Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Fler elbussar och ökad andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Svensk Kollektivtrafik skrev:Kollektivtrafiken med buss körs till 96 procent på el och förnybara drivmedel och det är en ökning med 1 procent sedan 2024. Pendel- och regionaltågstrafiken drivs så gott som helt på el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs bara på el. Det visar färsk statistik från Svensk Kollektivtrafik.

Statistiken visar även att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna genomför en snabb elektrifiering av busstrafiken i Sverige. 21 procent av de bussar som går i kollektivtrafik är elbussar, vilket ska jämföras med endast 9 procent av personbilarna. Fler än 2200 elbussar kör i kollektivtrafiken, vilket är en ökning med 900 bussar sedan året innan.
Drygt en femtedel av de regionala kollektivtrafikmyndigheternas bussar är elbussar, vilket är bättre än personbilarna men sämre än spårtrafiken. SL ligger efter:
Enceladus skrev: fredag 13 februari 2026 16:04 Elbussar i kollektivtrafiken
Region Stockholm skrev:Sedan sommaren 2018 rullar fem helelektriska bussar i Norrtäljes innerstad. I juni 2019 startade ytterligare fem elbussar i Sigtuna. I Barkarbystaden infördes sex elbussar 2020-2022 och 15 elbussar trafikerar innerstadens stombusslinjer sedan sommaren 2022.

Det första trafikavtal med stora mängder elbussar startade i augusti 2024 och sedan dess har kraven på eldriven busstrafik ökat successivt. I dagsläget trafikerar cirka 360 elbussar länet och flera hundra till förväntas sättas i trafiken kommande åren.

Vårt mål är att elektrifiera hela bussflottan (cirka 2 200 bussar) senast 2035.
Jämförelsevis fick SL sin första helelektriska buss för åtta år sedan. Notera att SL ännu inte har några elektriska dubbeldäckare, trots EU:s stundande förbud.
Runt en sjättedel av SL:s bussar är elbussar, och fler ska det bli. Exempelvis får Tyresö nya elbussar. Detta innebär att det blir boggibussar på blåbusslinjerna:
Tyresö Nyheter skrev:Den nya trafikoperatören VR har tittat på resevanor och analyser för hur många resande varje linje har. Baserat på dem resultaten har man valt att köpa in olika typer av bussar. Två minibussar som trafikerar Skälsätra, 81 nya elbussar som blir de huvudsakliga fordonen och 14 ledbussar. Men ledbussarna ska färgas röda och initialt endast trafikera linje 401. Därmed står det klart att det till en början inte blir några större bussar på blåbusslinjerna.
Ältas linje 401 tillhör Tyresös avtalsområde, trots att den inte går i Tyresö kommun, och ska trafikeras med bränsledrivna ledbussar från MAN. Trollbäckens linje 807, den tyngsta i kommunen, tillhör däremot inte avtalsområdet. Således är detta framtiden för Tyresös blåbusslinjer, d.v.s. elektriska boggibussar från Solaris:



SL har numera dubbeldäckare på blåbusslinjerna 474, 670 och 676, men dessa är inte elektriska. Tyresö kunde få Stockholms första elektriska dubbeldäckare!
Mr_C14
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 08 augusti 2024 21:34

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Mr_C14 »

Enceladus skrev: tisdag 12 maj 2026 3:12 SL har numera dubbeldäckare på blåbusslinjerna 474, 670 och 676, men dessa är inte elektriska. Tyresö kunde få Stockholms första elektriska dubbeldäckare!
Tyvärr går det inte med dubbeldäckare på 873 eller 875, frihöjden vid Tyresö centrum är alldeles för låg (4.0m). De flesta "SL-godkända" dubbeldäckarna är dieseldrivna och är 4.25 meter höga. Det finns elektriska dubbeldäckare, ja, men de säljs inte i Sverige och lever ändå inte upp till "SLs standard".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Mr_C14 skrev: tisdag 12 maj 2026 5:16
Enceladus skrev: tisdag 12 maj 2026 3:12 SL har numera dubbeldäckare på blåbusslinjerna 474, 670 och 676, men dessa är inte elektriska. Tyresö kunde få Stockholms första elektriska dubbeldäckare!
Tyvärr går det inte med dubbeldäckare på 873 eller 875, frihöjden vid Tyresö centrum är alldeles för låg (4.0m). De flesta "SL-godkända" dubbeldäckarna är dieseldrivna och är 4.25 meter höga. Det finns elektriska dubbeldäckare, ja, men de säljs inte i Sverige och lever ändå inte upp till "SLs standard".
Jag tänkte faktiskt på linje 401 (inte Tyresö kommun, men Tyresös avtalsområde) eller linje 807 (tvärtom). Dubbeldäckare behöver inte vara blå - kolla London!
Mr_C14
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 08 augusti 2024 21:34

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Mr_C14 »

Enceladus skrev: tisdag 12 maj 2026 9:33 Jag tänkte faktiskt på linje 401 (inte Tyresö kommun, men Tyresös avtalsområde) eller linje 807 (tvärtom). Dubbeldäckare behöver inte vara blå - kolla London!
Nu vet jag inte reseunderlaget på 401 direkt, men så länge man lägger om 807an vid Sågen/södra Vendelsö skulle dubbeldäckare fungera väldigt fint. Annars skulle boggiledbuss (som Mercedes CapaCity) vara ett alternativ, men ingen säljer elektriska boggiledbussar. Utöver bara 807an skulle även 4an, Ekerös blåbussar och 179an behöva boggiledbuss.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 09 april 2026 23:45 Bogotá launches rollout of 711 electric buses with first 68 units bodied by Marcopolo Superpolo
Sustainable Bus skrev:On 27 March 2026, the city of Bogotá presented the first batch of 68 new electric buses assigned to TransMiZonal routes, marking the initial phase of a broader fleet renewal within the Integrated Public Transport System (SITP). According to Bogotá’s city administration, the vehicles are part of a total of 711 units planned for delivery across 2026 and 2027.
Colombias huvudstad har beställt 711 elbussar, vilket är mer än Hamburg. Chiles huvudstad Santiago spelar dock i en helt annan division med 4 000 elbussar:
Electric bus market in Latin America, 2025
The ICCT skrev:Growth has been clustered in a few major cities. By 2025, Santiago’s fleet reached 3,884 electric buses—an increase of approximately 55% with respect to 2024, solidifying its position as the largest urban electric bus market in Latin America. São Paulo also experienced notable growth, increasing from 460 to 1,095 vehicles, while Bogotá’s fleet size remained constant with the previous year, at 1,486. Mexico City (629) and Quito (145) had smaller fleets, with prominent trolleybus services in their systems.
Santiago spelar fortfarande i en egen division, men andra sydamerikanska städer står inte still. São Paulo är Sydamerikas största stad. Kan den komma ikapp?
Joakim W
Inlägg: 598
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Joakim W »

Luleå gör sig av med sina 8 år gamla elbussar från Linkker. Kanske bättre att satsa på andra märken..

https://www.sverigesradio.se/artikel/ll ... -i-estland
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 19 april 2026 3:13
Mitt i skrev:De störst bidragande orsakerna är ökad andel elbussar i kollektivtrafiken, ökad användning av biodrivmedel i sjötrafiken, prioritering av biodrivmedel med lägst klimatpåverkan inom busstrafiken och minskad energianvändning i egenägda fastigheter, skriver regionen i sitt hållbarhetsbokslut.

Siffrorna hade sett ännu bättre ut om inte leveransen av elbussar hade blivit försenad på flera håll, bland annat Handen, Nynäshamn och Tyresö.

Totalt finns det nu 369 elbussar i SL-trafiken, vilket är 18 procent av hela bussflottan. Målet är att samtliga bussar ska vara eldrivna 2035.
Vi kan sätta detta med eldrift i ett historiskt perspektiv. År 2004 utspann sig ett av de mest toxiska diskussionerna kring detta, med en av de värsta diskussionsförstörarna som förekommit på detta forum. viewtopic.php?t=5104

Då var det trådbussar det gällde, eftersom det var den egentligen enda kommersiellt tillgängliga tekniken för eldrift vid den tidpunkten.

Diskussionen om kontaktledningsdrift vs. ackumulatorbatteridrift har ju fortsatt sedan, men i mer civiliserade former.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 12:35 Manchester kan bli den första icke-megastaden i Europa att passera den magiska gränsen. 2030 ska förbränningsmotorn ha fimpats i hela storstadsregionen.
Burnham told scrapped clean-air scheme could lose him by-election
The Telegraph skrev:“I think that will cost him. Where he is standing [in Makerfield], that was one of the most virulent areas against the clean-air zone, so they are not going to forget that.”

Mr Burnham had initially planned to bring in the “clean-air zone” in May 2022 that would have seen buses and lorries charged £60 a day to use the region’s roads.

[...]

Mr Burnham subsequently said that some of the funding, provided by the Government, had been used to clean up the region’s air by investing in electric buses and vehicle upgrades.
Manchesters starke man har storsatsat elbussar, men inte utan motstånd. Nu lyfts kulturkriget till nationell nivå, och satsningen kan avgöra landets framtid:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 19 maj 2026 9:38 Diskussionen om kontaktledningsdrift vs. ackumulatorbatteridrift har ju fortsatt sedan, men i mer civiliserade former.
Jag skulle inte nödvändigtvis säga att diskussionen fortsätter i "mer civiliserade former". Volvos elektriska dubbeldäckare är en del av satsningen. Ja, det går:
Enceladus skrev: fredag 13 februari 2026 16:04 Jämförelsevis fick SL sin första helelektriska buss för åtta år sedan. Notera att SL ännu inte har några elektriska dubbeldäckare, trots EU:s stundande förbud.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 19 maj 2026 11:44 Manchesters starke man har storsatsat elbussar, men inte utan motstånd. Nu lyfts kulturkriget till nationell nivå, och satsningen kan avgöra landets framtid:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 19 maj 2026 9:38 Diskussionen om kontaktledningsdrift vs. ackumulatorbatteridrift har ju fortsatt sedan, men i mer civiliserade former.
Jag skulle inte nödvändigtvis säga att diskussionen fortsätter i "mer civiliserade former". Volvos elektriska dubbeldäckare är en del av satsningen. Ja, det går:
Enceladus skrev: fredag 13 februari 2026 16:04 Jämförelsevis fick SL sin första helelektriska buss för åtta år sedan. Notera att SL ännu inte har några elektriska dubbeldäckare, trots EU:s stundande förbud.
Jag åsyftade naturligtvis diskussionen i detta Forum! Var det svårt att förstå, eller bara en lust att polemisera i tid och otid?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 13 maj 2026 17:13 Santiago spelar fortfarande i en egen division, men andra sydamerikanska städer står inte still. São Paulo är Sydamerikas största stad. Kan den komma ikapp?
Latin America reaches 10,000 electric buses in operation
electrive skrev:The adoption of electric buses in Latin America and the Caribbean remains concentrated in a small number of countries. By the end of 2024, Chile accounted for 47 per cent of the region’s electric bus fleet, followed by Colombia with 17 per cent and Brazil with 16 per cent. Mexico represented 12 per cent of the continent’s electric buses, while all other countries combined accounted for around eight per cent.

A closer look at specific locations reveals a continued concentration in a few major cities. Santiago, the Chilean capital, stands out: with 4,222 electric buses (as of February), around four in ten electric buses in Latin America operate in this metropolis. The city’s fleet is not only the largest in the region by far but is also growing at a disproportionately rapid rate (55 per cent from 2024 to 2025).
Santiago fortsätter att dra ifrån. Den chilenska huvudstaden uppges ha fler elbussar än någon annan stad utanför Kina. Innanför Kina gäller s.k. "China speed".
Joakim W skrev: lördag 16 maj 2026 14:35 Luleå gör sig av med sina 8 år gamla elbussar från Linkker. Kanske bättre att satsa på andra märken..

https://www.sverigesradio.se/artikel/ll ... -i-estland
Efter elbussflopp – nya elbussar till Luleå
Bussmagasinet skrev:Men Luleå överger inte elbussar i kollektivtrafiken. Till en början får LLT två nya eldrivna 18-meters ledbussar från MAN och siktet är inställt på att om femton år ha en helt eldriven bussflotta. Idag har LLT 76 bussar, gas- och dieseldrivna men antalet ska de kommande åren öka till 86.
Precis, Luleå satsar istället på elbussar från den tyska tillverkaren MAN. Dessutom ska fordonsflottan successivt ska bytas ut till elbussar, i linje med EU-regler:
Norrbottens-Kuriren skrev:Nya EU-regler gör att det efter 2029 bara går att köpa eldrivna bussar för stadstrafik.

Planen är att alla bussar ska drivas helt fossilfritt från 2030, med el, gas och förnybar diesel.

– Då har vi sålt ut alla dieselbussar. De ersätts under en period på 2030-talet med bussar som drivs med HVO 100, förnyelsebar diesel, innan vi helt övergår till att ha enbart eldrivna bussar, säger Ulf Nordin.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 05 december 2025 1:11 I Chile är det tvärtom - huvudstaden har fler elbussar än resten av landet. Enligt den länkade artikeln är det vanligt att huvudstäder har flest elbussar i sitt land:

Bild
Källa: Agora Verkehrswende

Jag är dock tveksam till avsaknaden av Shanghai och Guangzhou - Kinas två resterande tier-1-städer. Dessutom saknas indiska megastäder som Bengaluru.
Sadiq Khan celebrates as London ‘leads the charge’ with zero-emission bus milestone
The Standard skrev:The new fully electric double-decker, manufactured by Northern Ireland-based Wrightbus, will be operated by Stagecoach London on the 165 route, connecting Romford and Rainham. While the majority of Transport for London’s (TfL) zero-emission bus fleet consists of battery electric vehicles, it also includes 20 hydrogen fuel cell double-deckers.

Since 2021, all new buses introduced in London have been zero-emission. The city’s electric bus fleet has seen substantial growth, from just 30 vehicles in 2016 to now comprising a third of TfL’s total bus fleet. This number is projected to double before the end of the decade.

TfL had previously aimed for all 9,000 of its buses to be zero-emission by that same point, a target it suggests could be accelerated with additional government funding. In a related effort to reduce carbon emissions, lighting at all 12,000 bus shelters across London has been converted to LEDs.
London har numera fler elbussar än Moskva. Såväl kinesiska megastäder som Chiles huvudstad Santiago ligger dock alltjämt före. Även Delhi påstås ha fler:
The Indian Express skrev:The government said that currently, nearly 4,300 electric buses operate in Delhi and it aims to increase the number to around 7,500 by the end of this year. The proposed bus induction forms part of the government’s longer-term target of increasing the Capital’s overall public bus fleet to nearly 14,000 by 2028-29. The city already has the largest electric bus fleet in the country.
Har Europa någon chans att konkurrera med dessa megastäder?
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

More than 20 countries surpass 50% electric city bus sales as e-buses head for 60% of global market by 2030
Sustainable Bus skrev:Zero-emission buses reached 60% of EU city bus market in 2025, while one quarter of the total market (then including coaches) was covered by ‘electrically-chargeable’ buses.

BloombergNEF forecasts that electric and fuel cell buses will account for approximately 60% of global bus sales by 2030, a significantly higher share than medium- and heavy-duty trucks, expected at 17%, and light commercial vehicles, projected at 34%. The near-term sales outlook presented in the report shows buses maintaining the highest electrification rate among all commercial vehicle categories.

The report highlights that city buses are already leading electrification globally. Municipal transit operators in more than 20 countries recorded electric buses representing over 50% of total city bus sales in 2025. BloombergNEF adds that most markets are on track to reach fully zero-emission city bus sales by 2040, while some regions, including the Nordic countries, could achieve this milestone before the end of the current decade.
I slutet av detta decennium väntas tre av fem bussar vara elbussar. I slutet av nästan decennium väntas i princip alla bussar vara elbussar. Titta bara på Kina:
The ICCT skrev:City buses have the highest electrification rate of all vehicle categories in China, with a cumulative battery electric, hybrid electric, and fuel-cell electric market share of almost 100% as of 2025, while sales of diesel and other conventional fuel buses are minimal. Electrification among coaches, which are used for intercity transport, has been far more limited: the market share of battery electric coaches was 10% (around 13,700 units) in 2025, a 66.7% increase from 2024, while most coaches were still powered by diesel.

The most popular bus type was 7 m buses, with 2025 sales totaling about 114,400 units, 9.7% (about 11,000) of which were ZE buses. For buses over 7 m, about 62.7% of total sales were ZE models. This divergence implies that large buses have been electrified faster than smaller models, likely due to the promotion of electric city buses.

Eight of the top 10 leading cities for ZE city bus deployment in 2025 achieved 100% or nearly 100% electrification in 2025. For coaches, the 10 leading cities’ average ZE sales share was 63.1%. Beijing led the coach market in both ZE sales and ZE share, with almost 2,000 units sold, corresponding to a ZE share of 83.8%.
En viss skribent har påstått att "Afrika saknar helt trovärdighet när det gäller elektrifiering av fordonstrafiken". Verkligheten kunde inte vara mer annorlunda...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 21 juni 2026 10:57 En viss skribent har påstått att "Afrika saknar helt trovärdighet när det gäller elektrifiering av fordonstrafiken". Verkligheten kunde inte vara mer annorlunda...
Såvitt jag kan se nämns inga afrikanska länder i de källor som refereras ovan.

Men propagandakollektivet "Enceladus" är rätt bra på att skapa sin egen verklighet - ungefär som en viss president. Ibland känns det som om man debatterar med en språkmodell.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 21 juni 2026 17:34
Enceladus skrev: söndag 21 juni 2026 10:57 En viss skribent har påstått att "Afrika saknar helt trovärdighet när det gäller elektrifiering av fordonstrafiken". Verkligheten kunde inte vara mer annorlunda...
Såvitt jag kan se nämns inga afrikanska länder i de källor som refereras ovan.
Den citerade texten nämner uttryckligen att "most markets are on track to reach fully zero-emission city bus sales by 2040". Här avses marknader som inte kan köpa kinesiska batterier, d.v.s. USA. Kina har avskaffat tullarna för alla afrikanska länder som inte erkänner Taiwan (53 av 54), och dessa köper gärna kinesiskt:
Financial Times skrev:A surge in orders for electric motorbikes and buses assembled in numerous African countries using Chinese components has coincided with record fundraising by start-ups rolling out EV infrastructure worth around $300mn since last month.

[...]

Oscar Rosana, who runs Metrotrans — which has a fleet of 400 “matatu” buses in Kenya — said the energy shock from the war had shifted the argument firmly in favour of EVs, even if the initial outlay remained prohibitive for smaller players.

Higher financing costs for electric buses were balanced by cheaper energy and maintenance, Rosana said, predicting that big diesel consumers in haulage would start to make the change once charging backbones were built out.
Skribenten behöver inte läxa upp Afrika om värderingar - flertalet europeiska länder köper gärna kinesiskt (primärkällan hittas här), inte minst våra grannländer:
The ICCT skrev:Chinese manufacturers gained meaningful ground relative to more established European manufacturers in Q1 2026. Yutong led in terms of ZE sales share, the first time a Chinese brand has done so, with BYD and King Long also placing in the top eight.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 22 juni 2026 18:29
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 21 juni 2026 17:34
Enceladus skrev: söndag 21 juni 2026 10:57 En viss skribent har påstått att "Afrika saknar helt trovärdighet när det gäller elektrifiering av fordonstrafiken". Verkligheten kunde inte vara mer annorlunda...
Såvitt jag kan se nämns inga afrikanska länder i de källor som refereras ovan.
Den citerade texten nämner uttryckligen att "most markets are on track to reach fully zero-emission city bus sales by 2040". Här avses marknader som inte kan köpa kinesiska batterier, d.v.s. USA.
Påståenden utifrån implicita slutledningar - det blir underkänt. Liksom hänvisningar till källor bakom betalvägg.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 22 juni 2026 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 22 juni 2026 18:29 Skribenten behöver inte läxa upp Afrika om värderingar - flertalet europeiska länder köper gärna kinesiskt (primärkällan hittas här), inte minst våra grannländer:
The ICCT skrev:Chinese manufacturers gained meaningful ground relative to more established European manufacturers in Q1 2026. Yutong led in terms of ZE sales share, the first time a Chinese brand has done so, with BYD and King Long also placing in the top eight.
Det ligger inte i min makt att läxa upp några andra än Enceladus-kollektivet . Om man läser mitt originalinlägg så ser man att det handlar om mer än bara fordonsanskaffning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar