Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.

Tågvärdar var ett av flera exempel för att illustrera skillnaden i förutsättningar mellan trafikslagen (läs resten av mitt inlägg så ser du fler exempel). Lokförarkostnaden är högst relevant både då och nu. Men nu när tågvärdarna är avskaffade så är ju förstås merkostnaden för att köra fler och korta tåg betydligt lägre än tidigare.

Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r-sanering).
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av twr »

kildor skrev: söndag 29 juni 2025 15:35
Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.

Tågvärdar var ett av flera exempel för att illustrera skillnaden i förutsättningar mellan trafikslagen (läs resten av mitt inlägg så ser du fler exempel). Lokförarkostnaden är högst relevant både då och nu. Men nu när tågvärdarna är avskaffade så är ju förstås merkostnaden för att köra fler och korta tåg betydligt lägre än tidigare.

Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r).
Bra att du bemöter Enceladus oseriösa halmgubbeargument!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11358
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 29 juni 2025 15:35
Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.
Enligt den bifogade länken var 4-vagnarståg "normal tåglängd under icke rusningstid (även vardagar mellan rusningarna) ända fram till 1980-talet". Min poäng är att SL ser ett egenvärde i att ha högre turtäthet än 15-minuterstrafik. Faktum är att pendeltågen egentligen också skulle ha högre turtäthet. Inför Citybanans öppnande fick kommunerna välja mellan jämn 10-minuterstrafik och 7,5-minuterstrafik med snabbtåg. Kommunerna valde det senare, men av detta blev intet.

Pendeltågen har utan tvivel gått tillbaka till 15-minuterstrafik, och SL säger rentav att detta är det nya normala. Det är bara att beklaga, men ingen ifrågasätter att det är så - och speciellt inte jag som ständigt tjatar om "tunnelbanans unika status". Jag är fullt medveten om att gröna linjen får högre turtäthet till Solna på helger, och jag är en av försvinnande få skribenter på detta forum som säger att Solna kommun gjorde rätt i att välja tunnelbana. Tågvärdar var alltid en ursäkt.
kildor skrev: söndag 29 juni 2025 15:35 Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r-sanering).
Köpenhamns kollektivtrafik imponerar på många sätt, men det är Stockholms pendeltåg som sticker ut. Hamburgs pendeltåg har 10-minuterstrafik till halv 24. Västtrafik har samma antal avgångar och tågkilometer som SL med en sjättedel av passagerarantalet. Det går inte att komma ifrån att utbudet är extremt dåligt.

PS. Hamburgs fyra pendeltågslinjer har alla 20-minuterstrafik på helgnätter, vilket till och med slår Köpenhamns S-tåg!
Skriv svar