Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 13 augusti 2025 4:32
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 11 augusti 2025 21:59
Enceladus skrev: måndag 04 augusti 2025 11:22

Kommunistdiktatur är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna. Siffrorna talar för sig själva!
Vilket groteskt påstående. Totalt moraliskt och intellektuellt haveri.
How can Europe’s car industry survive the Chinese EV juggernaut?
The Times skrev:“The Chinese are nimble, fast, vertically integrated, and technologically advanced — especially in software, where European firms have really struggled,” said Professor Peter Wells, director of the Centre for Automotive Industry Research, at Cardiff University. Europe’s car giants like Volkswagen or Stellantis are adapting, but get bogged down by internal silos, outdated supply chains, and government bureaucracy, Wells added.

[...]

Wells said Europe lost its way by ignoring the reason behind shifting to EVs: decarbonisation and sustainability. China and Europe both had long-term visions for electrification. While China followed through, Europe fell back on short-term “existing priorities — protecting legacy jobs, maximising profits, and defending market share”.

[...]

Palmer remains hopeful. A once-in-a-generation chance to reset Europe’s automotive industry is still alive. Missed opportunities have made that transformation harder, but: “If we act wisely, Europe can still be a global leader in EVs. If we stick with tariffs, delay tough decisions, or ignore China, we’ll find ourselves in terminal decline,” Palmer said.
Demokratiska stater bränner ner planeten till grunden för att "rädda befintliga jobb". Kommunistdiktaturer som Kina och Vietnam kan ta mer långsiktiga beslut:

Enligt Vietnams plan ska alla bussar i kollektivtrafiken köras med ren energi senast 2030. Pumplagen visar vad som händer när särintressen får bestämma:
Ekonomisk debatt skrev:I Regeringens proposition (2005/06:16) anges att bl a Svenska Petroleuminstitutet, Konsumentverket, Motormännens riksförbund, Svensk Bensinhandel och Svenska Gasföreningen har påpekat att grön el skulle kunna uppfylla lagens krav om det inte skapas ett explicit undantag. Formuleringen ”med undantag för elektricitet” tillkommer alltså som ett direkt resultat av remissyttranden från intresse- eller branschorganisationer som (med undantag för Konsumentverket) representerar konkurrenter till producenter av grön el.
Av ungefär samma skäl hade Stockholm bara 1 procent elbussar när förbränningsmotorn fimpades i Oslo och i Kinas så kallade tier-1-städer (t.ex. Shenzhen).
Ja, just det. Demokratiska stater som USA, Ryssland och Turkiet ex.vis
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 12066.html

Den kinesiska kommunistdiktaturen kör med samma taktik som den svenska högerregeringen: Det måste bli sämre innan det kan bli bättre. Sedan har man väl en del andra mål också. Men Enceladuis-kollektivet har i varje fall rätt i att kommunister alltid tänker långsiktigt.

Intressant att Norge och Kina ställs invid varandra. Att Norge är en kommunistdiktatur visste vi, det konstaterade ju Björn Rosengren redan på sin tid: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rose ... ter-grodan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11557
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 22 november 2024 0:50 Konkurrensen mellan europeiska städer hårdnar när allt fler utestänger fordon med förbränningsmotor. Ren luft är nämligen inte en lyx, utan en nödvändighet.
Köpenhamn satsar på avgasfritt – före Sverige?
Aftonbladet skrev:Enligt planen ska zonen införas inom två år för personbilar och 2028 för yrkestrafik. Men i alla fall i första skedet omfattar den fordon som kommer utifrån, inte boende i området.

[...]

Danmark har redan gått om Sverige i andelen nya elbilar, och i nuläget väljer två av tre danska nybilsköpare en avgasfri modell. Och nu kanske danskarna även hinner före med miljözonerna.

Ett antal kommuner i Sverige, däribland Malmö, Göteborg och Stockholm, planerar liknande åtgärder. Stockholm har hunnit längst och hade tänkt börja med ett litet område vid senaste årsskiftet. Men beslutet underkändes av länsstyrelsen och i väntan på avgörande i högre instans är det oklart när zonen kan införas.
Köpenhamn tar på sig ledartröjan medan Sverige har fastnat i byråkrati. Däremot skonas Stockholms innerstad från förbränningsmotorn i SL:s nästa trafikavtal.
Enceladus
Inlägg: 11557
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 17:36 Solaris hårdsatsar på den tyska marknaden, där det råder vätgashype just nu: Germany bets on global green hydrogen economy
Totalekonomin/livscykelkostnaden för dessa fordon återstår förstås att se. Jämfört med batteridrivna fordon har de förstås, som jag redan visat, en bedrövligt dålig totalverkningsgrad.
Solaris får stororder från Nobina: 180 elbussar till Malmö
Bussmagasinet skrev:Närmare bestämt omfattar ordern 78 Solaris Urbino 18 electric ledbussar med en batterikapacitet på 600 kWh, 36 Urbino 24 electric dubbelledade bussar med 700 kWh batterikapacitet, 65 Urbino 15 LE eldrivna lågentrébussar med 500 kWh batteripaket och en Solaris 12 electric med batterikapacitet på 400 kWh.

Sedan tidigare har Solaris en stark ställning i Skåne, bland annat genom leveranser av trådbussar till Landskrona och 15- och 18-meters elbussar. Malmö är också en av få städer i Europa som har dubbelledade 24-metersbussar i stadstrafiken.

Solaris har också ett flerårigt samarbete med Nobina och har bland annat levererat 55 elbussar till regiontrafik i Stockholm och 28 bussar till Nobina Skåne. I början av det här året beställde Nobina dessutom 88 eldrivna lågentrébussar Urbino 15 LE.
Det stämmer att Tyskland främjar vätgasbussar, men även där dominerar batteribussar inom det utsläppsfria segmentet. Solaris erbjuder alla möjliga drivlinor.
Enceladus skrev: lördag 23 augusti 2025 18:48 Köpenhamn tar på sig ledartröjan medan Sverige har fastnat i byråkrati. Däremot skonas Stockholms innerstad från förbränningsmotorn i SL:s nästa trafikavtal.
Efter fossilfjäsket – Moderaterna i Stockholm i kris
Klimatgranskaren skrev:Moderaternas valanalys efter 2022 var tydlig – storstäderna måste börja vinnas tillbaka och det gäller inte minst Stockholm.

[...]

Den kanske största striden partiet tagit har varit den om miljözonen i innerstan. I syfte att göra luften bättre och staden trevligare har de rödgröna beslutat om att porta fossilbilar i några centrala kvarter. Detta har retat gallfeber på Moderaterna som gjort allt i sin makt för att stoppa förslaget.

Hur mycket av Moderaternas negativa trend som handlar om fossilglädjen är svårt att säga, men en inte allt för djärv gissning är att de som bor i en stad gärna vill kunna andas luften utan att bli sjuka.
Vad håller Moderaterna på med egentligen? Enligt opinionsundersökningar finns det ett starkt stöd för att förbjuda förbränningsmotorn i denna del av staden!
Enceladus
Inlägg: 11557
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 26 augusti 2025 20:02 Det stämmer att Tyskland främjar vätgasbussar, men även där dominerar batteribussar inom det utsläppsfria segmentet. Solaris erbjuder alla möjliga drivlinor.
Race to zero: European heavy-duty vehicle market development quarterly (January – June 2025)
The ICCT skrev:Buses and coaches represented 12% of all HDV sales in Q1–Q2 of 2025. Of the 19,000 buses sold, 4,100 were zero-emission vehicles, accounting for 22% of total sales, up from the 3,000 sales, or a 16% share, in Q1–Q2 2024. Battery electric city buses reached a new high, accounting for 60% of all city bus registrations in Q2, while ZE sales of minibuses (buses with a weight between 3.5 t and 7.5 t) reached 13%. The corresponding share for interurban buses and coaches was significantly lower, at just 3%.
Batterielektriska bussar har slagit ett nytt rekord i Europa (numera ingår vätgasbussar i samma kategori, men de är i praktiken försumbara):

Bild
Källa: https://theicct.org/publication/r2z-eu- ... 25-sept25/

Kinesiska busstillverkare är naturligtvis överrepresenterade, men också CAF-ägda Solaris - Europa är alltså fortfarande med i matchen:

Bild
Källa: https://theicct.org/publication/r2z-eu- ... 25-sept25/

Notera att ovanstående inkluderar så kallade minibussar. Ford säljer inga vanliga bussar, men väl skåpbilen E-Transit som tydligen räknas som en minibuss.
Enceladus
Inlägg: 11557
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01 I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
För första gången har ett helelektriskt plan - Betas sexsitsiga ALIA CX300 - flugit mellan oljemetropolerna Stavanger och Bergen i Norge. Detta innebär att landet kan exportera ännu mer olja till andra som vägrar att elektrifieras, inte minst EU-länder som envisas med att bevara befintliga jobb på bekostnad av nya:
omEV skrev:Brevets huvudinnehåll är att CO2​-målen – en minskning med 55 % för personbilar till 2030 och 100 % till 2035 – helt enkelt inte går att uppnå, som de är utformade, eftersom världen har förändrats. Texten innehåller också önskemålet att CO2-förordningen för tunga lastbilar och bussar måste ses över så snart som möjligt.

[...]

I brevet driver de tesen att EU bör gå över till teknikneutralitet som princip.

Alla teknologierna som kan bidra till minskningen av växthusgaser ska få kunna bidra. De vill att regelverket ska möjliggöra att laddhybrider, räckviddsförlängare, förbättrade förbränningsmotorer, vätgas och kolsnåla bränslen ska kunna vara en del av lösningen.
Som vanligt tjatar de tyska jättarna om "teknikneutralitet" eller "teknisk öppenhet". Tanken är att politiken ska utjämna prisskillnaden för e-bränslen som kostar 570 kr/l att producera - exklusive transport, skatt och vinst. Fattar inte tyskarna att detta är ohållbart? Sedan har de mage att klaga på kinesiska subventioner:
Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:03 Kinesiska busstillverkare är naturligtvis överrepresenterade, men också CAF-ägda Solaris - Europa är alltså fortfarande med i matchen:
CAF-ägda Solaris visar att det är möjligt att konkurrera med kinesiska tillverkare. Även svenska Volvo och franska Renault motsätter sig kravet på lättnader...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 05 september 2025 11:41
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 juni 2025 11:01 I vart fall går det trögt att utveckla elflyg.
För första gången har ett helelektriskt plan - Betas sexsitsiga ALIA CX300 - flugit mellan oljemetropolerna Stavanger och Bergen i Norge. Detta innebär att landet kan exportera ännu mer olja till andra som vägrar att elektrifieras, inte minst EU-länder som envisas med att bevara befintliga jobb på bekostnad av nya:
Eftersom propaganda-kollektivet "Enceladus" fortsätter att blanda allt till en enda sillsallad, så får jag städa upp, liksom när det gäller elektrifierad fartygstrafik, och har skapat en ny tråd i rätt underforum: viewtopic.php?t=43943

Hoppas de stackars bussarna får vara i fred här i fortsättningen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11557
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 05 september 2025 11:41 Som vanligt tjatar de tyska jättarna om "teknikneutralitet" eller "teknisk öppenhet". Tanken är att politiken ska utjämna prisskillnaden för e-bränslen som kostar 570 kr/l att producera - exklusive transport, skatt och vinst. Fattar inte tyskarna att detta är ohållbart? Sedan har de mage att klaga på kinesiska subventioner:
EU to stay on course with 2035 combustion engine phase-out
electrive skrev:The EU Commission also points out that it has already accommodated the industry – for example, through more flexible CO2 fleet targets for 2025, exemptions from road tolls for electric trucks, and the planned rule requiring a high share of electric vehicles in company fleets, which would also reduce manufacturers’ own fleet emissions.

However, the Commission leaves one small backdoor open for the combustion lobby: exceptions might be introduced for plug-in hybrids and range extenders – vehicles that combine an electric motor with a combustion engine. But that is far from certain. According to the report, Ursula von der Leyen is not expected to decide on this until spring 2026, when she presents her planned review report.
Det sista europeiska tillverkare behöver är mer osäkerhet. Det gäller inte bara EU:s förbud av nya fordon med koldioxidutsläpp, utan också Stockholms miljözon klass 3. Nu verkar försäljningen äntligen ta fart utanför Kina, och då kan inte politikerna ge upp. Notera att bussar inte får ett undantag för e-bränslen som bilar!

Dessutom har de tyska märkena medvind i nuläget. SL, Västtrafik och Skånetrafiken vill inte ha kinesiska bussar. Van Hool har gått i konkurs och Ebusco flyttar produktionen till Kina. Iveco blir indiskt. Volvo och Scania missade övergången till elbussar. Solaris är den främsta konkurrenten. VDL och Irizar finns ju också.
Enceladus skrev: torsdag 21 augusti 2025 13:03 Leipzig valde elbussar med en batterikapacitet på 576 kWh, d.v.s. 224 kWh mindre. Med ovanstående priser blir det en besparing på 13 000 euro. Är det värt?
Gdańsk orders 30 Solaris electric buses
electrive skrev:According to Solaris, the city has ordered Solaris models before. However, these will be the first zero-emission Solaris buses to hit the road there.

The 12-metre models will feature 600 kWh battery packs, while the articulated versions will carry larger systems with up to 800 kWh. Both types will charge via plug-in connectors, with two sockets per vehicle – one above the front right wheel arch and one on the left-hand side – to simplify depot operations. Solaris states that the energy storage capacity will allow “high operability on a single charge.”
Den polska staden Gdańsk vill däremot ha full kapacitet i sina bussars batterier. Att valet föll på Solaris är inte förvånande. Staden har beställt från Solaris förr.
Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 12:07 Kinesisk dominans bland danska elbussar
Danskarna fortsätter dock att köpa kinesiskt. I onsdags levererade BYD sin 5000:e elbuss i Europa för Movia i Köpenhamn. De behövs ju i nollutsläppszonen.
Skriv svar