Kan insatta skriva och berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar här i tråden?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Spriten...... ?Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.
Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare
Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.
Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?![]()
Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/daniel_s skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?
Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.Enceladus skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Jag avsåg släpvagnen som är i fokus på bilden i första inlägget, men dock tack för länken till bussen!daniel_s skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 6:20Vilken vagn menar du?
Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Hm! Jag fick en ideHarald skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 13:02Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.Enceladus skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 11:13Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/daniel_s skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?
Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
En ljuddämpad dieseldriven generator. I övrigt är det som kamrat Widén skriver:(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
Hur det ser ut vet sign. Matsälgen förstås redan. Övriga kan vid behov titta på detta videoklipp:
En batterilösning, istf. dielselgeneratorn vore förstås snyggt. Trådbuss och batteribuss i kombination![]()
![]()
Hur det såg ut när trådbussarna gick trafik på den gamla goda tiden kan man, förutom på bilden i referensen ovan, se på det här videoklippet:
Ack ja, det var tider det. Minns när jag någon gång med föräldrarna kom på besök från Linköping till Stockholm och fick åka trådbuss. Det var spännande, särskilt om spröten hoppade av från kontaktledningarna.
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.
Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare
Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.
Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?![]()
Det där är feltänkt. Bussen har en motoreffekt på 112 hk ~ 84 kW. Då bör man ha en batteribank på runt 150 - 200 kWh. En sådan laddar man inte med solpaneler, som ger kanske 200 - 240 W per m2, i bästa fall. Om man absolut vill ha solel måste det vara bättre med fast installation, jmf. med. ex.vis elfartyget Silverö: https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Silver%C3%B6Matsälgen skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 13:06 Hm! Jag fick en ide![]()
En batterilåda borde kunna tillföras eller helt ersätta elaggregatet och fungera bra med solcellspanel batterilådans takt. Veterantrådbussar kör ju inte långt och inte ofta, så den kan antagligen hinna att ladda upp batteriet på vagnen mellan turerna.
(Bättre vore det med med trådar i luften till lämplig destination, men det låter som ett ämne för en annan tråd om nu någon vill starta en sådan?)
//Matsälgen🫎