Lennart Petersen skrev: ↑lördag 23 augusti 2025 2:46
Matsälgen skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 21:14
daniel_s skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 20:21
Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men
ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett
långt tåg med många hjul som bromsar. Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur!
Men detta med lagar är dock en annan femma!
Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??
En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?
Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med
varsin förare som kör motorvagnarna?
//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Det här ser besynnerligt ut. Vad skulle syftet vara med att köra extra långa museitåg till T-Centralen ?
Den vanliga reguljära trafiken utförs väl bäst med lagom långa tåg med tät tidtabell. Misei eller vetetantåg är ett trevligt inslag mellan Waldemarsudde och Norrmalmståg. Och även museitrafiken ska utföras med fullgod säkerhet monst lika med reguljärtrafiken, alltså full bromskapacitet, det handlar ju om att ta sig fram i tät stadstrafik där det kan hända saker. Att köra extra långsamt går inte , då har man ju snabbt kaos på hela linjen när reguljärtågen hindras. Att ha manuell bromsning i sista vagn fungerar inte och ger inte den säkerhet som behövs i spårvägstrafik. Där det förekommer på museibanor ges bromssignal från loket och det blir en fördröjning innan bromsaren satt till bromsen.
Den ordinarie trafiken till T-centralen sköts (nåja

) med CAf-vagnarna och den trafiken diskuterar vi helst inte i denna tråd.
Frågeställningen i trådens rubrik och inledning, är intressant för mig som är intresserad av vagnarna, samt även tekniskt och kunskapsorienterande karaktär om vad som är
tekniskt möjligt att göra med de driftdugliga veteranspårvagnar som föreningen har tillgång till just nu och i framtiden.
Sedan vad som görs i verkligheten eller inte är en annan sak.
Det är en hobby att iordningställa, köra och åka med veteranspårvagnar, och det kan även vara en spännande hobby att se om det går få ett långt
2-riktat spårvagnståg som
exempelvis kan vända i T-centralen till vissa medborgares förtjusning och det är då man kan få nya medlemmar i föreningen.
Det är antagligen möjligt i framtiden att köra ett
imponerande 4 vagnars tåg i form av ett Ängby/Lidingö/Nockeby-tåg till T-centralen om dessa fixas i ordning enligt vad som angetts tidigare i tråden av Hechtwagen :
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 11:40
373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.
Det lär dock dröja minst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
//Matsälgen🫎