Hur högt axeltryck behöver bli resultatet när man bygger en vagn för en innerstadslinje med Sth 50 km/h?
Vad är fördelen med högt axeltryck jämfört med lätt axeltryck?
Se till exempel på Oslos SL95 med ett axeltryck på 8,125 ton olastad, det måste väl anses som tämligen högt?
Very Light Rail
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7464
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Very Light Rail
SL95 i Oslo? Hr. Gädda ska då dra till med med de allra värsta exemplen.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 10:17 Hur högt axeltryck behöver bli resultatet när man bygger en vagn för en innerstadslinje med Sth 50 km/h?
Vad är fördelen med högt axeltryck jämfört med lätt axeltryck?
Se till exempel på Oslos SL95 med ett axeltryck på 8,125 ton olastad, det måste väl anses som tämligen högt?

AnsaldoBreda nu igen! Ja, Hitachi har mycket att göra med att städa upp i det italienska kråkboet. Det är "bra" gjort att tillverka en 33 m lång vagn som väger hela 64 ton. Inte ens CAF lyckas med det. Tur att SL95 har 8 axlar, då får man i alla fall ned axellasten till 8,125 ton, som hr. Gädda uppger. Men de ska försvinna rätt snart, har jag hört
Fast efterträdaren SL18 (en Urbos 100) är inte mycket bättre den, med en vagnvikt på 42,7 ton och 6 axlar får man en axellast på 7,12 ton. Jmf. även med Lundavagnen (även den en Urbos 100).
Beträffande sth och axellast finns det väl inget direkt samband. De flesta tillverkare förefaller utgå från sth 70 km/tim för sina systemvagnar. För Conventrys plastvagn är uppgifterna lite svävande, men sth där verkar ligga i spannet 60 - 70 km/tim.
I Coventry ser man det här industripoilitiskt:
Ex. "the Black Country’s tram systems - that’s made in Spain." https://en.wikipedia.org/wiki/West_Midlands_MetroThe Engineer skrev:Ensuring the benefits of very light rail - both on track and off - are felt across the region is paramount for Councillor Jim O’Boyle (dvs. knubbiga gubben, min anm.). Having seen other transport systems outsource procurement abroad, he is keen to tap into the wealth of manufacturing expertise that sits on his political doorstep.
“This isn’t just a transport scheme, this is an economic opportunity as well,” said O’Boyle. “We need to build things in this country. We need to create jobs in this country. So we built the vehicle in Coventry. We’re building and making the track in this region.
“When you consider that, for example, Midland Metro - which is one of the Black Country’s tram systems - that’s made in Spain. We’re missing a trick here. We’ve used automotive lightweighting technology that we’re world class at in this city. And to adapt that – which is one of the big challenges but also one of the big innovations – into rail-based systems, I think that’s what will set this apart.”
Usch, ja - CAF nu igen. Så kan vi ju inte ha det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Very Light Rail
En sanning med modifikation. New Yorks tunnelbana har förhållandevis korta vagnar, och de fungerar skapligt. Vad är hemligheten? De flesta har inga hytter:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 17 juni 2025 19:30 Spårvägens främsta förtjänst är transportkapaciteten, om man går ned i storlek och börjar använda vagnar mindre än bussar kan konceptet ifrågasättas.
Huvudet på spiken! Korta vagnar kan kopplas ihop till ett långt tåg. Detta tillvägagångssätt fungerar inte lika bra på CVLR eller Moderus Gamma LF 10 AC BD. Dessa vagnar har nämligen två hytter per vagn. Jämförelsevis har Kawasakis R211A två hytter per fem vagnar. Det blir helt enkelt för många hytter per meter.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 10:03 Vagnarna skulle ju kunna vara flera och längre med samma vikt per meter = hög kapacitet.
Driverless tram operation demonstrated in depot
Det finns faktiskt en lösning: Ta bort hytterna. Självkörande spårvagnar ligger emellertid ganska långt fram i tiden. Då behövs hytter - och därmed långa vagnar.Railway Gazette International skrev:The driverless movement of a tram around the Tampere tramway’s depot has been demonstrated, with Škoda Group saying its ’marks a significant step towards full autonomy’.
The Škoda ForCity Smart Artic X34 tram was set tasks remotely. It then moved around the depot without intervention, including through the vehicle washer.
It was able to react to obstacles on the track using an anti-collision system based on LiDAR, cameras, maps and odometry which Škoda has developed specifically for trams and tested in Tampere.
PS. Att lidar-sensorer fordras i verkliga livet har Tesla fått lära sig den hårda vägen. Det kinesiska konceptet "Autonomous Rail Rapid Transit" tillämpar tekniken, men just det är varken självkörande eller spårbundet. Kineser är genuint bra på att uppfinna missvisande namn. Konceptet kan väl betraktas som en spårbuss.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7464
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Very Light Rail
I Enceladus-kollektivets fantasivärld är allting "en sanning med modifikation". Jag jämförde förstås Coventrys spårvägskoncept (det är nämligen vad tråden handlar om) med busstrafik. Sedan använder Enceladus-kollektivet sin vanliga citatförtfalskningsteknik och drar in tunnelbanan i detta också, precis som förväntat. Bra jobbat!Enceladus skrev: ↑fredag 27 juni 2025 21:23En sanning med modifikation. New Yorks tunnelbana har förhållandevis korta vagnar, och de fungerar skapligt. Vad är hemligheten? De flesta har inga hytter:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 17 juni 2025 19:30 Spårvägens främsta förtjänst är transportkapaciteten, om man går ned i storlek och börjar använda vagnar mindre än bussar kan konceptet ifrågasättas.
Huvudet på spiken! Korta vagnar kan kopplas ihop till ett långt tåg. Detta tillvägagångssätt fungerar inte lika bra på CVLR eller Moderus Gamma LF 10 AC BD. Dessa vagnar har nämligen två hytter per vagn. Jämförelsevis har Kawasakis R211A två hytter per fem vagnar. Det blir helt enkelt för många hytter per meter.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 10:03 Vagnarna skulle ju kunna vara flera och längre med samma vikt per meter = hög kapacitet.
Långa eller korta spårvagnar har vi diskuterat i annan tråd tidigare: viewtopic.php?t=43779&start=20
Men lite trådkapning fungerar ju alltid när Enceladus-kollektivet är i farten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Very Light Rail
Har skribenten funderat på varför bussar är effektivare än korta spårvagnar? Tips: Jämför antalet hytter per meter. Spårvagnar måste då vara dubbelt så långa!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 27 juni 2025 21:40 I Enceladus-kollektivets fantasivärld är allting "en sanning med modifikation". Jag jämförde förstås Coventrys spårvägskoncept (det är nämligen vad tråden handlar om) med busstrafik.
PS. Ovanstående avser naturligtvis enbart tvåriktningsvagnar som tidigare nämnda CVLR ("Coventrys spårvägskoncept") och Moderus Gamma LF 10 AC BD.
Could driverless trams come to your town or city?Hans Wibacke skrev: ↑fredag 20 juni 2025 14:35 "smaller than a bus"
- Jim O'Boyle (aka "den där knubbiga gubben")
Och ändå slösar man utrymme genom att klämma in två "förarhytter". Ja ja, det är väl den lätta vagnens enda "krockskydd", antar jag.![]()
Tja, projektledarna håller uppenbarligen med om att hytterna måste bort för att VLR-konceptet ska vara meningsfullt. Denna viktiga detalj bör inte utelämnas...BBC skrev:Rather than the train-like systems we currently see in cities like Manchester and Birmingham, VLR involves single, battery-powered cars that can each transport around 50 people.
At first, they will require drivers – but the aim is for the system to be autonomous.
[...]
Previous iterations of VLR systems were not suitable for use in urban environments. But new technology changes that by using special weight bearing concrete slabs and vehicles specially designed for tight corners.
About Coventry Very Light Raildr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 18:22 Lägg märke till att man konsekvent undviker ordet "tram", utan istället benämner den aktuella TDI-spårvagnen via noa-ord som "rail guided vehicle" och så. Sedan uppehåller man sig vid att spårvagnen klarar 15 m kurvradie. Det är det kanske inte så många vagnstyper som gör. Behovet kanske inte är så stort heller.
Ja, detta kanske skulle vara något för Spårväg City. Syftet tycks i alla fall vara att erbjuda avbrottsfri trafik med små fordon, något i stil med Köpenhamns metro.Coventry City Council skrev:The vehicle is battery-powered, eliminating the need for overhead wires. It features an innovative turning system, enabling it to handle 15m radius curves. This allows for installation in tight corners within the existing highway. The Council intends for it to operate at a high frequency, providing a turn-up-and-go service. The vehicle has a capacity of 56, is comfortable and has low floors to enable passengers to embark and disembark easily. The vehicle has been developed to allow autonomous operation in future.