Så var det dags för lite matematik. Det är något skumt med detta, nämligen. Tillverkaren uppger en räckvidd på ~ 300 nautiska mil (555 km, 1 NM = 1,852 km), i databladet talar man om att man uppnått 336 NM (622 km) vid en flygning: https://beta.team/aircraftEnceladus skrev: ↑lördag 06 september 2025 18:56Detta nämns i artikeln som skribenten i vanlig ordning klippte bort[/url]:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 06 september 2025 12:23 Nu var det inte VTOL-versionen som användes som användes i experimentflygningen ovan. Den borde annars mera intressera det i flygningen inblandade företaget Bristow, som i huvudsak är en helikopteroperatör
Notera att vertiport är den elektriska motsvarigheten till heliport.New Atlas skrev:The ALIA CX300 used for this demonstration is essentially a conventional take-off and landing (CTOL) version of BETA's A250 electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft that we first covered back in 2020.
The culmination of six years of R&D and testing, each aircraft is designed to transport up to five passengers plus a pilot on short hops between airports – though the eVTOL can also include vertiports in its air mobility mix. The CTOL variant has a single five-blade prop to the rear, which is powered by a H500A electric motor and flies with enough battery juice for more than 300 nautical miles per one-hour recharge, according to the spec sheet.
Vikt är alltid någon man måste försöka hålla nere vid flygning, och när det gäller elflyg har man inte samma frihetsgrader som vid trafik på vägar, vatten eller spår. Nu är det ju det att batterier är tunga, tillverkaren uppger en energidensitet 176 Wh/kg, vilket inte är påfallande imponerande.
https://beta.team/battery
Battericellerna är monterade i moduler, och 11 sådana moduler bildar en batteripacke med en vikt på 255 kg och ett energiinnehåll på 45 kWh vid full laddning. CX300-flygplanet har som mest 5 sådana packar ombord och har alltså ett energiförråd på 225 kWh totalt. För den sakens skull måste det alltså släpa på 1275 kg batterivikt.
Ju tyngre ett flygplan är lastat, desto mer energi krävs för att flyga det vilket förstås påverkar räckvidden. Det finns formler för att räkna på det här
https://en.wikipedia.org/wiki/Range_(ae ... c_aircraft
Ett problem är att tillverkaren Beta Technologies är så njugga med viktuppgifter, det finns inga pålitliga uppgifter om vare sig maximal startvikt (MTOW=maximum take-off weight), lastkapacitet (cargo) eller flygplanets tomvikt, men de vanligaste uppgifterna är 2926 kg. MTOW resp. 567 kg. cargo. Elflygplan utmärker sig dessutom genom att de väger lika mycket vid start som vid landning, eftersom de inte har någon bränslelast som förbrukas.
Ytterligare två faktorer som måste tas med i beräkningen är flygplanets luftmotstånd och drivlinans verkningsgrad (hur mycket av av den i motor-propellersystemet inmatade energin som faktiskt omvandlas till dragkraft). Luftmotståndet beror på hur väl aerodynamiskt utformat flygplanet är, och kan uttryckas som glidtalet, dvs. hur många meter flygplanet glider framåt utan motorkraft medan det sjunker en meter. För CX300 uppges 16:1 vilket inte heller är särskilt imponerande. Drivlinans verkningsgrad är svårare att uppskatta, Beta Technologies anger 97,5% (0,975) vilket ju är extremt bra.
https://beta.team/motor
Oklart dock om det gäller inklusive propellerns verkningsgrad (propellrar har förstås också förluster) eller bara effekten på propelleraxeln. Jag sätter värdet till 0,9 för att undvika glädjekalkyler.
Formler och sådär är ju tråkigt, men någon vänlig själ har programmerat in dessa i en webbkalkylator: https://www.spinningwing.com/battery-range-calculator/
Jag sätter i värdena och får fram att maximala räckvidden med full last är drygt 405 km vilket inte är dåligt, men långt ifrån de siffror tillverkaren uppger. Testflygningarna har kanske genomförts endast med pilot ombord, men även om vi antar att lasten består endast av en sådan med 100 kg vikt så når vi inte mer än 500 km. Alla dessa beräkningar gäller i lugn luft, har man medvind kommer man längre (och omvänt). Vid glidflygning fungerar propellern som ett vindkraftverk och genererar el (regenerativ bromsning i luften) men jag tvivlar på att detta bidrar till räckvidden i någon större utsträckning. Antingen är formlerna fel, eller också de ingående värdena.