Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 12 mars 2025 13:21 Nu när upphöjningen inte blir av, bör man öppna Nacka station igen? Och vad bör den heta, med tanke på att namnet Nacka blir upptaget av tunnelbanestationen. Alphyddan? Planiavägen? Något annat?

Eller bör man hellre satsa på en ny station vid gångbron i Finntorp där den kanske gör mer nytta? Tunnelbanestationen Sickla får ju en uppgång nära gamla Nacka station.
Nu anländer nya bron till Finntorp
Nackabladet skrev:Tidigt på morgonen den 19 maj lämnade den första av fyra enorma brodelar fabriken i Blekinge. Delarna, lika långa som ett tiovåningshus, fraktas med speciallastbilar och transporten är noggrant planerad in i minsta detalj. För att undvika trafikstörningar sker resan och vissa monteringsmoment nattetid – ett imponerande logistikpussel där varje bit måste klaffa.

Vid midnatt nådde den första transporten Finntorp, och fler delar är på väg. Den fjärde och sista brodelen anländer den 27 maj. Därefter börjar det spännande arbetet med att sätta samman konstruktionen på plats – bron ska svetsas ihop, förses med räcken och belysning, och knytas ihop med de omgivande gång- och cykelvägarna.

När allt står klart kommer Finntorpsbron bli en ny symbol för Nackas växande infrastruktur och satsning på hållbara transporter.
Arbetet med att byta ut bron mellan Finntorp och Ekudden går mot sitt slut - ännu ett förlorat tillfälle för SL. Naturligtvis borde stationen ligga i Finntorp:
Enceladus skrev: onsdag 12 mars 2025 14:22 Det finns väl ingen anledning att förstöra Saltsjöbanan - Nackas förbindelse med Södermalm. Tvärbanan kan med fördel förlängas till Nacka Forum enligt plan (åtgärd 70) samt till Ropsten. Samtidigt kan en station i Finntorp eliminera en stor del av lokalvägens omfattande busstrafik - även detta enligt plan (åtgärd 42).
När tunnelbanan öppnar i Nacka ska Nackabussarna inte längre gå till Slussen, utan till Nacka Forum. Då blir det kanske uppenbart hur stort behovet är...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 25 maj 2025 10:49
Enceladus skrev: onsdag 12 mars 2025 14:22 Det finns väl ingen anledning att förstöra Saltsjöbanan - Nackas förbindelse med Södermalm. Tvärbanan kan med fördel förlängas till Nacka Forum enligt plan (åtgärd 70) samt till Ropsten. Samtidigt kan en station i Finntorp eliminera en stor del av lokalvägens omfattande busstrafik - även detta enligt plan (åtgärd 42).
När tunnelbanan öppnar i Nacka ska Nackabussarna inte längre gå till Slussen, utan till Nacka Forum. Då blir det kanske uppenbart hur stort behovet är...
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 19 april 2025 21:05 I den mån man ska tillåta samtrafik mellan TvB och SB på delad spårsträcka har också tuggats om många gånger i div. trådar, men den intresserade får själva leta upp dessa. Kollektivtrafikplanen innehåller f.ö. många fantasier. Om nyttan med en ev. spårdelning överväger, jämfört med kostnaderna för ett sådan arrangemang, tål nog att diskuteras. Det är nämligen inte bara att bygga ihop spåren. F.ö. har jag inte sett några planhandlingar som tyder på att SB:s dubbelspår kommer att byggas ända fram till Sickla station, nu när Nacka kommun avbrutit upphöjningsprojektet.
Jag skulle vilja påstå att en förlängning till Nacka Forum är ett nödvändigt villkor för att genomföra detta. Som jag skriver ovan är det - till skillnad från vad vissa skribenter tror - inte bara att det "fattas 10 m" spår. Att ta de kostnader detta medför bara för att låta Tvärbanetågen kunna trafikera sträckan Sickla - Saltsjö-Järla är meningslöst.

Sedan kan man ställa frågan om efterfrågan på reserelationen Nacka Forum-Gullmarsplan osv. Jag vill minnas att det ifrågasattes redan när sträckningen upp till Sickla projekterades. viewtopic.php?t=35666 I vart fall skrevs det rätt mycket trams i den tråden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 25 maj 2025 21:06 Sedan kan man ställa frågan om efterfrågan på reserelationen Nacka Forum-Gullmarsplan osv. Jag vill minnas att det ifrågasattes redan när sträckningen upp till Sickla projekterades. viewtopic.php?t=35666 I vart fall skrevs det rätt mycket trams i den tråden.
Titta på trafiken i Södra länken. Söderort–Nacka är en av de reserelationer där kollektivtrafiken har lägst andel av de motoriserade resorna i hela Stockholm...

SL ignorerade varning – sedan stoppades Saltsjöbanan igen
P4 Stockholm skrev:Trots att SL varnades för att det var för tidigt att återstarta Saltsjöbanan i våras och att det fanns risk för nya avstängningar valde SL att rulla igång trafiken.
Trafikoperatören Stockholms Spårvägar varnade för att banan inte var redo - arbetet med att smörja de torra spåren var inte färdigt. Men det struntade SL i.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 26 maj 2025 6:23
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 25 maj 2025 21:06 Sedan kan man ställa frågan om efterfrågan på reserelationen Nacka Forum-Gullmarsplan osv. Jag vill minnas att det ifrågasattes redan när sträckningen upp till Sickla projekterades. viewtopic.php?t=35666 I vart fall skrevs det rätt mycket trams i den tråden.
Titta på trafiken i Södra länken. Söderort–Nacka är en av de reserelationer där kollektivtrafiken har lägst andel av de motoriserade resorna i hela Stockholm...
Ja, Enceladus-kollektivet brukar hävda det: viewtopic.php?t=41800
Enceladus skrev: lördag 08 juni 2019 20:23 Bakgrunden till denna tråd är följande inlägg:
Enceladus skrev:Utredningsstudie stomlinje Söderort-Nacka (sidan 30)
TF skrev:I nuläget finns ingen samlad planering för stomlinjen. Vissa delar trafikeras av, eller planeras för spårtrafik, medan andra trafikeras av buss.
Stockholms trafikplanering i ett nötskal. :roll:

Se även översikten på sidan 31. Spårväg Syd mellan Kungens kurva och Älvsjö. Buss mellan Älvsjö och Gullmarsplan. Tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla. Saltsjöbanan mellan Sickla och Järla. Slutligen buss mellan Järla och Orminge via Nacka. Bara fyra byten!
TF skrev:I stomnätsplanen för Stockholms län konstateras att det finns ett behov av att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft mellan Nacka och södra Stockholm. Detta är ett stråk med en relativt omfattande biltrafik, samtidigt som kollektivtrafiken erbjuder en förhållandevis låg tillgänglighet.
Inte konstigt att kollektivtrafiken inte är konkurrenskraftig. Tvärbanan skulle kunna sammankopplas med Saltsjöbanan redan idag. Det är dubbelspår nästan hela vägen till Järla. Sedan är det bara en kort bit till Nacka.
Både Söderort och Nacka har en relativt hög kollektivtrafikandel, men i stråket mellan Söderort och Nacka är det bilen som dominerar. Således borde det finnas en god potential för ökat kollektivtrafikresande.

Förslaget är att förlänga Tvärbanan till Nacka C via Saltsjöbanans spår. Saltsjöbanan planeras få 12-minuterstrafik, vilket innebär att Tvärbanan skulle kunna ha 4-minuterstrafik på samma spår. Dubbelspåret behöver förlängas till Sickla, men det är en ganska kort sträcka. Det är önskvärt att kombinera denna förlängning med en länk mellan Älvsjö och Gullmarsplan, men förlängningen borde kunna ses som ett självständigt projekt som bär sina egna kostnader. En direktförbindelse mellan Nacka C och Årstaberg medför också stora nyttor. Det är möjligt att förlänga Tvärbanan vidare till Orminge, om inte tunnelbanan förlängs dit.

Med en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen. Enligt systembilden på sidan 31 planeras Nackabussarna ändå att kortas av till Nacka C. Stationen skulle skapa en bättre helhetslösning.
I vart fall är det inte en så enkel åtgärd som det framställs ovan. Det är inte bara " Tvärbanan skulle kunna sammankopplas med Saltsjöbanan redan idag", "Dubbelspåret behöver förlängas till Sickla, men det är en ganska kort sträcka" och "Sedan är det bara en kort bit till Nacka".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 25 maj 2025 8:03 Det där skrev herrn om för (nästan) 20 år sedan:
Tvärbanan var f.ö. "påtänkt" 1994. Enligt Thomas Johansson Tvärbanebok togs det första "spadtaget" 30/1 1996 (sid. 32 - )
Jo visst, men det finns säker nytillkomna skribenter på forumet som inte fanns på formet för tjugo år sedan eller inte minns vad jag skrev då. Eller hur?
Lars Stegenius

Gratistidningen Mitt i Stockholm skriver om SB på Facebook:
https://www.mitti.se/nyheter/da-ar-dire ... fb69258455
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lars Stegenius skrev: tisdag 27 maj 2025 21:08
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 25 maj 2025 8:03 Det där skrev herrn om för (nästan) 20 år sedan:
Tvärbanan var f.ö. "påtänkt" 1994. Enligt Thomas Johansson Tvärbanebok togs det första "spadtaget" 30/1 1996 (sid. 32 - )
Jo visst, men det finns säker nytillkomna skribenter på forumet som inte fanns på formet för tjugo år sedan eller inte minns vad jag skrev då. Eller hur?
Nä, just det. Därför citerade jag herrns inlägg från dåtiden i sin helhet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lars Stegenius skrev: tisdag 27 maj 2025 21:15 Gratistidningen Mitt i Stockholm skriver om SB på Facebook:
Ja, "rotorsak" var ett fint ord i artikeln (var hittar man den?).

Avstava det! Sedan har vi ju "bildrulle" och "fettisdag" också. Sammansatta ord är fascinerande.
Lars Stegenius

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 27 maj 2025 21:18
Lars Stegenius skrev: tisdag 27 maj 2025 21:08
Nä, just det. Därför citerade jag herrns inlägg från dåtiden i sin helhet.
Aha, då borde jag kanske tacka för hjälpen.
Lars Stegenius

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 27 maj 2025 21:24
Lars Stegenius skrev: tisdag 27 maj 2025 21:15 Gratistidningen Mitt i Stockholm skriver om SB på Facebook:

Avstava det! Sedan har vi ju "bildrulle" och "fettisdag" också. Sammansatta ord är fascinerande.
Det hela dök upp i mitt Facebookflöde upplagt av Mitt i Stockholm. De har i dag också skrivit om det nya avtalet för innerstadsbussarna liksom om ersättningstrafiken för linje 18 under sommaren.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lars Stegenius skrev: tisdag 27 maj 2025 21:43
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 27 maj 2025 21:24

Det hela dök upp i mitt Facebookflöde upplagt av Mitt i Stockholm. De har i dag också skrivit om det nya avtalet för innerstadsbussarna liksom om ersättningstrafiken för linje 18 under sommaren.
Asch, nu blev det ju syftningsfel i alla fall. Det var alltså inte artikeln(s ursprung) som efterfrågades utan "rotorsaken". Var sitter den? :D :D

Men begreppet existerar förvisso, även om jag anser att "grundorsak" är ett bättre svenskt uttryck för engelskans "root causes"
viewtopic.php?p=423488#p423488
(bl.a. för att det inte låter som en maskindel: viewtopic.php?p=423487#p423487)

och livnär div. konsultfirmor. Begreppet har dragits i smutsen genom att Putins hantlangare, och särskilt torpeden Sergej Viktorovitj Lavrov ständigt upprepar om "root causes" för det ryska överfallet på Ukraina.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr wrote: ↑Wed 12 Mar, 2025 13:21
Nu när upphöjningen inte blir av, bör man öppna Nacka station igen? Och vad bör den heta, med tanke på att namnet Nacka blir upptaget av tunnelbanestationen. Alphyddan? Planiavägen? Något annat?

Titta på Nynäsbanan, en viss station där hette Södertörns villastad. Sedan förlängdes L18 dit, den stationen kallades Farsta Strand varpå man raskt döpte om järnvägsstationen till yupp, Farsta Strand. Det går att ha samma namn på 2 stationer för 2 trafikslag med samma namn.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

C12C3C3C12 skrev: onsdag 28 maj 2025 10:26 twr wrote: ↑Wed 12 Mar, 2025 13:21
Nu när upphöjningen inte blir av, bör man öppna Nacka station igen? Och vad bör den heta, med tanke på att namnet Nacka blir upptaget av tunnelbanestationen. Alphyddan? Planiavägen? Något annat?

Titta på Nynäsbanan, en viss station där hette Södertörns villastad. Sedan förlängdes L18 dit, den stationen kallades Farsta Strand varpå man raskt döpte om järnvägsstationen till yupp, Farsta Strand. Det går att ha samma namn på 2 stationer för 2 trafikslag med samma namn.
Och motsatsen ser vi i Sumpan, där samma plats kallas Sundbybergs Torg för bussarna, medan Tvärbanan kallar hållplatsen Sundbybergs Centrum.

Sedan har vi ju Sickla, där hela tre trafikslag kommer att dela på namnet. Problemet med "Nacka" är väl att den T-banestationen egentligen är "Nacka Forum", som ligger en bra bit bort. Men Nacka Forum är ju fult och kommersiellt, har jag hört. Ungefär som Solna Business Park. Usch och fy.

Därför föreslår jag "Nacka Finntorp" (lite som "Sickla Udde"). Alla glada och nöjda?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Raskt vet jag inte... 1971 förlängdes tunnelbanan till Farsta Strand, 1989 bytte pendeltågsstationen namn (enligt uppgifter på nätet).
Professionell tyckare
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Kantorn skrev: onsdag 28 maj 2025 12:38

Raskt vet jag inte... 1971 förlängdes tunnelbanan till Farsta Strand, 1989 bytte pendeltågsstationen namn (enligt uppgifter på nätet).
Jorå, sk. förenklad historieskrivning. Minns när jag för första gången gav mig ut i de södertörnska obygderna 1984 och p-tåget stannade vid ovan nämnda station. På andra sidan mittgången i vagnen satt en äldre herre, som då utbrast: "Södertörns villastad - :evil: -la narkotikaträsk. Man får fajtas hela vägen hem, och när man är hemma sitter det tändstickor i patentlåset". Det var förstås området Farsta Strand han avsåg. Jaja, var tid har sina problem.

Södertörns villastad var f.ö. ett misslyckat projekt för att skapa ett "Saltsjöbaden" vid sjön Magelungen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 28 maj 2025 12:48 Södertörns villastad var f.ö. ett misslyckat projekt för att skapa ett "Saltsjöbaden" vid sjön Magelungen.
Skribenten kan väl citera hela stycket:
Svenskspråkiga Wikipedia skrev:Istället för att bruka marken blev det i slutet av 1800-talet allt lönsammare att sälja stora landområden för exploatering. Under perioden 1875-1900 uppstod ett antal fristående samhällsbildningar i Stockholms utkanter som i första hand kunde nås med nya järnvägslinjer och spårvägar. Villastäder som Djursholm, Storängen, Saltsjöbaden och Stocksund började anläggas för välbärgade stockholmare. Alla etablerades längs nya järnvägssträckor, som Saltsjöbanan och Roslagsbanan. Inte alla satsningar blev lyckade. En av dessa misslyckade nya villasamhällen var "Södertörns villastad" som skulle uppstå med draghjälp av den 1901 nyöppnade Stockholm-Nynäs Järnvägs AB (nuvarande Nynäsbanan). Den drogs från Nynäshamn mellan sjöarna Drevviken och Magelungen till Älvsjö station, där den anknöt till stambanan. Banan hade tre stationer i området; "Trångsund", "Fagersjö" (nedlagd 1963) och "Södertörns villastad" (omdöpt till "Farsta strand" 1989).
Not: Texten förbiser f.d. järnvägsstationen Forsen (också nedlagd 1963) som låg mellan f.d. Södertörns villastad och Trångsund.

Östra delen av f.d. villastaden fick åtminstone behålla sin järnvägsstation. I Fagersjö bevarades lika få villor, och stationen rykte ändå. Saltsjöbanans villastäder fick däremot äta kakan och ha den kvar - fram tills nu. Saltsjöbanan kan dock få 12-minuterstrafik innan decenniets slut. Det får inte stackars Nynäsbanan. :twisted:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: onsdag 28 maj 2025 23:40
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 28 maj 2025 12:48 Södertörns villastad var f.ö. ett misslyckat projekt för att skapa ett "Saltsjöbaden" vid sjön Magelungen.
Skribenten kan väl citera hela stycket:
Lögn- och propagandakollektivet hittar på, i vanlig ordning. Det jag skrev är inget citat eftersom jag känner till detta utan att behöva konsultera wikipedia eller andra obskyra källor. Dessutom har jag inte Enceladus-kollektivets patologiska citatbehov ständigt och jämt, i synnerhet som tråden inte handlar om detta.

Området är naturskönt, särskilt i sydöstra delen av Magelungen. Det upptäckte jag när jag en gång för nu ganska länge sedan var inbjuden att fiska kräftor där. Sjön är tyvärr ganska hårt belastad av övergödning mm.

Där ligger Saltsjöbaden något bättre till: https://saltsjobladet.se/magiskt-med-kr ... -lundsjon/ även om Lundsjön-Dammsjön lider av liknande problem, något som gäller många sjöar i Stockholmsområdet. Närmaste station på SB torde vara Tattby, eller möjligen Tippen, på den sk. grenbanan mot Solsidan.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 maj 2025 8:35 Där ligger Saltsjöbaden något bättre till: https://saltsjobladet.se/magiskt-med-kr ... -lundsjon/ även om Lundsjön-Dammsjön lider av liknande problem, något som gäller många sjöar i Stockholmsområdet. Närmaste station på SB torde vara Tattby, eller möjligen Tippen, på den sk. grenbanan mot Solsidan.
Detta måste vara dagens underdrift. Wikipedia skriver uttryckligen att Södertörns villastad misslyckades p.g.a. "otillfredsställande kommunikationer":
Svenskspråkiga Wikipedia skrev:Södertörns villastad var ett investerings- och nybyggnadsprojekt i södra delen av Brännkyrka socken beläget mellan sjöarna Drevviken och Magelungen. Landområdet köptes 1897 av det för ändamålet bildade företaget Aktiebolaget Södertörns Villastad som styckade upp närmare 600 villatomter. Med början 1901 uppfördes de första stora villorna för välbärgade stockholmare men tomtförsäljningen gick trögt och det blev aldrig någon villastad. Anledningen var främst otillfredsställande kommunikationer.
Saltsjöbaden hade inte detta problem före 2016. För övrigt har Saltsjöbaden många stationer att välja på - samtliga ligger nära vattensamlingar eller -områden!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: torsdag 29 maj 2025 10:40
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 maj 2025 8:35 Där ligger Saltsjöbaden något bättre till: https://saltsjobladet.se/magiskt-med-kr ... -lundsjon/ även om Lundsjön-Dammsjön lider av liknande problem, något som gäller många sjöar i Stockholmsområdet. Närmaste station på SB torde vara Tattby, eller möjligen Tippen, på den sk. grenbanan mot Solsidan.
Detta måste vara dagens underdrift. Wikipedia skriver uttryckligen att Södertörns villastad misslyckades p.g.a. "otillfredsställande kommunikationer":
Svenskspråkiga Wikipedia skrev:Södertörns villastad var ett investerings- och nybyggnadsprojekt i södra delen av Brännkyrka socken beläget mellan sjöarna Drevviken och Magelungen. Landområdet köptes 1897 av det för ändamålet bildade företaget Aktiebolaget Södertörns Villastad som styckade upp närmare 600 villatomter. Med början 1901 uppfördes de första stora villorna för välbärgade stockholmare men tomtförsäljningen gick trögt och det blev aldrig någon villastad. Anledningen var främst otillfredsställande kommunikationer.
Saltsjöbaden hade inte detta problem före 2016. För övrigt har Saltsjöbaden många stationer att välja på - samtliga ligger nära vattensamlingar eller -områden!
Lögn- och propagandakollektivet Enceladus försöker spela okunnigt. Eller också har vakthavande i kollektivet grava problem med läsförståelsen. Jag talar om kräftfisket i Lundsjön-Dammsjön. Inga andra vattensamlingar. Och inga andra jämförelser heller. Rena påhitten, återigen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 maj 2025 10:54 Jag talar om kräftfisket i Lundsjön-Dammsjön. Inga andra vattensamlingar. Och inga andra jämförelser heller. Rena påhitten, återigen.
Kräftfisket var knappast avgörande för Saltsjöbadens framgång, utan kommunikationerna. Kan Saltsjöbaden behålla sin status med en havererad Saltsjöbana?
Skriv svar