Idag vid lunchtid så kördes det inte på "snabbspåret" mellan Drottningtorget och Gamlestadstorg i Göteborg. Någonstans längs sträckan hade kontaktlednignen blivit nedriven. På vägen tillbaka så kördes det dock via Olskrokstorget och ut på snabbspåret igen på kopplingsspåret vid Svingeln.
/Bengt
Nedriven kontaktledning i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
När jag kom hem vid 21.15-tiden så vände man fortfarande sexor och sjuor i Härlandaslingan, en M31:a, som stod i slingans utfart var nedsläckt och servicefolk var sysselsatta med att fixa någonting under en lucka på b-delens vänstersida. Två servicebilar på plats och minst lika många trafikledare, en trafikledare stod och lade om växeln innan Ärenprisgatan manuellt.
(Här låg en gång en hållplats som hette "Wieselgrensplatsen".)
Fler sexor och sjuor var på väg mot Härlanda från Redbergsplatsen, troligtvis fick dom vända i Kålltorp eller vid Östra då det ju var fullt i Härlandaslingan.
I GP kan man läsa att någon hittat ett mystiskt föremål under en bil vid loppmarknaden på Korpralsgatan... därav avspärrningar på Atellerigatan varvid man fick vända spårvagnar i Härlanda och kanske annorstädes.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=262510
(Här låg en gång en hållplats som hette "Wieselgrensplatsen".)
Fler sexor och sjuor var på väg mot Härlanda från Redbergsplatsen, troligtvis fick dom vända i Kålltorp eller vid Östra då det ju var fullt i Härlandaslingan.
I GP kan man läsa att någon hittat ett mystiskt föremål under en bil vid loppmarknaden på Korpralsgatan... därav avspärrningar på Atellerigatan varvid man fick vända spårvagnar i Härlanda och kanske annorstädes.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=262510
Vadå jag dyster?
Alltså två händelser som påverkade spårvägstrafiken i nordöstra Göteborg i går:
1. Nedriven kontaktledning någonstans vid Olskroken. Ttvingade alla linjer att köra via Redbergsplatsen istället för snabbspåret. Jag noterade strax efter kl 11 att en vagn på väg mot Bergsjön stod stilla några hundra meter efter förgreningsväxeln vid Svingeln, så troligen har problemet uppstått under förmiddagen
2. Misstänkt föremål vid Bellevue hittat under kvällen. Bör inte ha ytterligare påverkat trafiken mot Angered, däremot stopp för trafik till Kortedala och Bergsjön.
1. Nedriven kontaktledning någonstans vid Olskroken. Ttvingade alla linjer att köra via Redbergsplatsen istället för snabbspåret. Jag noterade strax efter kl 11 att en vagn på väg mot Bergsjön stod stilla några hundra meter efter förgreningsväxeln vid Svingeln, så troligen har problemet uppstått under förmiddagen
2. Misstänkt föremål vid Bellevue hittat under kvällen. Bör inte ha ytterligare påverkat trafiken mot Angered, däremot stopp för trafik till Kortedala och Bergsjön.
Problemet uppstod redan på morgonen, trafiken var omlagd redan när jag rullade ut med min etta från Vagnhallen Majorna tio i åtta på morgonen.Gunnar Ekeving skrev:Alltså två händelser som påverkade spårvägstrafiken i nordöstra Göteborg i går:
Någon gång mellan halv två och två hade reperatörerna fått såpass ordning på konstaktledningen att linje 4,7,9,11 kunde börja köra första delen av snabbspåret och sedan förbindelsespåret mot Olskrokstorget.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Idag skriver GP (förmodligen samma länk som ovan) att det var en dator(!) som låg under en bil som befarades vara en bomb...
Jaha, mycket konstigt har man hört... men klart en tidigare känd man hos polisen kanske har en viss poaranoid beredskap och kanske har anledning att befara att någon vill honom illa.
Jaha, mycket konstigt har man hört... men klart en tidigare känd man hos polisen kanske har en viss poaranoid beredskap och kanske har anledning att befara att någon vill honom illa.
Vadå jag dyster?