Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.Enceladus skrev: ↑söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Tågvärdar var ett av flera exempel för att illustrera skillnaden i förutsättningar mellan trafikslagen (läs resten av mitt inlägg så ser du fler exempel). Lokförarkostnaden är högst relevant både då och nu. Men nu när tågvärdarna är avskaffade så är ju förstås merkostnaden för att köra fler och korta tåg betydligt lägre än tidigare.
Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r-sanering).