Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av gek »

sl.se meddelar "Tvärbanan trafikeras av enkelvagnar pga vagnfel. Inställda avgångar förekommer, se sl.se för mer information. " Detta borde innebära att det är extremt många vagnar som är felaktiga.

Tillägg: Samtidigt som jag skrev detta ändrades informationen på sl.se till "trafikeras delvis av enkelvagnar pga vagnfel", så en del trasiga vagnar har uppenbarligen redan åtgärdats.
/Gunnar Ekeving
Lars_L

Re: Tvärbanan Stockholm - många vagnar med fel?

Inlägg av Lars_L »

En "favorit" i repris med andra ord.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr

Inlägg av twr »

Samtliga A35 alltså. Ojdå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i skrev:– En av vagnarna misstänks ha bromsfel och som en säkerhetsåtgärd måste vi kontrollera alla av samma vagnstyp, säger Izhak Dan, kommunikatör på Arriva.
Om felet bara konstateras på en vagn så är väl de andra tillbaka i trafik relativt snabbt. Visar det sig att felet ligger latent på alla, så att de måste åtgärdas är det förstås värre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Var så säker på att Arriva har kollat felet och man ställer inte av en hel vagntyp om det inte finns fog för det.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Var så säker på att Arriva har kollat felet och man ställer inte av en hel vagntyp om det inte finns fog för det.

Stefan
Jag uppfattade artikeln som om man hittat ett fel på en vagn. Men att det var av en sådan art att det fanns fog för att anta att felet kan finnas på fler, eller alla, vagnarna. Men vid närmare eftertanke så är ju A36 av snarlik konstruktion, så då borde även de kollas, eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Var så säker på att Arriva har kollat felet och man ställer inte av en hel vagntyp om det inte finns fog för det.

Stefan
Jag uppfattade artikeln som om man hittat ett fel på en vagn. Men att det var av en sådan art att det fanns fog för att anta att felet kan finnas på fler, eller alla, vagnarna. Men vid närmare eftertanke så är ju A36 av snarlik konstruktion, så då borde även de kollas, eller?

"Utredning pågår" som det så klassiskt benämns.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Intressant.
Stockholms Spårvägar har uppenbarligen inte bedömt att felet påverkar de A36:or som rullar på Lidingö. Är det på grund av annan "version" av systemprogramvaran eller finns andra överväganden?
Gäller stopp även för den A35 som rullar på L7 under utredningen eller är detta endast ett internt Arriva ärende??

Vet att det finns en ny version av programvara från CAF till A35 för att möjliggöra datakommunikation via mobila datanät, till och från vagnen, vilket för övrigt tagit mer än ett år att få fram. Provas på EN vagn om jag inte är felunderrättad. Är det samma vagn? Slumpen ?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
TKO

Inlägg av TKO »

Är inte detta ytterligare vatten på kvarnen "Inga fler A35/A36 tack"?!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Genau !

Hört från andra håll att CAF leveranser har stora mjukvaruproblem, senast funderar tydligen Washington DC på att skrota ut 20 år gamla CAF-vagnar. Men, jag begriper nog inte den logiken.

Det finns ju många exempel på lyckade utbyten av traktionsutrustningars mjukvara både på spårväg och stora järnvägar, så det borde det inte behövas så drastiska åtgärder som skrotning. Bygg vagnars programvara på öppna gränssnitt och standard komponenter i stället för proprietära lösningar så kommer det bli bra. Tips till CAF och beställaren.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Alltså.

Caf håller på att utreda vad som här hänt och ta fram en handlingsplan. Dvs det normala förfarandet när man får ett fel som kan visa sig vara systematiskt och kan finnas i fler vagnar.

A35 på L7 är avställd och på L21 har man bedömt att vagnarna kan gå med reducerad hastighet eftersom L21 har andra system som kan träda in om felet uppstår på några av de vagnarna.

Stefan
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Jag spekulerar inte om vad som gått eller varför. Jag vet i tjänsten att CAF har haft stora problem med att ta fram ny programvara till A35 vagnarna då de till mångas uppfattning och svårbegriplig anledning valt att blanda in en generell datakommunikationsprogramvara för landbaserad IT djupt in i vagnens "operativsystem".
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Leif Steen skrev:Jag spekulerar inte om vad som gått eller varför. Jag vet i tjänsten att CAF har haft stora problem med att ta fram ny programvara till A35 vagnarna då de till mångas uppfattning och svårbegriplig anledning valt att blanda in en generell datakommunikationsprogramvara för landbaserad IT djupt in i vagnens "operativsystem".
Det var väl enklast för programmeraren just då, när den första prototypen skulle knåpas ihop...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det nuvarande felet är inte programvarurelaterat.
/Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Det nuvarande felet är inte programvarurelaterat.
/Odd
Om det inte är programrelaterat, vad är det då? Ett hårdvarufel, dvs. ett mekaniskt fel? Jag vet inte vilket som i så fall är värst. När får allmänheten någon kännedom om detta? Det är trots allt 300 - 400 Mkr av våra skattepengar som står och skräpar till ingen nytta just nu. Situationen på Tvärbanan i rusningstiden är nästintill olidligt just nu, när vartannat tåg verkar trafikeras med enkelvagn. Jag lider med både resenärerna/skattebetalarna, som försöker komma med i överfulla vagnar, och förarpersonalen, som försöker få igen dörrarna för att komma iväg från resp. hållplats.

De spanska skojarna har en hel del att förklara!

Edit: Enligt detta meddelande från landstinget
https://sl.se/sv/info/nyheter/Storninga ... ?date=true
är det tydligen ett mekaniskt fel i i körspaken som ställer till det!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Är det fortfarande begränsning till högst 50 km/h på Tvärbanan på grund av urkopplad automatisk tågstoppsfunktion? I så fall bidrar väl detta till svårigheterna, eftersom jag antar att tidtabellen är gjord för att kunna köra snabbare på vissa sträckor?

Nu är tydligen även Nockebybanan drabbad av vad som kan tänkas vara vagnfel; sl.se varnade redan i går "Nockebybanan: Fredag 23 mars ersätts följande avgångar med buss pga tekniskt fel: Alvik-Nockeby kl 7:12 & 7:48 samt Nockeby-Alvik kl 7:29 & 8:05." Är det möjligen så att någon vagn som normalt rullar på Nockebybanan istället används på Tvärbanan för att i någon mån lätta på trycket där?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I stort sätt stämmer dina antaganden, förutom tidtabellen, den fungerar utmärkt utan ATC/ATP då man den har tagit höjd för inkörningsproblemen redan.

Förseningarna denna vecka är i stort sett uteslutande relaterat till trängsel på vagnarna.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Odd skrev:I stort sätt stämmer dina antaganden, förutom tidtabellen, den fungerar utmärkt utan ATC/ATP då man den har tagit höjd för inkörningsproblemen redan.
jag har uppfattat det som att de A32 som används på Nockebybanan saknar ATC/ATP-utrustning och därför inte fått lov att köra på Tvärbanan. Har denna restriktion nu tagits bort på grund av att den automatiska stoppfunktionen i vilket fall inte är inkopplad på Tvärbanan? Eller brukar vissa turer på linje 12 köras med A32 försedd med ATC/ATP, och det är en sådan vagn som i dag på morgonen istället användes på linje 22?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det var ett tag sedan som det var så. Efter ombyggnad till nya ATC-systemet så får alla vagnar gå överallt. Just för tillfället skulle det ändå vara möjligt eftersom ATC inte körs inkopplat.
Skriv svar