Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen
Inlägg: 197
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Hejsan!
jag gillar att fotografera veteranspårvagnarna på "Diurgårdslinien" men är endast litegrann insatt i det tekniska omkring dem, så jag får fråga er andra om sådana frågor när de dyker upp. :)

Att multikoppla spårvagnar och veteranspårvagnar på Djurgårdslinjen är något som jag nu vill ta upp som ämne.
  1. Vilka av föreningens veteranspårvagnar kan sammankopplas och köras i båda riktningarna från och till T-centralen?
  2. Kan det gå få till ett 4 vagnars tåg med 2 stycken tvåriktningsmotorvagnar och 2 st B-vagnar emellan dem? :?:
//Matsälgen🫎
Välkommen med pm till min epostlåda med personliga synpunkter. Dock ej i tråden
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3541
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6877
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.

Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Matsälgen
Inlägg: 197
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Odd skrev: onsdag 20 augusti 2025 19:36
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.

Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
Gensvar till Hechtwagen-inlägget.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?

Gensvar till odd-inlägget.
Vagn 373 säger odd. Denna? SS A24C 373. https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=52

Det får mig att undra: Finns det något veteran-lidingötåg eller veteran-nockebytåg bevarat som kan köras mellan Djurgården och T-centralen? Kan det bestå av 4 vagnar eller fler?

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den torsdag 21 augusti 2025 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
Välkommen med pm till min epostlåda med personliga synpunkter. Dock ej i tråden
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3541
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: onsdag 20 augusti 2025 19:36
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.

Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.

Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
"Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening"

Med idag och på Djurgårdslinjen så menar jag vagnar som trafikerar banan för närvarande.
373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.

Det lär dock dröja mknst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av daniel_s »

Matsälgen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Matsälgen
Inlägg: 197
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen

Inlägg av Matsälgen »

Hechtwagen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:40 373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.

Det lär dock dröja minst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
daniel_s skrev: torsdag 21 augusti 2025 12:58
Matsälgen skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: onsdag 20 augusti 2025 17:47 Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Okej, :)
Man får se framtiden an när det gäller Ängby-Lidingö-Nockeby flervagnståg på Djurgården! Det verkar vara det enda möjliga 4-vagnarståget någon gång i framtiden som är/kan bli körbart i båda färdriktningarna. Den rödbruna lidingövagnen har jag åkt med både på Spårväg city (ca 10 år sedan?) och Lidingöbanan. Den ser jag gärna i trafik igen på spårväg City på lördag upp till T-centralen. Den går ju såå skönt! :D

Jag omformulerar grundfrågan nu: :wink:
Vad kan köras i dagsläget i båda riktningarna på djurgården till och från T-centralen av alla de vagnar som är tillgängliga och fungerande, oavsett med eller utan släpvagnar, och multikoppling?
//Matsälgen🫎
Välkommen med pm till min epostlåda med personliga synpunkter. Dock ej i tråden
Skriv svar