A32 fra Holland på vei til Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
A32 fra Holland på vei til Stockholm
Det kan nå se ut som om den første av A32 vognene som har gått i Holland nå er på vei til Stockholm, noen bilder fra opplasting på trailer
http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2010099
http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2010099
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Hur blev det? Kommer alla 6 till Stockholm, eller är det någon som hamnar någon annan stans?
Medlem nr 266
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Ut i fra infomasjonen jeg fikk på et e-post forum, så kommer alle 6 vognene til StockholmSven Blomberg skrev:Hur blev det? Kommer alla 6 till Stockholm, eller är det någon som hamnar någon annan stans?
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Hoppas de får fortsätta se ut sådär.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Jag tror de ser ut som "våra", bara att riva av den gula folieringen.Tramman skrev:Hoppas de får fortsätta se ut sådär.
Medlem nr 266
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Kommer vagnarna att levereras direkt till SL eller kommer de att gå via Bombardier för "tillfixning"?
Vagnsnummer 432-437 antar jag.
//Johan
Vagnsnummer 432-437 antar jag.
//Johan
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Eller så gör man som i Helsingborg när man får äldre vagnar...JohanB skrev:Kommer vagnarna att levereras direkt till SL eller kommer de att gå via Bombardier för "tillfixning"?
Vagnsnummer 432-437 antar jag.
//Johan
394-400
//T, inte fullt seriös.
Med reservation för tyckfel.
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
394-400, det blir ju sju vagnar. Men du har förstås hoppat över en för att ge plats åt en A23-replik 

-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Ta inte hit dem till 12:an för Guds skull...
394-399 är annars en utmärkt idé för nummerserien. De får väl samma roll i trafiken och samma rykte hos personalen som A23 i början av 1960-talet. Får ej gå som enda motorvagn i ett tåg, helst bara som påkopplad tredje vagn i rusning, för det mesta braxade...
//H
394-399 är annars en utmärkt idé för nummerserien. De får väl samma roll i trafiken och samma rykte hos personalen som A23 i början av 1960-talet. Får ej gå som enda motorvagn i ett tåg, helst bara som påkopplad tredje vagn i rusning, för det mesta braxade...

//H
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Det är väl tänkt att dom "nya" ska trafikera 12:an, och att serie 3 vagnarna som nu går där ska ATC utrustas och trafikera Tvb i framtiden.
Ni får väl hålla utkik efter den första vagnen då det ryktas om att den kommer kanske redan på natten mot måndag men annars har tisdagen nämnts som ankomstdag.
Hoppas SL behåller den holländska tyfon/tuta varianten.
/a32
Ni får väl hålla utkik efter den första vagnen då det ryktas om att den kommer kanske redan på natten mot måndag men annars har tisdagen nämnts som ankomstdag.
Hoppas SL behåller den holländska tyfon/tuta varianten.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Kommer numren ändras på dom ? Målar man om dom var gör det iså fall ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Varför inte det då? Holländarna har väl knappast skött sina vagnar sämre än SL.ålstensgård skrev:Ta inte hit dem till 12:an för Guds skull...
394-399 är annars en utmärkt idé för nummerserien. De får väl samma roll i trafiken och samma rykte hos personalen som A23 i början av 1960-talet. Får ej gå som enda motorvagn i ett tåg, helst bara som påkopplad tredje vagn i rusning, för det mesta braxade...
//H
Alla sex vagnarna är inköpta av SL från den tidigare vagnägaren HTM. Holländarna strippar rimligtvis av vagnarna radio, ATC och högspänningslåda (på bilderna går det inte alldeles säkert att avgöra om fotstegen vid dörrarna fortfarande sitter på, de måste emellertid av för att vagnarna ska kunna köras i Stockholm). Vagnarna körs direkt till Stockholm, där hjulen svarvas om till Tvärbanans bastardprofil (i Nederländerna hade de förstås järnvägsprofil). Sedan väntar borttag av den gula folieringen kring vagnskorgarnas nederdel, utbyte av all nederländsk skyltning och stolarnas klädsel, samt montering av SL:s tågradio. Tvåtonstyfonen får nog vagnarna inte behålla, tyvärr. Fast vem vet?
[/quote]
Brommadepåns spår 10 spårläggs också på nytt, för att skapa mer utrymme nu när busseriet avflyttat.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Om man tittar riktigt noga efter första dörrparet ser det ut som om NS har gjort som saltis. Byt ut ett dörrpar mot säten.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
De nederländska vagnarna har, på samma sätt som Tvärbanans vagnar, tre dörrpar per sida. Vagnarna är vagnmekaniskt så gott som identiska med Tvärbanans delserie II, vilka de också är tillverkade tillsammans med.Tramman skrev:Om man tittar riktigt noga efter första dörrparet ser det ut som om NS har gjort som saltis. Byt ut ett dörrpar mot säten.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Är dom inte ur delserie II? De är ju lackerade lika som Tvärbanans vagnar förutom att de har en del gul foliering. Och sedan förstår jag inte varför de skulle "braxa" mer än de vagnar som rullat i stockholm hela tiden.Björn Ehnberg skrev:
De nederländska vagnarna har, på samma sätt som Tvärbanans vagnar, tre dörrpar per sida. Vagnarna är vagnmekaniskt så gott som identiska med Tvärbanans delserie II, vilka de också är tillverkade tillsammans med.
Medlem nr 266
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Det kan naturligtvis bero på hur NS har kört med dem och hur NS har underhållit dem och hur SL tar emot dem. Men det är en möjlighet.Sven Blomberg skrev:Och sedan förstår jag inte varför de skulle "braxa" mer än de vagnar som rullat i stockholm hela tiden.
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Första vagnen från Nederländerna (HTM 6103) anlände natten till tisdagen 22/6

och lastades av f.vb. hjulsvarven

Sätena är fn. klädda med ett enkelt enfärgat tyg, som sedermera ska bytas mot SL:s Lasse Åberg-mönster

All skyltning är förstås på nederländska. Vännen CS kanske kan rycka in som språklärare.....

Ett nederländskt nödbromshandtag

Som tidigare nämnts spårläggs gamla spår 10 pånytt


och lastades av f.vb. hjulsvarven

Sätena är fn. klädda med ett enkelt enfärgat tyg, som sedermera ska bytas mot SL:s Lasse Åberg-mönster

All skyltning är förstås på nederländska. Vännen CS kanske kan rycka in som språklärare.....


Ett nederländskt nödbromshandtag

Som tidigare nämnts spårläggs gamla spår 10 pånytt

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Nej, det förstår inte jag heller. Därför tycker jag egentligen inte att sådana spekulationer är så intressanta.Sven Blomberg skrev:Är dom inte ur delserie II? De är ju lackerade lika som Tvärbanans vagnar förutom att de har en del gul foliering. Och sedan förstår jag inte varför de skulle "braxa" mer än de vagnar som rullat i stockholm hela tiden.Björn Ehnberg skrev:
De nederländska vagnarna har, på samma sätt som Tvärbanans vagnar, tre dörrpar per sida. Vagnarna är vagnmekaniskt så gott som identiska med Tvärbanans delserie II, vilka de också är tillverkade tillsammans med.
Ja, om vagnarna är ur delserie II eller tillverkade i anslutning till denna kan man förstås diskutera. Förhållandet är väl ungefär som när det gäller Norrköpings första M06-anskaffning, med den skillnaden att HTM inte valde att lackera vagnarna på annat sätt än SL, utan bara använde dekortejp för att skapa ett eget utseende.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Är det två hålländare eller vaad är det framför förarhytten...?Björn Ehnberg skrev:
Sätena är fn. klädda med ett enkelt enfärgat tyg, som sedermera ska bytas mot SL:s Lasse Åberg-mönster
Jag är jättenyfiken på interiörsbilder på vagnarna innan "renovering"
OBS! fel bild som jag citerade!!
Senast redigerad av ADDE den tisdag 22 juni 2010 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Matar man in "Verboden in te schakelen Tram is omgebouwd" i Google översätt och markerar holländska -> svenska så får man "Förbjudet att sätta Tram omvandlas"Björn Ehnberg skrev: All skyltning är förstås på nederländska. Vännen CS kanske kan rycka in som språklärare.....![]()
Gissningsvis är andemeningen att man inte får sätta på strömmen (Strömbrytaren?) för att vagnen är konverterad / ombyggd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling