Ju förr dess bättre!Enceladus skrev: ↑fredag 07 februari 2025 11:33 Ständigt detta Oliver Wyman Forum. Inser politikerna att Stockholms rankning räddas av ett privat företag som kan lägga ner sin verksamhet när som helst?
Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Hård (M)-kritik: ”Stort ras för SL-trafikens marknadsandel”dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 21 januari 2025 12:37 Ja, jag vill ju inte i onödan partipolitisera detta. Därför nöjer jag mig (denna gång) med att återge en valaffisch från riksdagsvalet 2022![]()
![]()
Moderaterna gick till val på att göra det billigare att tanka, och idag beskattas el högre än diesel. Därefter har bilen tagit andelar från kollektivtrafiken. Vems fel?Bussmagasinet skrev:Kristoffer Tamsons pekar på att kollektivtrafiken i Stockholm år 2019 stod för 56 procent av resorna. Idag är det 47 procent. Samtidigt har bilen tagit marknad.
[...]
Han menar att problemen i SL-trafiken är omfattande: neddragningar i trafikutbudet, stigande biljettpriser och eftersatt underhåll av kollektivtrafikens infrastruktur. Dessutom, säger Kristoffer Tamsons, har bristen på konkreta åtgärder för att förbättra pendlarvänligheten och tillgängligheten gjort att fler stockholmare lämnat bussen, tåget och tunnelbanan bakom sig.
Han pekar också på att Stockholmarnas nöjdhet med senaste resan har sjunkit från 79 till 72 procent och att Nöjd Kundindex (NKI) för SL-trafiken nu ligger under det nationella genomsnittet.
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
SL: Inte vårt fel att fler tar bilen
Föga förvånande skyller SL biltrafikens växande andel av de motoriserade resorna i länet på den nuvarande regeringen som råkar ledas av just Moderaterna...Mitt i skrev:Kollektivtrafikens marknadsandel i Stockholms län minskade under 2024. Regionens analytiker tror det beror på att det blivit billigare att köra bil.
Antalet resor med SL-trafiken ökade förra året med 2 procent, vilket gläder trafikförvaltningens analyschef Gabriella Nilsson.
[...]
Men samtidigt har kollektivtrafikens andel av de motoriserade resorna i länet minskat från 50 till 47 procent mellan 2023 och 2024.
Denmark lifts EV share to 64 pct of new car market, as Tesla sales slump across ScandinaviaEnceladus skrev: ↑fredag 07 februari 2025 18:09 Hård (M)-kritik: ”Stort ras för SL-trafikens marknadsandel”
Det framgår med all önskvärd tydlighet vilka länder i Norden som styrs av högerpopulister. Tamsons kastar alltså sten i glashus, även om SL inte är utan skuld.The Driven skrev:As was reported earlier in the month, Norway recorded electric passenger car sales of 8,954 (not including a handful of hybrid variants also sold), accounting for 96 per cent of the new car market.
[...]
In Denmark, similarly decisive policies and incentives are driving a clear uptick in EV sales, with the share of electric passenger cars sold throughout 2024 accounting for 51.5 per cent of all new car sales – up from 36.3 per cent in 2023.
This momentum has rolled into 2025, with EV sales in January accounting for 64 per cent – up from only 35 per cent twelve months earlier.
The same cannot be said for neighbouring Finland and Sweden, which both saw the share of electric vehicles decline from 2023 to 2024, down to only 29.6 per cent and 33.3 per cent.
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Två MP-politiker har hittills bekräftat att de kandiderar som trafikregionråd i Stockholm: Ajda Asgari och Patrik Sandström. Bilens framfart behöver stoppas nu:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 9:05 Första steget i operationen är i alla fall avklarat: Anton Fendert (MP) avgår som trafikregionråd i Stockholm
Ständigt detta Oliver Wyman Forum:Miljöpartiet i Stockholmsregionen skrev:– Urban Mobility Readiness Index sätter fingret på att kollektivtrafiken bara är en del av ett hållbart transportsystem. Rapporten lyfter fram att andelen bilresor i Stockholm behöver minska, och inför 2026 har vi sagt att kollektivtrafiken ska utvecklas just för att locka fler bilister, så jag hoppas det kan bidra till att behålla en topplacering även i framtiden. Men ska vi verkligen minska bilberoendet i Stockholm skulle på alla politiska nivåer behöva dra åt samma håll, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Köpenhamn rankas som tvåa i Europa. Snart fimpas förbränningsmotorn och på lite längre sikt planeras S-tågen få avbrottsfri trafik. Har Stockholm en chans?dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 07 februari 2025 11:51Ju förr dess bättre!Enceladus skrev: ↑fredag 07 februari 2025 11:33 Ständigt detta Oliver Wyman Forum. Inser politikerna att Stockholms rankning räddas av ett privat företag som kan lägga ner sin verksamhet när som helst?
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Här kommer "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna"
Varför införde "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna" inte nattrafik i Norra Djurgårdsstaden, trots frekventa önskemål, utan rentav förhalade nattrafiksutredningen?Mitt i skrev:– Vi tycker att vi har rätten att kalla oss det eftersom vi prioriterar kollektivtrafiken, till skillnad mot dem som styr nu, säger Ida Karlbom, kommunikationchef och kampanjgeneral hos Stockholmsmoderaterna.
Främst i ledet när kampanjen kickas igång i Norra Djugårdsstaden på måndag står migrationsminister Johan Forssell (M) och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).
[...]
– Det är ett magstarkt påstående av ett parti som i regeringsställning har tagit bort stödet till kollektivtrafiken och lagt närmare 20 miljarder på att göra fossilbilen billigare. Kollektivtrafiken tappar mot bilen i nästan hela landet på grund av Moderaterna, säger Anton Fendert.
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
(M) gör Stockholms innerstadsbussar till valfråga
Spårtrafiken ska väl i stort sett återställas i T26, med undantag för pendeltågen (vars tidigare utbud ändå var uselt, både objektivt sett och enligt resenärerna). Däremot kan det bli utökad nattrafik, och det har ju Tamsons konstant vägrat att införa när han satt vid makten. När det gäller busstrafiken så är det naturligt att linjer helt eller delvis läggs ner i en dynamisk storstad. Istället för att återgå till det som var kan det vara bättre att satsa där behoven finns, t.ex. nattrafik i NDS.Bussmagasinet skrev:– Vi går till val med ett skarpt löfte att återinföra innerstadens helt eller delvis nedlagda busslinjer så som de såg ut i 2022, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.
Löftet innebär en utökning av stombusstrafiken (Linje 1-4 och 6) med över 16 procent samt ett återinförande av flera linjer. Däremot omfattar löftet inte något återställande av busstrafiken utanför Stockholms innerstad eller de neddragningar i spårtrafiken som skett med miljöpartiet som ansvarigt för kollektivtrafiken i regionen.
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
MP-toppen gör comeback – tar över som trafikregionrådEnceladus skrev: ↑onsdag 26 februari 2025 12:16 Två MP-politiker har hittills bekräftat att de kandiderar som trafikregionråd i Stockholm: Ajda Asgari och Patrik Sandström. Bilens framfart behöver stoppas nu:
Varken Ajda Asgari eller Patrik Sandström föreslås bli nästa trafikregionråd, utan Jakop Dalunde. Tänker han återställa pendeltågen på samma sätt som tuben?DN skrev:Men nu är ekonomin bättre och regionens kreditvärdighet har höjts, enligt Jakop Dalunde. Det är dags för satsningar igen.
– Men vi behöver se över hur och var. Trafiken kanske kan komma tillbaka på vissa sträckor, vi får göra en klok analys av resenärsflöden.
[...]
– Vi måste se till att kollektivtrafiken fungerar för dem som är beroende av den. Och det är i de yttre delarna av regionen som det är viktigast att underlätta för folk att välja bort bilen.
[...]
MP väljer nytt trafikregionråd den 27 april. Tillträde som regionråd sker den 1 november.
Tamsons (M): Jag kandiderar
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons kandiderar också, åtminstone den 1 april!Moderaterna i Region Stockholm skrev:- Det är dags för en kollektivtrafikvän som trafikregionråd. Som sätter stopp för neddragningar och utvecklar, inte avvecklar, trafiken. Efter att ha sett Miljöpartiets förslag på kandidater kan jag konstatera att de inte har vad som krävs. Jag har i dag därför meddelat mitt intresse att, vid sidan om mitt oppositionsuppdrag, också axla rollen som trafikregionråd för att rädda kollektivtrafiken i Stockholm, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Ingen återhämtning i Storstockholm – många litar inte på kollektivtrafiken
Är det bara tunnelbana som fungerar i Stockholm? Kistagrenen och Spårväg Syd dras i långbänk. Elbussar försenas när SL exkluderar den som kan leverera.Bussmagasinet skrev:Nöjdast är tunnelbaneresenärerna där 84 procent är nöjda. I busstrafiken är andelen nöjda resenärer 72 procent, sex procent sämre än SL:s eget mål. SL förklarar det ökade missnöjet med de nerdragningar man gjort i innerstadstrafiken samt Nobinas stora inkörningsproblem för två trafikavtal i södra Storstockholm.
Missnöjet inom spår- och busstrafiken är störst för pendeltågen där bara 57 procent av resenärerna är nöjda.
Många stockholmare liter inte heller på kollektivtrafiken. Bara 41 procent av länets invånare ansåg under årets första tre månader att kollektivtrafiken är pålitlig. Det är långt under SL:s eget mål. SL pekar på en rad förklaringar till det låga omdömet från invånarna: Nobinas uppstartsproblem i de södra delarna av länet, störningar i pendeltågstrafiken samt fordons- och infrastrukturproblem för Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Spårväg city.