Elektrisk flygtrafik

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7630
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Elektrisk flygtrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 05 september 2025 11:41
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01 I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
För första gången har ett helelektriskt plan - Betas sexsitsiga ALIA CX300 - flugit mellan oljemetropolerna Stavanger och Bergen i Norge. Detta innebär att landet kan exportera ännu mer olja till andra som vägrar att elektrifieras, inte minst EU-länder som envisas med att bevara befintliga jobb på bekostnad av nya:
Struntprat. Sådana där experimentflygningar har Beta Technologies gjort länge: https://www.youtube.com/watch?v=yraISXJgW8k
Även den av propaganda-kollektivet Enceladus så hypade flygningen i New York
Enceladus skrev: måndag 09 juni 2025 13:24 Nä, Beta Technologies blev det första företaget någonsin att transportera faktiska passagerare till JFK - New Yorks största flygplats - i ett helelektriskt flygplan.
Helt fantastiskt att Beta Technologies lyckats flyga med den projekterade nyttolasten. Så det går trögt. För större flygplan, alltså! Vilket var det jag skrev om innan propagandakollektivets citatförfalskningar.
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01
Enceladus skrev: söndag 08 juni 2025 19:46 Samtidigt börjar batterier användas i luften!
Gamla nyheter.

I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
Enceladus skrev: onsdag 30 april 2025 12:32
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 10:09 T.om. svenska Heart Aerospace har tvingats inse att det inte går att köra med renodlad batteridrift, och har fått designa om sitt flygplansprojekt (efter kontakter med SAAB) till en hybridiserad modell - ES-30 -(troligen med gasturbingenerator) för att förlänga den möjliga flygsträckan:
Jag kan tyvärr meddela att elflygbolaget Heart Aerospace lämnar Göteborg för Los Angeles. Enligt uppgift beror flytten på att intresset för elflyg är större i USA:
Sifted skrev:In recent years, discussions at the European Parliament have been focused on increasing the proportion of fuel in planes that comes from biomaterials instead of focus on new technologies, such as electric or hydrogen, according to Simon McNamara, director of government and industry affairs at Heart.
Satsar USA på fel häst eller kommer allt att elektrifieras så småningom?
Det ligger förstås i Heart Aerospace intresse att framställa det så. I själva verket handlar det troligen mest om att kunna ragga mer kapital, då det krävs massor av pengar för att utveckla, certifiera och bygga flygplan. I Europa ligger intresset som bekant mer på att ersätta regionalflyget med tåg.

Heart Aerospace är inne på sin tredje iteration av flygplantypen ES-30. Nu har de tvingats inse att batteritekniken endast medger att två av flygplanets motorer kommer att vara eldrivna. De två övriga blir konventionella turbopropmotorer. F.ö. har de inte fått sin
teknikdemonstrator Heart X1 i luften ännu.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".