Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Inlägg av Matsälgen »

Jag tycker att Stockholm (SL) kan hyra eller låna en eller flera M33 och M34 för att testa dem här i Stockholm, nu när båda två äntligen ankommit till Göteborg. De är ju transportbara via järnvägstransport till Stockholm.
Djurgårdens och Lidingös CAF-tåg är ju ofta trasiga.

Om intresse uppstår för att köpa dem, kan SL kanske utnyttja den option som Göteborg har, och beställa M34 & M33 genom samarbete med Göteborg???
SL A34 var i början ett resultat av samverkan med Norrköping, så samverkan med Göteborg kan kanske ge samma resultat d.v.s. snabb leverans av nya spårvagnar?

Jag föreställer mig att under sommaren har Göteborg lågtrafik så deras kapacitetsbehov är mindre då än senare på hösten???

Kan Stockholm låna M33 M34 i år?
Det vore toppenbra med tanke på vagnbristen! :D

Wikipedia M33:
https://sv.wikipedia.org/wiki/M33_(sp%C3%A5rvagn)
Wikipedia M34
https://sv.wikipedia.org/wiki/M34_(sp%C3%A5rvagn)

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Harald
Kontakt:

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Inlägg av Harald »

Alla utom 10 st. M33 är enriktningsvagnar så de skulle bara kunna gå mellan Norrmalmstorg och Djurgården. De 10 tvåriktingsvagnarna är avsedda användas i samband med spårarbeten. Sådana görs i stor omfattning på sommaren så det är stor sannolikhet att de behövs i Göteborg i sommar.

Göteborgs hjulprofil fungerar inte på järnväg så om vagnar ska flyttas blir det på lastbil.

Göteborgs option är redan utnyttjad för Göteborgs behov. Man kan inte "hänga på" någon annans redan avgjorda upphandling. Man måste göra en egen.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: onsdag 23 april 2025 22:39 Alla utom 10 st. M33 är enriktningsvagnar så de skulle bara kunna gå mellan Norrmalmstorg och Djurgården. De 10 tvåriktingsvagnarna är avsedda användas i samband med spårarbeten. Sådana görs i stor omfattning på sommaren så det är stor sannolikhet att de behövs i Göteborg i sommar.

Göteborgs hjulprofil fungerar inte på järnväg så om vagnar ska flyttas blir det på lastbil.

Göteborgs option är redan utnyttjad för Göteborgs behov. Man kan inte "hänga på" någon annans redan avgjorda upphandling. Man måste göra en egen.
Det är bra det med att åka mellan Norrmalmstorg och Skansen.
Givetvis avsåg jag med ordet "järnvägstransport" just transport av dem på järnvägsvagn.

M34? Är det möjligt att få hit en sådan/sådana för tester här?

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: onsdag 23 april 2025 22:48
Harald skrev: onsdag 23 april 2025 22:39 Alla utom 10 st. M33 är enriktningsvagnar så de skulle bara kunna gå mellan Norrmalmstorg och Djurgården. De 10 tvåriktingsvagnarna är avsedda användas i samband med spårarbeten. Sådana görs i stor omfattning på sommaren så det är stor sannolikhet att de behövs i Göteborg i sommar.

Det är bra det med att åka mellan Norrmalmstorg och Skansen.
Givetvis avsåg jag med ordet "järnvägstransport" just transport av dem på järnvägsvagn.

M34? Är det möjligt att få hit en sådan/sådana för tester här?

//Matsälgen🫎
Nej, det är det inte. Även om vi för resonemangets skull antar att Gbg skulle kunna avvara någon vagn så måste SpvC kunna trafikeras i sin helhet. Annars blir det bara ett tekniskt prov, ungefär som när A32 gästade banan nyligen. Slingan vid Nmt är bara till för museitrafik. Och då är det bara dubbelriktningsvagnen M33B som kan komma ifråga, och tillgången på den verkar ju (se ovan) begränsad.

Järnvägsvagntransport av spårvagnar är ovanlig, i den mån det ens finns tillgängliga järnvägsvagnar för ändamålet. Hur skulle f.ö. omlastningen ske? Så det var en förfelad tanke, oavsett vad som avsågs. Det blir, som ingenjör Nordius påpekar lastbil - som när A35-orna levererades.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

En fråga till Harald:
Kan det gå att multikoppla M33 eller/och M34 bakände mot bakände med bibehållen funktion vid färd i båda riktningarna?
Om det tekniskt funkar, då har man en förarhytt i var ände av det långa kapacitetstarka spårvagnståget!

Som längst är det 2 X 45 =70 meter!

När det gäller att transportera långa föremål som en spårvagnståg på 45 meter är just järnvägen bättre lämpad för det, än vägtransporter eftersom det inte finns tvära kurvor på en järnväg. Godståg utgår inte ett hinder på vägarna för andra trafikanter vilket lastbilar med långa släp kan vara.

Det är ju svårt att köra om en sådana lååånga sakta transporter, så... :mrgreen:
Ta hellre järnvägen istället för asfaltsvägen för låååååååånga transporter

Det går även att transportera flera stycken spårvagnar på samma godståg :)
Så alla vagnarna kommer fram samtidigt med samma godståg.

I Stockholm
finns det godstågspåranslutning i Liljeholmen till Tvärbanans spår ifall göteborgsvagnar ska testas att köra till Alvik eller Ulvsundadepån därefter.
Det finns många järnvägsspår i Värtahamnområdet, och jag har sett godsvagnar där på de spåren.
Det är ganska nära därifrån till Lidngöbanan och det ligger även hyfsat nära Djurgården med.

Även vid centralen-området kan/bör/ska det finnas någon omlastningsplats för godstransporter.
(fanns förr i tiden av vad jag minns) Där är det hyfsat nära till spårväg city-spåren i T-centralen.
Så vad som finns och inte finns, det kan man ta reda på.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Matsälgen skrev: torsdag 24 april 2025 1:50

När det gäller att transportera långa föremål som en spårvagnståg på 45 meter är just järnvägen bättre lämpad för det, än vägtransporter eftersom det inte finns tvära kurvor på en järnväg. Godståg utgår inte ett hinder på vägarna för andra trafikanter vilket lastbilar med långa släp kan vara.

Det är ju svårt att köra om en sådana lååånga sakta transporter, så... :mrgreen:
Ta hellre järnvägen istället för asfaltsvägen för låååååååånga transporter

Det går även att transportera flera stycken spårvagnar på samma godståg :)
Så alla vagnarna kommer fram samtidigt med samma godståg.

I Stockholm
finns det godstågspåranslutning i Liljeholmen till Tvärbanans spår ifall göteborgsvagnar ska testas att köra till Alvik eller Ulvsundadepån därefter.
Det finns många järnvägsspår i Värtahamnområdet, och jag har sett godsvagnar där på de spåren.
Det är ganska nära därifrån till Lidngöbanan och det ligger även hyfsat nära Djurgården med.

Även vid centralen-området kan/bör/ska det finnas någon omlastningsplats för godstransporter.
(fanns förr i tiden av vad jag minns) Där är det hyfsat nära till spårväg city-spåren i T-centralen.
Så vad som finns och inte finns, det kan man ta reda på.

//Matsälgen🫎
Det där är ju bara trams. Det finns inga som helst fördelar med förfaringssättet ovan, även sådana järnvägsvagnar faktiskt skulle existera. Det skulle under alla förhållanden ändå kräva att spårvagnarna i något skede transporteras på egna hjul via järnvägsnätet, och som den som kan läsa innantill ser så säger ingenjör Nordius
Harald skrev: onsdag 23 april 2025 22:39 Göteborgs hjulprofil fungerar inte på järnväg så om vagnar ska flyttas blir det på lastbil.
De problem med vägtransporter som staplas upp ovan är dessutom småsaker. Alla A35-vagnar levererades f.ö. via lastbil (från Göteborg!).

Dessutom, "alla vagnarna". Tror signaturen på allvar att Göteborg har något större antal vagnar att avstå? Vad är egentllgen syftet med denna vildvuxna idé? Avhjälpa "vagnbristen" på SpvC? Varför skulle Göteborgs spårvägar göra det? Prova just den vagntypen? Meningslöst, eftersom den inte går att handla upp. Däremot ska Göteborgs spårvägar/Västtrafik tydligen handla upp en ny typ, under arbetsnamnet M35: https://via.tt.se/pressmeddelande/38805 ... 94&lang=sv

M34 verkar ju inte vara helt problemfri heller: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -ur-trafik
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 24 april 2025 14:19, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det går inte att transportera en enda 33 m lång spårvagn med järnväg utan att dela den eftersom det inte finns så långa järnvägsvagnar. Det finns heller ingen anledning att göra det, eftersom det finns fordon, rutinerad personal och väl beprövade rutiner för att lasta från spår, transportera per väg och lossa till spår. Och det kan göras utan att man delar på vagnen. Även den 45 m långa M34 levereras i ett stycke.

Inga nya vagnar är helt problemfria, men det har varit mycket få och mycket små problem med M33 och M34. Det problem som nämns i SVT:s artikel var ett enkelt mjukvarufel som löstes på några dagar. Det är knappast troligt att Göteborg vill låna ut sina bästa vagnar. Man föredrar nog att låta de sämsta vagnarna vila över sommaren.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev: torsdag 24 april 2025 9:18 Det går inte att transportera en enda 33 m lång spårvagn med järnväg utan att dela den eftersom det inte finns så långa järnvägsvagnar. Det finns heller ingen anledning att göra det, eftersom det finns fordon, rutinerad personal och väl beprövade rutiner för att lasta från spår, transportera per väg och lossa till spår. Och det kan göras utan att man delar på vagnen. Även den 45 m långa M34 levereras i ett stycke.

Inga nya vagnar är helt problemfria, men det har varit mycket få och mycket små problem med M33 och M34. Det problem som nämns i SVT:s artikel var ett enkelt mjukvarufel som löstes på några dagar. Det är knappast troligt att Göteborg vill låna ut sina bästa vagnar. Man föredrar nog att låta de sämsta vagnarna vila över sommaren.
Visst är det så. Här är ett videoklipp som visar avlastningen av en M34: https://www.svt.se/nyheter/video/b96db7 ... org/78gwab

Betr. M34-problemen så tror jag säkert att det förhåller sig sig så. Finns en trådsnutt om det också: viewtopic.php?t=43689 . Det är ju i grunden en beprövad vagntyp, från en välrenommerad leverantör. Även A35 har ju haft sina mjukvarufel (bl.a.), men de har varken varit enkla eller avhjälpta på några dagar :) :)
viewtopic.php?p=368525#p368525

Lägg märke i klippet ovan, där reportern säger "Investeringen i de tidigare italienska vagnarna (M32, min anm.) blev inte någon succé".
De kan ju Stockholm få låna! (bara skojar lite)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det har aldrig transporterats några tvärbanevagnar på egna hjul på "järnvägen" i Sverige trots hyfsar lämplig hjulprofil. Så att det skulle vara ett problem att M33 inte går att transportera på egna hjul på järnvägen är en ickefråga.

M28 är däremot levererade på järnväg till Göteborg.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev: torsdag 24 april 2025 10:37

Det har aldrig transporterats några tvärbanevagnar på egna hjul på "järnvägen" i Sverige trots hyfsar lämplig hjulprofil. Så att det skulle vara ett problem att M33 inte går att transportera på egna hjul på järnvägen är en ickefråga.

M28 är däremot levererade på järnväg till Göteborg.
Hur anser hr. Gädda att A32-vagnarna (delserie 1 o. 2) transporterades då? Jag rekommenderar Thomas Johanssons Tvärbanebok (ISBN 91-972788-1-5), sid. 114. Jag kan av upphovsrättsliga skäl inte återge den bilden här, men det kan ju finnas andra liknande - om någon vill leta upp.

De nederländska vagnarna verkar däremot ha körts på lastbil: viewtopic.php?t=30533
Liksom delserie 3 av A32: viewtopic.php?t=26045
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 24 april 2025 10:49 Hur anser hr. Gädda att A32-vagnarna (delserie 1 o. 2) transporterades då? Jag rekommenderar Thomas Johanssons Tvärbanebok (ISBN 91-972788-1-5), sid. 114. Jag kan av upphovsrättsliga skäl inte återge den bilden här, men det kan ju finnas andra liknande - om någon vill leta upp.
På sidan 114 finns en bild som visar Årstabron där första A32-vagnen, "på egna hjul" dras av ett Rc-lok. En öppen godsvagn på vardera sidan om spårvagnen.

Så A32 borde uppenbarligen kunna transporteras mellan Lidingö och Tvärbanan via Trafikverkets spår, förutsatt att spårförbindelsen till Lidingö vid Ropsten läggs in på nytt. Men dels finns i varje fall för närvarande inget behov av sådana transporter, och dels skulle det antagligen bli mångdubbelt dyrare än transport med hjälp av gummihjulsfordon.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

gek skrev: torsdag 24 april 2025 11:29
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 24 april 2025 10:49 Hur anser hr. Gädda att A32-vagnarna (delserie 1 o. 2) transporterades då? Jag rekommenderar Thomas Johanssons Tvärbanebok (ISBN 91-972788-1-5), sid. 114. Jag kan av upphovsrättsliga skäl inte återge den bilden här, men det kan ju finnas andra liknande - om någon vill leta upp.
På sidan 114 finns en bild som visar Årstabron där första A32-vagnen, "på egna hjul" dras av ett Rc-lok. En öppen godsvagn på vardera sidan om spårvagnen.

Så A32 borde uppenbarligen kunna transporteras mellan Lidingö och Tvärbanan via Trafikverkets spår, förutsatt att spårförbindelsen till Lidingö vid Ropsten läggs in på nytt. Men dels finns i varje fall för närvarande inget behov av sådana transporter, och dels skulle det antagligen bli mångdubbelt dyrare än transport med hjälp av gummihjulsfordon.
Bra att du la in en beskrivande bildtext, Gunnar. Hr. Gädda kanske inte har den boken?!
twr

Inlägg av twr »

gek skrev: torsdag 24 april 2025 11:29

Det går inte att bara "lägga in den på nytt" eftersom bron är riven. Det skulle vara mycket krångligare att bygga en anslutning till den nya bron, och som flera har varit inne på till ingen eller liten nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 23 april 2025 23:27
Slingan vid Nmt är bara till för museitrafik.
[/quote]

Nej det stämmer inte helt.
Jag bor i Stockholm och är väl bekant med spårvagnstrafiken på Djurgården sedan ca år 2008.
Som hobbyfotograf har jag ofta studerat och observerat spårvagnstrafiken på Djurgården.

Jag har sett att Skansenslingan har ofta trafikerats även med ledspårvagnar samtidigt som vissa andra turer gått till waldermarsudde sedan starten av spårväg City.
Först med A34 och sedan med de då nya A35.

Jag har fotat ett flertal bra bilder på detta genom åren utav svarta A34, blå A34 och A35 med och utan reklam.

Resor till endast Norrmalmstorg med ledvagnar

har förekommit ibland på sommaren som extra trafik har jag sett, t.ex. vid Allsång på Skansen och andra stora tillställningar, för att förstärka trafiken när alla ska hem samtidigt på kvällen.
Resenärerna går sedan till T-Norrmalmstorg alldeles i närheten.

Det går lika bra för många resande att åka Tunnelbana från T-Norrmalmstorg

som det är att åka tunnelbana från T-Centralen. Det bor mycket folk utmed den röda linjen, som inte behöver åka till Centralen.

Det är dagligen normalt att ungefär hälften(?) av de resande stiger av vid det närliggande Hpl S-Nybroplan och går till T-Norrmalmstorg, medan resten av dem åker vidare till T-Centralen. Givetvis varierar antalet över dagens gång.

Skansenslingan
kan
troligtvis även trafikeras med en Göteborg M33/34 som troligtvis även kan gå runt Waldemarsudde, skulle jag tro. Jag har ingen synpunkt på vilket som de gör om det blir aktuellt att få hit M33/M34

All spårvagnstrafik med långa M33 och M34 vore värt guld på sommaren om det är fordonsbrist då.

Om det går koppla samman dem bakända mot bakända

får man förarhytter i båda ändarna. Återstår att ta reda på om det kan göras, och om det fungerar att köra dem då, kan de gå till T-centralen.

Annars kan ett lok tillkopplas och bogsera vagnen åt andra hållet.

Att saker ofta går lösa inser (inte tillräckligt?) många.
Tänk positivt. :D :wink:

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den fredag 25 april 2025 12:53, redigerad totalt 3 gång.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Då får du kontakta ansvariga personer inom SL och AB Stockholms Spårvägar och övertyga dem om det förträffliga i din idé. Att skriva långa inlägg här hjälper föga. Sedan återstår att övertyga ansvariga i Göteborg om att låna ut några vagnar.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Vi kanske ska visa ett par bilder här... Bilder jag tog i Hagalund, utanför gamla lokverkstaden, 2015-01-30.

Bild
Bild
Bild

Det vi ser A35 460 och 455 kopplade till kopplingsvagnar och klara att bogseras från Hagalund tillbaka till gissningsvis Ulvsunda-hallen, vi Stockholm C - Älvsjö - Liljeholmen osv... I Hagalund gjordes garantiåtgärder hos Swemaint, troligen på uppdrag av CAF.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Varför inte M29? :D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

ADDE skrev: torsdag 24 april 2025 22:27 Varför inte M29? :D
Enriktningsvagn...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tråden handlar ju om att låna vagnar från Göteborg till Linje 7 i Stockholm...
Men jag kan väl nämna att Spårvägen i Norrköping fått förfrågan om att få låna/hyra vagnar, men detta tacka men naturligtvis nej till.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev: torsdag 24 april 2025 21:38 Då får du kontakta ansvariga personer inom SL och AB Stockholms Spårvägar och övertyga dem om det förträffliga i din idé. Att skriva långa inlägg här hjälper föga. Sedan återstår att övertyga ansvariga i Göteborg om att låna ut några vagnar.
Ja, fantasierna ovan blir säkert väl mottagna på båda håll. Göteborg ska rädda "bakdelen" på Stockholm! Varfördådå, kan man undra?

Men, som jag sade tidigare, vi har yttrandefrihet här och Forumet är till för att även vildsinta idéer ska kunna få framföras. Några större avtryck kommer de inte att göra, förstås.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 24 april 2025 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar