Tvärbanan till Nacka?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11469
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Tvärbanan till Nacka?

Inlägg av Enceladus »

Bakgrunden till denna tråd är följande inlägg:
Enceladus skrev:Utredningsstudie stomlinje Söderort-Nacka (sidan 30)
TF skrev:I nuläget finns ingen samlad planering för stomlinjen. Vissa delar trafikeras av, eller planeras för spårtrafik, medan andra trafikeras av buss.
Stockholms trafikplanering i ett nötskal. :roll:

Se även översikten på sidan 31. Spårväg Syd mellan Kungens kurva och Älvsjö. Buss mellan Älvsjö och Gullmarsplan. Tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla. Saltsjöbanan mellan Sickla och Järla. Slutligen buss mellan Järla och Orminge via Nacka. Bara fyra byten!
TF skrev:I stomnätsplanen för Stockholms län konstateras att det finns ett behov av att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft mellan Nacka och södra Stockholm. Detta är ett stråk med en relativt omfattande biltrafik, samtidigt som kollektivtrafiken erbjuder en förhållandevis låg tillgänglighet.
Inte konstigt att kollektivtrafiken inte är konkurrenskraftig. Tvärbanan skulle kunna sammankopplas med Saltsjöbanan redan idag. Det är dubbelspår nästan hela vägen till Järla. Sedan är det bara en kort bit till Nacka.
Både Söderort och Nacka har en relativt hög kollektivtrafikandel, men i stråket mellan Söderort och Nacka är det bilen som dominerar. Således borde det finnas en god potential för ökat kollektivtrafikresande.

Förslaget är att förlänga Tvärbanan till Nacka C via Saltsjöbanans spår. Saltsjöbanan planeras få 12-minuterstrafik, vilket innebär att Tvärbanan skulle kunna ha 4-minuterstrafik på samma spår. Dubbelspåret behöver förlängas till Sickla, men det är en ganska kort sträcka. Det är önskvärt att kombinera denna förlängning med en länk mellan Älvsjö och Gullmarsplan, men förlängningen borde kunna ses som ett självständigt projekt som bär sina egna kostnader. En direktförbindelse mellan Nacka C och Årstaberg medför också stora nyttor. Det är möjligt att förlänga Tvärbanan vidare till Orminge, om inte tunnelbanan förlängs dit.

Med en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen. Enligt systembilden på sidan 31 planeras Nackabussarna ändå att kortas av till Nacka C. Stationen skulle skapa en bättre helhetslösning.
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan till Nacka?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Bakgrunden till denna tråd är följande inlägg:
Enceladus skrev:Utredningsstudie stomlinje Söderort-Nacka (sidan 30)
TF skrev:I nuläget finns ingen samlad planering för stomlinjen. Vissa delar trafikeras av, eller planeras för spårtrafik, medan andra trafikeras av buss.
Stockholms trafikplanering i ett nötskal. :roll:

Se även översikten på sidan 31. Spårväg Syd mellan Kungens kurva och Älvsjö. Buss mellan Älvsjö och Gullmarsplan. Tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla. Saltsjöbanan mellan Sickla och Järla. Slutligen buss mellan Järla och Orminge via Nacka. Bara fyra byten!
TF skrev:I stomnätsplanen för Stockholms län konstateras att det finns ett behov av att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft mellan Nacka och södra Stockholm. Detta är ett stråk med en relativt omfattande biltrafik, samtidigt som kollektivtrafiken erbjuder en förhållandevis låg tillgänglighet.
Inte konstigt att kollektivtrafiken inte är konkurrenskraftig. Tvärbanan skulle kunna sammankopplas med Saltsjöbanan redan idag. Det är dubbelspår nästan hela vägen till Järla. Sedan är det bara en kort bit till Nacka.
Både Söderort och Nacka har en relativt hög kollektivtrafikandel, men i stråket mellan Söderort och Nacka är det bilen som dominerar. Således borde det finnas en god potential för ökat kollektivtrafikresande.

Förslaget är att förlänga Tvärbanan till Nacka C via Saltsjöbanans spår. Saltsjöbanan planeras få 12-minuterstrafik, vilket innebär att Tvärbanan skulle kunna ha 4-minuterstrafik på samma spår. Dubbelspåret behöver förlängas till Sickla, men det är en ganska kort sträcka. Det är önskvärt att kombinera denna förlängning med en länk mellan Älvsjö och Gullmarsplan, men förlängningen borde kunna ses som ett självständigt projekt som bär sina egna kostnader. En direktförbindelse mellan Nacka C och Årstaberg medför också stora nyttor. Det är möjligt att förlänga Tvärbanan vidare till Orminge, om inte tunnelbanan förlängs dit.

Med en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen. Enligt systembilden på sidan 31 planeras Nackabussarna ändå att kortas av till Nacka C. Stationen skulle skapa en bättre helhetslösning.
Hela den aktuella sträckan är översiktligt utredd i utredning kollektivtrafik i Östlig förbindelse.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar