- För reseupplevelsen spelar strömförsörningsformen antagligen ingen roll, det vill säga om vagnen drivs med el från luftledning, markströmskena, eller batterier.
- För korsande bilväg i järnvägskorsning är luftledning det sämre alternativet pga höjdbegränsningen av korsande fordonsekipage, även fast höjdbegränsningsproblemet sannolikt inte uppstår ofta, men ändå är det ett faktum att det utgör en begränsning uppåt. I förekommande fall får väl i dagsläget sådana ekipage göra en lång omväg för att komma till andra sidan spåret via en bro. (kanske via nästa samhälle???)
- För korsande järnväg (i förekommande sällsynta fall) är luftledning det sämre alternativet. (Jag tror dock inte det bekymret blir aktuellt för spårväg syd, men är ändå värt att nämna det) .
- För fordonens vikt är luftledning och markströmskena bättre än batteridrift
- För miljön är batteridrift det sämre alternativet, så om el-luftledningsdrift ej önskas, men mindre miljöpåverkan önskas än batteridrift, då är markströmskena ett bra val.
- Nedriven kontakt-luft-ledning förekommer inte ofta, men det förekommer dock. Varje gång blir det stora stopp och besvär för resenärerna som skulle undvikas om driften vore utan luftledning. =1 steg bättre
Utvecklingen bör tillåtas gå framåt utan onödig miljöbelastning med batteriernas sopor och krav på nya gruvor (i b.l.a SÁPMI. )
Allt detta sammantagen fick mig redan för 10-15 år sedan att förespråka markströmskena överallt, även för järnväg.
Dessutom är en balk på marken slitstarkare än de andra alternativen.
//Matsälgen🫎