"Tvärbanan låter mer än någonsin"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 30 juni 2025 22:57
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 juni 2025 22:44 Tvärbanan är till betydande delar byggd med asfaltspår
SL har kostat på sig en annan lösning i kurvan mellan Lövholmsvägen och Liljeholmsvägen. Sedan tog väl pengarna slut:
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 juni 2025 22:44 Det är en billigare metod, men som i längden kan straffa sig.
Det är bra om man har något att tillföra, när och om man skriver......

Tvärbanan innehåller en hel del olika spårläggningstekniker, men nu var det asfaltspåret det var fråga om. När Tvärbana Syd (Alvik - Gullmarsplan) byggdes var sträckan Gröndal Liljeholmen den enda gatuspårssträckan. För att ansluta till petimäteranmärkningen ovan så byggdes en del snäva kurvor, även i Gröndal, med annan teknik.

För Tvärbana Sydost (Gullmarsplan - Sickla Udde) provades betydligt fler spårläggningstekniker ut. Thomas Johanssons Tvärbanebok beskriver en del om detta. Den är svår att få tag på numera, men kan kanske uppbringas antikvariskt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Sedan kan man ju gå till primärkällan också, och inte bara tidningsskriverier.

Nu vill man alltså använda prefabricerade betongelement istället för platsgjuten betong. Flera olika system finns.

Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Betongspår med prefab-plattor är alltså ingen ny teknologi, även om Coventry gärna försöker framställa det så. Vad man säger sig ha lyckats med i Coventry är att gjuta tunnare plattor utan att förlora hållfasthet.

Flera tillverkare finns, som framgår av ovan. Ex.vis F:a Max Bögl i Tyskland: https://max-boegl.de/en/range-of-servic ... technology

Liksom det här systemet, från Erdogan-land: https://www.yapiray.com.tr/uploads/Pane ... ev8_A4.pdf

Brittiska tidskriften "Rail Engineer" skrev 2020 en översikt över olika betongspårsteknologier: Slab Track – Paving the P-Way
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11361
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 juni 2025 23:13 Tvärbanan innehåller en hel del olika spårläggningstekniker, men nu var det asfaltspåret det var fråga om. När Tvärbana Syd (Alvik - Gullmarsplan) byggdes var sträckan Gröndal Liljeholmen den enda gatuspårssträckan. För att ansluta till petimäteranmärkningen ovan så byggdes en del snäva kurvor, även i Gröndal, med annan teknik.
Stråket Liljeholmen–Gröndal samtrafikeras med bussar. Här är korsningen mellan Lövholmsvägen och Liljeholmsvägen:

Bild

Numera går det batteribussar på alla tre linjerna 133, 152 och 161. Här är kurvan på Gröndalsvägen i centrala Gröndal:

Bild

Som synes används samma teknik som i Liljeholmen. Den här tekniken används ända till korsningen med Sjöbjörnsvägen:

Bild

Google Maps visar att det tidigare var asfaltspår (notera den spruckna marken). Annan teknik används i korsningen med Lövholmsvägen:

Bild

Observera att rälsen på dessa avsnitt inte låter sig förstöras av gummihjulstrafiken.
Enceladus
Inlägg: 11361
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Enceladus »

Asfaltspår låter sig emellertid förstöras av gummihjulstrafiken. Visste inte SL att det skulle gå bussar på spåren? Här är ett exempel i Gröndal:

Bild

Problemet har funnits längs hela Gröndalsvägen, men nu finns det betongfundament i delar av stråket. Här är ett exempel i Liljeholmen:

Bild

På grund av avsaknaden av en depå på södra sidan går det ofta ersättningsbussar i Liljeholmen. Korsningen i Marievik fungerar bättre:

Bild

Denna korsning är dock kaosartad av andra skäl - en flod av gående och cyklister behöver trängas på samma yta...
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 02 juli 2025 19:08, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3519
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Hechtwagen »

Asfalten går ju att reparera, gör man det inte allt för ofta så funkar asfaltspåren utmärkt, annars är ju gatsten ett alternativ.
Enceladus
Inlägg: 11361
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 02 juli 2025 19:02 Asfalten går ju att reparera, gör man det inte allt för ofta så funkar asfaltspåren utmärkt, annars är ju gatsten ett alternativ.
Som jag skrev finns det ingen depå på södra sidan. Detta innebär att Tvärbanans viktigaste sträcka måste ersättas med buss. Nej, detta fungerar inte utmärkt!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: onsdag 02 juli 2025 19:02 Asfalten går ju att reparera, gör man det inte allt för ofta så funkar asfaltspåren utmärkt, annars är ju gatsten ett alternativ.
Det beror ju alldeles på om det är fråga om krosskador på slitlagret av asfalt, eller om det är fråga om sättningsskador pga. för dålig bärighet i i bankroppen.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 19 juni 2025 9:42
leifd skrev: onsdag 18 juni 2025 22:12 De där spåren i Coverntry, är ju hyfsat lika det som byggs i Norrköping just nu...

Bild
Foto vid Tyska Torget i Norrköping, 2025-06-12 12.49.35, Leif D
Vet inte riktigt hur gatans överbyggnad var konstruerad tidigare, slitlagret var i vart fall kvadrersten:
https://maps.app.goo.gl/ygmRKMd6b42qaiU86
Ävem om man använder betongspår så kan slitlagret mkt. väl vara asfalt.
leifd skrev: lördag 21 juni 2025 14:13 Vi kan väl ta några bilder från ombyggnaden av Nygatan i Norrköping också...
Detta arbete gjordes hösten 2021 och här byggdes för att spåret skulle hålla för den tunga busstrafiken som till stor del består av dubbeldäckare.

Bild
Nygatan Norrköping, foto 2021-10-07 15.10.57, Leif D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 02 juli 2025 18:35
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 juni 2025 23:13 Tvärbanan innehåller en hel del olika spårläggningstekniker, men nu var det asfaltspåret det var fråga om. När Tvärbana Syd (Alvik - Gullmarsplan) byggdes var sträckan Gröndal Liljeholmen den enda gatuspårssträckan. För att ansluta till petimäteranmärkningen ovan så byggdes en del snäva kurvor, även i Gröndal, med annan teknik.

Numera går det batteribussar på alla tre linjerna 133, 152 och 161. Här är kurvan på Gröndalsvägen i centrala Gröndal:

Bild

Som synes används samma teknik som i Liljeholmen. Den här tekniken används ända till korsningen med Sjöbjörnsvägen:
Bild

Såhär byggdes den ursprungliga spårläggningen i Gröndalskurvan (1999).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11361
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 02 juli 2025 20:33 Såhär byggdes den ursprungliga spårläggningen i Gröndalskurvan (1999).
Ja, och det gick ju åt skogen. Såhär byggdes den nuvarande spårläggningen i Gröndalskurvan förra året:
Mitt i skrev:I vardera riktning byts cirka 280 meter räls ut i sommar, drygt en halv kilometer sammanlagt. På den södergående delen är jobbet redan klart; kvarstår gör "Solna-sidan".

Ett efter ett lyfts tre meter långa och två och en halv meter breda betongblock på plats. Därefter monteras ny räls i de spår som går genom de i Tyskland gjutna blocken.

[...]

– Målsättningen är att få på plats elva block per dag. Vårt rekord är 20, säger han.
Jämförelsevis använder Coventrys VLR-koncept tunnare (100 mm) bottenplattor av fiberarmerad betong.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 03 juli 2025 9:51
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 02 juli 2025 20:33 Såhär byggdes den ursprungliga spårläggningen i Gröndalskurvan (1999).
Ja, och det gick ju åt skogen. Såhär byggdes den nuvarande spårläggningen i Gröndalskurvan förra året:
Mitt i skrev:I vardera riktning byts cirka 280 meter räls ut i sommar, drygt en halv kilometer sammanlagt. På den södergående delen är jobbet redan klart; kvarstår gör "Solna-sidan".

Ett efter ett lyfts tre meter långa och två och en halv meter breda betongblock på plats. Därefter monteras ny räls i de spår som går genom de i Tyskland gjutna blocken.

[...]

– Målsättningen är att få på plats elva block per dag. Vårt rekord är 20, säger han.
Jämförelsevis använder Coventrys VLR-koncept bottenplattor av fiberarmerad betong.
"gick ju åt skogen" är Enceladus-kollektivets vanliga propagandasnack. Problemet, åtminstone i Gröndal, är den ballastfyllning, samt det slitlager av asfalt som läggs ovanpå betongplattan. Det f.ö. samma teknik som används i Coventry, och på Nygatan i Nkpg (se bild ovan).

Propagandabild från Coventry
Bild

Omläggningen av spåren Gröndal har gjort i (alltför många) omgångar. Redan 2016: viewtopic.php?t=38991

Edilon-teknik har använts även på SpvC
Bild

Det finns förhållandevis många tillverkare av denna typ av plattor, som utgör både bärlager och slitlager i ett.

Sedan är undergrunden i Gröndal ställvis av dålig kvalitet också (gammal sjöbotten). Problemet med sättningsskador generellt på Tvärbanan berörde vi redan här: viewtopic.php?t=38840

Betongplattornas tjocklek i Coventry är 100 -110 mm, beroende på källa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7486
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 02 juli 2025 18:35 Den här tekniken används ända till korsningen med Sjöbjörnsvägen:

Bild

Google Maps visar att det tidigare var asfaltspår (notera den spruckna marken). Annan teknik används i korsningen med Lövholmsvägen:

Bild

Observera att rälsen på dessa avsnitt inte låter sig förstöras av gummihjulstrafiken.
Jaha, ja. Förklara gärna skillnaden mellan de påstådda olika teknikerna på bilderna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11361
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 03 juli 2025 11:12 Jaha, ja. Förklara gärna skillnaden mellan de påstådda olika teknikerna på bilderna.
Det är olika betongelement. Se exempelvis denna bild från lokalblaskan. Annars är utförandena ganska lika.
Skriv svar