Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Matsälgen

Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

Jag har fotat denna "elenergigivande släpvagn efter en trådbuss" eller vad den nu kallas? Den gör att en eltrådbuss kan drivas utan kontaktluftledning.

Kan insatta skriva och berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar här i tråden?
:)

DSC_2703B elenergigivande släpvagn efter en trådbuss utan luftledning © matsälgen Textad Halvbild.JPG
DSC_2703B elenergigivande släpvagn efter en trådbuss utan luftledning © matsälgen Textad Halvbild.JPG (86.69 KiB) Visad 258 gånger
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Enceladus

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Enceladus »

Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?😀
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Spriten...... ?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Då kör jag min grundfråga igen då så att den hamnar högst upp vid inloggning och inte missas: :wink:

Kan insatta medlemmar berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar?
Finns det någon artikel, info skrivet om den?

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vilken vagn menar du?

Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev: onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/
En ljuddämpad dieseldriven generator. I övrigt är det som kamrat Widén skriver:
Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)
Hur det ser ut vet sign. Matsälgen förstås redan. Övriga kan vid behov titta på detta videoklipp:

En batterilösning, istf. dielselgeneratorn vore förstås snyggt. Trådbuss och batteribuss i kombination :D :D :D

Hur det såg ut när trådbussarna gick trafik på den gamla goda tiden kan man, förutom på bilden i referensen ovan, se på det här videoklippet:

Ack ja, det var tider det. Minns när jag någon gång med föräldrarna kom på besök från Linköping till Stockholm och fick åka trådbuss. Det var spännande, särskilt om spröten hoppade av från kontaktledningarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: onsdag 27 augusti 2025 6:20
Matsälgen skrev: tisdag 26 augusti 2025 23:35 Då kör jag min grundfråga igen då så att den hamnar högst upp vid inloggning och inte missas: :wink:

Kan insatta medlemmar berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar?
Finns det någon artikel, info skrivet om den?

//Matsälgen🫎
Vilken vagn menar du?

Jag avsåg släpvagnen som är i fokus på bilden i första inlägget, men dock tack för länken till bussen! 👍

Här har ni en nyrensad bild på endast elaggregatsvagnen:
2023-05-28 DSC_2703c Elenergigivande släpvagn -Utan bakgrund -© 2025-08-27 Matsälgen -Blå text.PNG
2023-05-28 DSC_2703c Elenergigivande släpvagn -Utan bakgrund -© 2025-08-27 Matsälgen -Blå text.PNG (301.18 KiB) Visad 98 gånger

Aha, den ägs inte av SSS eller SS.
Jag trodde att SS eller SSS ägde elaggregatsvagnen och att den då har skildrats med fakta någonstans på samma sätt som andra fordon och vagnar. .Så den är dieseldriven? Biodiesel funkar väl bra i tanken? Hur långt går bussen med denna på kroken?

En "elströmsgivande släpvagn" förefaller vara en smart lösning när varken strömförande luftledning eller batteri finns inbyggd i ett befintligt elfordon, som till exempelvis vissa trådbussar.
Harald skrev: onsdag 27 augusti 2025 13:02
Enceladus skrev: tisdag 26 augusti 2025 19:57 Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.
Hm! Jag fick en ide :|
En batterilåda borde kunna tillföras eller helt ersätta elaggregatet och fungera bra med solcellspanel batterilådans takt. Veterantrådbussar kör ju inte långt och inte ofta, så den kan antagligen hinna att ladda upp batteriet på vagnen mellan turerna.

(Bättre vore det med med trådar i luften till lämplig destination, men det låter som ett ämne för en annan tråd om nu någon vill starta en sådan? :-) )

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 27 augusti 2025 11:13
daniel_s skrev: onsdag 27 augusti 2025 6:20 Vilken vagn menar du?

Det är väl samma firma som hyr ut även generatoraggregatet, Kåbe Power i Gnesta: https://kabepower.se/generatoraggregat/
En ljuddämpad dieseldriven generator. I övrigt är det som kamrat Widén skriver:
Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spröten sen är det bara att köra.
(jag har tagit mig friheten att rätta stavningen, så att innebörden blir den rätta, bokstäverna l och ö sitter ju bredvid varandra och det är lätt att träffa fel)
Hur det ser ut vet sign. Matsälgen förstås redan. Övriga kan vid behov titta på detta videoklipp:

En batterilösning, istf. dielselgeneratorn vore förstås snyggt. Trådbuss och batteribuss i kombination :D :D

Hur det såg ut när trådbussarna gick trafik på den gamla goda tiden kan man, förutom på bilden i referensen ovan, se på det här videoklippet:

Ack ja, det var tider det. Minns när jag någon gång med föräldrarna kom på besök från Linköping till Stockholm och fick åka trådbuss. Det var spännande, särskilt om spröten hoppade av från kontaktledningarna.

Tack för filmklippen och länkar! :-)
Jo batterilåda istället för diesellåda vore bra i detta fall. Kanske en kombination? Se mitt förra inlägg.

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Så vi jagar vidare

Det var ju​ synd att det sprack!
:( Jo, det kostar mycket, men det måste​ väl inte vara ett stort batteri med lång räckvidd?​ Ett litet litet batteri kostar ju mindre. och så solceller på lådans tak?
Du kan väl starta ett insamlingskonto? gåvor och fonder kan väl finansiera det?
  • Hur mycket pengar pratar vi om egentligen?
  • Vilka alternativ finns?
//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Matsälgen skrev: onsdag 27 augusti 2025 13:06 Hm! Jag fick en ide :|
En batterilåda borde kunna tillföras eller helt ersätta elaggregatet och fungera bra med solcellspanel batterilådans takt. Veterantrådbussar kör ju inte långt och inte ofta, så den kan antagligen hinna att ladda upp batteriet på vagnen mellan turerna.

(Bättre vore det med med trådar i luften till lämplig destination, men det låter som ett ämne för en annan tråd om nu någon vill starta en sådan? :-) )

//Matsälgen🫎
Det där är feltänkt. Bussen har en motoreffekt på 112 hk ~ 84 kW. Då bör man ha en batteribank på runt 150 - 200 kWh. En sådan laddar man inte med solpaneler, som ger kanske 200 - 240 W per m2, i bästa fall. Om man absolut vill ha solel måste det vara bättre med fast installation, jmf. med. ex.vis elfartyget Silverö: https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Silver%C3%B6

Enklast och bäst blir ändå från elnätet, i förekommande fall. 16 A bör man väl kunna få fram till laddboxen, i varje fall.
Skriv svar