Very Light Rail
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Very Light Rail
I conventry så demostreras det en lättvikt-spårvagn, kortare än en buss, och batteridriven, längs med en 250m lagd spårvägsräls som man påstår inte behöver bygga om hela gator för att anlägga.
Re: Very Light Rail
Sånt har man ju hållit på med till o från i Storbritannien i flera decennier. Verkar ju aldrig bli något av det ändå sen.
Ungefär lika nödvändig som alla SL:s smärtsamma bussförsök, som sen bara försvinner.
Meningslösa dumheter bara...
Ungefär lika nödvändig som alla SL:s smärtsamma bussförsök, som sen bara försvinner.
Meningslösa dumheter bara...
Re: Very Light Rail
Skulle inte en sån här vara utmärkt på sträckan Danvikstull-Södersjukhuset? (På befintligt spår längs Hammarbyhamnen och tunneln under Söder)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Very Light Rail
Nej i grunden så är detta vettigt.
Detta är en återgång till innerstadsspårvägarnas ursprungliga idé. Låt oss leka med tanken att man nöjer sig med en Sth på 40 km/h och bygger lätta starka vagnar som går på räler som man i princip fräst ner som i filmen samt en enkelhöngd kontaktkedning. Det skulle då gå att bygga innerstadsspårvägar med tillhörande vagnar för högst halva priset mot idag där linje 7 i Stockholm har vagnar för 90 km/h med ett axellast tom på 6,37 ton jämfört med 3,84 ton för A31 från 40-talet.
Det finns påtagliga fördelar med att inte köpa tyngre vagnar än nödvändigt. En innerstadsspårväg behövet inte vagnar med Sth 90 km/h och 6,37 ton axellast.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Very Light Rail
Då kan man ju lika gärna köra buss. Vad är vinsten med detta?Hechtwagen skrev: ↑lördag 14 juni 2025 19:11
Nej i grunden så är detta vettigt.
Detta är en återgång till innerstadsspårvägarnas ursprungliga idé. Låt oss leka med tanken att man nöjer sig med en Sth på 40 km/h och bygger lätta starka vagnar som går på räler som man i princip fräst ner som i filmen samt en enkelhöngd kontaktkedning. Det skulle då gå att bygga innerstadsspårvägar med tillhörande vagnar för högst halva priset mot idag där linje 7 i Stockholm har vagnar för 90 km/h med ett axellast tom på 6,37 ton jämfört med 3,84 ton för A31 från 40-talet.
Det finns påtagliga fördelar med att inte köpa tyngre vagnar än nödvändigt. En innerstadsspårväg behövet inte vagnar med Sth 90 km/h och 6,37 ton axellast.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Very Light Rail
Ja, SL:s problem med alla "smärtsamma bussförsök" var ju att det då inte fanns något realistiskt fungerande alternativ till förbränningsmotorn som drivkälla.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Very Light Rail
Huvudet på spiken! Ingen regional kollektivtrafikmyndighet i Europa har hållit fast vid förbränningsmotorn lika ihärdigt som SL. En bild säger mer än tusen ord:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 15 juni 2025 12:43 Ja, SL:s problem med alla "smärtsamma bussförsök" var ju att det då inte fanns något realistiskt fungerande alternativ till förbränningsmotorn som drivkälla.

Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel
Det är inte förrän Fendert gjorde rent hus som SL började införskaffa elbussar i större skala. Men samtidigt tillåts cyklar i spårtrafiken, så någon fördel finns det.
Kombinationsresor (se ovan). Det är helt otroligt hur många reformer Fendert lyckades genomföra hos stockkonservativa SL under sina år som trafikregionråd!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 15 juni 2025 11:56 Då kan man ju lika gärna köra buss. Vad är vinsten med detta?