Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Hejsan!
jag gillar att fotografera veteranspårvagnarna på "Diurgårdslinien" men är endast litegrann insatt i det tekniska omkring dem, så jag får fråga er andra om sådana frågor när de dyker upp. :)

Att multikoppla spårvagnar och veteranspårvagnar på Djurgårdslinjen är något som jag nu vill ta upp som ämne.
  1. Vilka av föreningens veteranspårvagnar kan sammankopplas och köras i båda riktningarna från och till T-centralen?
  2. Kan det gå få till ett 4 vagnars tåg med 2 stycken tvåriktningsmotorvagnar och 2 st B-vagnar emellan dem? :?:
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6877
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.

Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Odd skrev: onsdag 20 augusti 2025 19:36
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.

Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
Gensvar till Hechtwagen-inlägget.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?

Gensvar till odd-inlägget.
Vagn 373 säger odd. Denna? SS A24C 373. https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=52

Det får mig att undra: Finns det något veteran-lidingötåg eller veteran-nockebytåg bevarat som kan köras mellan Djurgården och T-centralen? Kan det bestå av 4 vagnar eller fler?

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den torsdag 21 augusti 2025 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: onsdag 20 augusti 2025 19:36
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.

Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
"Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening"

Med idag och på Djurgårdslinjen så menar jag vagnar som trafikerar banan för närvarande.
373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.

Det lär dock dröja mknst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av daniel_s »

Matsälgen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Hechtwagen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:40 373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.

Det lär dock dröja minst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
daniel_s skrev: torsdag 21 augusti 2025 12:58
Matsälgen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Okej, :)
Man får se framtiden an när det gäller Ängby-Lidingö-Nockeby flervagnståg på Djurgården! Det verkar vara det enda möjliga 4-vagnarståget någon gång i framtiden som är/kan bli körbart i båda färdriktningarna. Den rödbruna lidingövagnen har jag åkt med både på Spårväg city (ca 10 år sedan?) och Lidingöbanan. Den ser jag gärna i trafik igen på spårväg City på lördag upp till T-centralen. Den går ju såå skönt! :D

Jag omformulerar grundfrågan nu: :wink:
Vad kan köras i dagsläget i båda riktningarna på djurgården till och från T-centralen av alla de vagnar som är tillgängliga och fungerande, oavsett med eller utan släpvagnar, och multikoppling?
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: torsdag 21 augusti 2025 12:58
Matsälgen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Fast på järnvägen är det big no no att ha obromsade fordon sist i tåget när man kör tåg.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av daniel_s »

Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: fredag 22 augusti 2025 20:21 Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.

Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett långt tåg med många hjul som bromsar.  Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur! :?:

Men detta med lagar är dock en annan femma!

Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??

En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?

Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med varsin förare som kör motorvagnarna?

//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Lennart Petersen
Inlägg: 3206
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Lennart Petersen »

Matsälgen skrev: fredag 22 augusti 2025 21:14
daniel_s skrev: fredag 22 augusti 2025 20:21 Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.

Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett långt tåg med många hjul som bromsar.  Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur! :?:

Men detta med lagar är dock en annan femma!

Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??

En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?

Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med varsin förare som kör motorvagnarna?

//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.

Det här ser besynnerligt ut. Vad skulle syftet vara med att köra extra långa museitåg till T-Centralen ?
Den vanliga reguljära trafiken utförs väl bäst med lagom långa tåg med tät todtabell. Misei eller vetetantåg är ett trevligt inslag mellan Waldemarsudde och Norrmalmståg. Och även museitrafiken ska utföras med fullgod säkerhet monst lika med reguljärtrafiken, alltså full bromskapacitet, det handlar ju om att ta sig fram i tät stadstrafik där det kan hända saker. Att köra extra långsamt går inte , då har man ju snabbt kaos på hela linjen när reguljärtågen hindras. Att ha manuell bromsning i sista vagn fungerar inte och ger inte den säkerhet som behövs i spårvägstrafik. Där det förekommer på museibanor ges bromssignal från loket och det blir en fördröjning innan bromsaren satt till bromsen.
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Lennart Petersen skrev: lördag 23 augusti 2025 2:46
Matsälgen skrev: fredag 22 augusti 2025 21:14
daniel_s skrev: fredag 22 augusti 2025 20:21 Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.

Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett långt tåg med många hjul som bromsar. Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur! :?:

Men detta med lagar är dock en annan femma!

Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??

En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?

Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med varsin förare som kör motorvagnarna?

//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Det här ser besynnerligt ut. Vad skulle syftet vara med att köra extra långa museitåg till T-Centralen ?
Den vanliga reguljära trafiken utförs väl bäst med lagom långa tåg med tät tidtabell. Misei eller vetetantåg är ett trevligt inslag mellan Waldemarsudde och Norrmalmståg. Och även museitrafiken ska utföras med fullgod säkerhet monst lika med reguljärtrafiken, alltså full bromskapacitet, det handlar ju om att ta sig fram i tät stadstrafik där det kan hända saker. Att köra extra långsamt går inte , då har man ju snabbt kaos på hela linjen när reguljärtågen hindras. Att ha manuell bromsning i sista vagn fungerar inte och ger inte den säkerhet som behövs i spårvägstrafik. Där det förekommer på museibanor ges bromssignal från loket och det blir en fördröjning innan bromsaren satt till bromsen.
Den ordinarie trafiken till T-centralen sköts (nåja :lol: ) med CAf-vagnarna och den trafiken diskuterar vi helst inte i denna tråd.

Frågeställningen i trådens rubrik och inledning, är intressant för mig som är intresserad av vagnarna, samt även tekniskt och kunskapsorienterande karaktär om vad som är tekniskt möjligt att göra med de driftdugliga veteranspårvagnar som föreningen har tillgång till just nu och i framtiden.

Sedan vad som görs i verkligheten eller inte är en annan sak. :wink:

Det är en hobby att iordningställa, köra och åka med veteranspårvagnar, och det kan även vara en spännande hobby att se om det går få ett långt 2-riktat spårvagnståg som exempelvis kan vända i T-centralen till vissa medborgares förtjusning och det är då man kan få nya medlemmar i föreningen.

Det är antagligen möjligt i framtiden att köra ett imponerande 4 vagnars tåg i form av ett Ängby/Lidingö/Nockeby-tåg till T-centralen om dessa fixas i ordning enligt vad som angetts tidigare i tråden av Hechtwagen :
Hechtwagen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:40 373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.

Det lär dock dröja minst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av daniel_s »

Så här kan man i alla fall göra!

Ber om överseende med bildupplösningen. Forumet skalar inte bilderna (tror jag) så jag gjorde enklast möjliga.
IMG_3427.jpeg
IMG_3427.jpeg (300.1 KiB) Visad 256 gånger
IMG_3428.jpeg
IMG_3428.jpeg (303.98 KiB) Visad 256 gånger
IMG_3430.jpeg
IMG_3430.jpeg (365.48 KiB) Visad 256 gånger
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: lördag 23 augusti 2025 12:28 Så här kan man i alla fall göra!
Jaaa! :D såå kunde man uppenbarligen göra! Och det var ju ett av mina förslag att:
  1. Först kör motorvagn nr 1 med släpvagn in på ett av vändspåren.
  2. Därefter körde motorvagn nr 2 in på samma vändspår,
  3. Motorvagn nr 2 tog över släpvagnen från motorvagn nr 1.
  4. Därpå körde detta ny-ihopkopplade tåg tillbaka till Djurgården.
  5. En bit bakom tåget körde motorvagn nr 1.
2025-08-23 DSC 1911 - 2+1=3 VAGNARSTÅG OCH KORT SPÅRVAGN PÅ kLARABERGSGATANS VÄNDSPÅR © MATSÄLGEN Textad Ljusad Skärmbild.JPG
2025-08-23 DSC 1911 - 2+1=3 VAGNARSTÅG OCH KORT SPÅRVAGN PÅ kLARABERGSGATANS VÄNDSPÅR © MATSÄLGEN Textad Ljusad Skärmbild.JPG (154.74 KiB) Visad 160 gånger
Det ser intressant ut det där "dubbelriktade 3 vagnståget" :D och gissa hur överraskad jag blev när jag kom upp från tunnelbanan och möttes av den där synen.
Det bevisar att jag tänkte rätt! Det får absolut plats åtminstone 1 vagn till på vändspåret, kanske även 2 stycken :?:
//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den söndag 24 augusti 2025 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen
Inlägg: 205
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

2025-08-23 DSC 1911 - 2+1=3 VAGNARSTÅG OCH KORT SPÅRVAGN PÅ kLARABERGSGATANS VÄNDSPÅR © MATSÄLGEN Textad Svartvit Skärmbild.JPG
2025-08-23 DSC 1911 - 2+1=3 VAGNARSTÅG OCH KORT SPÅRVAGN PÅ kLARABERGSGATANS VÄNDSPÅR © MATSÄLGEN Textad Svartvit Skärmbild.JPG (147.71 KiB) Visad 145 gånger
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Skriv svar