Sida 1 av 1
Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: onsdag 20 augusti 2025 17:34
av Matsälgen
Hejsan!
jag gillar att fotografera veteranspårvagnarna på "Diurgårdslinien" men är endast litegrann insatt i det tekniska omkring dem, så jag får fråga er andra om sådana frågor när de dyker upp.
Att multikoppla spårvagnar och veteranspårvagnar på Djurgårdslinjen är något som jag nu vill ta upp som ämne.
- Vilka av föreningens veteranspårvagnar kan sammankopplas och köras i båda riktningarna från och till T-centralen?
- Kan det gå få till ett 4 vagnars tåg med 2 stycken tvåriktningsmotorvagnar och 2 st B-vagnar emellan dem?

//Matsälgen🫎
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: onsdag 20 augusti 2025 17:47
av Hechtwagen
Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: onsdag 20 augusti 2025 19:36
av Odd
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 17:47
Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.
Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: torsdag 21 augusti 2025 11:16
av Matsälgen
Odd skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 19:36
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 17:47
Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.
Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
Gensvar till Hechtwagen-inlägget.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Gensvar till odd-inlägget.
Vagn 373 säger odd. Denna? SS A24C 373.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=52
Det får mig att undra: Finns det något veteran-lidingötåg eller veteran-nockebytåg bevarat som kan köras mellan Djurgården och T-centralen? Kan det bestå av 4 vagnar eller fler?
//Matsälgen🫎
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: torsdag 21 augusti 2025 11:40
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 19:36
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 17:47
Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening.
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Visst finns det veteranspårvagnar som är multipelkörbara. 373 till exempel. Men den har dock ingen kompis att multipla med.
Det skulle dock inte förvåna mig om det plötsligt skulle dyka på några.
Vi har ju haft några gästbesök, exempelvis M28/M29 från Göteborg för ett par decennier sedan.
"Inga veteranspårvagnar idag på Djurgårdslinjen är multipelkörbara i gängse mening"
Med idag och på Djurgårdslinjen så menar jag vagnar som trafikerar banan för närvarande.
373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.
Det lär dock dröja mknst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: torsdag 21 augusti 2025 12:58
av daniel_s
Matsälgen skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 17:47
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: torsdag 21 augusti 2025 13:05
av Matsälgen
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 11:40
373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.
Det lär dock dröja minst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
daniel_s skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 12:58
Matsälgen skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 17:47
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Okej,
Man får se framtiden an när det gäller Ängby-Lidingö-Nockeby flervagnståg på Djurgården! Det verkar vara det enda möjliga 4-vagnarståget någon gång i framtiden som är/kan bli körbart i båda färdriktningarna. Den rödbruna lidingövagnen har jag åkt med både på Spårväg city (ca 10 år sedan?) och Lidingöbanan. Den ser jag gärna i trafik igen på spårväg City på lördag upp till T-centralen.
Den går ju såå skönt!
Jag omformulerar grundfrågan nu:
Vad
kan köras i dagsläget i båda riktningarna på djurgården till och från T-centralen av
alla de vagnar som är tillgängliga och fungerande,
oavsett med eller utan släpvagnar, och multikoppling?
//Matsälgen🫎
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: fredag 22 augusti 2025 19:03
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 12:58
Matsälgen skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 11:16
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 20 augusti 2025 17:47
Att köra i trafik med en motorvagn som man bara släpar på sist i tåget gör man inte för den vagnen kommer då sakna bromsar.
Man kan väl köra sakta med ett sådant tåg?? . Obromsad släpvagn är ingen nyhet i trafikmiljön, eller kan inte en bromsare medfölja som bromsar den?. Skulle detta kunna fungera?
Nej. Reglerna kräver att föraren kan bromsa samtliga vagnar i tåg med trafikanter. Det är annorlunda på järnväg där behovet av att plötsligt kunna stanna är mycket mindre.
Fast på järnvägen är det big no no att ha obromsade fordon sist i tåget när man kör tåg.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: fredag 22 augusti 2025 20:21
av daniel_s
Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: fredag 22 augusti 2025 21:14
av Matsälgen
daniel_s skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 20:21
Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men
ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett
långt tåg med många hjul som bromsar. Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur!
Men detta med lagar är dock en annan femma!
Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??
En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?
Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med
varsin förare som kör motorvagnarna?
//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 23 augusti 2025 2:46
av Lennart Petersen
Matsälgen skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 21:14
daniel_s skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 20:21
Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men
ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett
långt tåg med många hjul som bromsar. Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur!
Men detta med lagar är dock en annan femma!
Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??
En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?
Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med
varsin förare som kör motorvagnarna?
//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Det här ser besynnerligt ut. Vad skulle syftet vara med att köra extra långa museitåg till T-Centralen ?
Den vanliga reguljära trafiken utförs väl bäst med lagom långa tåg med tät todtabell. Misei eller vetetantåg är ett trevligt inslag mellan Waldemarsudde och Norrmalmståg. Och även museitrafiken ska utföras med fullgod säkerhet monst lika med reguljärtrafiken, alltså full bromskapacitet, det handlar ju om att ta sig fram i tät stadstrafik där det kan hända saker. Att köra extra långsamt går inte , då har man ju snabbt kaos på hela linjen när reguljärtågen hindras. Att ha manuell bromsning i sista vagn fungerar inte och ger inte den säkerhet som behövs i spårvägstrafik. Där det förekommer på museibanor ges bromssignal från loket och det blir en fördröjning innan bromsaren satt till bromsen.
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 23 augusti 2025 10:20
av Matsälgen
Lennart Petersen skrev: ↑lördag 23 augusti 2025 2:46
Matsälgen skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 21:14
daniel_s skrev: ↑fredag 22 augusti 2025 20:21
Ja men på museijärnvägar där man tillåter handbromsade tåg så är det inte obromsad vagn sist när man har en bromsare på sista vagnen, jag antog att det var sådana tåg som användaren Matsälgen hade i åtanke när hen ställde frågan.
Jag har sett modelltåg med bromsvagnar, så det är nog därifrån jag fick iden med bromsare. Rent tekniskt borde det fungera att den sista vagnen i ett långt veteran(spårvagns)tåg inte har bromsar, men
ändå har god bromsförmåga med tanke på att det är ett
långt tåg med många hjul som bromsar. Om man kör sakta med ett sådant långt spårvagnståg bör några hjul som inte bromsar inte spela någon roll, eller hur!
Men detta med lagar är dock en annan femma!
Det är dessa som bestämmer vad som får göras och inte får göras även när och om det tekniskt kan gå att göra som jag beskrivit, eller hur??
En annan fundering:
men.. om ett tåg kör till T-centralen kan väl en motorvagn köras alldeles efter den, och koppla på vagnarna där. Därpå kan väl kanske den första motorvagnen kopplas bort och köra efter tåget tillbaka till Djurgården?
Eller kan spårvagnståget vara ihopkopplat med motorvagnar i var ände med
varsin förare som kör motorvagnarna?
//Matsälgen🫎 Ps: Han,inte hen.
Det här ser besynnerligt ut. Vad skulle syftet vara med att köra extra långa museitåg till T-Centralen ?
Den vanliga reguljära trafiken utförs väl bäst med lagom långa tåg med tät tidtabell. Misei eller vetetantåg är ett trevligt inslag mellan Waldemarsudde och Norrmalmståg. Och även museitrafiken ska utföras med fullgod säkerhet monst lika med reguljärtrafiken, alltså full bromskapacitet, det handlar ju om att ta sig fram i tät stadstrafik där det kan hända saker. Att köra extra långsamt går inte , då har man ju snabbt kaos på hela linjen när reguljärtågen hindras. Att ha manuell bromsning i sista vagn fungerar inte och ger inte den säkerhet som behövs i spårvägstrafik. Där det förekommer på museibanor ges bromssignal från loket och det blir en fördröjning innan bromsaren satt till bromsen.
Den ordinarie trafiken till T-centralen sköts (nåja

) med CAf-vagnarna och den trafiken diskuterar vi helst inte i denna tråd.
Frågeställningen i trådens rubrik och inledning, är intressant för mig som är intresserad av vagnarna, samt även tekniskt och kunskapsorienterande karaktär om vad som är
tekniskt möjligt att göra med de driftdugliga veteranspårvagnar som föreningen har tillgång till just nu och i framtiden.
Sedan vad som görs i verkligheten eller inte är en annan sak.
Det är en hobby att iordningställa, köra och åka med veteranspårvagnar, och det kan även vara en spännande hobby att se om det går få ett långt
2-riktat spårvagnståg som
exempelvis kan vända i T-centralen till vissa medborgares förtjusning och det är då man kan få nya medlemmar i föreningen.
Det är antagligen möjligt i framtiden att köra ett
imponerande 4 vagnars tåg i form av ett Ängby/Lidingö/Nockeby-tåg till T-centralen om dessa fixas i ordning enligt vad som angetts tidigare i tråden av Hechtwagen :
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 11:40
373 är multipelkörbar med vagn 17 om man vill.
Vagn 17 kördes i multipel med vagn 16 år 1994 dom exempel på olika ängbyvagnsvarianters faktiska samkörbarhet.
Det lär dock dröja minst fem år till innan vi har det delikata problemet att försöka få 373 multipelkörbar med SSLidJ 17.
Teoretiskt så skulle man i framtiden kunna få ihop ett fyrvagnars ängbyvagnståg. 16-17-34-373. Samtliga dessa vagnar har sparats med intentionen att de ska vara körbara.
//Matsälgen🫎
Re: Att multikoppla spårvagnar på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 23 augusti 2025 12:28
av daniel_s
Så här kan man i alla fall göra!
Ber om överseende med bildupplösningen. Forumet skalar inte bilderna (tror jag) så jag gjorde enklast möjliga.

- IMG_3427.jpeg (300.1 KiB) Visad 5 gånger

- IMG_3428.jpeg (303.98 KiB) Visad 5 gånger

- IMG_3430.jpeg (365.48 KiB) Visad 5 gånger