Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av gek »

Odd skrev:Det var ett tag sedan som det var så. Efter ombyggnad till nya ATC-systemet så får alla vagnar gå överallt. Just för tillfället skulle det ändå vara möjligt eftersom ATC inte körs inkopplat.
Bra, då har flexibiliteten ökat! Men är ATC inte överhuvudtaget inkopplat? Jag trodde att SSC-ATC-systemet delvis var igång såtillvida att föraren vid misstänkt otillräcklig hastighetsmisning fick någon sorts varningssignal.

Nu tycks i vilket fall A35-problemen kanske vara på väg att lösas, på sl.se kan man läsa "Tvärbanan: Vissa avgångar körs med en vagn till och med torsdag på grund av tekniska problem. Vänligen gå mot mitten av plattformen och lämna plats för avstigande. " Eller handlar det bara om att påskhelgens begränsade trafik klaras med enbart A32, och sedan återkommer vagnbristen på tisdag efter påsk? Stannar förresten alla enkelvagnar vid mitten av plattformen överallt, eller handlar uppmaningen om att gå mot plattformens mitt mera om att undvika anhopning av resenärer i ena änden av plattformen?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av Odd »

Stämmer. Ej inkopplat, har inte varit det på flera månader och har inte hört ett knysst om vad som händer, mer än att det går rykten om att det arbetas på det.

Personligen skulle jag inte bli ledsen om man råkar komma till slutsatsen att, även om man skulle få igång det på ett tillfredsställande sätt, det byts ut mot samma system som är på Lidingö och håller på att installeras på Saltsjöbanan. Vem vet, kanske Roslagsbanan, Nockebybanan och Tunnelbanan skulle vara betjänt av samma Siememssystem.. Skulle inte förvåna mig om det blir så till slut.
Genius on call
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av gek »

Odd skrev:Stämmer. Ej inkopplat, har inte varit det på flera månader och har inte hört ett knysst om vad som händer, mer än att det går rykten om att det arbetas på det.
ojoj, då har ju den långa avstängningen av Tvärbanan förra året varit onödig. Att förkorta signalsträckorna och byta från spårledningar till axelräknare samt byta ställverk hade man kunnat göra med kortare avstängningar av delar av banan, t ex under två - tre somrar (och samtidigt byggt de nya vändspåren). Jag kommer av någon anledning att tänka på Göteborgs Spårvägars ATC-system nummer två på Angeredsbanan http://ekeving.se/rt/gbg/AB/si/ts_1978/index.html. Detta system kom överhuvudtaget aldrig i skarp drift. Dock krävde varken montering eller demontering av ATC-utrustningen några trafikavbrott

Bild
Bild från GS "Preliminär beskrivning" 1978
/Gunnar Ekeving
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av Anders Hanquist »

I dag påskafton har går jag sett A35:or trafik.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, nu verkar A35 vara i full(?) vardagstrafik igen.

Jag försöker få ihop informationen som lämnats här och annorstädes, om vad som faktiskt hänt. Sign. "Odd" skriver i ett tidigare inlägg
Odd skrev:Det nuvarande felet är inte programvarurelaterat.
/Odd
Enligt det meddelande från SL som jag tidigare länkat till (numera borttaget) är felet relaterat till körkontrollern, dvs. ett mekaniskt fel. Nu säger denne Mattias Varg (se länken nedan)
på Trafikförvaltningen att "Man upptäckte felet på den här vagnen, validerade de andra vagnarna och utan att ha upptäckt det så har man ställt om mjukvaran på alla"

Den enda konsistenta slutsatsen jag kan få ihop av ovanstående källor är:
- Ja, det har konstaterats ett hårdvarufel i en körkontroller på en vagn
- Hårdvarufelet har signalerats till vagnens styrsystem TCMS, men felsituationen har inte tagits om hand där
- Nu har mjukvaran uppdaterats så att denna felsituation tas omhand vid ev. inträffat fel. Förslagsvis att felsituationen presenteras för föraren samt att tåget automatiskt bromsas till stopp.

Det märkliga - i min värld - är att detta inte funnits implementerat i mjukvaran redan från början, utan görs först nu. Men CAF:s kvalitetstänk upphör aldrig att förvåna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Den enda konsistenta slutsatsen jag kan få ihop av ovanstående källor är:
- Ja, det har konstaterats ett hårdvarufel i en körkontroller på en vagn
- Hårdvarufelet har signalerats till vagnens styrsystem TCMS, men felsituationen har inte tagits om hand där
- Nu har mjukvaran uppdaterats så att denna felsituation tas omhand vid ev. inträffat fel. Förslagsvis att felsituationen presenteras för föraren samt att tåget automatiskt bromsas till stopp.
Ja just så är det. Körkontrollern innehåller en ”reservkontroller”, en liten kamvals med ett fåtal steg, och därigenom kan vissa fel detekteras. Den möjligheten ska nu utnyttjas bättre.
Skriv svar