Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Trafiken inställd mellan Årstaberg och Stora Essingen. Är det som vanligt vid Liljeholmen en för hög bil rivit ledningen eller är skadan mer "självförvållad"?

Förmodligen som en följd av ovanstående är trafiken på Årstas stolthet - linje 160 - extremt oregelbunden, luckor på upp till 20 minuter och sen kommer två eller tre bussar. Realtidsvisningen har helt tappat kontakt med verkligheten...

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2120
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av ADDE »

Det är som vanligt, dock i Årstadal enligt mitt i. De tog ett foto på en arbetsfordon där man lagar kontaktledningen över Förmansvägen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av LÅ1 »

Det ska tydligen ta hela dan och halva natten att få upp ledningen igen. Har en stolpe blivit skadad, eller tar det alltid så lång tid?

Här är "SL:s dystra prognos för Tvärbanan".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Gummihjulsfordon. Det var ganska mycket som var rivet, precis nu är trafiken åter igång. Tur att tillräckligt många vagnar hann komma ut i morse så att det gick att hjälpligt trafikera södra delen av banan!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Gummihjulsfordon. Det var ganska mycket som var rivet, precis nu är trafiken åter igång. Tur att tillräckligt många vagnar hann komma ut i morse så att det gick att hjälpligt trafikera södra delen av banan!
Då jobbade de på bra, eller så var man pessimistisk när man spådde att trafiken inte skulle komma igång för än i morgon.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Gummihjulsfordon. Det var ganska mycket som var rivet, precis nu är trafiken åter igång. Tur att tillräckligt många vagnar hann komma ut i morse så att det gick att hjälpligt trafikera södra delen av banan!
Gummihjulsfordonet gjorde bara det dess förare beslutade. Ingen skuld över fordonet med andra ord. Vilka ord man använder är viktigt.
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Gummihjulsfordon. Det var ganska mycket som var rivet, precis nu är trafiken åter igång. Tur att tillräckligt många vagnar hann komma ut i morse så att det gick att hjälpligt trafikera södra delen av banan!
Gummihjulsfordonet gjorde bara det dess förare beslutade. Ingen skuld över fordonet med andra ord.
Det är ett våghalsigt påstående. Precis som en spårvagn kan riva ned ledningen för att t ex något fel uppstått på dess strömavtagare, så skulle ett vägfordon med någon form av höj- och sänkbar utrustning kunna drabbas av något fel på den utrustningen och därför förändra sin höjd så att det river ned ledningen utan att dess förare beslutat att detta ska ske. Detta är inte samma sak som att "skulden" läggs på fordonet vilket inte heller någon påstått.
BSB101 skrev:Vilka ord man använder är viktigt.
Japp, du borde t ex ha lagt till "sannolikt", "troligen", "enligt min bedömning" eller något liknande, då hade ditt inlägg blivit lättare att ta på allvar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av LÅ1 »

Skulle man kunna arrangera kontaktledningar över vägbanor på ett sådant sätt att endast ledningen mellan två stolpar rivs ner? Det borde korta tidsåtgången för återställande.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Skulle man kunna arrangera kontaktledningar över vägbanor på ett sådant sätt att endast ledningen mellan två stolpar rivs ner? Det borde korta tidsåtgången för återställande.
Det är mycket billigare och effektivare att sätta upp ett par väl placerade bondfångare (i den aktuella korsningen skulle det behövas 4 st pga anslutande parallellgator) men det kan man inte göra för sånt har man inte på spårväg!
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Skulle man kunna arrangera kontaktledningar över vägbanor på ett sådant sätt att endast ledningen mellan två stolpar rivs ner? Det borde korta tidsåtgången för återställande.
Det är mycket billigare och effektivare att sätta upp ett par väl placerade bondfångare (i den aktuella korsningen skulle det behövas 4 st pga anslutande parallellgator) men det kan man inte göra för sånt har man inte på spårväg!
Bara man inte sätter dessa för nära ledningen så den blir nedriven när bondfångaren blir nedriven. Sedan kan man fråga sig hur effektiva dessa är, fortfarande fastnar höga fordon i låga tunneln trots olika skyddsåtgärder.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Skulle man kunna arrangera kontaktledningar över vägbanor på ett sådant sätt att endast ledningen mellan två stolpar rivs ner? Det borde korta tidsåtgången för återställande.
Det är mycket billigare och effektivare att sätta upp ett par väl placerade bondfångare (i den aktuella korsningen skulle det behövas 4 st pga anslutande parallellgator) men det kan man inte göra för sånt har man inte på spårväg!
Enligt de främsta auktoriteterna inom spårvägsteoretiska definitioner är ju inte Tvärbanan en riktig spårväg, bland annat har man blocksignaler och fel kontaktledning... så det går säkert bra att sätta upp ett antal bondfångare!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Senast redigerad av TKO den onsdag 19 september 2018 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:så det går säkert bra att sätta upp ett antal bondfångare!
What a Spectre!

// Förespårkaren för fler bondbrudar i de politiskt korrekta åsiktskorridorerna.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7586
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Skulle man kunna arrangera kontaktledningar över vägbanor på ett sådant sätt att endast ledningen mellan två stolpar rivs ner? Det borde korta tidsåtgången för återställande.
Det är mycket billigare och effektivare att sätta upp ett par väl placerade bondfångare (i den aktuella korsningen skulle det behövas 4 st pga anslutande parallellgator) men det kan man inte göra för sånt har man inte på spårväg!
Menar direktörn att det skulle råda något förbud mot att sätta upp portaler vid plankorsningar med spårväg? Det har jag svårt att tro - men som Kantorn säger: jag kan ha fel. Eller är det vår kära sektorsmyndighet Trafikverket som varit framme nu igen? Däremot finns det förstås inget krav pga. spårvägens mycket lägre systemspänning. Men nog borde väl väghållaren få sätta upp lämpliga portaler även här. Problemet är väl närmast vem som ska betala, landstinget och Stockholms stad tycker säkert att det är den andre som ska slanta upp.
Här är ett gammalt Banverksdokument som anger det dåvarande regelverket för plankorsningar med järnväg. Järnvägens kontaktledning har tydligen i allmänhet en nominell höjd på 5,5 m och då ska portalens underkant vara 4,7 m över gatan. Tvärbanan har väl en något lägre nominell kontaktledningshöjd, 5,2 m. har jag för mig.
https://web.archive.org/web/20140814180 ... c22a151784

Behovet av portaler för skyddsändamål finns ju även vid andra passager. T.ex. vore det befogat med portaler vid nedfarterna till vägporten under Tvärbanan i Johannesfred. Där har åtskilliga glada idioter dammat in i brokonstruktionen och slagit sönder bilens överbyggnad.

Här är exempel på olika portalkonstruktioner från en tillverkare:
https://svenskinfrateknik.se/svensk-inf ... /portaler/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Menar direktörn att det skulle råda något förbud mot att sätta upp portaler vid plankorsningar med spårväg? Det har jag svårt att tro - men som Kantorn säger: jag kan ha fel.
Nej förbjudet är det inte, men när det inte är ett krav så brukar det vara svårt att få fram det genom beslutsapparaten.
dr Cassandra Nojdh skrev:Behovet av portaler för skyddsändamål finns ju även vid andra passager. T.ex. vore det befogat med portaler vid nedfarterna till vägporten under Tvärbanan i Johannesfred. Där har åtskilliga glada idioter dammat in i brokonstruktionen och slagit sönder bilens överbyggnad.
Tja, så länge det bara är bilen som går sönder så blir det ju inte bättre av att man kör sönder den mot portalen i stället. Men man skulle förstås minska risken att det blir stopp för att någon välvillig människa befarar skador på själva viadukten!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7586
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Menar direktörn att det skulle råda något förbud mot att sätta upp portaler vid plankorsningar med spårväg? Det har jag svårt att tro - men som Kantorn säger: jag kan ha fel.
Nej förbjudet är det inte, men när det inte är ett krav så brukar det vara svårt att få fram det genom beslutsapparaten.
dr Cassandra Nojdh skrev:Behovet av portaler för skyddsändamål finns ju även vid andra passager. T.ex. vore det befogat med portaler vid nedfarterna till vägporten under Tvärbanan i Johannesfred. Där har åtskilliga glada idioter dammat in i brokonstruktionen och slagit sönder bilens överbyggnad.
Tja, så länge det bara är bilen som går sönder så blir det ju inte bättre av att man kör sönder den mot portalen i stället. Men man skulle förstås minska risken att det blir stopp för att någon välvillig människa befarar skador på själva viadukten!
Det kokar alltså ned till att ingen vill betala. Landstinget tycker väl att det blir billigare att reparera kontaktledningen vid de tillfällen då denna rivs. Beträffande ovan nämnda vägport bygger väl resonemanget på att inget fordon av den storleksordning som trafikerar Johannesfredsvägen riskerar att skada brokonstruktionen nämnvärt, varför de "välvilligas" oro tydligen är obefogad. Men vi lägger vägporten åt sidan eftersom det var kontaktledningar det var frågan om!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Åter igen samma fråga. Varför finns det ingen regel om att bilföraren ska varnas om till exempel en kran är uppe när fordonet startas? Glömmer man bältet piper det, men köra med kranen eller flaket uppe ger ingen signal. Är det tekniskt svårt att lösa?
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nedriven kontaktledning på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Åter igen samma fråga. Varför finns det ingen regel om att bilföraren ska varnas om till exempel en kran är uppe när fordonet startas? Glömmer man bältet piper det, men köra med kranen eller flaket uppe ger ingen signal. Är det tekniskt svårt att lösa?
Nu finns det ju olika sorters farkoster och på en del av dem skulle föraren/operatören bli varnad hela hela tiden under arbete med t ex entreprenadmaskiner.

Men på en vanlig lastbil med kran går det förstås att övervaka.
Skriv svar