Kan insatta skriva och berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar här i tråden?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Spriten...... ?Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.
Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare
Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.
Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?![]()
Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/daniel_s skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?
Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.Enceladus skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Jag avsåg släpvagnen som är i fokus på bilden i första inlägget, men dock tack för länken till bussen!daniel_s skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 6:20Vilken vagn menar du?
Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Hm! Jag fick en ideHarald skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 13:02Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.Enceladus skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 11:13Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/daniel_s skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?
Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
En ljuddämpad dieseldriven generator. I övrigt är det som kamrat Widén skriver:(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
Hur det ser ut vet sign. Matsälgen förstås redan. Övriga kan vid behov titta på detta videoklipp:
En batterilösning, istf. dielselgeneratorn vore förstås snyggt. Trådbuss och batteribuss i kombination![]()
![]()
Hur det såg ut när trådbussarna gick trafik på den gamla goda tiden kan man, förutom på bilden i referensen ovan, se på det här videoklippet:
Ack ja, det var tider det. Minns när jag någon gång med föräldrarna kom på besök från Linköping till Stockholm och fick åka trådbuss. Det var spännande, särskilt om spröten hoppade av från kontaktledningarna.
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.
Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare
Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.
Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?![]()
Det där är feltänkt. Bussen har en motoreffekt på 112 hk ~ 84 kW. Då bör man ha en batteribank på runt 150 - 200 kWh. En sådan laddar man inte med solpaneler, som ger kanske 200 - 240 W per m2, i bästa fall. Om man absolut vill ha solel måste det vara bättre med fast installation, jmf. med. ex.vis elfartyget Silverö: https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Silver%C3%B6Matsälgen skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 13:06 Hm! Jag fick en ide![]()
En batterilåda borde kunna tillföras eller helt ersätta elaggregatet och fungera bra med solcellspanel batterilådans takt. Veterantrådbussar kör ju inte långt och inte ofta, så den kan antagligen hinna att ladda upp batteriet på vagnen mellan turerna.
(Bättre vore det med med trådar i luften till lämplig destination, men det låter som ett ämne för en annan tråd om nu någon vill starta en sådan?)
//Matsälgen🫎
Jag är inte el och batteriexpert,men…Odd skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 12:09 Batteriet måste i detta fall ha två kriterier:
1. Ha en energilagring som med en del marginal klarar av den längsta körning den skall genomföra.
2. Att batteriet klarar av att leverera den maxeffekt som krävs under hela sträckan.
Men det är inte bara att hämta och stoppa i vilket begagnat Nissan Leaf-batteri som helst. Blybatterier har ett par stora fördelar, bland annat att de är robusta i kemin och konstruktion, men framför allt att de även fungerar som spänningsstabilisatorer. Det är därför även helt elektriska fordon även har ett blybatteri, till och med Tesla.
Därför behövs en BMC (Battery Management Controller) som klarar av dessa krav, och det kommer behövas en DC/DC-omvandlare som fungerar som ett skydd mellan det känsliga batteriet och trådbussens drivlina. Jag skulle tro att de allra flesta rena batteridrivna fordon som levererats i modern tid har växelströmsmotorer. Att hitta en för ändamålet lämplig DC/DC-omvandlare skulle kunna vara rätt lurigt. Om man har tur så finns det nån universalomvandlare som klarar av moderna Li-X-batterier och kunna ge en stabil spänning och effekt för trådbussens behov. I värsta fall får man väl ha en roterande omformare som buffert![]()
Ingen fara. Jag kanske inte var tydlig nog. Blybatterier i batterifordon idag används för "manöversystemet" (dvs broms- och styrservo, instrument, datorsystem, komm, vindrutetorkare etc) och Lithiumbatterierna används endast som driftbatterier, och laddar naturligtvis blybatteriet.. Tänk som att det du byter ut i en elbil jämfört med en bensinbil är motorn och bensintanken. Resten är intakt.Matsälgen skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 18:21Jag är inte el och batteriexpert,men…Odd skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 12:09 Batteriet måste i detta fall ha två kriterier:
1. Ha en energilagring som med en del marginal klarar av den längsta körning den skall genomföra.
2. Att batteriet klarar av att leverera den maxeffekt som krävs under hela sträckan.
Men det är inte bara att hämta och stoppa i vilket begagnat Nissan Leaf-batteri som helst. Blybatterier har ett par stora fördelar, bland annat att de är robusta i kemin och konstruktion, men framför allt att de även fungerar som spänningsstabilisatorer. Det är därför även helt elektriska fordon även har ett blybatteri, till och med Tesla.
Därför behövs en BMC (Battery Management Controller) som klarar av dessa krav, och det kommer behövas en DC/DC-omvandlare som fungerar som ett skydd mellan det känsliga batteriet och trådbussens drivlina. Jag skulle tro att de allra flesta rena batteridrivna fordon som levererats i modern tid har växelströmsmotorer. Att hitta en för ändamålet lämplig DC/DC-omvandlare skulle kunna vara rätt lurigt. Om man har tur så finns det nån universalomvandlare som klarar av moderna Li-X-batterier och kunna ge en stabil spänning och effekt för trådbussens behov. I värsta fall får man väl ha en roterande omformare som buffert![]()
Blybatterier låter tungt och om de står oanvända länge tappar de väl mycket ström, så de måste väl underhållsladdas hela tiden? Bly är inte heller särskilt miljövänligt.Bly är giftigt.
...
Ja, och "de nya saltbatterierna" kan också ersätta just dessa blybatterier:Odd skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 19:43 Ingen fara. Jag kanske inte var tydlig nog. Blybatterier i batterifordon idag används för "manöversystemet" (dvs broms- och styrservo, instrument, datorsystem, komm, vindrutetorkare etc) och Lithiumbatterierna används endast som driftbatterier, och laddar naturligtvis blybatteriet.. Tänk som att det du byter ut i en elbil jämfört med en bensinbil är motorn och bensintanken. Resten är intakt.
När du slår på "tändningen" på en EV så går det helt och hållet på blybatteriet, och först när den är i driftläge så är lithiumbatteriet inkopplat.
Så blybatteriet är inte till för själva framdriften.
CATL skrev:CATL's Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Integrated Start-Stop Battery boasts over 8 years of service life. It reduces total lifecycle costs by 61% compared to traditional lead-acid batteries. This product offers unique advantages including deep discharge across the entire capacity, one-click starting at -40°C, and the ability to start after being idle for a year. Compared to lead-acid batteries, it is more efficient, eco-friendly, and economical, driving commercial vehicles into a lead-free era where vehicle and battery ages as one.
Blybatterier är ointressanta, eftersom de rymmer för lite energi. Ett frlitidsbatteri med blykemi väger 18 kg men innehåller bara strax under 1 kWh. Att knåpa ihop något egen med modernare batterikemier går heller inte (annat än möjligen till motorcyklar https://www.youtube.com/watch?v=ZxhIs_xxVY0 ), utan det blir till att köpa färdiga moduler: https://www.scania.com/se/sv/home/produ ... stems.htmlMatsälgen skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 18:21 Jag är inte el och batteriexpert,men…
Blybatterier låter tungt och om de står oanvända länge tappar de väl mycket ström, så de måste väl underhållsladdas hela tiden? Bly är inte heller särskilt miljövänligt.Bly är giftigt.
De nya saltbatterierna låter intressantare, snällare, ogiftigare än bly tycker jag. Räckvidden lär vara längre per likvärdig storlek. Vad sägs om saltbatteri till trådbuss-släpvagnen?
Annars borde lite biodiesel eller alkohol (hick) gå bra de få tillfällen den bussen körs, . Det är inte ofta som veteranfordon åker på vägarna (bl.a. för att inte slita på dem. Reservdelar är det inte gott om.) Därför tycker jag att sådana gamla fordon kan få vara som de är skapta tycker jag.
//Matsälgen🫎
Och så fick vi in lite Kina-propaganda också!Enceladus skrev: ↑måndag 01 september 2025 12:12Ja, och "de nya saltbatterierna" kan också ersätta just dessa blybatterier:Odd skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 19:43 Ingen fara. Jag kanske inte var tydlig nog. Blybatterier i batterifordon idag används för "manöversystemet" (dvs broms- och styrservo, instrument, datorsystem, komm, vindrutetorkare etc) och Lithiumbatterierna används endast som driftbatterier, och laddar naturligtvis blybatteriet.. Tänk som att det du byter ut i en elbil jämfört med en bensinbil är motorn och bensintanken. Resten är intakt.
När du slår på "tändningen" på en EV så går det helt och hållet på blybatteriet, och först när den är i driftläge så är lithiumbatteriet inkopplat.
Så blybatteriet är inte till för själva framdriften.
CATL skrev:CATL's Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Integrated Start-Stop Battery boasts over 8 years of service life. It reduces total lifecycle costs by 61% compared to traditional lead-acid batteries. This product offers unique advantages including deep discharge across the entire capacity, one-click starting at -40°C, and the ability to start after being idle for a year. Compared to lead-acid batteries, it is more efficient, eco-friendly, and economical, driving commercial vehicles into a lead-free era where vehicle and battery ages as one.