daniel_s skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 20:21
Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men
ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett
långt tåg med många hjul som bromsar. kör man sakta med ett sdaånt låggt spårvagnståg bör några huk som inte bromsarinte spala någon roll, eelr hur!
Men detta med lagar är dock en annan femma! Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??
En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?
Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med
varsin förare som kör motorvagnarna?
//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Välkommen med pm till min epostlåda med personliga synpunkter. Dock ej i tråden