Elektrisk flygtrafik

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 05 september 2025 11:41
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01 I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
För första gången har ett helelektriskt plan - Betas sexsitsiga ALIA CX300 - flugit mellan oljemetropolerna Stavanger och Bergen i Norge. Detta innebär att landet kan exportera ännu mer olja till andra som vägrar att elektrifieras, inte minst EU-länder som envisas med att bevara befintliga jobb på bekostnad av nya:
Struntprat. Sådana där experimentflygningar har Beta Technologies gjort länge: https://www.youtube.com/watch?v=yraISXJgW8k
Även den av propaganda-kollektivet Enceladus så hypade flygningen i New York
Enceladus skrev: måndag 09 juni 2025 13:24 Nä, Beta Technologies blev det första företaget någonsin att transportera faktiska passagerare till JFK - New Yorks största flygplats - i ett helelektriskt flygplan.
Helt fantastiskt att Beta Technologies lyckats flyga med den projekterade nyttolasten. Så det går trögt. För större flygplan, alltså! Vilket var det jag skrev om innan propagandakollektivets citatförfalskningar.
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01
Enceladus skrev: söndag 08 juni 2025 19:46 Samtidigt börjar batterier användas i luften!
Gamla nyheter.

I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
Enceladus skrev: onsdag 30 april 2025 12:32
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 10:09 T.om. svenska Heart Aerospace har tvingats inse att det inte går att köra med renodlad batteridrift, och har fått designa om sitt flygplansprojekt (efter kontakter med SAAB) till en hybridiserad modell - ES-30 -(troligen med gasturbingenerator) för att förlänga den möjliga flygsträckan:
Jag kan tyvärr meddela att elflygbolaget Heart Aerospace lämnar Göteborg för Los Angeles. Enligt uppgift beror flytten på att intresset för elflyg är större i USA:
Sifted skrev:In recent years, discussions at the European Parliament have been focused on increasing the proportion of fuel in planes that comes from biomaterials instead of focus on new technologies, such as electric or hydrogen, according to Simon McNamara, director of government and industry affairs at Heart.
Satsar USA på fel häst eller kommer allt att elektrifieras så småningom?
Det ligger förstås i Heart Aerospace intresse att framställa det så. I själva verket handlar det troligen mest om att kunna ragga mer kapital, då det krävs massor av pengar för att utveckla, certifiera och bygga flygplan. I Europa ligger intresset som bekant mer på att ersätta regionalflyget med tåg.

Heart Aerospace är inne på sin tredje iteration av flygplantypen ES-30. Nu har de tvingats inse att batteritekniken endast medger att två av flygplanets motorer kommer att vara eldrivna. De två övriga blir konventionella turbopropmotorer. F.ö. har de inte fått sin
teknikdemonstrator Heart X1 i luften ännu.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 05 september 2025 11:41
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01 I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
För första gången har ett helelektriskt plan - Betas sexsitsiga ALIA CX300 - flugit mellan oljemetropolerna Stavanger och Bergen i Norge. Detta innebär att landet kan exportera ännu mer olja till andra som vägrar att elektrifieras, inte minst EU-länder som envisas med att bevara befintliga jobb på bekostnad av nya:
Norwegian flyger givetvis med norskt bränsle. Till sina nya Boeing 737: https://www.flygtorget.se/nyheter/norwe ... a-flygplan

Inrikesbolaget Wideroe vill gärna elektrifiera: Norway's Wideroe to debut electric aircraft in 2026

Tyvärr gick det inte så bra denna gång: Tecnam to postpone the P-VOLT Programme

Men bättre lycka nästa gång, kanske.

Sedan finns det de som tror på vätgas: Airbus and MTU collaborate on hydrogen aircraft
Pilot skrev:Airbus and MTU Aero Engines recently signed a Memorandum of Understanding (MoU) to collaborate on hydrogen fuel cell propulsion. The partnership draws on the combined expertise of Airbus, a pioneer in hydrogen-powered aviation thanks to its ZEROe project, and MTU Aero Engines, a German company specialising in aviation engine components.

The partnership follows Airbus’ decision to focus its research effort on a hydrogen-powered aircraft with a fuel cell engine, a field in which MTU has developed recognised expertise through its Flying Fuel Cell concept. The agreement sets out a three-step roadmap for the development of a hydrogen-powered fuel cell engine suitable for the commercial aviation market.
De är givetvis helt fel ute..........


Som sagt, det går trögt!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av Odd »

Elektrisk flygtrafik i en vid kommersiell kontext liknar väl den för flygande bilar. Det är alltid om fem år...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 05 september 2025 11:41 För första gången har ett helelektriskt plan - Betas sexsitsiga ALIA CX300 - flugit mellan oljemetropolerna Stavanger och Bergen i Norge. Detta innebär att landet kan exportera ännu mer olja till andra som vägrar att elektrifieras, inte minst EU-länder som envisas med att bevara befintliga jobb på bekostnad av nya:
I vart fall har Beta Technologies försteget av att de faktiskt fått sina konstruktioner att flyga. T.o.m. den vertikalstartande (VTOL) versionen har man lyckats få i luften: Beta's Alia Makes Historic Transition Flight

Nu var det inte VTOL-versionen som användes som användes i experimentflygningen ovan. Den borde annars mera intressera det i flygningen inblandade företaget Bristow, som i huvudsak är en helikopteroperatör: https://www.bristowgroup.com/

Inrikesbolaget Wideroe tror mer på det brasilianska: Eve and Widerøe expand partnership with order of 50 eVTOL aircraft
Tyvärr har tillverkaren EVE inte lyckats få sin konstruktion att flyga än, tråkigt nog.

Trögt var ordet, sa Bull.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11537
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 06 september 2025 11:28 Elektrisk flygtrafik i en vid kommersiell kontext liknar väl den för flygande bilar. Det är alltid om fem år...
The next market Tesla could disrupt in the future is flying cars, Morgan Stanley predicts
Fortune skrev:At present the eVTOL market could use any help it can get. Many promising startups including Lilium and Volocopter ran into financial difficulties before they could develop a commercially viable service.

Part of the problem is eVTOLs need to achieve very high safety standards while at the same time remaining fully autonomous, because scaling up the business typically means removing costly pilots from the equation. Nor can enough customers be found that possess a pilot license.

[...]

On the other, Musk is a chameleon who not only pivoted Tesla from its EV focus to AI-enabled robotics, but also convinced shareholders that staying invested will eventually pay off handsomely once he commercializes his prototype droid Optimus. Moreover aeronautics is the chief expertise of Musk’s other main company, SpaceX, allowing for a potential collaboration.
Europas försök att utveckla flygtaxi har floppat. Detta kan bero på att flygtaxi inte fungerar som koncept, eller att Europa vill bevara befintliga jobb till varje pris.
Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 11:09 Den tyska regeringen ville emellertid inte rädda Lilium och Volocopter. Däremot finns det pengar till linbana. Tyskar gillar verkligen överkomplicerade lösningar...
Andra länder satsar på konceptet. Enligt Morgan Stanleys analytiker kan Tesla tvingas vända sig till luften när Kina tar över på marken. Även i rymden är USA på väg att kasta in handduken, precis som Trumps förebild Putin, och då har SpaceX inte heller något att göra. Problemet är att Kina också satsar på flygtaxi...
Enceladus
Inlägg: 11537
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 september 2025 12:23 Nu var det inte VTOL-versionen som användes som användes i experimentflygningen ovan. Den borde annars mera intressera det i flygningen inblandade företaget Bristow, som i huvudsak är en helikopteroperatör: https://www.bristowgroup.com/
Detta nämns i artikeln som skribenten i vanlig ordning klippte bort:
New Atlas skrev:The ALIA CX300 used for this demonstration is essentially a conventional take-off and landing (CTOL) version of BETA's A250 electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft that we first covered back in 2020.

The culmination of six years of R&D and testing, each aircraft is designed to transport up to five passengers plus a pilot on short hops between airports – though the eVTOL can also include vertiports in its air mobility mix. The CTOL variant has a single five-blade prop to the rear, which is powered by a H500A electric motor and flies with enough battery juice for more than 300 nautical miles per one-hour recharge, according to the spec sheet.
Notera att vertiport är den elektriska motsvarigheten till heliport.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 06 september 2025 18:56
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 september 2025 12:23 Nu var det inte VTOL-versionen som användes som användes i experimentflygningen ovan. Den borde annars mera intressera det i flygningen inblandade företaget Bristow, som i huvudsak är en helikopteroperatör: https://www.bristowgroup.com/
Detta nämns i artikeln som skribenten i vanlig ordning klippte bort:
New Atlas skrev:The ALIA CX300 used for this demonstration is essentially a conventional take-off and landing (CTOL) version of BETA's A250 electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft that we first covered back in 2020.

The culmination of six years of R&D and testing, each aircraft is designed to transport up to five passengers plus a pilot on short hops between airports – though the eVTOL can also include vertiports in its air mobility mix. The CTOL variant has a single five-blade prop to the rear, which is powered by a H500A electric motor and flies with enough battery juice for more than 300 nautical miles per one-hour recharge, according to the spec sheet.
Notera att vertiport är den elektriska motsvarigheten till heliport.
Lögn- och propagandakollektivet "Enceladus" pratar strunt i vanlig ordning. Jag talar naturligtvis om Bristows inblandning i den norska kampanjen, något som föranleder en lång utläggning på deras egen nyhetssida: https://www.bristowgroup.com/news-media ... rst-flight
Internationellt samarbetar Bristow mycket riktigt en hel del med Beta Technologies: https://www.flyingmag.com/beta-technolo ... louisiana/

Bristow har mycket helikopterverksamhet i Norge, så man kan tänka sig att de ser nya affärsmöjligheter även här. Beta Technologies VTOL kan dock inte ersätta helikoptrar rakt av. Dessutom verkar certifieringen dröja: https://www.flyingmag.com/beta-gets-faa ... -training/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 september 2025 12:23 Nu var det inte VTOL-versionen som användes som användes i experimentflygningen ovan. Den borde annars mera intressera det i flygningen inblandade företaget Bristow, som i huvudsak är en helikopteroperatör: https://www.bristowgroup.com/
Trögt var ordet, sa Bull.
Ett visst intresse finns tydligen: https://www.flyingmag.com/bristow-group ... es-evtols/
Man sluggar ganska vilt bland tänkbara teknologier: https://www.bristowgroup.com/services/a ... r-mobility

Fast till certifierade och serieproducerade maskiner är vägen förstås lite längre. Trögt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 06 september 2025 14:25 Även i rymden är USA på väg att kasta in handduken, precis som Trumps förebild Putin, och då har SpaceX inte heller något att göra. Problemet är att Kina också satsar på flygtaxi...
Låt bli att dra in rymdfart i tråden. Den uppfyller inte ens avlägset någon begriplig definition av "Övrig kollektivtrafik". Det här är ingen allmän teknikblogg!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 06 september 2025 18:56
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 september 2025 12:23 Nu var det inte VTOL-versionen som användes som användes i experimentflygningen ovan. Den borde annars mera intressera det i flygningen inblandade företaget Bristow, som i huvudsak är en helikopteroperatör: https://www.bristowgroup.com/
Detta nämns i artikeln som skribenten i vanlig ordning klippte bort:
New Atlas skrev:The ALIA CX300 used for this demonstration is essentially a conventional take-off and landing (CTOL) version of BETA's A250 electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft that we first covered back in 2020.

The culmination of six years of R&D and testing, each aircraft is designed to transport up to five passengers plus a pilot on short hops between airports – though the eVTOL can also include vertiports in its air mobility mix. The CTOL variant has a single five-blade prop to the rear, which is powered by a H500A electric motor and flies with enough battery juice for more than 300 nautical miles per one-hour recharge, according to the spec sheet.
Notera att vertiport är den elektriska motsvarigheten till heliport.
Jag vet inte vad det var som påstås har klippts bort.

Men heliport, vertiport - floskulösa marknadsföringstermer. Själv tänkte jag bidra med "veliport" men det var förstås också redan uppfunnet:
https://electrek.co/2021/10/27/airports ... -together/

Oavsett vad är det knappast någon artskillnad, inte ens någon gradskillnad mellan dessa flygplatstyper - annat än möjligen laddinfrastruktur, i så fall.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7641
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 06 september 2025 14:25
Europas försök att utveckla flygtaxi har floppat. Detta kan bero på att flygtaxi inte fungerar som koncept, eller att Europa vill bevara befintliga jobb till varje pris.
Det kan ju vara så att att konceptet inte fungerar, i alla fall inte på nuvarande tekniknivå (därmed inte sagt att det verkligen förhåller sig så).

I kommentartexten talas det om "the root cause" till kraschen. Ni vet hur det brukar översättas - här kan man verkligen tala om rotorsak. :D :D

I vart fall skulle det här vara fråga om att försöka exploatera ett marknadssegment som idag inte utnyttjas i någon större omfattning. Dagens helikoptertransporter uträttar en mycket liten del av flygets totala trafikarbete. Beta Technologies har i alla fall, som tidigare framhållits, lyckats få sin konstruktioner att flyga, en ganska viktig förutsättning.

Hursomhelst är det ett grundläggande fysikaliskt faktum att det krävs mer energi för flygtransport än för marktransport.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar