Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas?
Mitt i skrev:Buller, gnissel och vibrationer långt in på nätterna. Tvärbanan fortsätter att vara ett gissel i Gröndal, för dem som har oturen att bo längs den orenoverade sträckan. I vår gör SL en tillfällig lösning.
[...]
Problemet har funnits längs hela Gröndalsvägen. Men sommaren 2024 gjordes en permanent upprustning i centrala Gröndal. Ny räls, nya betongfundament, ny asfalt och ett nytt smörjningssystem har gjort trafiken tystare på en drygt 200 meter läng sträcka. Men den 100 meter långa sträckan där terrasshusen ligger lämnades orenoverad, av kostnadsskäl.
[...]
Hållbarheten beräknas till 7–9 år, medan permanenta upprustningar håller i över 40 år. Planer för en permanent åtgärd finns men ligger åratal bort.
SL ska göra en tillfällig justering av banan på Gröndalsvägen för att åtgärda bullret. En permanent upprustning får vänta eftersom andra sträckor är mer kritiska.
Man har stängt av hela Tvärbanan söder om Stora Essingen varje sommar i flera år nu men fortfarande inte ens bytt all räls i hela Gröndal en gång. Ur rent spårvägsteknisk synvinkel hade man gott kunnat byta hela sträckan på en sommar, det förstår jag att man inte gör med hänsyn till vägtrafiken, men man borde ha kunnat klara det på två somrar!
Även en kort SL-bana behöver stängas av tre somrar på raken. Första sommaren för att byta spår, andra för att byta kontaktledning och tredje för att byta en viadukt..
När detta är gjort så stänger man hela banan i fyra år för att byta spår och kontaktledning en gång till på stora delar av banan och allmänt flytta runt saker.
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 20 mars 2025 10:39
Även en kort SL-bana behöver stängas av tre somrar på raken. Första sommaren för att byta spår, andra för att byta kontaktledning och tredje för att byta en viadukt..
När detta är gjort så stänger man hela banan i fyra år för att byta spår och kontaktledning en gång till på stora delar av banan och allmänt flytta runt saker.
Fiktivt exempel men ni förstår principen.
Tunnelbanan är också en SL-bana, men jag antar att den har en unik status. Den låter sig inte ersättas varken på somrar eller på helgnätter...
Likväl har man även på tunnelbanan gjort en massa långa och stora avstängningar där man sen bara har åtgärdat enskilda objekt, som till exempel när Hagsätragrenen var avstängd i ett halvår för att renovera viadukterna, man la in lite växlar också men allt annat lämnades orört! Samma sak (men utan att lägga in nya växlar) gjorde man några år senare på hässelbybanan, inget annat var akut just då!
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 20 mars 2025 10:39
Även en kort SL-bana behöver stängas av tre somrar på raken. Första sommaren för att byta spår, andra för att byta kontaktledning och tredje för att byta en viadukt..
När detta är gjort så stänger man hela banan i fyra år för att byta spår och kontaktledning en gång till på stora delar av banan och allmänt flytta runt saker.
Fiktivt exempel men ni förstår principen.
Tunnelbanan är också en SL-bana, men jag antar att den har en unik status. Den låter sig inte ersättas varken på somrar eller på helgnätter...
Du är inte vidare påläst:
Tunnelbanan
"Gröna linjen: Arbetet med anslutningsspår till Högdalsdepån vid Hökarängen kan sommaren 2026 medföra behov av att stänga av tunnelbanetrafiken mellan Hökarängen och Farsta strand i flera veckor. Ersättningstrafik med buss planeras.
Utbyggnaden av Gröna linjen till Arenastaden kan fortsatt påverka trafiken vid Odenplan. Under 2026 kan det ena spåret mellan Odenplan och Sankt Eriksplan behöva stängas av, vilket innebär reducerad trafik genom innerstaden. Arbetet planeras att genomföras under perioder med lägre resande, främst sommartid.
Röda linjen: Sträckan Västertorp–Fruängen stängs av för tunnelbanetrafik under 2–3 veckor sommaren 2026. Buss ersätter trafiken. Orsaken är Stockholms stads arbete med en gång- och cykeltunnel under tunnelbanespåren nära Fruängen.
Blå linjen: Utbyggnaden av Blå linjen söderut från Kungsträdgården innebär att sträckan mellan T-Centralen och Kungsträdgården stängs av under åtta veckor sommaren 2026. Resenärer hänvisas till alternativa resvägar som Spårväg City och ordinarie busslinjer."
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 20 mars 2025 13:13
Du är inte vidare påläst:
Tunnelbanan
Hagsätragrenen stängdes av för renovering i ett halvår efter att ha uppnått en ålder av 60 år (1951-2011). Hur ofta stängs Tvärbanan av under samma period?
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 20 mars 2025 13:13
"Gröna linjen: Arbetet med anslutningsspår till Högdalsdepån vid Hökarängen kan sommaren 2026 medföra behov av att stänga av tunnelbanetrafiken mellan Hökarängen och Farsta strand i flera veckor. Ersättningstrafik med buss planeras.
Utbyggnaden av Gröna linjen till Arenastaden kan fortsatt påverka trafiken vid Odenplan. Under 2026 kan det ena spåret mellan Odenplan och Sankt Eriksplan behöva stängas av, vilket innebär reducerad trafik genom innerstaden. Arbetet planeras att genomföras under perioder med lägre resande, främst sommartid.
Röda linjen: Sträckan Västertorp–Fruängen stängs av för tunnelbanetrafik under 2–3 veckor sommaren 2026. Buss ersätter trafiken. Orsaken är Stockholms stads arbete med en gång- och cykeltunnel under tunnelbanespåren nära Fruängen.
Blå linjen: Utbyggnaden av Blå linjen söderut från Kungsträdgården innebär att sträckan mellan T-Centralen och Kungsträdgården stängs av under åtta veckor sommaren 2026. Resenärer hänvisas till alternativa resvägar som Spårväg City och ordinarie busslinjer."
Detta är engångshändelser i samband med utbyggnader, inte regelbundet underhållsarbete. Jämför gärna antalet avstängningar på valfri gren med Tvärbanan!
De stora klagomålen nu, har inte de en grund i halkbekämpningen i gatuspårssträckorna?
Det grova, hårda och vassa bergkrosset som använd numera skapar först i sig rejält buller och vibrationer mellan hjul och räler, dessutom ger det skador på både hjul och räler som ger problem utöver tiden och platsen det använts.
Bergkrossdammet och övrigt skräp så här års ger väl även problem med hög friktion, torra spår och därmed gnissel (och slitage) i kurvor.
Mitt i skrev:De nuvarande spåren har slitits ner av de nya, tyngre spårvagnarna och av andra fordon. Det har ökat risken för allvarliga trafikstörningar, vilket spårbytet ska råda bot på.
I arbetet ingår att installera nya, prefabricerade betongelement med en hållbarhet på 50 år. Ett nytt smörjsystem blir det också, som ska minska det buller invånare klagar på. Dessutom ska dräneringen förbättras, för att minska risken för rost.
Om två år är det Trekantens tur att få sina spår utbytta. Tyngre spårvagnar och andra fordon sliter spåren. Vidare klagar invånare på buller. Blir det bättre?
Hechtwagen skrev: ↑måndag 30 juni 2025 9:40
Där ser man vådan med vagnar med högt axeltryck.
Absolut, men Coventrys VLR-koncept kräver förarlös drift, och tekniken är inte mogen än (även om vissa försöker). Därför måste tvåriktningsvagnar vara långa, och alla moderna sådana har ett högt axeltryck (drygt 6 ton/axel för A32, A35 och L1). Det är bara att gilla läget! Däremot borde SL ha en depå på södra sidan.
Hechtwagen skrev: ↑måndag 30 juni 2025 9:40
Där ser man vådan med vagnar med högt axeltryck.
Absolut, men Coventrys VLR-koncept kräver förarlös drift, och tekniken är inte mogen än (även om vissa försöker). Därför måste tvåriktningsvagnar vara långa, och alla moderna sådana har ett högt axeltryck (drygt 6 ton/axel för A32, A35 och L1). Det är bara att gilla läget! Däremot borde SL ha en depå på södra sidan.
Fast längden har ju underordnad betydelse för axeltrycket.
Hechtwagen skrev: ↑måndag 30 juni 2025 9:40
Där ser man vådan med vagnar med högt axeltryck.
Absolut, men Coventrys VLR-koncept kräver förarlös drift, och tekniken är inte mogen än (även om vissa försöker). Därför måste tvåriktningsvagnar vara långa, och alla moderna sådana har ett högt axeltryck (drygt 6 ton/axel för A32, A35 och L1). Det är bara att gilla läget! Däremot borde SL ha en depå på södra sidan.
Fast på en del håll gillar man ju tvåriktningsvagnar, trotts att det finns vändslingor överallt.
Och förare ska det naturligtvis vara, allafall i ledande hytt. Vi måste ju se till att det finns en arbetsmarknad också.
Hechtwagen skrev: ↑måndag 30 juni 2025 9:40
Där ser man vådan med vagnar med högt axeltryck.
Absolut, men Coventrys VLR-koncept kräver förarlös drift, och tekniken är inte mogen än (även om vissa försöker). Därför måste tvåriktningsvagnar ]vara långa, och alla moderna sådana har ett högt axeltryck (drygt 6 ton/axel för A32, A35 och L1). Det är bara att gilla läget! Däremot borde SL ha en depå på södra sidan.
Fast längden har ju underordnad betydelse för axeltrycket.
Bäste hr. Gädda, visst är det så. Det där är bara trams och Enceladus-kollektivets vanliga försök till trådkapning. Vill man diskutera vagnslängder och trafikupplägg finns det andra trådar för ändamålet:
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Hechtwagen skrev: ↑måndag 30 juni 2025 9:40
Där ser man vådan med vagnar med högt axeltryck.
Tillåter mig, med all respekt att tycka att hr. Gädda nog får ställa in den här käpphästen i stallet. Moderna spårvagnar spårvagnar har mängder av subsystem som inte fanns på A31-ans tid. Räknar man ut kvadratmetervikten så får man 473 kg/ m2, nästa exakt 100 kg mindre är Moderus Gamma LF 10. Jämförelsen skulle egentligen göras med enriktningsvsagnen Moderus Gamma LF 05, men jag har inte lyckats få fram pålitlig viktuppgift för den vagntypen, eftersom Modertrans inte publicerar vagnvikt bland sina tekniska data. Vill man komma under 5 tons axellast idag fordras mycket plast i vagnskorgen.
Vi tar det igen, nu sorterat i tigande ordning
Coventry TDI prototype: 11 / 4 = 2,75 ton / axel
A31: 15,4 / 4 = 3,85 ton / axel (historisk jämförelse)
M06/A34:40 / 8 = 5 ton axel
M33B 40 / 8 = 5 ton/ axel (osäker siffra)
Moderus Gamma LF 10 AC BD: 20,5 / 4 = 5,13 ton/ axel
A32: 37,5 / 6 = 6,25 ton/axel
A35: 51 / 8 = 6,38 ton / axel
L1 (Lund): 41 / 6 = 6,83 ton/ axel
SL18 (Oslo): 42,7 / 6 = 7,12 ton/ axel
SL95 (Oslo): 64 / 8 = 8,13 ton/ axel
Så hr. Gäddas fråga
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 10:17
Hur högt axeltryck behöver bli resultatet när man bygger en vagn för en innerstadslinje med Sth 50 km/h?
I begynnelsen var axellasten förhållandevis låg, knappt fyra ton. Idag måste spårvägsspår klara belastningar på 7–12 ton axellast. Spårvagnarna har också vuxit i längd från den korta hästspårvagnen till dagens ekipage om vanligtvis mellan cirka 30 och ca 45 m.
Sedan är de ju så att det inte bara är spårvägstrafiken som ställer till det
Stefan Widén skrev: ↑måndag 23 juni 2025 19:52
Tack för bilderna och infon. Ja det är den tunga busstrafiken som förstör med traditionell spårlösning. Lägga betong ända upp är en metod men väldigt dyr och tar lång tid att bygga. Den du visade har fördelen att det går ganska enkelt att byta spår.
Stefan
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 01 juli 2025 7:50, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 30 juni 2025 21:54
Bäste hr. Gädda, visst är det så. Det där är bara trams och Enceladus-kollektivets vanliga försök till trådkapning. Vill man diskutera vagnslängder och trafikupplägg finns det andra trådar för ändamålet:
En bättre referens - som skribenten behändigt nog klippte bort - är tråden där olika spårvagnars axeltryck jämförs. Som synes har korta vagnar (CVLR, LF 10) i regel lägre axeltryck än långa vagnar (A32, A35, L1). Men det spelar inte så stor roll när gummihjulstrafiken ändå ställer till problem. Därför behöver Tvärbanan en depå öster om gatuspåren i Gröndal och Trekanten. Tvärbanans viktigaste sträcka går ju mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Nu måste den ofta ställas in.
Tvärbanan är till betydande delar byggd med asfaltspår
Det är en billigare metod, men som i längden kan straffa sig. Hr. Leifd har ju visat att man i Nkpg tvingats ta skeden i vacker hand
leifd skrev: ↑onsdag 25 juni 2025 16:11
Först några från förra gången man bytte spår på Drottninggatan vid Rådhuset. Detta var 1994...
Norr-spåret uppgrävt, ny asfalt och nya räler, trafik på enkelspår. Foto 1994, Leif D
leifd skrev: ↑onsdag 18 juni 2025 22:12
Foto vid Tyska Torget i Norrköping, 2025-06-12 12.49.35, Leif D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 30 juni 2025 21:54
Bäste hr. Gädda, visst är det så. Det där är bara trams och Enceladus-kollektivets vanliga försök till trådkapning. Vill man diskutera vagnslängder och trafikupplägg finns det andra trådar för ändamålet:
En bättre referens - som skribenten behändigt nog klippte bort - är tråden där olika spårvagnars axeltryck jämförs. Som synes har korta vagnar (CVLR, LF 10) i regel lägre axeltryck än långa vagnar (A32, A35, L1). Men det spelar inte så stor roll när gummihjulstrafiken ändå ställer till problem. Därför behöver Tvärbanan en depå öster om gatuspåren i Gröndal och Trekanten. Tvärbanans viktigaste sträcka går ju mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Nu måste den ofta ställas in.
Så där går det - behändigt nog - när man skriver först, och läser (eller möjligen tänker) sedan. Men det är lätt att slå in öppna dörrar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".