Slingan vid Nmt är bara till för museitrafik.
[/quote]
Nej det stämmer inte helt.
Jag bor i Stockholm och är väl bekant med spårvagnstrafiken på Djurgården sedan ca år 2008.
Som hobbyfotograf har jag ofta studerat och observerat spårvagnstrafiken på Djurgården.
Jag har sett att Skansenslingan har ofta trafikerats även med ledspårvagnar samtidigt som vissa andra turer gått till waldermarsudde sedan starten av spårväg City.
Först med A34 och sedan med de då nya A35.
Jag har fotat ett flertal
bra bilder på detta genom åren utav svarta A34, blå A34 och A35 med och utan reklam.
Resor till endast Norrmalmstorg med ledvagnar
har förekommit ibland på sommaren som extra trafik har jag sett, t.ex. vid Allsång på Skansen och andra stora tillställningar, för att förstärka trafiken när alla ska hem samtidigt på kvällen.
Resenärerna går sedan till T-Norrmalmstorg alldeles i närheten.
Det går lika bra för många resande att åka Tunnelbana från T-Norrmalmstorg
som det är att åka tunnelbana från T-Centralen. Det bor mycket folk utmed den röda linjen, som inte behöver åka till Centralen.
Det är dagligen normalt att ungefär hälften(?) av de resande stiger av vid det närliggande Hpl S-Nybroplan och går till T-Norrmalmstorg, medan resten av dem åker vidare till T-Centralen. Givetvis varierar antalet över dagens gång.
Skansenslingan
kan troligtvis även trafikeras med en Göteborg M33/34 som troligtvis även kan gå runt Waldemarsudde, skulle jag tro. Jag har ingen synpunkt på vilket som de gör om det blir aktuellt att få hit M33/M34
All spårvagnstrafik med långa M33 och M34 vore värt guld på sommaren om det är fordonsbrist då.
Om det går koppla samman dem bakända mot bakända
får man förarhytter i båda ändarna. Återstår att ta reda på om det kan göras, och om det fungerar att köra dem då, kan de gå till T-centralen.
Annars kan ett lok tillkopplas och bogsera vagnen åt andra hållet.
Att saker ofta går lösa inser (
inte tillräckligt?) många.
Tänk positivt.
//Matsälgen🫎