Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.

Tågvärdar var ett av flera exempel för att illustrera skillnaden i förutsättningar mellan trafikslagen (läs resten av mitt inlägg så ser du fler exempel). Lokförarkostnaden är högst relevant både då och nu. Men nu när tågvärdarna är avskaffade så är ju förstås merkostnaden för att köra fler och korta tåg betydligt lägre än tidigare.

Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r-sanering).
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av twr »

kildor skrev: söndag 29 juni 2025 15:35
Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.

Tågvärdar var ett av flera exempel för att illustrera skillnaden i förutsättningar mellan trafikslagen (läs resten av mitt inlägg så ser du fler exempel). Lokförarkostnaden är högst relevant både då och nu. Men nu när tågvärdarna är avskaffade så är ju förstås merkostnaden för att köra fler och korta tåg betydligt lägre än tidigare.

Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r).
Bra att du bemöter Enceladus oseriösa halmgubbeargument!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 29 juni 2025 15:35
Enceladus skrev: söndag 29 juni 2025 10:32 Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Det där är ju något du hittat på själv. Tunnelbanan kör ju också med långa tåg på helger. Det är inget konstigare än att tunnelbanan har en basturtäthet på 10 minuter och pendeltågen 15 minuter. I rusningen kör man oftare, och på kvällar och helger kör man långa tåg där det behövs.
Enligt den bifogade länken var 4-vagnarståg "normal tåglängd under icke rusningstid (även vardagar mellan rusningarna) ända fram till 1980-talet". Min poäng är att SL ser ett egenvärde i att ha högre turtäthet än 15-minuterstrafik. Faktum är att pendeltågen egentligen också skulle ha högre turtäthet. Inför Citybanans öppnande fick kommunerna välja mellan jämn 10-minuterstrafik och 7,5-minuterstrafik med snabbtåg. Kommunerna valde det senare, men av detta blev intet.

Pendeltågen har utan tvivel gått tillbaka till 15-minuterstrafik, och SL säger rentav att detta är det nya normala. Det är bara att beklaga, men ingen ifrågasätter att det är så - och speciellt inte jag som ständigt tjatar om "tunnelbanans unika status". Jag är fullt medveten om att gröna linjen får högre turtäthet till Solna på helger, och jag är en av försvinnande få skribenter på detta forum som säger att Solna kommun gjorde rätt i att välja tunnelbana. Tågvärdar var alltid en ursäkt.
kildor skrev: söndag 29 juni 2025 15:35 Angående S-tågen så är det bara att konstatera att de har ett imponerande sätt att hantera både turtäthet, fordonsutsättning och trafikering. Från dem finns mycket att lära på de flesta fronter (förutom kl-tt-r-sanering).
Köpenhamns kollektivtrafik imponerar på många sätt, men det är Stockholms pendeltåg som sticker ut. Hamburgs pendeltåg har 10-minuterstrafik till halv 24. Västtrafik har samma antal avgångar och tågkilometer som SL med en sjättedel av passagerarantalet. Det går inte att komma ifrån att utbudet är extremt dåligt.

PS. Hamburgs fyra pendeltågslinjer har alla 20-minuterstrafik på helgnätter, vilket till och med slår Köpenhamns S-tåg!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

Det kan låta jättesmart i teorin med högre turtäthet med korta tåg om man tycker sig ha råd med det och helt bortser från praktisk verklighet. Och den är tyvärr inte så rolig när det gäller pendeltågen. Så här ser det t.ex. ut just nu (beklagar alla förkortningar, men det ger iaf en bild av störningar som ofta plågar pendeltågen):

pendeltågselände.png
pendeltågselände.png (96.04 KiB) Visad 320 gånger

Konsekvensen av den här typen av fel blir betydligt lindrigare med färre tåg på banan. Det blir snabbt kaos med enkelspårsdrift, signalfel eller oplanerade vändningar med många tåg. Och även ur ett trängselperspektiv så blir det jobbigare. T.ex. en 5-minutersförsning vid 7,5-minuterstrafik innebär att man i princip har dubbla mängden resenärer som väntar på stationerna när tåget kommer, och då blir det riktigt jobbigt med korta tåg. Med långa tåg i 15-minuterstrafik så är en sån försening ett betydligt mindre problem.

Det är tur att teoretiker inte alltid får bestämma. Men tyvärr händer det lite för ofta, som t.ex. med det misslyckade snabbtågsupplägget 2018. Likaså var trafikuppläggen i den där pendeltågsremissen en rent teoretisk produkt som lurade kommunpolitiker att tro att de ville ha ett snabbtågsupplägg.

Snabbtågsupplägg och tätare trafik med korta tåg behöver inte vara en dålig idé. Men då måste det finnas rätt förutsättningar för det. Det funkar ofta bättre i slutna/separerade system som t.ex. Tunnelbanan, Roslagsbanan, Köpenhamns metro och S-tåg och Hamburgs S-Bahn är exempel på.

Din teoretiska jämförelse mellan Västtågen och SL:s pendeltåg ger jag inte mycket för. Västtågen omfattar ju både "pendeltåg" och regionaltåg och har definitivt inte någon turtäthet att skryta med. Och det är klart man inte kör multar med lägre turtäthet när det oftast inte finns behov av något mer än 30-minuterstrafik.
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 05 juli 2025 9:59 Din teoretiska jämförelse mellan Västtågen och SL:s pendeltåg ger jag inte mycket för. Västtågen omfattar ju både "pendeltåg" och regionaltåg och har definitivt inte någon turtäthet att skryta med. Och det är klart man inte kör multar med lägre turtäthet när det oftast inte finns behov av något mer än 30-minuterstrafik.
Här är en linjekarta över tågen i Västsverige. Det finns många parallellgående linjer. Pendeltåg mot Älvängen går parallellt med regionaltåg mot Vänersborg. Pendeltåg mot Kungsbacka går parallellt med regionaltåg mot Varberg. Var för sig har linjerna relativt få avgångar, men själva banorna har många avgångar.

Alependeln har 15-minuterstrafik i rusningen, korta tåg och i princip aldrig trängsel. Nynäsbanan har fler resenärer söder om Västerhaninge än Alependeln. Med Västtrafiks upplägg skulle Nynäsbanan ha snabbtåg hela dygnet, inklusive på helgnätter. Nyss fimpade SL snabbtågen på helger, och nattrafik finns ej.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

Du anstränger dig verkligen för att komma på olika sätt att säga att pendeltågsutbudet i Stockholm är uselt. Men det blir lite ihåligt. Älvängen och Kungsbacka ligger ca 30 minuter och 30 kilometer ut från Göteborg, ungefär som Västerhaninge, Kungsängen och Upplands Väsby i Stockholm. I Stockholm är det minst regelbunden 15-minuterstrafik fram till midnatt alla dagar till dessa stationer inklusive mellanliggande stationer. I Älvängen och Kungsbacka får man väl hoppas att de är nöjda med haltande 10-20-30-minuterstrafik utanför rusningen, och endast 30-minuterstrafik på mellanliggande stationer.
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 05 juli 2025 11:29 Du anstränger dig verkligen för att komma på olika sätt att säga att pendeltågsutbudet i Stockholm är uselt. Men det blir lite ihåligt. Älvängen och Kungsbacka ligger ca 30 minuter och 30 kilometer ut från Göteborg, ungefär som Västerhaninge, Kungsängen och Upplands Väsby i Stockholm. I Stockholm är det minst regelbunden 15-minuterstrafik fram till midnatt alla dagar till dessa stationer inklusive mellanliggande stationer. I Älvängen och Kungsbacka får man väl hoppas att de är nöjda med haltande 10-20-30-minuterstrafik utanför rusningen, och endast 30-minuterstrafik på mellanliggande stationer.
Poängen är att Västtrafik erbjuder detta utbud med en sjättedel av passagerarantalet. Med SL:s passagerarantal hade Västtrafik haft samma utbud som S-tåg.

(Sedan ignorerar skribenten att Västtrafik har ett betydligt bättre utbud efter midnatt. Nynäshamn har inte ens nattliga mjölktåg, och Vänersborg har snabbtåg.)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 11:45 Poängen är att Västtrafik erbjuder detta utbud med en sjättedel av passagerarantalet. Med SL:s passagerarantal hade Västtrafik haft samma utbud som S-tåg.
Nej, naturligtvis inte. Göteborg har ännu sämre förutsättningar att bedriva tät tågtrafik än vad Stockholm har. Din teoretiska rättvisemåttstock med antal avgångar per resenär (eller vad man nu ska kalla den) är lika ointressant nu som när du jämför mellan olika trafikslag i Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 05 juli 2025 12:10
Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 11:45 Poängen är att Västtrafik erbjuder detta utbud med en sjättedel av passagerarantalet. Med SL:s passagerarantal hade Västtrafik haft samma utbud som S-tåg.
Nej, naturligtvis inte. Göteborg har ännu sämre förutsättningar att bedriva tät tågtrafik än vad Stockholm har. Din teoretiska rättvisemåttstock med antal avgångar per resenär (eller vad man nu ska kalla den) är lika ointressant nu som när du jämför mellan olika trafikslag i Stockholm.
Med SL:s passagerarantal skulle Västtrafik köra långa tåg i rusningen och korta men nästan lika många tåg utanför rusningen, precis som Köpenhamns S-tåg. Det unika med Stockholms pendeltåg är det glesa utbudet med långa tåg. Ingen lokaltrafik har ett sådant upplägg. Kundnöjdheten är naturligtvis därefter...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 12:36 Med SL:s passagerarantal skulle Västtrafik köra långa tåg i rusningen och korta men nästan lika många tåg utanför rusningen, precis som Köpenhamns S-tåg.
Det är ju naturligtvis helt grundlösa spekulationer från din sida
Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 12:36 Det unika med Stockholms pendeltåg är det glesa utbudet med långa tåg. Ingen lokaltrafik har ett sådant upplägg.
Intressant. Hur har du lyckats komma fram till det?
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 05 juli 2025 14:32
Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 12:36 Med SL:s passagerarantal skulle Västtrafik köra långa tåg i rusningen och korta men nästan lika många tåg utanför rusningen, precis som Köpenhamns S-tåg.
Det är ju naturligtvis helt grundlösa spekulationer från din sida
Nä, det är ungefär så trafiken har utvecklats de senaste åren. I rusningen går det allt längre tåg och utanför rusningen går det allt fler korta tåg. Sedan T25 har Kungsbackapendeln kvartstrafik från klockan 13. Om några år får Öresundståg halvtimmestrafik mellan Göteborg och Halmstad hela dagen - utöver Västtågen. Jag orkar inte kolla på alla trafikplaner, men Västtrafik har ständigt förtätat trafiken utanför rusningen. Pendeltågen blir mer som SL. Därutöver finns regionaltåg.
kildor skrev: lördag 05 juli 2025 14:32
Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 12:36 Det unika med Stockholms pendeltåg är det glesa utbudet med långa tåg. Ingen lokaltrafik har ett sådant upplägg.
Intressant. Hur har du lyckats komma fram till det?
Jag har tittat på annan lokaltrafik i Sverige, Norden och Europa. Långa tåg körs när fler tåg inte får plats eller när utbudet ändå anses vara tillräckligt attraktivt. Inför Citybanans öppnande fick kommunerna välja mellan jämn 10-minuterstrafik och ojämn 7,5-minuterstrafik, men det var bara en bluff från regionens sida.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av kildor »

En hänvisning till Öresundstågen ökar ju inte trovärdigheten när du ska försöka förklara dina märkliga spekulationer om Västtågens hypotetiska trafikering vid sexdubblat resande. Och sen misstänker jag att du inte haft tillgång till någon bra källa på vilka tåglängder man kör i Europas olika spårtrafiksystem. Men man behöver inte gå längre än till Öresundstågen eller Oslos tunnelbana för att hitta exempel med långa tåg och oattraktivt utbud (enligt dig).
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 05 juli 2025 19:16 En hänvisning till Öresundstågen ökar ju inte trovärdigheten när du ska försöka förklara dina märkliga spekulationer om Västtågens hypotetiska trafikering vid sexdubblat resande. Och sen misstänker jag att du inte haft tillgång till någon bra källa på vilka tåglängder man kör i Europas olika spårtrafiksystem. Men man behöver inte gå längre än till Öresundstågen eller Oslos tunnelbana för att hitta exempel med långa tåg och oattraktivt utbud (enligt dig).
Öresundståg är en integrerad del av Västtrafiks utbud på Västkustbanan - tillsammans med pendeltåg och Västtåg. Detta framgår tydligt i Trafikplan 2026:
Västtrafik skrev:Fler och tätare resmöjligheter mellan Varberg och Åsa till och från Mölndal och Göteborg. Det finns redan idag en stor efterfrågan på sträckan och utökningen kommer att avlasta Öresundstågen som idag har kapacitetsproblem. Satsningen ingår dessutom som en del i att bygga ut trafiken inför öppnandet av Västlänken.

Utökningen ger 15-minuterstrafik i vissa intervall under måndag–fredag och 30-minuterstrafik på dagtid under lördagar och söndagar.
I rusningen begränsas möjligheten att köra fler tåg av infrastrukturen. Rusningstrafiken utökas i takt med att infrastrukturen utvecklas, men inte snabbare än så. Därför finns det planer på längre Öresundståg. Samtidigt körs längre pendeltåg i rusningen vid behov. Utanför rusningen går det däremot att köra fler tåg istället för längre tåg. Detta planeras också för pendeltåg, Västtåg och Öresundståg. Nya tågavgångar tillkommer huvudsakligen utanför rusningen. SL är inte förebild!
Harald
Inlägg: 8804
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Harald »

Utökningen av trafiken på Västkustbanan är huvudsakligen finansierad av Hallandstrafiken (eftersom den går genom Halland). Västtrafik hänger med på ett hörn kan man säga. Det hänger ihop påföljande sätt. Kungsbacka tillhör Hallands län men Västtrafiks trafikområde. För några år sedan ville Kungsbacka kommun har en station vid Åsa. Det kunde Trafikverket tänka sig att bygga men Öresundståg ville inte stanna där eftersom man inte ska mer än ett uppehåll i varje kommun för tågen Köpenhamn-Göteborg (Malmö undantaget). Det löstes så att tågen som bara går mellan Halmstad eller Varberg och Göteborg gör uppehåll i Åsa. Lördagar och söndagar stannar dock de långväga tågen i Åsa. Det hela har lett till att Åsa har rätt oregelbunden trafik. Det är alltså Hallandstrafiken som sätter in fler avgångar Varberg-Göteborg men Västtrafik är med eftersom det även ger bättre trafik Åsa.
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: lördag 05 juli 2025 21:38 Utökningen av trafiken på Västkustbanan är huvudsakligen finansierad av Hallandstrafiken (eftersom den går genom Halland). Västtrafik hänger med på ett hörn kan man säga. Det hänger ihop påföljande sätt. Kungsbacka tillhör Hallands län men Västtrafiks trafikområde. För några år sedan ville Kungsbacka kommun har en station vid Åsa. Det kunde Trafikverket tänka sig att bygga men Öresundståg ville inte stanna där eftersom man inte ska mer än ett uppehåll i varje kommun för tågen Köpenhamn-Göteborg (Malmö undantaget). Det löstes så att tågen som bara går mellan Halmstad eller Varberg och Göteborg gör uppehåll i Åsa. Lördagar och söndagar stannar dock de långväga tågen i Åsa. Det hela har lett till att Åsa har rätt oregelbunden trafik. Det är alltså Hallandstrafiken som sätter in fler avgångar Varberg-Göteborg men Västtrafik är med eftersom det även ger bättre trafik Åsa.
Det stämmer att Öresundståg inte vill stanna i Åsa. Planen är att uppehållet ska tas bort när det blir "konsekvent halvtimmestrafik" till Göteborg (se sidan 20):
Öresundståg Trafikstrategisk plan 2030-2040 skrev:Åsa har uppehåll med Öresundståg som körs mellan Halmstad och Göteborg. Denna trafik kommer att övergå till att bli en del av en konsekvent halvtimmestrafik på den storregionala linjen Köpenhamn-Göteborg, där Åsa inte platsar som ett uppehåll. Däremot ska Åsa ha uppehåll på den regionala linjen.
Detta innebär att Västtrafik måste köra ännu fler tåg under varumärket Västtågen, och Hallandstrafiken får naturligtvis stå för fiolerna (se sidan 44):
Öresundståg Trafikstrategisk plan 2030-2040 skrev:Utvecklingen av ny trafik mot Göteborg hanteras med en regional linje i Västtågens regi. Den trafiken finns redan och kommer att utvecklas succesivt, där det stora lyftet kommer med Västlänken under 2030-talet.
Varberg får inte bara en dubbelspårig tågtunnel, utan även ett betydligt bättre utbud med tre eller fyra avgångar per timme i lågtrafik. Då saknas bara nattrafik:
Enceladus skrev: måndag 30 juni 2025 11:09 Sedan T24 stannar Öresundstågen i Burlöv - förmodligen världens minsta station med avbrottsfri trafik. Detta möjliggör nattliga kombinationsresor. Se och lär:
Öresundståg Trafikstrategisk plan 2030-2040 skrev:Tabell 3: Antal av-/påstigande i genomsnitt per tur och station, vardagar, i Öresundstågtrafiken våren 2024.

Kod: Markera allt

Lund C        106
Burlöv          8
Malmö C       117
Triangeln      68
Hyllie         84
CPH Airport   128
Tårnby         18
Ørestad        42
København H   128
Nørreport      18
Østerport      14
I Nederländerna finns det nattliga regionaltåg varje timme mellan alla större städer - alla dagar i veckan. Det är lite konstigt att denna nattlinje bara går till Lund:
Ben Strom skrev:Undrar vilka som kommer att åka mitt i natten.

Varför inte nattåg hela Västkustbanan? Och andra stora sträckor? Underlaget borde vara större där. Eller har jag fel?
Enceladus
Inlägg: 11375
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 05 juli 2025 19:16 En hänvisning till Öresundstågen ökar ju inte trovärdigheten när du ska försöka förklara dina märkliga spekulationer om Västtågens hypotetiska trafikering vid sexdubblat resande. Och sen misstänker jag att du inte haft tillgång till någon bra källa på vilka tåglängder man kör i Europas olika spårtrafiksystem. Men man behöver inte gå längre än till Öresundstågen eller Oslos tunnelbana för att hitta exempel med långa tåg och oattraktivt utbud (enligt dig).
Jag vet inte hur insatt skribenten är i Västtrafiks tågtrafikering, men målet är att resandet ska trefaldigas, och det finns en plan för hur detta ska åstadkommas:
Västra Götalandsregionen skrev:Utmaningen är stor. Om tågresandet ska trefaldigas till 130 000 tågresor per dag år 2035 kommer vi upp i samma nivå som Skåne har idag.

[...]

År 2035 kommer den upphandlade tågtrafiken att klara 130 000 resor per dag. Motsvarande siffra år 2010 var 50 000 resor och basåret 2006 utfördes 35 000 resor per dag. Den upphandlade tågtrafikens utbud ökar från 10 miljoner tågkilometer år 2010 till 27 miljoner tågkilometer år 2035. Detta är en kraftfull men nödvändig satsning för att klara resandemålen.
Det handlar alltså inte om spekulationer, utan om konkreta förslag på kraftigt utökad tågtrafik. Om två år planeras en utökning mellan Göteborg och Alingsås med 40 dubbelturer. Det är ganska uppenbart att det handlar om utökad tågtrafik hela dagen. Vidare ska de flesta tåglinjer* ha nattrafik på helger (se sidan 24).

*Notera att de flesta banor har flera tåglinjer (se sidan 30).
kildor skrev: lördag 05 juli 2025 11:29 Du anstränger dig verkligen för att komma på olika sätt att säga att pendeltågsutbudet i Stockholm är uselt. Men det blir lite ihåligt. Älvängen och Kungsbacka ligger ca 30 minuter och 30 kilometer ut från Göteborg, ungefär som Västerhaninge, Kungsängen och Upplands Väsby i Stockholm. I Stockholm är det minst regelbunden 15-minuterstrafik fram till midnatt alla dagar till dessa stationer inklusive mellanliggande stationer. I Älvängen och Kungsbacka får man väl hoppas att de är nöjda med haltande 10-20-30-minuterstrafik utanför rusningen, och endast 30-minuterstrafik på mellanliggande stationer.
Nä, titta på principerna för framtida trafikering igen. Tåglinjer av kategori A har 15-minuterstrafik mitt på dagen och 30-minuterstrafik på kvällen. Tåglinjer av kategori B har istället 30-minuterstrafik mitt på dagen. Kungsbacka trafikeras av tre tåglinjer. Västerhaninge och Kungsängen kan bara drömma om detta utbud! Nynäshamn blev precis av med sina snabbtåg på helger. Nu är det bara mjölktåg, och det är inte ens halvtimmestrafik hela dagen. Jämför utbudet i Varberg...
Skriv svar