Matsälgen skrev: ↑lördag 02 augusti 2025 23:43
konekvenen blir ersättningsbussar med många förare som sak ah lön.
När det rivs ner en kontaktledning, orsakar det
- stora förseningar och inställda tåg i många timmar,
- att folk blir strandsatta ute på linjen.
- Polis behöver spärra av vägen där en nedriven kontaktledning ligger på gatan. De ska utreda eventuella brott när en hög bil orsakat tillbudet.
- Ersättande busstrafik med många förare som ska ha LÖN måste sättas in.
- samhället ekonomiska FÖRLUSTER när folk inte kan komma till jobbet den dagen.
- Både företag och sjukvården DRABBAS AV PERSONALBRIST.
Med markströmskena typ APS-skena händer allt detta sannolikt inte .
//Matsälgen🫎
Nu är ju inte allt som i
Stockholm här i världen och tur är väl det.
Uppenbarligen hittade du ju inte någon nyare bild på nedriven
kontaktledning än en som är 14 år gammal. Så det händer tydligen inte så ofta ens i Stockholm. Men att man skulle bygga bort ett driftsäkert system som kontaktledning, bara för att det finns en o annan slarvputte inom åleribranschen är faktiskt inget argument jag köper.
Under de 69 år jag levt med Norrköpings spårvägstrafik, så har det naturligtvis hänt här också, men efter den stora upprustning som genomfördes från 90-talets mitt och framåt, så har ju frekvensen på av spårvägstrafiken själv orsakade neddrivningar, i princip gått mot noll. Sen händer det ju att ledningen skadas av något/någon utan att det uppmärksammas innan en eller flera strömavtagare skadas.
Polisen kan på plats idag bötfälla direkt vid såna här händelser, i princip utan utredning. Händer ofta vid mindre kollisioner och liknande händelser, där orsaken är självklar.
Här i stan finns alltid 8 st ersättningsbussar i beredskap och operatörens servicepersonal rycker ut med dessa. Denna personal har månadslön och det blir alltså ingen extra kostnad. Så om det blir en kostnad eller ej, beror ju på hur man tagit höjd för sånt och organiserat detta .
Ekonomiska förluster för resenärerna/samhället uppstår ju om det blir fel på ett APS-system också, vilket förmodligen skulle hända ofta, då detta är
kraftigt tekniktungt.Men det uppstår ju även om det inträffar olycka på motorvägen och några expressbussar blir stående i köer.
Om företag och sjukvård är så kraftig beroende av att varje personal verkligen kommer på plats i exakt tid, så får man nog fundera lite över sin organisation. Att ha reservresureser är ändå A och O i en 24/7-verksamhet.
Så sluta fantisera om sånt du som du bara läst om på nätet. Det blir rätt tröttande med sånt skrivande, framför allt för oss som levt ett helt liv med och i denna teknik som du så kraftfullt försöker döma ut, mot bättre vetande.