behövs för att förse nya bostadsområden i Värtan med spårväg
som avses att trafikeras av spårvagnar till T-centralen, T-Ropsten och Lidingö stödjer
jag till 100% sedan den kom på tall för länge sedan!! !
Så oroa dig inte!
Den är nödvändig att anlägga även om det inte byggs bostäder i Värtan,
ty den kommer att vara en länk mellan spårväg city och Lidingöbanan.
Sannolikt kommer Lidingö kommun tjäna på att fler turister kommer hitta ut till Lidingö.
när dessa fortsätter att utforska var spårvägen går vidare förbi Djurgårdsområdet.
Ett spårvägsnät har ofta många grenar som går till olika mål.
Om man ansluter spårväg Cityspåren till tunnelbanan i Karlaplan via tunnel då
får man fördelen av att få kontakt med övriga spårnätet, vilket inte kräver att
en så lång ny tunnel sträcka byggs.
Detta är INTE en ersättare för spårväg Värtan, men det är en anslutning som
ger bra servis åt alla nuvarande spårvägar i Stockholmsområdet,
och som kan vara en smitväg förbi totalstopp på spårväg Värtan.
En sådan här serviseanslutning ger betydligt stabilare spårvägstrafik.
En större gemensam vagnpark ger en tryggare försörjning med fordon.
det är därför värt att satsa de pengar som behövs för att skapa detta.
Detta kan jämföras med tunnelbanans fördelar av att ha flera T-depåer med
T-vagnar som snabbt kan överföras mellan de olika linjerna vid trafikkaos
på ett ställe utmed i Tunnelbanenätet.
//Matsälgen🫎