Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

Jag har fotat denna "elenergigivande släpvagn efter en trådbuss" eller vad den nu kallas? Den gör att en eltrådbuss kan drivas utan kontaktluftledning.

Kan insatta skriva och berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar här i tråden?
:)

DSC_2703B elenergigivande släpvagn efter en trådbuss utan luftledning © matsälgen Textad Halvbild.JPG
DSC_2703B elenergigivande släpvagn efter en trådbuss utan luftledning © matsälgen Textad Halvbild.JPG (86.69 KiB) Visad 612 gånger
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Enceladus
Inlägg: 11537
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Enceladus »

Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Stefan Widén »

Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?😀
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7640
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?😀
Spriten...... ?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

Då kör jag min grundfråga igen då så att den hamnar högst upp vid inloggning och inte missas: :wink:

Kan insatta medlemmar berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar?
Finns det någon artikel, info skrivet om den?

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
daniel_s
Inlägg: 14435
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av daniel_s »

Vilken vagn menar du?

Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7640
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?

Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/
En ljuddämpad dieseldriven generator. I övrigt är det som kamrat Widén skriver:
Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)
Hur det ser ut vet sign. Matsälgen förstås redan. Övriga kan vid behov titta på detta videoklipp:

En batterilösning, istf. dielselgeneratorn vore förstås snyggt. Trådbuss och batteribuss i kombination :D :D :D

Hur det såg ut när trådbussarna gick trafik på den gamla goda tiden kan man, förutom på bilden i referensen ovan, se på det här videoklippet:



Ack ja, det var tider det. Minns när jag någon gång med föräldrarna kom på besök från Linköping till Stockholm och fick åka trådbuss. Det var spännande, särskilt om spröten hoppade av från kontaktledningarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8827
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: onsdag 27 augusti 2025 6:20
Matsälgen skrev: tisdag 26 augusti 2025 23:35 Då kör jag min grundfråga igen då så att den hamnar högst upp vid inloggning och inte missas: :wink:

Kan insatta medlemmar berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar?
Finns det någon artikel, info skrivet om den?

//Matsälgen🫎
Vilken vagn menar du?

Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Jag avsåg släpvagnen som är i fokus på bilden i första inlägget, men dock tack för länken till bussen! 👍

Här har ni en nyrensad bild på endast elaggregatsvagnen:
2023-05-28 DSC_2703c Elenergigivande släpvagn -Utan bakgrund -© 2025-08-27 Matsälgen -Blå text.PNG
2023-05-28 DSC_2703c Elenergigivande släpvagn -Utan bakgrund -© 2025-08-27 Matsälgen -Blå text.PNG (301.18 KiB) Visad 453 gånger

Aha, den ägs inte av SSS eller SS.
Jag trodde att SS eller SSS ägde elaggregatsvagnen och att den då har skildrats med fakta någonstans på samma sätt som andra fordon och vagnar. .Så den är dieseldriven? Biodiesel funkar väl bra i tanken? Hur långt går bussen med denna på kroken?

En "elströmsgivande släpvagn" förefaller vara en smart lösning när varken strömförande luftledning eller batteri finns inbyggd i ett befintligt elfordon, som till exempelvis vissa trådbussar.
Harald skrev: onsdag 27 augusti 2025 13:02
Enceladus skrev: tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.
Hm! Jag fick en ide :|
En batterilåda borde kunna tillföras eller helt ersätta elaggregatet och fungera bra med solcellspanel batterilådans takt. Veterantrådbussar kör ju inte långt och inte ofta, så den kan antagligen hinna att ladda upp batteriet på vagnen mellan turerna.

(Bättre vore det med med trådar i luften till lämplig destination, men det låter som ett ämne för en annan tråd om nu någon vill starta en sådan? :-) )



//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 27 augusti 2025 11:13
daniel_s skrev: onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?

Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/
En ljuddämpad dieseldriven generator. I övrigt är det som kamrat Widén skriver:
Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)
Hur det ser ut vet sign. Matsälgen förstås redan. Övriga kan vid behov titta på detta videoklipp:

En batterilösning, istf. dielselgeneratorn vore förstås snyggt. Trådbuss och batteribuss i kombination :D :D

Hur det såg ut när trådbussarna gick trafik på den gamla goda tiden kan man, förutom på bilden i referensen ovan, se på det här videoklippet:



Ack ja, det var tider det. Minns när jag någon gång med föräldrarna kom på besök från Linköping till Stockholm och fick åka trådbuss. Det var spännande, särskilt om spröten hoppade av från kontaktledningarna.

Tack för filmklippen och länkar! :-)
Jo batterilåda istället för diesellåda vore bra i detta fall. Kanske en kombination? Se mitt förra inlägg.

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?😀

Det var ju​ synd att det sprack!
:( Jo, det kostar mycket, men det måste​ väl inte vara ett stort batteri med lång räckvidd?​ Ett litet litet batteri kostar ju mindre. och så solceller på lådans tak?
Du kan väl starta ett insamlingskonto? gåvor och fonder kan väl finansiera det?
  • Hur mycket pengar pratar vi om egentligen?
  • Vilka alternativ finns?
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7640
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: onsdag 27 augusti 2025 13:06 Hm! Jag fick en ide :|
En batterilåda borde kunna tillföras eller helt ersätta elaggregatet och fungera bra med solcellspanel batterilådans takt. Veterantrådbussar kör ju inte långt och inte ofta, så den kan antagligen hinna att ladda upp batteriet på vagnen mellan turerna.

(Bättre vore det med med trådar i luften till lämplig destination, men det låter som ett ämne för en annan tråd om nu någon vill starta en sådan? :-) )



//Matsälgen🫎
Det där är feltänkt. Bussen har en motoreffekt på 112 hk ~ 84 kW. Då bör man ha en batteribank på runt 150 - 200 kWh. En sådan laddar man inte med solpaneler, som ger kanske 200 - 240 W per m2, i bästa fall. Om man absolut vill ha solel måste det vara bättre med fast installation, jmf. med. ex.vis elfartyget Silverö: https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Silver%C3%B6

Enklast och bäst blir ändå från elnätet, i förekommande fall. 16 A bör man väl kunna få fram till laddboxen, i varje fall.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Stefan Widén »

Det man tittat på är ett tämligen standardbattre för bussar. Det passar bra för ändamålet och laddas med fadta laddare.

Detta fall skulle vi komma över ettbattri till en billig penning....men vi ska nya tag i höst får vi se.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6896
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Odd »

Batteriet måste i detta fall ha två kriterier:
1. Ha en energilagring som med en del marginal klarar av den längsta körning den skall genomföra.
2. Att batteriet klarar av att leverera den maxeffekt som krävs under hela sträckan.

Men det är inte bara att hämta och stoppa i vilket begagnat Nissan Leaf-batteri som helst. Blybatterier har ett par stora fördelar, bland annat att de är robusta i kemin och konstruktion, men framför allt att de även fungerar som spänningsstabilisatorer. Det är därför även helt elektriska fordon även har ett blybatteri, till och med Tesla.

Därför behövs en BMC (Battery Management Controller) som klarar av dessa krav, och det kommer behövas en DC/DC-omvandlare som fungerar som ett skydd mellan det känsliga batteriet och trådbussens drivlina. Jag skulle tro att de allra flesta rena batteridrivna fordon som levererats i modern tid har växelströmsmotorer. Att hitta en för ändamålet lämplig DC/DC-omvandlare skulle kunna vara rätt lurigt. Om man har tur så finns det nån universalomvandlare som klarar av moderna Li-X-batterier och kunna ge en stabil spänning och effekt för trådbussens behov. I värsta fall får man väl ha en roterande omformare som buffert :)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

2023-05-28 DSC_2703 -Röd Veterantrådbuss SS F3 med dieselelgenerator på släpvagn -Textad beskuren -Bakgrund borttagen den 2025-08-31 © Matsälgen .PNG
2023-05-28 DSC_2703 -Röd Veterantrådbuss SS F3 med dieselelgenerator på släpvagn -Textad beskuren -Bakgrund borttagen den 2025-08-31 © Matsälgen .PNG (149.22 KiB) Visad 229 gånger
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen
Inlägg: 237
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

Odd skrev: söndag 31 augusti 2025 12:09 Batteriet måste i detta fall ha två kriterier:
1. Ha en energilagring som med en del marginal klarar av den längsta körning den skall genomföra.
2. Att batteriet klarar av att leverera den maxeffekt som krävs under hela sträckan.

Men det är inte bara att hämta och stoppa i vilket begagnat Nissan Leaf-batteri som helst. Blybatterier har ett par stora fördelar, bland annat att de är robusta i kemin och konstruktion, men framför allt att de även fungerar som spänningsstabilisatorer. Det är därför även helt elektriska fordon även har ett blybatteri, till och med Tesla.

Därför behövs en BMC (Battery Management Controller) som klarar av dessa krav, och det kommer behövas en DC/DC-omvandlare som fungerar som ett skydd mellan det känsliga batteriet och trådbussens drivlina. Jag skulle tro att de allra flesta rena batteridrivna fordon som levererats i modern tid har växelströmsmotorer. Att hitta en för ändamålet lämplig DC/DC-omvandlare skulle kunna vara rätt lurigt. Om man har tur så finns det nån universalomvandlare som klarar av moderna Li-X-batterier och kunna ge en stabil spänning och effekt för trådbussens behov. I värsta fall får man väl ha en roterande omformare som buffert :)
Jag är inte el och batteriexpert,men…
Blybatterier låter tungt och om de står oanvända länge tappar de väl mycket ström, så de måste väl underhållsladdas hela tiden? Bly är inte heller särskilt miljövänligt. :mrgreen: Bly är giftigt.

:) De nya saltbatterierna låter intressantare, snällare, ogiftigare än bly tycker jag. Räckvidden lär vara längre per likvärdig storlek. Vad sägs om saltbatteri till trådbuss-släpvagnen?

Annars borde lite biodiesel eller alkohol (hick) gå bra de få tillfällen den bussen körs, . Det är inte ofta som veteranfordon åker på vägarna (bl.a. för att inte slita på dem. Reservdelar är det inte gott om.) Därför tycker jag att sådana gamla fordon kan få vara som de är skapta tycker jag.

2023-05-28 DSC_2700 Röd Veterantrådbuss SS F3 -utanför Alkkärshallen Spårvagnens dag 2023 med dieselelgenerator på släpvagn Textad Strl 40 © Matsälgen.JPG
2023-05-28 DSC_2700 Röd Veterantrådbuss SS F3 -utanför Alkkärshallen Spårvagnens dag 2023 med dieselelgenerator på släpvagn Textad Strl 40 © Matsälgen.JPG (185.41 KiB) Visad 202 gånger

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6896
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Odd »

Matsälgen skrev: söndag 31 augusti 2025 18:21
Odd skrev: söndag 31 augusti 2025 12:09 Batteriet måste i detta fall ha två kriterier:
1. Ha en energilagring som med en del marginal klarar av den längsta körning den skall genomföra.
2. Att batteriet klarar av att leverera den maxeffekt som krävs under hela sträckan.

Men det är inte bara att hämta och stoppa i vilket begagnat Nissan Leaf-batteri som helst. Blybatterier har ett par stora fördelar, bland annat att de är robusta i kemin och konstruktion, men framför allt att de även fungerar som spänningsstabilisatorer. Det är därför även helt elektriska fordon även har ett blybatteri, till och med Tesla.

Därför behövs en BMC (Battery Management Controller) som klarar av dessa krav, och det kommer behövas en DC/DC-omvandlare som fungerar som ett skydd mellan det känsliga batteriet och trådbussens drivlina. Jag skulle tro att de allra flesta rena batteridrivna fordon som levererats i modern tid har växelströmsmotorer. Att hitta en för ändamålet lämplig DC/DC-omvandlare skulle kunna vara rätt lurigt. Om man har tur så finns det nån universalomvandlare som klarar av moderna Li-X-batterier och kunna ge en stabil spänning och effekt för trådbussens behov. I värsta fall får man väl ha en roterande omformare som buffert :)
Jag är inte el och batteriexpert,men…
Blybatterier låter tungt och om de står oanvända länge tappar de väl mycket ström, så de måste väl underhållsladdas hela tiden? Bly är inte heller särskilt miljövänligt. :mrgreen: Bly är giftigt.
...
Ingen fara. Jag kanske inte var tydlig nog. Blybatterier i batterifordon idag används för "manöversystemet" (dvs broms- och styrservo, instrument, datorsystem, komm, vindrutetorkare etc) och Lithiumbatterierna används endast som driftbatterier, och laddar naturligtvis blybatteriet.. Tänk som att det du byter ut i en elbil jämfört med en bensinbil är motorn och bensintanken. Resten är intakt.
När du slår på "tändningen" på en EV så går det helt och hållet på blybatteriet, och först när den är i driftläge så är lithiumbatteriet inkopplat.

Så blybatteriet är inte till för själva framdriften.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11537
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 31 augusti 2025 19:43 Ingen fara. Jag kanske inte var tydlig nog. Blybatterier i batterifordon idag används för "manöversystemet" (dvs broms- och styrservo, instrument, datorsystem, komm, vindrutetorkare etc) och Lithiumbatterierna används endast som driftbatterier, och laddar naturligtvis blybatteriet.. Tänk som att det du byter ut i en elbil jämfört med en bensinbil är motorn och bensintanken. Resten är intakt.
När du slår på "tändningen" på en EV så går det helt och hållet på blybatteriet, och först när den är i driftläge så är lithiumbatteriet inkopplat.

Så blybatteriet är inte till för själva framdriften.
Ja, och "de nya saltbatterierna" kan också ersätta just dessa blybatterier:
CATL skrev:CATL's Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Integrated Start-Stop Battery boasts over 8 years of service life. It reduces total lifecycle costs by 61% compared to traditional lead-acid batteries. This product offers unique advantages including deep discharge across the entire capacity, one-click starting at -40°C, and the ability to start after being idle for a year. Compared to lead-acid batteries, it is more efficient, eco-friendly, and economical, driving commercial vehicles into a lead-free era where vehicle and battery ages as one.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7640
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: söndag 31 augusti 2025 18:21 Jag är inte el och batteriexpert,men…
Blybatterier låter tungt och om de står oanvända länge tappar de väl mycket ström, så de måste väl underhållsladdas hela tiden? Bly är inte heller särskilt miljövänligt. :mrgreen: Bly är giftigt.

:) De nya saltbatterierna låter intressantare, snällare, ogiftigare än bly tycker jag. Räckvidden lär vara längre per likvärdig storlek. Vad sägs om saltbatteri till trådbuss-släpvagnen?

Annars borde lite biodiesel eller alkohol (hick) gå bra de få tillfällen den bussen körs, . Det är inte ofta som veteranfordon åker på vägarna (bl.a. för att inte slita på dem. Reservdelar är det inte gott om.) Därför tycker jag att sådana gamla fordon kan få vara som de är skapta tycker jag.

//Matsälgen🫎
Blybatterier är ointressanta, eftersom de rymmer för lite energi. Ett frlitidsbatteri med blykemi väger 18 kg men innehåller bara strax under 1 kWh. Att knåpa ihop något egen med modernare batterikemier går heller inte (annat än möjligen till motorcyklar https://www.youtube.com/watch?v=ZxhIs_xxVY0 ), utan det blir till att köpa färdiga moduler: https://www.scania.com/se/sv/home/produ ... stems.html
Och då börjar kostnaderna dra iväg.

Bättre då att behålla dagens lösning, till en rimlig kostnad.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7640
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 01 september 2025 12:12
Odd skrev: söndag 31 augusti 2025 19:43 Ingen fara. Jag kanske inte var tydlig nog. Blybatterier i batterifordon idag används för "manöversystemet" (dvs broms- och styrservo, instrument, datorsystem, komm, vindrutetorkare etc) och Lithiumbatterierna används endast som driftbatterier, och laddar naturligtvis blybatteriet.. Tänk som att det du byter ut i en elbil jämfört med en bensinbil är motorn och bensintanken. Resten är intakt.
När du slår på "tändningen" på en EV så går det helt och hållet på blybatteriet, och först när den är i driftläge så är lithiumbatteriet inkopplat.

Så blybatteriet är inte till för själva framdriften.
Ja, och "de nya saltbatterierna" kan också ersätta just dessa blybatterier:
CATL skrev:CATL's Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Integrated Start-Stop Battery boasts over 8 years of service life. It reduces total lifecycle costs by 61% compared to traditional lead-acid batteries. This product offers unique advantages including deep discharge across the entire capacity, one-click starting at -40°C, and the ability to start after being idle for a year. Compared to lead-acid batteries, it is more efficient, eco-friendly, and economical, driving commercial vehicles into a lead-free era where vehicle and battery ages as one.
Och så fick vi in lite Kina-propaganda också!

Visst, det är bra om blykemin kan fasas ut, men det var inte det tråden handlade om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar