Very Light Rail

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2101
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Very Light Rail

Inlägg av ADDE »



I conventry så demostreras det en lättvikt-spårvagn, kortare än en buss, och batteridriven, längs med en 250m lagd spårvägsräls som man påstår inte behöver bygga om hela gator för att anlägga.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4648
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Very Light Rail

Inlägg av leifd »

Sånt har man ju hållit på med till o från i Storbritannien i flera decennier. Verkar ju aldrig bli något av det ändå sen.
Ungefär lika nödvändig som alla SL:s smärtsamma bussförsök, som sen bara försvinner.

Meningslösa dumheter bara...
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Very Light Rail

Inlägg av JohanB »

Skulle inte en sån här vara utmärkt på sträckan Danvikstull-Södersjukhuset? (På befintligt spår längs Hammarbyhamnen och tunneln under Söder)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Very Light Rail

Inlägg av Hechtwagen »

leifd skrev: torsdag 12 juni 2025 16:26 Sånt har man ju hållit på med till o från i Storbritannien i flera decennier. Verkar ju aldrig bli något av det ändå sen.
Ungefär lika nödvändig som alla SL:s smärtsamma bussförsök, som sen bara försvinner.

Meningslösa dumheter bara...

Nej i grunden så är detta vettigt.
Detta är en återgång till innerstadsspårvägarnas ursprungliga idé. Låt oss leka med tanken att man nöjer sig med en Sth på 40 km/h och bygger lätta starka vagnar som går på räler som man i princip fräst ner som i filmen samt en enkelhöngd kontaktkedning. Det skulle då gå att bygga innerstadsspårvägar med tillhörande vagnar för högst halva priset mot idag där linje 7 i Stockholm har vagnar för 90 km/h med ett axellast tom på 6,37 ton jämfört med 3,84 ton för A31 från 40-talet.

Det finns påtagliga fördelar med att inte köpa tyngre vagnar än nödvändigt. En innerstadsspårväg behövet inte vagnar med Sth 90 km/h och 6,37 ton axellast.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7421
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Very Light Rail

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: lördag 14 juni 2025 19:11
leifd skrev: torsdag 12 juni 2025 16:26 Sånt har man ju hållit på med till o från i Storbritannien i flera decennier. Verkar ju aldrig bli något av det ändå sen.
Ungefär lika nödvändig som alla SL:s smärtsamma bussförsök, som sen bara försvinner.

Meningslösa dumheter bara...

Nej i grunden så är detta vettigt.
Detta är en återgång till innerstadsspårvägarnas ursprungliga idé. Låt oss leka med tanken att man nöjer sig med en Sth på 40 km/h och bygger lätta starka vagnar som går på räler som man i princip fräst ner som i filmen samt en enkelhöngd kontaktkedning. Det skulle då gå att bygga innerstadsspårvägar med tillhörande vagnar för högst halva priset mot idag där linje 7 i Stockholm har vagnar för 90 km/h med ett axellast tom på 6,37 ton jämfört med 3,84 ton för A31 från 40-talet.

Det finns påtagliga fördelar med att inte köpa tyngre vagnar än nödvändigt. En innerstadsspårväg behövet inte vagnar med Sth 90 km/h och 6,37 ton axellast.
Då kan man ju lika gärna köra buss. Vad är vinsten med detta?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7421
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Very Light Rail

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev: torsdag 12 juni 2025 16:26 Sånt har man ju hållit på med till o från i Storbritannien i flera decennier. Verkar ju aldrig bli något av det ändå sen.
Ungefär lika nödvändig som alla SL:s smärtsamma bussförsök, som sen bara försvinner.

Meningslösa dumheter bara...
Ja, SL:s problem med alla "smärtsamma bussförsök" var ju att det då inte fanns något realistiskt fungerande alternativ till förbränningsmotorn som drivkälla.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Very Light Rail

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 15 juni 2025 12:43 Ja, SL:s problem med alla "smärtsamma bussförsök" var ju att det då inte fanns något realistiskt fungerande alternativ till förbränningsmotorn som drivkälla.
Huvudet på spiken! Ingen regional kollektivtrafikmyndighet i Europa har hållit fast vid förbränningsmotorn lika ihärdigt som SL. En bild säger mer än tusen ord:

Bild
Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel

Det är inte förrän Fendert gjorde rent hus som SL började införskaffa elbussar i större skala. Men samtidigt tillåts cyklar i spårtrafiken, så någon fördel finns det.
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 15 juni 2025 11:56 Då kan man ju lika gärna köra buss. Vad är vinsten med detta?
Kombinationsresor (se ovan). Det är helt otroligt hur många reformer Fendert lyckades genomföra hos stockkonservativa SL under sina år som trafikregionråd!
Skriv svar