Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7602
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 13 augusti 2025 4:32
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 11 augusti 2025 21:59
Enceladus skrev: måndag 04 augusti 2025 11:22

Kommunistdiktatur är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna. Siffrorna talar för sig själva!
Vilket groteskt påstående. Totalt moraliskt och intellektuellt haveri.
How can Europe’s car industry survive the Chinese EV juggernaut?
The Times skrev:“The Chinese are nimble, fast, vertically integrated, and technologically advanced — especially in software, where European firms have really struggled,” said Professor Peter Wells, director of the Centre for Automotive Industry Research, at Cardiff University. Europe’s car giants like Volkswagen or Stellantis are adapting, but get bogged down by internal silos, outdated supply chains, and government bureaucracy, Wells added.

[...]

Wells said Europe lost its way by ignoring the reason behind shifting to EVs: decarbonisation and sustainability. China and Europe both had long-term visions for electrification. While China followed through, Europe fell back on short-term “existing priorities — protecting legacy jobs, maximising profits, and defending market share”.

[...]

Palmer remains hopeful. A once-in-a-generation chance to reset Europe’s automotive industry is still alive. Missed opportunities have made that transformation harder, but: “If we act wisely, Europe can still be a global leader in EVs. If we stick with tariffs, delay tough decisions, or ignore China, we’ll find ourselves in terminal decline,” Palmer said.
Demokratiska stater bränner ner planeten till grunden för att "rädda befintliga jobb". Kommunistdiktaturer som Kina och Vietnam kan ta mer långsiktiga beslut:

Enligt Vietnams plan ska alla bussar i kollektivtrafiken köras med ren energi senast 2030. Pumplagen visar vad som händer när särintressen får bestämma:
Ekonomisk debatt skrev:I Regeringens proposition (2005/06:16) anges att bl a Svenska Petroleuminstitutet, Konsumentverket, Motormännens riksförbund, Svensk Bensinhandel och Svenska Gasföreningen har påpekat att grön el skulle kunna uppfylla lagens krav om det inte skapas ett explicit undantag. Formuleringen ”med undantag för elektricitet” tillkommer alltså som ett direkt resultat av remissyttranden från intresse- eller branschorganisationer som (med undantag för Konsumentverket) representerar konkurrenter till producenter av grön el.
Av ungefär samma skäl hade Stockholm bara 1 procent elbussar när förbränningsmotorn fimpades i Oslo och i Kinas så kallade tier-1-städer (t.ex. Shenzhen).
Ja, just det. Demokratiska stater som USA, Ryssland och Turkiet ex.vis
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 12066.html

Den kinesiska kommunistdiktaturen kör med samma taktik som den svenska högerregeringen: Det måste bli sämre innan det kan bli bättre. Sedan har man väl en del andra mål också. Men Enceladuis-kollektivet har i varje fall rätt i att kommunister alltid tänker långsiktigt.

Intressant att Norge och Kina ställs invid varandra. Att Norge är en kommunistdiktatur visste vi, det konstaterade ju Björn Rosengren redan på sin tid: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rose ... ter-grodan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11496
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 22 november 2024 0:50 Konkurrensen mellan europeiska städer hårdnar när allt fler utestänger fordon med förbränningsmotor. Ren luft är nämligen inte en lyx, utan en nödvändighet.
Köpenhamn satsar på avgasfritt – före Sverige?
Aftonbladet skrev:Enligt planen ska zonen införas inom två år för personbilar och 2028 för yrkestrafik. Men i alla fall i första skedet omfattar den fordon som kommer utifrån, inte boende i området.

[...]

Danmark har redan gått om Sverige i andelen nya elbilar, och i nuläget väljer två av tre danska nybilsköpare en avgasfri modell. Och nu kanske danskarna även hinner före med miljözonerna.

Ett antal kommuner i Sverige, däribland Malmö, Göteborg och Stockholm, planerar liknande åtgärder. Stockholm har hunnit längst och hade tänkt börja med ett litet område vid senaste årsskiftet. Men beslutet underkändes av länsstyrelsen och i väntan på avgörande i högre instans är det oklart när zonen kan införas.
Köpenhamn tar på sig ledartröjan medan Sverige har fastnat i byråkrati...
Skriv svar