Anders Hanquist skrev:Intressant projekt. Läste för någon månad sedan att det betraktas som enkelt och billigt. Som boende i närområdet tog jag mig före att ta en promenad i den tilltänkta sträckningen en kall och solig dag. Men är det verkligen så enkelt som det sägs? Sträckan är visserligen inte lång, drygt 700 meter om jag förstått det rätt (675 meter i Nacka kommun plus en sträcka väster därom till nuvarande ändhållplats. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta. Sträckan i själva Uddvägen verkar däremot ganska enkel att lösa, även om vägen som sådan behöver uppgraderas. Strukton Rail (f d Banproduktion) har ju sin anläggning alldeles intill (kanske kunde ett stickspår vara aktuellt?). Sedan börjar det knöla till sig igen. Det ligger att antal studentbostäder i vägen. Dessa är i form av baracker och har redan flyttas en gång, så det är kanske ett litet problem. Sedan förefaller det vara rätt trångt mellan Värmdövägen och Quality Hotel. Här erforderas, som det verkar, rätt omfattande sprängningsarbeten och att hotellets parkering delvis tas i anspråk. Att Sickla Industriväg på grund av topografin kan passeras planfritt är naturligtvis bra. Sedan måste man åstadkomma en bra ändållplats, där smidigt byte till SB kan ske. Därutöver krävs vändspår av samma typ som vid Sickla Udde idag. En spårsammankoppling mellan TvB och SB bör komma till till stånd. Att bara lägga spåren några meter från varandra utan övergångsväxel verkar inte särskilt bra. Nacka kommun verkar desssutom att vara väldigt rädd om en gammal färgfabrik från 50-talet och påfartsramp av okänd ålder. Bra i alla fall att planering har satts igång.
Visst finns det en mängd problem med utbyggnaden. Man ska nog vara försiktig med att beskriva den som ”enkel och billig”. Men såvitt jag kan se finns de flesta av de problem du pekar på omhändertagna för behandling i förslaget till start-PM (som faktiskt är läsvärt). Just de befintliga studentbostäderna är nog ett mindre problem eftersom arrendet för dessa löper ut 2014, och Nacka ändå tänkt omvandla området.
Största problemet blir nog, som flera redan varit inne på, avslutningen vid station Sickla, särskilt om Sickla Industriväg ska korsas planskilt. Där krävs ganska omfattande schaktningsarbeten för att få plats med tråg, bro och plats för Tvärbanans spår vid Sickla station. Några särskilda vändspår, som ex.vis vid Sickla Udde, är dock inte nödvändiga om banan löper på egen banvall. Då kan man lika gärna lägga ett växelkryss innan Sickla, på samma sätt som i Alvik.
Tiden är förstås den stora fienden, och tidsplanen förefaller väl ambitiös, särskilt om man tänker sig en utformning vid Sickla station enligt ovan. Hela plan- och projekteringsprocessen ska klaras av under 2013, inklusive framtagande av systemhandlingar och upphandling av byggentreprenader. Dessutom fordras att man blir överens med berörda fastighetsägare ganska enkelt och smidigt (Atrium-Ljungberg blir nog inga problem, de är ju pådrivande, men de övrigas inställning vet man inget om). Samt att inga överklaganden sker. Mark- och Miljödomstolen är visserligen belägen i Nacka, men det har nog ingen betydelse........
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.