daniel_s skrev: ↑torsdag 05 oktober 2023 7:12
Batteribussarna är för all del avsevärt tyngre, vilket gör att det behövs mer energi för själva framdrivningen. Sen är batterihanteringen en både energikrävande och skitig verksamhet. Men i städer med upphandlad trafik blir det förstås batteribussar i vilket fall som helst då huvudmännen inte har något tydligt incitament att investera i infrastruktur för busstrafik.
Vi kan jämföra Solaris 12 Trollino (i ren kontaktlinjedrift) med Solaris 12 Urbino. De verkar ha en tjänstevikt på ~12 resp. 18 ton, även om Solaris inte så gärna specificerar detta i sin katalog:
https://www.solarisbus.com/public/asset ... x_1080.pdf
Daniel får i hemläxa att räkna ut hur mycket större energiförbrukningen blir för en typisk körcykel.
All tillverkande verksamhet är energikrävande. På vilket sätt batterihanteringen är "skitig" får gärna beskrivas närmare. I regel brukar det avse behovet av insatsvarorna litium, kobolt och nickel och hur de mineraler de utvinns ur bryts. Det bygger i sin tur på att litium-jon batteritekniken kommer att dominera under lång tid framöver.
Hur de politiska[, tekniska och ekonomiska incitamenten ser ut för offentliga investeringar ser ut varierar väl.
Observera att jag inte förespråkar den ena eller andra (eller tredje) metoden, däremot är en övergång till eldrift helt nödvändig.
De som håller fast vid fossildrift kommer snart att vara fossiler själva. I stort som i smått, faktiskt:
Snart kan det vara slutkört för mopederna på cykelbanan
Sedan finns det en hel del annat att säga om dessa tvåtaktsstinkande mopedbud, men
det faller utanför trådens ämne.