Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

Med spårvagn till Sickla

Inlägg av 1 »

"Ibland sker det stora i det tysta!"

Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting beslutade i höstas att utreda förlängning av linje 22 från Båtbyggarvägen i Sjöstaden till Sickla station på Saltsjöbanan. Detta för att i mars kunna ta ett ev. beslut om utbyggnad.

Nacka kommun har därför omedelbart startat detaljplanearbetet för den ca 700 meter långa bansträckningen. Från Sjöstaden skall linjen fortsätta Båtbyggarvägen för att korsa väg 260 och sedan vika av utefter Uddvägen. Vid Gamla Värmdövägen viker den av mot Sickla station. Här är det ännu oklart hur den framtida stationsplaceringen kommer att göras.

Kommunen har på nuvarande stadium strukit alternativet att fortsätta Båtbyggarvägen rakt fram och sedan låta linjen löpa i en tunnel fram till Sickla.

Det första steget är att godkänna en s.k. startpromemoria för projektet där bl.a. SL måste godkänna linjedragningen. Nacka kommun har avsatt 1,5 milj. kronor för detaljplanearbetet. Kommunen kommer även att anvisa mark för banan.

Bild

Hälsningar / Richard
Lennart Petersen

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Lennart Petersen »

Tycker mig minnas ha sett den här förlängningen beskrivas som en förvånansvärt billig anläggning så det är väl märkligt att den inte redan kommit till stånd.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Ja, det här borde ju ha gjorts för länge sedan, vilket Stig Dingertz alltid brukade framhålla. Och det alldeles oavsett hur det går med Saltsjöbanan eller övriga trafikslag i sydostsektorn.

Nacka kommuns förslag till Start-PM finns här: http://infobank.nacka.se/Handlingar/Tek ... art_pm.pdf

Den som vill kan botanisera i området här:
http://www.hitta.se/karta?ref=start#var ... ing=270.00

Såvitt jag förstår avser man egentligen inte att samlokalisera spåranläggningarna med Saltsjöbanans.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Stefan Widén skrev:Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan
Ja, det vore väl inte helt fel. Mycket beror väl på hur man utformar stations/hållplatsområdet vid Sickla, för det är väl där det kan göras. Det blir nog rätt mycket schaktande vid korsningen Gl:a Värmdövägen/Sickla Industriväg.

Ett annat problem är om SL har några stålar (oavsett hur "billig" denna utbyggnad blir). Är Nacka kommun villig att slanta upp något? Eller fastighetsägarna? Åtminstone kunde de sistnämnda ju avstå från intrångsersättning, särskilt Atrium-Ljungberg, som ju tillsammans med kommunen har jobbat fram den tekniska studie "Tvärbana till Sickla" som ligger till grund för aktiviteterna. Den skulle jag gärna vilja läsa, men såvitt jag kan se finns den inte nedladdningsbar från Nacka kommuns website.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Stefan Widén skrev:Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan
Klarar Saltisvagnarna verkligen kurvradierna i Hammarby Sjöstad...?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Istället för övergångsspår borde man väl snarast bygga en riktig anslutning och dubbelspår (Sickla)-Nacka, för att i framtiden enkelt kunna grena av Tvärbanan från precis före plattformarna vid Saltsjö Järla upp längs Värmdövägen till Forum Nacka?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Joakim W skrev:

Stefan

Tja det var ju orsaken till att man lade ner BV spår i sjöstaden. Är väl 25 iaf vid Sickla udde.... har inte exakta uppgiften.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Man får väl också hoppas att lastprofilen är rymlig nog.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Intressant projekt. Läste för någon månad sedan att det betraktas som enkelt och billigt. Som boende i närområdet tog jag mig före att ta en promenad i den tilltänkta sträckningen en kall och solig dag. Men är det verkligen så enkelt som det sägs? Sträckan är visserligen inte lång, drygt 700 meter om jag förstått det rätt (675 meter i Nacka kommun plus en sträcka väster därom till nuvarande ändhållplats. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta. Sträckan i själva Uddvägen verkar däremot ganska enkel att lösa, även om vägen som sådan behöver uppgraderas. Strukton Rail (f d Banproduktion) har ju sin anläggning alldeles intill (kanske kunde ett stickspår vara aktuellt?). Sedan börjar det knöla till sig igen. Det ligger att antal studentbostäder i vägen. Dessa är i form av baracker och har redan flyttas en gång, så det är kanske ett litet problem. Sedan förefaller det vara rätt trångt mellan Värmdövägen och Quality Hotel. Här erforderas, som det verkar, rätt omfattande sprängningsarbeten och att hotellets parkering delvis tas i anspråk. Att Sickla Industriväg på grund av topografin kan passeras planfritt är naturligtvis bra. Sedan måste man åstadkomma en bra ändållplats, där smidigt byte till SB kan ske. Därutöver krävs vändspår av samma typ som vid Sickla Udde idag. En spårsammankoppling mellan TvB och SB bör komma till till stånd. Att bara lägga spåren några meter från varandra utan övergångsväxel verkar inte särskilt bra. Nacka kommun verkar desssutom att vara väldigt rädd om en gammal färgfabrik från 50-talet och påfartsramp av okänd ålder. Bra i alla fall att planering har satts igång.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Anders Hanquist skrev:. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta.
Korsningen är redan signalreglerad för biltrafiken och kräver bara "egen fas" för spårvagnarna.

/ Richard
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Var och varför behöver den vägen en ny bro?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Hela korsningen Sickla Industriväg/Värmdövägen inklusive den så kallade Sickla Bro, som är viadukten över SB, kan nog behöva en rejäl modernisering, som kan komma att aktualiseras genom det här projektet, när TvB ska ta sig under Industrivägen bara några meter från den andra viadukten. En gemensam viadukt över båda spåren och en uträtning av Värmdövägen bör nog kunna åstadkommas.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Anders Hanquist skrev:Intressant projekt. Läste för någon månad sedan att det betraktas som enkelt och billigt. Som boende i närområdet tog jag mig före att ta en promenad i den tilltänkta sträckningen en kall och solig dag. Men är det verkligen så enkelt som det sägs? Sträckan är visserligen inte lång, drygt 700 meter om jag förstått det rätt (675 meter i Nacka kommun plus en sträcka väster därom till nuvarande ändhållplats. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta. Sträckan i själva Uddvägen verkar däremot ganska enkel att lösa, även om vägen som sådan behöver uppgraderas. Strukton Rail (f d Banproduktion) har ju sin anläggning alldeles intill (kanske kunde ett stickspår vara aktuellt?). Sedan börjar det knöla till sig igen. Det ligger att antal studentbostäder i vägen. Dessa är i form av baracker och har redan flyttas en gång, så det är kanske ett litet problem. Sedan förefaller det vara rätt trångt mellan Värmdövägen och Quality Hotel. Här erforderas, som det verkar, rätt omfattande sprängningsarbeten och att hotellets parkering delvis tas i anspråk. Att Sickla Industriväg på grund av topografin kan passeras planfritt är naturligtvis bra. Sedan måste man åstadkomma en bra ändållplats, där smidigt byte till SB kan ske. Därutöver krävs vändspår av samma typ som vid Sickla Udde idag. En spårsammankoppling mellan TvB och SB bör komma till till stånd. Att bara lägga spåren några meter från varandra utan övergångsväxel verkar inte särskilt bra. Nacka kommun verkar desssutom att vara väldigt rädd om en gammal färgfabrik från 50-talet och påfartsramp av okänd ålder. Bra i alla fall att planering har satts igång.
Visst finns det en mängd problem med utbyggnaden. Man ska nog vara försiktig med att beskriva den som ”enkel och billig”. Men såvitt jag kan se finns de flesta av de problem du pekar på omhändertagna för behandling i förslaget till start-PM (som faktiskt är läsvärt). Just de befintliga studentbostäderna är nog ett mindre problem eftersom arrendet för dessa löper ut 2014, och Nacka ändå tänkt omvandla området.

Största problemet blir nog, som flera redan varit inne på, avslutningen vid station Sickla, särskilt om Sickla Industriväg ska korsas planskilt. Där krävs ganska omfattande schaktningsarbeten för att få plats med tråg, bro och plats för Tvärbanans spår vid Sickla station. Några särskilda vändspår, som ex.vis vid Sickla Udde, är dock inte nödvändiga om banan löper på egen banvall. Då kan man lika gärna lägga ett växelkryss innan Sickla, på samma sätt som i Alvik.

Tiden är förstås den stora fienden, och tidsplanen förefaller väl ambitiös, särskilt om man tänker sig en utformning vid Sickla station enligt ovan. Hela plan- och projekteringsprocessen ska klaras av under 2013, inklusive framtagande av systemhandlingar och upphandling av byggentreprenader. Dessutom fordras att man blir överens med berörda fastighetsägare ganska enkelt och smidigt (Atrium-Ljungberg blir nog inga problem, de är ju pådrivande, men de övrigas inställning vet man inget om). Samt att inga överklaganden sker. Mark- och Miljödomstolen är visserligen belägen i Nacka, men det har nog ingen betydelse........
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Stefan Widén skrev:
Joakim W skrev:

Stefan

Tja det var ju orsaken till att man lade ner BV spår i sjöstaden. Är väl 25 iaf vid Sickla udde.... har inte exakta uppgiften.

Stefan
Alla kurvor på trafikspår ska hålla minst 25 m radie. Vad C10/C11 klarar vet jag inte. Sedan har vi Mårtensdalsrampen, med en lutning på max 52 promille.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

C10 är ju i grunden tunnelbanevagnar och tunnelbanan har väl inga kurvor under 50 m. En vagn med 11 m boggiecentrumavstånd kommer att skära in kraftigt i en 25 m kurva,. Frågan är också hur mycket boggierna kan vrida sig innan något går sönder. Om det alls går att köra skulle man nog få göra det under tid då det inte är någon annan trafik på banan.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

För att bli ett bra alternativ bör spårvagnen gå på ytan, inte leka T-bana där, sedan varför inte förlänga till Nacka handelområde/Nacka station, borde vara lättare att skapa anslutning där än vid Sickla station.
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev:C10 är ju i grunden tunnelbanevagnar och tunnelbanan har väl inga kurvor under 50 m. En vagn med 11 m boggiecentrumavstånd kommer att skära in kraftigt i en 25 m kurva,. Frågan är också hur mycket boggierna kan vrida sig innan något går sönder. Om det alls går att köra skulle man nog få göra det under tid då det inte är någon annan trafik på banan.
Det är säkert så att det ryker en del kringutrustning vilket i och för sig säkert låter flyttas på sig i tid inför en specialtransport. Vad som är möjligt och inte i detta sammanhang är intressant och framförallt VAD det är som dimensionerar. I "tidigare liv" på gamla SJ skulle vi kolla upp vad de då nylevererade X10:orna gick att köra i för minsta radie. Varför har jag glömt. Men många stora och bekymrade veck uppstog i många handläggares ansikten vid tanken på detta. ABB (var det då) meddelade att under 35 m kunde vagnarna inte köras då uppstod hemskheter! Så började X10 byggas i Elektromekanos fastigheter i Ramlösa. Ut från fabriken visste vi att det var radier på 28 meter. Spänningen steg när de första skulle bogseras ut. Vi frågade ABB hur det gick att köra i 28 m radier ut från fabriken. "Inga problem, bara att lossa kablaget mellan A- och B-vagn"! "Så ni menar att det ni sa till SJ att min var 35 meter var kablaget som dimensionerade? Om man förlänger kablaget kan man köra i mycket mindre radie"? "Javisst"! Varför berättar jag det här då? Jo det där med vad som är möjligt eller inte ska man nog ta och syna innan man sätter ner foten, det som från början framstår som totalt omöjligt kan i förlängningen visa sig fullt möjligt! Vi lever dessutom i en bransch där ingenting är speciellt möjligt "i kafferumssnacket" innan motsatsen har bevisats!

218
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag inser att det givetvis vore bra med en planfri korsning för Sickla Industriväg, på samma sätt som det oftast vore bra om all trafik alltid hölls så separerad som möjligt.

Det jag inte inser är varför denna korsning verkar ses som viktigare än den med väg 260?

Vore det inte bättre att bygga en fly-under-tunnel för genomgående trafik på 260 vid den blivande korsningen med spårvägen, och ovanpå den flyundern ha en vanlig signalreglerad korsning?

Eller är Sicka Industriväg en bra "smitväg" för trafiken på 260 om det är rusning från Södra Länken söderifrån upp mot Värmdövägen västerut?

Trafik österut från 260 väljer väl ändå Järlaleden österut direkt vid rondellen vid Planiavägen?

Om man är sugen på att bygga en ny bro över spåren så kanske man kan låta Planiavägen fortsätta på en bro över spåren och ansluta till Värmdövägen? D.v.s. trafik från 260 kan köra rakt upp norrut till Värmdövägen istället för att svänga ut åt något håll på Järlaleden?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Borde kunna kosta en miljard om man verkligen vill! Själv tycker jag 100 miljoner är fullt rimligt!
Skriv svar