Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Matsälgen

Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Matsälgen »

Jag har fotat denna "elenergigivande släpvagn efter en trådbuss" eller vad den nu kallas? Den gör att en eltrådbuss kan drivas utan kontaktluftledning.

Kan insatta skriva och berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar här i tråden?
:)

DSC_2703B elenergigivande släpvagn efter en trådbuss utan luftledning © matsälgen Textad Halvbild.JPG
DSC_2703B elenergigivande släpvagn efter en trådbuss utan luftledning © matsälgen Textad Halvbild.JPG (86.69 KiB) Visad 103 gånger
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Enceladus

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss

Inlägg av Enceladus »

Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?😀
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:19 Målet är att ersätta det dieseldrivna aggregatet med ett bussbatteri av modernt snitt..frågan är som vill sponsra...har ingen peng just nu.

Va ett på gång för ett par år sen med det upplägget sprack.
Så vi jagar vidare

Funktionen är enkel aggregatet ger ca 500 v DC, +och - kopplas till spriten sen är det bara att köra.

Vore väldigt kul att få till lösningen med batteri, världen älsta batteriets?😀
Spriten...... ?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Då kör jag min grundfråga igen då så att den hamnar högst upp vid inloggning och inte missas: :wink:

Kan insatta medlemmar berätta om denna vagns tillkomst och hur den fungerar?
Finns det någon artikel, info skrivet om den?

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vilken vagn menar du?

Trådbussen är SS 4038: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48

Släpvagnen är en flakvagn, tillverkad 1993 och tillhör en firma i Gnesta som hyr ut generatorer. Själva generatoraggregatet är säkerligen nyare.
Skriv svar