






Eskorteringsvagnar var A32 407 samt 420....
/a32

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Såvitt jag förstår ville inte Tågia att vagn 423 skulle aktiveras direkt efter leverans, utan man vidtog alla försiktighetsmått och bogserade den till Brommadepån. Med M06-an är det annorlunda (en utmärkt, förnämlig vagn - med helt andra gångegenskaper än "den spanske" som var i Stockholm förra sommaren: där har Norrköping gjort ett bra köp), det är ju en redan trafikfärdig (och grundligt utprovad, får man väl säga) vagn.leifd skrev:Men ??
Gick inte den holken att köra för egen maskin till depån ?
Har hört sägas att M06 31 kördes, då den levererades till Strandvägen ?
Medhålles..... Finns risk att M06:orna är det enda som varit problemfritt av leveranser på _väldigt_länge_Björn Ehnberg skrev:Såvitt jag förstår ville inte Tågia att vagn 423 skulle aktiveras direkt efter leverans, utan man vidtog alla försiktighetsmått och bogserade den till Brommadepån. Med M06-an är det annorlunda (en utmärkt, förnämlig vagn - med helt andra gångegenskaper än "den spanske" som var i Stockholm förra sommaren: där har Norrköping gjort ett bra köp), det är ju en redan trafikfärdig (och grundligt utprovad, får man väl säga) vagn.leifd skrev:Men ??
Gick inte den holken att köra för egen maskin till depån ?
Har hört sägas att M06 31 kördes, då den levererades till Strandvägen ?
Mvh.
Björn
Björn Ehnberg skrev:
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!också, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten.
-Väntar med spänning på dina bilder från depån eller kanske rent av första trafikdagen för 423, Björn![]()
Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
-Jag minns när 401 kom på järnvägen, tror det var den 21/3 1999 jag var nere i Marievik när den anlände med en större grupp andra intresserade och det bjöds på pommac i tältet efteråt i samband med överlämnandet.
En kul händelse.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
- Fast man har ju faktiskt tidigare lastat på och av A32 i BM utanför verkstaden utan problem så jag vet faktiskt inte varför man väljer detta krångligare sätt med en långdragen bogsering från sjöstaden, men nåt är det väl.
/a32![]()
Mvh.
Björn
Jag provåkte lite M06 i Norrköping i förra veckan. En väldigt trevlig vagn med bra gångegenskaper och mjuka starter. Tyvärr är det ju ingen finess på grejerna, ingen har väl t.ex. beställt att det ska gå att stanna mjukt med vagnen eller att öppna dörrarna utan C20-fördröjning? Det byggs många fina spårfordon nuför tiden, men ofta saknas komfortaspekten och de små finesserna (t.ex. går inte dörren upp om man tryckt på knappen på dörren innan de två "fördröjningssekunderna" gått sedan vagnen stannat). Det är synd att det ska vara så, det krävs så lite till för att få perfekta fordon.Björn Ehnberg skrev:Med M06-an är det annorlunda (en utmärkt, förnämlig vagn - med helt andra gångegenskaper än "den spanske" som var i Stockholm förra sommaren: där har Norrköping gjort ett bra köp), det är ju en redan trafikfärdig (och grundligt utprovad, får man väl säga) vagn.
Mvh.
Björn
Tja, att dra vagnarna på järnväg över halva Europa lär bli betydligt dyrare än att ta dom med trailer. I så fall borde man kanske vänta tills alla vagnar är klara och dra dom som ett tåg. Byggs inte vagnarna någonstans i Österrike?Björn Ehnberg skrev:Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars Sockså, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Vad pågår det för natt-aktiviteter i Brommadepån? Kan det vara så att man faktiskt är minst ivägen om man gör detta på den plats det gjorts?Lars Stegenius skrev:Tja, att dra vagnarna på järnväg över halva Europa lär bli betydligt dyrare än att ta dom med trailer. I så fall borde man kanske vänta tills alla vagnar är klara och dra dom som ett tåg. Byggs inte vagnarna någonstans i Österrike?Björn Ehnberg skrev:Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars Sockså, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Men man kan ju fortfarande undra varför man inte kör till BM när man ändå kört genom halva Europa, det är ju bara någon mil kvar. Och tillräckligt med rakspår borde det finnas på "hallgatan".
//Lars S
Har för mig att någon sa för någon månad sedan när en A30? skulle från Bromma till Hammarby att den fick åka lastbil över Slagsta färjan pga att Essingeleden inte klarar "tunga" transporter pga händelsen med Lodbrok och dom nyligen upptäckta dåliga bropelarna....??Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Nejvisst, men nu har Dina kollegor på Tågia i Bromma (Du är väl Tågia-anställd) upplyst mig om att Bombardier inte har någon sammansättningskapacitet i Västerås längre, vilket jag faktiskt inte visste. Så vagnarna skruvas ihop sin helhet i Wien och körs sedan till Stockholm på trailer, som jag har förstått det. Betr. avlastningen är det nog som Janne Bäckis förmodar, man kan/vill/får/vågar inte köra en så tung last över Essingebroarna.Lars Stegenius skrev:Tja, att dra vagnarna på järnväg över halva Europa lär bli betydligt dyrare än att ta dom med trailer. I så fall borde man kanske vänta tills alla vagnar är klara och dra dom som ett tåg. Byggs inte vagnarna någonstans i Österrike?Björn Ehnberg skrev:Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars Sockså, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Men man kan ju fortfarande undra varför man inte kör till BM när man ändå kört genom halva Europa, det är ju bara någon mil kvar. Och tillräckligt med rakspår borde det finnas på "hallgatan".
//Lars S
Under perioder 2004-2006 arbetade jag åt Tågia SÄK vilket gav mig kontakter på i princip alla nivåer inom organisationen. Kontakter som f.ö. varit bra att ha när det gällt att stödja utvecklingen av C20-modellen till Trainz Railroad Simulator, TRS, vilket framgått av andra trådar.Björn Ehnberg skrev: /.../
Nejvisst, men nu har Dina kollegor på Tågia i Bromma (Du är väl Tågia-anställd) upplyst mig om att Bombardier inte har någon sammansättningskapacitet i Västerås längre, vilket jag faktiskt inte visste. Så vagnarna skruvas ihop sin helhet i Wien och körs sedan till Stockholm på trailer, som jag har förstått det. Betr. avlastningen är det nog som Janne Bäckis förmodar, man kan/vill/får/vågar inte köra en så tung last över Essingebroarna.
/.../
Mvh.
Björn