Tåglängder i tunnelbanan (historisk varning)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tåglängder i tunnelbanan (historisk varning)
Har funderat lite på vilka olika tåglängder som förekommit i Stockholms Tunnelbana.
Om vi börjar med den "gamla" vagnstandardlängden:
2 vagnar: Linje 19T Slussen-Johanneshov 1950-51. Är väl de kortaste tågen som förekommit och väl endast under denna inledande period.
3 vagnar: Linje 11N nattpendel Skärmarbrink-Bagarmossen 1958-??. När slutade man med det? Har sådana tåg förekommit på annat håll, skulle väl i så fall varit 19N från Gullmarsplan eller 14N från Liljeholmen?
4 vagnar: 18 Slussen-Hökarängen från 1950, senare normal tåglängd under icke rusningstid (även vardagar mellan rusningarna) ända fram till 1980-talet, när? Förekommer det ännu idag på röd/blå bana söndagar eller är det helt borta?
5 vagnar: ovanlig tåglängd, har den någonsin förekommit i reguljär trafik? Har möjligen för mig att gamla 11:an före 1957 hade 5 vagnar i någon av sina varianter mot Västerort? Har det förekommit efter 1957?
6 vagnar: var väl först använd på 11S Kungsgatan-Vällingby från 1952. Under 60/70-talet vill jag minnas att 6-vagnarståg gick sommartid med enmansbetjäning hela vardagarna för att slippa kopplingen, stämmer det? Och än i dag förekommer väl sådana tåg på Blå bana reguljärt?
7 vagnar: Har inget förstadatum här, men vet att det inte var ovanligt med sådana tåg på förstärkningslinjerna 28-29 på 70-talet, sannolikt beroende på vagntillgång? När försvann möjligheten?
8 vagnar: Första användning på 11 västerut från 1956 tror jag. I varje fall normal rusningsutsättning från 1957. Tågvakterna slopades väl 1979 innan dess fick man köra max 6 vagnar med enmans (från 1965). När Cx-tåg förekommer idag är det väl mestadels som 8-vagnarståg.
Nya tåglängderna, här kallade enheter:
1 enhet: Har för mig att "en C20" = tre vagndelar användes på nattpendel från Gullmarsplan under någon period på 90-talet? Vem vet närmare?
2 enheter (6 vagndelar) verkar förekomma söndagar på grön och röd bana samt även vardagar på blå. Stämmer det?
3 enheter (9 vagndelar) är numera standardlängd i de flesta fall. Skulle vara kul att veta hur många fler sittplatser som numera erbjuds i tunnelbanan sedan C20 införts och kopplingen bortfallit. Från att fullängdståg varit en typisk rusningsföreteelse är den ju nu det normala under trafikdygnet!
Se där några debattämnen att suga på!
Stefan B
2 vagnar: Linje 19T Slussen-Johanneshov 1950-51. Är väl de kortaste tågen som förekommit och väl endast under denna inledande period.
3 vagnar: Linje 11N nattpendel Skärmarbrink-Bagarmossen 1958-??. När slutade man med det? Har sådana tåg förekommit på annat håll, skulle väl i så fall varit 19N från Gullmarsplan eller 14N från Liljeholmen?
4 vagnar: 18 Slussen-Hökarängen från 1950, senare normal tåglängd under icke rusningstid (även vardagar mellan rusningarna) ända fram till 1980-talet, när? Förekommer det ännu idag på röd/blå bana söndagar eller är det helt borta?
5 vagnar: ovanlig tåglängd, har den någonsin förekommit i reguljär trafik? Har möjligen för mig att gamla 11:an före 1957 hade 5 vagnar i någon av sina varianter mot Västerort? Har det förekommit efter 1957?
6 vagnar: var väl först använd på 11S Kungsgatan-Vällingby från 1952. Under 60/70-talet vill jag minnas att 6-vagnarståg gick sommartid med enmansbetjäning hela vardagarna för att slippa kopplingen, stämmer det? Och än i dag förekommer väl sådana tåg på Blå bana reguljärt?
7 vagnar: Har inget förstadatum här, men vet att det inte var ovanligt med sådana tåg på förstärkningslinjerna 28-29 på 70-talet, sannolikt beroende på vagntillgång? När försvann möjligheten?
8 vagnar: Första användning på 11 västerut från 1956 tror jag. I varje fall normal rusningsutsättning från 1957. Tågvakterna slopades väl 1979 innan dess fick man köra max 6 vagnar med enmans (från 1965). När Cx-tåg förekommer idag är det väl mestadels som 8-vagnarståg.
1 enhet: Har för mig att "en C20" = tre vagndelar användes på nattpendel från Gullmarsplan under någon period på 90-talet? Vem vet närmare?
2 enheter (6 vagndelar) verkar förekomma söndagar på grön och röd bana samt även vardagar på blå. Stämmer det?
3 enheter (9 vagndelar) är numera standardlängd i de flesta fall. Skulle vara kul att veta hur många fler sittplatser som numera erbjuds i tunnelbanan sedan C20 införts och kopplingen bortfallit. Från att fullängdståg varit en typisk rusningsföreteelse är den ju nu det normala under trafikdygnet!
Stefan B
Re: Tåglängder i tunnelbanan (historisk varning)
4 vagnar: Försvann under 2003. Tror bana 2 var sist ut med detta.
6 vagnar: Rullar för jämnan på bana 3.
Och så glömde du...
10 vagnar! Bana 3 vid speciella tillställningar.
6 vagnar: Rullar för jämnan på bana 3.
Och så glömde du...
10 vagnar! Bana 3 vid speciella tillställningar.
3-vagnståg är vanligt på gamla kort från västra (Hötorget - Vällingby) tunnelbanans barndom.Stefan B skrev:Har funderat lite på vilka olika tåglängder som förekommit i Stockholms Tunnelbana.
Stefan B
5 vagnar lär ha förekommit på tunnelbana 2 under 1960-talet på lördagarna?
7-vagnståg har tydligen varit vanligt i insatståg på tunnelbana 1, strängt taget hindrar väl inget att man kör 7-vagnståg än idag.
Idag går alla Cx-tåg med 8 vagnar, möjligen med undantag för tunnelbana 3 på helgerna. Vid vagnbrist kan förstås också andra tåglängder förekomma och då främst 6 vagnar.
Idag går:
linje 17 med enkelvagn efter midnatt natt mot lördag och söndag.
tunnelbana 1 i övrigt med tvåvagnståg på söndagar och annars trevagnståg.
tunnelbana 2 med tvåvagnståg utom M-F före 22 och L-S 10-18 då det är trevagnståg.
tunnelbana 3 med tvåvagnståg utom M-F före 9 och 15-18 då det är trevagnståg.
Sommartid är det ungefär likadant men tvåvagnståg på tub 1 även på lördagar, tidigare frånkoppling M-F på tub 2 (?) och ingen koppling dagtid på tub 3.
C20:
1 vagn: Skarpnäck-Gullmarsplan nattetid.
2 vagnar: Bana 1 på söndagar, bana 3 under lågtrafik.
1 vagn: Skarpnäck-Gullmarsplan nattetid.
2 vagnar: Bana 1 på söndagar, bana 3 under lågtrafik.
Stefan B skrev:Skulle vara kul att veta hur många fler sittplatser som numera erbjuds i tunnelbanan sedan C20 införts och kopplingen bortfallit. Från att fullängdståg varit en typisk rusningsföreteelse är den ju nu det normala under trafikdygnet!
Stefan B
Har räknat lite.
4 Cx = 192 sittplatser.
6 Cx = 288 sittplatser
8 Cx = 384 sittplatsser
1 C20 = 126 sittplatser
2 C20 = 252 sittplatser
3 C20 = 378 sittplatser
På tub 1 är det idag 6*378 = 2268 platser per timme och linje mellan rusningarna. Med tolvminuterstrafik med 6-vagnarståg (när hade vi det?) blir det 5*288 = 1440 platser, således har utbudet ökat med cirka 50 procent sedan den tiden.
På tub 3 är det snarare tvärtom - 6*252 = 1512 platser per timme och linje skall jämföras med de 1728 platser som erbjöds innan C20 infördes. Detta gäller alltså mellan rusningarna.
Däremot är det på tub 3 en stor skillnad i högtrafik - 10*378 = 3780 platser per timme och linje mot tidigare 10*288 = 2880 platser då det var sexvagnståg i rusningen. I själva verket är det ännu något fler platser idag eftersom några tågsätt utgörs av 8 Cx, men det skiljer bara 6 platser per tågsätt så någon större skillnad är det inte.
Vagnslängder tub
Kan tillföra att trevagnarståg (med C4) och tågvakt (!) kördes på tub 2 sommaren 1964 på helgmorgnar. Kommer på rak arm endast ihåg sådana tåg på linje 14 men de bör ju rimligtvis förekommit på "Örnsbergstarmen" också! C2 skulle också ha kunnat använts men jag minns bara C4.
Femvagnarståg kördes under ganska lång tid på tvåan på helgerna. Minns det speciellt eftersom jag brukade fundera över om det inte var enklare att köra sexvagnarståg och slippa en massa bök i växlingen med att koppla om en vagn B till A-ände. Det var ett väldigt växlande i Nyboda på fredags- och söndagskvällar.
En annan sak som kommer för mig när jag skriver det här. C6:orna kom sent i trafik efter leverans, har hört att det berodde på problem med bromsarna. Ett enstaka tåg var ute en vecka på linje 14 men försvann snabbt.
Däremot började man köra C6 på 24:an med kopplingen C4+C6+C6+C6+C6+C4 dels för att man på detta sätt kom runt bromsproblemet (som då sannolikt var manöverrelaterat till C6-kontrollerna) samt dels att få förare vid denna tidpunkt hade utbildning på C6. Även "sommarbarnen" kunde då alltså "köra" C6. Tror att dessa tåg förekom under en sommarperiod.
Mvh
Hans
Femvagnarståg kördes under ganska lång tid på tvåan på helgerna. Minns det speciellt eftersom jag brukade fundera över om det inte var enklare att köra sexvagnarståg och slippa en massa bök i växlingen med att koppla om en vagn B till A-ände. Det var ett väldigt växlande i Nyboda på fredags- och söndagskvällar.
En annan sak som kommer för mig när jag skriver det här. C6:orna kom sent i trafik efter leverans, har hört att det berodde på problem med bromsarna. Ett enstaka tåg var ute en vecka på linje 14 men försvann snabbt.
Däremot började man köra C6 på 24:an med kopplingen C4+C6+C6+C6+C6+C4 dels för att man på detta sätt kom runt bromsproblemet (som då sannolikt var manöverrelaterat till C6-kontrollerna) samt dels att få förare vid denna tidpunkt hade utbildning på C6. Även "sommarbarnen" kunde då alltså "köra" C6. Tror att dessa tåg förekom under en sommarperiod.
Mvh
Hans
När var det 12-minuterstrafik?JDS skrev: På tub 1 är det idag 6*378 = 2268 platser per timme och linje mellan rusningarna. Med tolvminuterstrafik med 6-vagnarståg (när hade vi det?) blir det 5*288 = 1440 platser, således har utbudet ökat med cirka 50 procent sedan den tiden.
Nu blir jag väl omedelbart rättad men fram till cirka 1990 har jag för mig att man hade 12-minuterstrafik på åtminstone tunnelbana 1 och 2.Magnus H skrev:När var det 12-minuterstrafik?
Jag tror det har förekommit även senare i nattrafik men är ej säker.Stefan B skrev:Har funderat lite på vilka olika tåglängder som förekommit i Stockholms Tunnelbana.
Det blev normal tåglängd under icke rusningstid den 18 oktober 1965 när man införde enbemanning på fyravagnarståg. Innan dess var det vanligen sexvagnarståg och glesare trafik (12 min) mitt på dagen.4 vagnar: 18 Slussen-Hökarängen från 1950, senare normal tåglängd under icke rusningstid (även vardagar mellan rusningarna) ända fram till 1980-talet, när? Förekommer det ännu idag på röd/blå bana söndagar eller är det helt borta?
Det var vanligt på lördagar på bana 2 från 1966 då man hade utökat enbemanningen till sexvagnarståg. Att man körde fem vagnar i.st.f. sex berodde på att man då inte behövde sätta ut plattformsvakt på lika många ställen.5 vagnar: ovanlig tåglängd, har den någonsin förekommit i reguljär trafik? Har möjligen för mig att gamla 11:an före 1957 hade 5 vagnar i någon av sina varianter mot Västerort? Har det förekommit efter 1957?
Från sommaren 1966 kördes enbemannade sexvagnarståg i rusningstid under industrisemestern. Det är möjligt att man slopade kopplingen senare, men från början kopplade man ifrån två vagnar efter morgonrusningen och till före eftermiddagsrusningen. Sexvagnarståg med tågvakt har även förekommit på lördagar på bana 1 fram till 1966. Enstaka insatståg på vardagar kunde även köras med sex vagnar med tågvakt (så länge det var tågvakt på sju- och åttavagnarståg).6 vagnar: var väl först använd på 11S Kungsgatan-Vällingby från 1952. Under 60/70-talet vill jag minnas att 6-vagnarståg gick sommartid med enmansbetjäning hela vardagarna för att slippa kopplingen, stämmer det? Och än i dag förekommer väl sådana tåg på Blå bana reguljärt?
Åtta vagnar med tågvakt kördes även i nattrafiken natt till lördag-söndag. Den 18 oktober 1965 infördes enbemanning på fyravagnarståg. Enbemanning på sexvagnarståg beskrivs i en trafikorder som gäller fr.o.m den 18 juni 1966, men användes troligen första gången den 11 juli (industrisemesterns början). Vid enbemanning av längre tåg än fyra vagnar krävdes plattformsvakt (eller TV-anläggning) på vissa platser.8 vagnar: Första användning på 11 västerut från 1956 tror jag. I varje fall normal rusningsutsättning från 1957. Tågvakterna slopades väl 1979 innan dess fick man köra max 6 vagnar med enmans (från 1965). När Cx-tåg förekommer idag är det väl mestadels som 8-vagnarståg.
Rättelse 2005-05-08: Enbemanning på sexvagnarståg infördes nog den 18 juni 1966 på bana 2 och den 11 juli på bana 1.
Senast redigerad av Harald den söndag 08 maj 2005 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
-
lite kompletteringar om tåglängder i tunnelbanan
Trevlig fundering. Jag bidrar med lite småkompletteringar/korrigeringar som inte redan framkommit i tråden, så får någon annan vänlig själ gärna komplettera/korrigera ännu mer.Stefan B skrev:Har funderat lite på vilka olika tåglängder som förekommit i Stockholms Tunnelbana.

Nja, historien behöver kompletteras. Under rusningstid förekom fram till 1965 diverse tåglängder (ofta även sexvagnarståg icke rusningstid). Det stora som hände det året var att ENMANSBETJÄNING av tunneltåg för första gången infördes. Fram till dess var det alltså alltid tågvakter i mitten av tåget som manövrerade dörrarna, oavsett tåglängden. Denna enmansbetjäning var dock enbart under icke rusningstid. P g a många kurviga plattformar så var det bara fyravagnarståg då som enmansbetjänades (undantag linje 13 se nedan). Det innebar att man försökte köra fyravagnarståg så mycket som det gick, istället för som tidigare en betydligt större variation på tåglängderna under icke rusningstid.Stefan B skrev:4 vagnar: 18 Slussen-Hökarängen från 1950, senare normal tåglängd under icke rusningstid (även vardagar mellan rusningarna) ända fram till 1980-talet, när?
Eftersom det på den gröna linjen inte räckte med att köra fyravagnarståg på linjerna 11 till Bagarmossen, 18 till Farsta och 19 till Hagsätra, så infördes en speciell lågtrafiklinje 27 som vände vid Gullmarsplan. Under tidpunkter då inte ens det räckte (t ex lördagar) så kördes istället linje 28 och linje 29 som förstärkningslinjer (vände på södra sidan vid Hökarängen och Högdalen).
Även efter att tågvakterna slopades helt på gröna linjen ca 1980, så kördes fyravagnarståg under icke rusningstid ännu en tid, med kompletterande förstärkningslinjer 27, 28 och 29. Så småningom togs även de bort och ersattes med längre tåg under icke rusningstid. Fyravagnarståg var dock vanliga på sön- och helgdagar på gröna linjen ända fram till slutet av 1990-talet, då C20 började levereras.
Jodå, vid åtminstone två olika tillfällen. Det första tillfället är på linje 13 fram till 1973. Under lågtrafik kördes femvagnarståg, vilket var den maximala möjliga längden för enmansbetjäning under vissa kompletterande förutsättningar. Det har nämnts att det inleddes på lördagar under 1960-talet, men förekom även vardagar under sista perioden innan linje 15 invigdes. Trycket var hårt på linje 13 sedan den förlängts till Fittja. Eftersom en del plattformar var väldigt kurviga så infördes plattformsvakter, som t ex satt i kurar på T-Centralen och Slussen och talade om för förarna när dörrarna kunde stängas. Senare ersattes de av ITV-anläggningar som de kallades (InternTeVe). När förlängningen Östermalmstorg-Tekniska Högskolan invigdes 1973, startade en ny linje 15 Sätra-Tekniska Högskolan, vilket gjorde att behovet av femvagnarståg på linje 13 Fittja-Ropsten bortföll.Stefan B skrev:5 vagnar: ovanlig tåglängd, har den någonsin förekommit i reguljär trafik? Har möjligen för mig att gamla 11:an före 1957 hade 5 vagnar i någon av sina varianter mot Västerort? Har det förekommit efter 1957?
Det andra tillfället är när C5 i mitten av 1970-talet sattes i trafik T-Centralen-Hallonbergen som förstärkningslinje till linje 10 T-Centralen-Hjulsta. Den gick då som enda tåg med fem vagnar hela trafiktiden. Övriga linje 20 växlade mellan 4 vagnar lågtrafiktid och 6 vagnar högtrafiktid.
Stämmer. Fast på gröna linjen krävde det en omfattande insats av plattformsvakter som stod som stinsar med spadar på stationerna och viftade när det var dags för dörrstängning. På röda linjen endast nödvändigt på några få stationer. För att spara på kopplingsövervakare skedde åtminstone mot slutet ingen frånkoppling under icke rusningstid mitt på dagen, utan först på kvällstid, vilket krävde en omfattande insats av plattformsvakter. Dessa var ofta spärrvakter som vidareutbildats i den ädla konsten att vara plattformsvakt. På vissa centrala stationer som t ex T-Centralen och Slussen satt det istället folk i kurar och ropade ut i högtalare när det var dags för dörrstängning. När röda linjen förbereddes för enmansbetjäning även för åttavagnarståg skedde komplettering med ITV-anläggningar.Stefan B skrev:Under 60/70-talet vill jag minnas att 6-vagnarståg gick sommartid med enmansbetjäning hela vardagarna för att slippa kopplingen, stämmer det?
Tågvakterna slopades 1971 på röda linjen efter nämnda utbyggnad av ITV-anläggninar på kurviga stationer. På gröna linjen hade jag förstås för mig att de slopades 1980. Hur som helst skedde det efter en ännu massivare utbyggnad av ITV-anläggningar på kurviga stationer och på stationer med stor belastning. På blå linjen har de aldrig funnits.Stefan B skrev:8 vagnar: Tågvakterna slopades väl 1979 innan dess fick man köra max 6 vagnar med enmans (från 1965).
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Tunnelbanan länder idag
Hej!!!
Jag har läst era information och jag har också lite information om det eftersom jag har fått den aktuel vinteritdtabell 04/05 förartidtidtabell för tub 1 (och kanske också tub2).
TUB 1:
Måndag-Torsdag
Alla tåg har 3 vagner (C-20) eller 8 vagner (Cx)
Fredag
Alla tåg har 3 vagner (C-20) eller 8 vagner (Cx) utom
Linje 17 Tur 28, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 24:51-25:00, nytt turnummer: 90
Linje 17 Tur 29, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 25:06-25:15, nytt turnummer: 91
Lördag
Linje 17 Tur 26, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 24:51-25:00, nytt turnummer: 90
Linje 17 Tur 26, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 26:06-26:15, nytt turnummer: 91
Söndag
Alla tåg har 2 vagner (C-20) hela dagen [från c:a 06:00 till 26:00].
Jag har läst era information och jag har också lite information om det eftersom jag har fått den aktuel vinteritdtabell 04/05 förartidtidtabell för tub 1 (och kanske också tub2).
TUB 1:
Måndag-Torsdag
Fredag
Linje 17 Tur 28, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 24:51-25:00, nytt turnummer: 90
Linje 17 Tur 29, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 25:06-25:15, nytt turnummer: 91
Lördag
Linje 17 Tur 26, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 24:51-25:00, nytt turnummer: 90
Linje 17 Tur 26, byter från 3 vagner (C-20) till 1 vagn (C-20) vid Snk mellan kl. 26:06-26:15, nytt turnummer: 91
Söndag
Re: Tunnelbanan länder idag
YZ skrev:Hej!!!
TUB 1:
Måndag-Torsdag
Fredag
Lördag
Söndag
På Tub 1 förkommer bara C20 numera.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Snk???
Vet att det är stationsförkortningen för Skarpnäck, men det förkortas väl Skn???
Annars kul att läsa om de olika vagnslängderna.
Om jag inte missminner mig så finns det väl kvar "tåglängdsmarkeringar" (de blålila trekantiga skyltarna med siffran 2, 3 eller 4 på, till hjälp för tågvakten) på vissa stationer, bl a har det suttit/sitter kvar? en "2" väldigt länge i Skärmarbrink på Farstagrenens norrgående spår.
Vet att det är stationsförkortningen för Skarpnäck, men det förkortas väl Skn???

Om jag inte missminner mig så finns det väl kvar "tåglängdsmarkeringar" (de blålila trekantiga skyltarna med siffran 2, 3 eller 4 på, till hjälp för tågvakten) på vissa stationer, bl a har det suttit/sitter kvar? en "2" väldigt länge i Skärmarbrink på Farstagrenens norrgående spår.
Förkortningar
SNK= Skarpnäck SKN= Skansen. Odenplan har sina skyltar för tågvakterna kvar. Skyltarna är rektangulära.Byggare Bob skrev:Snk???
Vet att det är stationsförkortningen för Skarpnäck, men det förkortas väl Skn???![]()
AGR
Tror inte att det någonsin gått så långa tåg i trafik men däremot har det körts turlistelagda 10-vagnars kopplingsforor.Caza skrev:10 Vagnar på bana 3...vet att stationerna där är byggda för 10 vagnar, men under vilka speciella tillställningar går man med 10 vagnar i sådana fall om man ens gör det längre?
tutf
- Kristofer
- Kontakt:
Hur var det med plattformslängderna på Slussen fram till 1958? Jag har för mig att man körde 3-vagnarståg på linje 19, men att den sydligaste vagnen inte hade alla dörrar öppna vid Slussen eftersom plattformen var för kort. Jag var inte med själv på den tiden, men har sett ganska många bilder därifrån.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
idag förekommer det följande:
Tub1
C20 3-vagnarståg under rusningarna vardag, 2-vagnståg kvällar vardag.
3-vagnarståg dagligen helg, 2-vagnarståg tidigt på vällarna, helg
Tub2
C20 3vagnarståg till 22, vardagar och helger. annars 2vagnars
C6/C14 8-vagnarståg under rusningarna, väldigt få under dagarna. vardag. kan förekomma ersättningståg.
Tub3
C20 3vagnars under rusningen annars 2vagnars resten av dygnet
C14 förekommer endast under rusningen med sina 8-vagnarståg, kan förekomma 6-vagnars som ersättningståg.
Tub1
C20 3-vagnarståg under rusningarna vardag, 2-vagnståg kvällar vardag.
3-vagnarståg dagligen helg, 2-vagnarståg tidigt på vällarna, helg
Tub2
C6/C14 8-vagnarståg under rusningarna, väldigt få under dagarna. vardag. kan förekomma ersättningståg.
Tub3
C20 3vagnars under rusningen annars 2vagnars resten av dygnet
C14 förekommer endast under rusningen med sina 8-vagnarståg, kan förekomma 6-vagnars som ersättningståg.
"Väldigt få" är väl att ta i. Under hela dagarna (mellan rusningarna) går 8-vagnars C6-tåg i 10-minuterstrafik mellan Mörby centrum och Liljeholmen.charmander skrev: Tub2