Spårväg Syd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Förslaget: Tunnelbana till Segeltorp
Mitt i skrev:Nyinflyttade Segeltorpsbon Michael Walter Verbraeken ser gärna både tunnelbana och spårväg i området.

[...]

Han önskar också fler resor under kvälls- och nattetid.

– Bussarna går rätt sällan sent på kvällen och ibland kan det kännas lite otryggt. När man betalar så mycket för en SL-biljett förväntar man sig många alternativ.
Tunnelbana hägrar i Segeltorp. Spårväg Syd blir förstås ett positivt inslag, men löser inte Segeltorps trafikbehov, nämligen "fler resor under kvälls- och nattetid".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Region Stockholm uppdaterade igår sin sida om Spårväg Syd:
Region Stockholm skrev:Lokaliseringsutredningen för Spårväg Syds första etapp, sträckan Flemingsberg–Skärholmen, håller på att avslutas. Samrådsredogörelsen har uppdaterats med synpunkterna som kom in under samrådet om val av lokalisering och trafikförvaltningens bemötanden. Projektets planläggningsbeskrivning samt dokumentet PM Bortvalda alternativ har också uppdaterats och kompletterats. Handlingarna är tillgängliga längre ner på sidan under rubriken Dokument.

Nästa steg i planeringen av Spårväg Syd är att besluta vilket lokaliseringsalternativ som ska ligga till grund för fortsatt utredning och utformning av spårvägen. Beslutet tas i regionens trafiknämnd och kallas beslut om val av lokalisering eller ställningstagande om lokalisering.

Inför beslutet om lokalisering behövs både länsstyrelsens och kommunernas sammanvägda ståndpunkter. Region Stockholm begärde därför under våren 2024 in yttranden där dessa myndigheter fick ge sin helhetssyn på framför allt valet av lokalisering avseende en första etapp mellan Flemingsberg och Skärholmen.

Under 2025 planeras fortsatt arbete med järnvägsplanen, bland annat ett tidigt samråd kring förslag till spårsträckning. I planläggningsbeskrivningen finns mer information om kommande steg i planeringen av spårvägen.
Det finns en del intressanta synpunkter i de bifogade dokumenten:
Region Stockholm skrev:Sträckan längst Glömstavägen ombeds ha en turtäthet fyra gånger i timmen fram till klockan 21:00 och därefter två gånger i timmen fram till klockan 06:00. Nattrafik behövs för arbetare på Huddinge sjukhus samt till delar längst spårsträckan som idag upplevs ha dåliga kommunikationer nattetid så som Kästa.
Som bekant har pendeltågen och dess matarbussar ingen nattrafik, men det har tunnelbanan och dess matarbussar. Hur kommer Spårväg Syd att betraktas?

Svensk Kollektivtrafik och Tyréns presenterade nyligen en jämförande studie där ovanstående synpunkter får vatten på sin kvarn:
Svensk Kollektivtrafik skrev:Det som leder till fler resenärer verkar vara hög turtäthet och lång öppettid. Sambandet mellan marknadsandel och turtäthet respektive öppettid är i särklass de starkaste sambanden som vi identifierat.

[...]

Tillhandahåll hellre färre turer på kvällen men under en längre tid så att öppettiden är god.

[...]

Malmö och Uppsala är de största städerna som ingått i analysen men Lund kommer på plats 8 av de 16 städer som analyserats dvs storleken är inte allt. Det som dessa städer har gemensamt är att de har hög turtäthet både dag och natt samt lång öppettid.
Som bekant har både Malmö och Lund avbrottsfri trafik medan Upptåget har mycket sena avgångar. Kommer SL äntligen att ta hänsyn till resenärernas behov?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Nytt hopp för Spårväg syd – stridsyxan nedgrävd
Mitt i skrev:Spårväg syd, som saknar 2,2 miljarder efter att regeringen tidigare sagt nej till ytterligare finansiering, stod högst på dagordningen.

Exakt vad som sades vill ingen av deltagarna berätta. Men alla, oberoende av politisk färg, var eniga om att mötet var konstruktivt och bra.

[...]

Någon officiell tidplan för de kommande förhandlingarna finns ännu inte, meddelar regionstyret. Tidigare prognoser att spårvägen skulle kunna vara klar 2033 har i alla fall spruckit.
Spårväg syd hänger fortfarande löst, men det verkar finnas en politisk vilja att hitta någon lösning.
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Spårväg Syd

Inlägg av JohanB »

Det är svårt att föreställa sig att Spårväg Syd skulle kunna byggas för 6,4 miljarder, särskilt när den betydligt kortare tvärbanegrenen till Helenelund redan har en prislapp på 8 miljarder.

Det känns som att det inte spelar så stor roll vad som överenskommes just nu, med tanke på att kostnadsprognoserna sannolikt kommer behöva revideras flera gånger framöver.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Den nuvarande planen är att Spårväg Syd realiseras i etapper, inledningsvis sträckan Flemingsberg–Skärholmen. I bästa fall går den till Gullmarsplan på sikt.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Syd

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 20:06 Den nuvarande planen är att Spårväg Syd realiseras i etapper, inledningsvis sträckan Flemingsberg–Skärholmen. I bästa fall går den till Gullmarsplan på sikt.
Ja, men det återstår att se om det blir något överhuvudtaget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Spårväg Syd

Inlägg av JohanB »

twr skrev: fredag 07 mars 2025 21:48
Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 20:06 Den nuvarande planen är att Spårväg Syd realiseras i etapper, inledningsvis sträckan Flemingsberg–Skärholmen. I bästa fall går den till Gullmarsplan på sikt.
Ja, men det återstår att se om det blir något överhuvudtaget.
Sannerligen. Och även om det politiska beslutet väl skulle fattas så skall dessutom någon av regionen styrd (?!) förvaltning lyckas hitta någon som kan faktiskt bygga själva anläggningen också. Tror knappast någon spårvagn når Skärholmen före 2050.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Odd »

Då bör man ju snarast se till att inga tjänstemän tillåts genomföra dumheter under tiden, som att lova bort spårreservatet mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen till hugade bostadsutvecklare.

Dessutom kommer ju en spårväg mellan Gullmarsplan-Östberga-Älvsjö att ta bort en del av underlaget för den kommande gulalinjen, ej att förväxla med f d gulalinjen, vilket är ännu ett argument för att slopa dumheterna med gula tunnelbanelinjer, hur de än går.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 07 mars 2025 21:48
Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 20:06 Den nuvarande planen är att Spårväg Syd realiseras i etapper, inledningsvis sträckan Flemingsberg–Skärholmen. I bästa fall går den till Gullmarsplan på sikt.
Ja, men det återstår att se om det blir något överhuvudtaget.
Det är just därför projektet realiseras i etapper (se sidan 2):
Trafikförvaltningen skrev:I december 2022 konstaterades, efter genomförd osäkerhetsanalys enligt successivprincipen, att investeringskostnaden för objektet Spårväg Syd kraftigt översteg den i ramavtalet avtalade finansieringen. Under år 2023 har utredningar inklusive ny successivanalys genomförts som även de visar på att kollektivtrafikobjektet i sin helhet inte kan genomföras inom avtalad budgetram.

Mot bakgrund av detta pågår samtal mellan parterna om projektets finansiering. För att underlätta möjligheterna att klara en finansiering inom ram planeras för en inriktning där Spårväg Syd realiseras i etapper. Den första etappen planeras gå mellan pendeltågstationen i Flemingsberg och tunnelbanestationen i Skärholmen via bland annat Masmo och Kungens kurva. Sträckan är cirka tio kilometer lång och omfattar åtta nya hållplatser. En del av spårvägens sträckning passerar planerade Tvärförbindelse Södertörn, varför samordning med Trafikverket krävs.
Spårvägen ska även gå i Botkyrka kommun (se figur 2 på sidan 5):
Trafikförvaltningen skrev:I delområde B har korridor B2 valts bort från fortsatt utredningsarbete då alternativet innebär längre spårsträckning och flera konfliktpunkter med befintliga och planerade vägar, vilket medför längre restid och högre kostnader. Alternativet har även sämre koppling till Huddinge kommuns utvecklingsplaner i Loviseberg. Sammantaget bedöms korridor B2 därmed inte uppfylla Spårväg Syds mål och ändamål på en tillräcklig nivå jämfört med korridor B1.

[...]

Botkyrka kommun, som inte är en part i Ramavtal 6, är positiv till uppförande av Spårväg Syd. Kommunen förespråkar att Spårväg syd förläggs i korridor B1 i delområde Kästa/Katrinebergsvägen. Hållplatsläget för korridor B1 hamnar närmare Tullinge och skapar bra förutsättningar för en kapacitetsstark kollektivtransportresurs för boende i en relativt biltät kommundel samt öppnar upp möjligheterna för en hållbar omställning såväl som stadsutvecklingsläge för nya bostäder. Samtidigt bedömer kommunen att utredningskorridoren kommer att innebära stora konsekvenser för boende i Tullinge villastad samt kräva omfattande hantering avseende detaljplanering och fastighetsfrågor.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Syd

Inlägg av twr »

För att sammanfatta verkar rapportens viktigaste resultat vara:

* För första gången, vad jag vet, säger man att det är sträckan Flemingsberg - Skärholmen som gäller snarare än hela den inom Sverigeförhandlingen avtalade sträckan. Fortfarande är det dock såvitt jag förstår väldigt osäkert om det blir något överhuvudtaget.
* Man väljer sträckan i tunnel söder om Kästa, genom Botkyrka kommun men utan hållplats i kommunen. Man väljer därmed bort sträckan längs Glömstavägen norr om Kästa.
* Man håller öppet både för nya bro mellan Kungens kurva och Skärholmen och en sträckning i markplan längs Smistavägen, under Södertäljevägen.

Med tanke på hur mycket som återstår i utredningsarbete är det knappast möjligt att bli färdig 2030 som det tidigare har talats om. Snarare bortåt 2040 om jag ska gissa.

Annars hade ju det här varit en naturlig sträckning att satsa på BRT samordnat med Tvärförbindelse Södertörn, som för tillfället är pausad eller åtminstone försenad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 12 mars 2025 13:16 För att sammanfatta verkar rapportens viktigaste resultat vara:

* För första gången, vad jag vet, säger man att det är sträckan Flemingsberg - Skärholmen som gäller snarare än hela den inom Sverigeförhandlingen avtalade sträckan. Fortfarande är det dock såvitt jag förstår väldigt osäkert om det blir något överhuvudtaget.
* Man väljer sträckan i tunnel söder om Kästa, genom Botkyrka kommun men utan hållplats i kommunen. Man väljer därmed bort sträckan längs Glömstavägen norr om Kästa.
* Man håller öppet både för nya bro mellan Kungens kurva och Skärholmen och en sträckning i markplan längs Smistavägen, under Södertäljevägen.

Med tanke på hur mycket som återstår i utredningsarbete är det knappast möjligt att bli färdig 2030 som det tidigare har talats om. Snarare bortåt 2040 om jag ska gissa.

Annars hade ju det här varit en naturlig sträckning att satsa på BRT samordnat med Tvärförbindelse Södertörn, som för tillfället är pausad eller åtminstone försenad.
Regeringen kan öppna plånboken – mot ett ja till Östlig förbindelse
Mitt i skrev:Målet är att försöka lösa finansieringen av bland annat Spårväg syd och den nya tunnelbanan, där det sammanlagt saknas minst fem miljarder.

Men förhandlingarna ska även handla om Östlig förbindelse, den omstridda väg- och kollektivtrafiktunnel som är tänkt att koppla ihop Nacka med Ropsten.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tolkar det som att regeringen kan vara beredd att skjuta till de pengar som saknas för Spårväg syd och tunnelbanan, mot att Region Stockholm går med på en helhetslösning där även Östlig förbindelse ingår – vilket mittenstyret i regionen hittills har motsatt sig.
Finansieringen kanske löser sig. Regeringen kan tänka sig att öppna plånboken för att få igenom sina hjärtefrågor, d.v.s. Östlig förbindelse. I så fall borde även länken till Globen ingå - liksom Spårväg City? Ett annat förslag är trängselskatt på E4:an. Som bekant saknas fyra miljarder kronor i Stockholmsförhandlingen.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Stockholms kommun har idag lagt upp ett programförslag för Älvsjödalen - projektnamnet på den stadsdel som ska skapas vid Älvsjömässan. Förvånande nog finns det ingen spårväg i sikte, trots att nuvarande trafikborgarråd har talat sig varm för att förlänga Spårväg Syd till Globen (se första artikeln). Däremot nämns en "kommande spårväg", vilket förmodligen avser Spårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Hur meningsfullt är det att bara bygga Spårväg Syd till Älvsjö?

Jag antar att utbyggd tunnelbana - både beslutad (t.ex. gula linjen) och planerad (t.ex. Bromma parkstad) - har högsta prioritet. Stockholm är ju inte Uppsala...
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Syd

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 12:40
Stockholms kommun har idag lagt upp ett programförslag för Älvsjödalen - projektnamnet på den stadsdel som ska skapas vid Älvsjömässan. Förvånande nog finns det ingen spårväg i sikte, trots att nuvarande trafikborgarråd har talat sig varm för att förlänga Spårväg Syd till Globen (se första artikeln). Däremot nämns en "kommande spårväg", vilket förmodligen avser Spårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Hur meningsfullt är det att bara bygga Spårväg Syd till Älvsjö?

Jag antar att utbyggd tunnelbana - både beslutad (t.ex. gula linjen) och planerad (t.ex. Bromma parkstad) - har högsta prioritet. Stockholm är ju inte Uppsala...
På sidan 15 i Trafik PM markeras ett "kapacitetsstarkt kollektivtrafikstråk" genom stadsdelen som kan gå vidare mot Gullmarsplan. Där kan spårvägen byggas.

Det syns dock inte i programhandlingen. Det gäller att mark faktiskt reserveras för bana och hållplatser och att kvarteren byggs så att spårvägsradier är möjliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 13 mars 2025 16:16 Finansieringen kanske löser sig. Regeringen kan tänka sig att öppna plånboken för att få igenom sina hjärtefrågor, d.v.s. Östlig förbindelse. I så fall borde även länken till Globen ingå - liksom Spårväg City? Ett annat förslag är trängselskatt på E4:an. Som bekant saknas fyra miljarder kronor i Stockholmsförhandlingen.
Nya budet: Halva Spårväg syd skjuts på framtiden
Mitt i skrev:Totalt sett saknas minst fem miljarder för att de nya tunnelbanelinjerna i Stockholm ska kunna byggas klart och för att Spårväg syd och Roslagsbanans förlängning till t-centralen ska kunna påbörjas.

[...]

Om detta miljardtillskott klubbas nu i år skulle etapp 1 kunna öppna för trafik 2035, bedömer Mitt i:s uppgiftslämnare.

Men finansieringen av fortsättningen, från Skärholmen till Älvsjö, föreslås skjutas upp till nästa statliga planperiod som börjar efter 2037. Alternativt ska frågan lösas i en separat förhandling, enligt dessa uppgifter.

[...]

Särskilt för Stockholms stad är sträckan Skärholmen-Älvsjö avgörande. Annars skulle spårvägen hamna nästan helt utanför den egna kommunens gränser – vilken kan göra det olagligt för Stockholm att gå in med pengar.
Den första etappen kan i bästa fall öppna om tio år - ett år efter Stockholms nya flaggskepp. Samtidigt bantas ett annat projekt som kan påverka Spårväg Syd:
Mitt i skrev:Försämrad koppling till Huddingevägen och ökad belastning på lokala vägar. Det är konsekvensen när Trafikverket nu kapar över 2,5 miljarder kronor i det nya förslaget för Tvärförbindelse Södertörn.

[...]

– Om man kommer fån Haninge och ska ta sig till Flemingsberg går det inte att svänga av. Då får man göra det vid Storängen eller trafikplats Kästa och köra tillbaka. Det ökar trycket på det befintliga lokala vägnätet. Dessutom blir det signalljus på Huddingevägen, där vi har kämpat för planskilda lösningar, säger Sara Heelge Vikmång.

Politikerna anser också att kopplingarna österut är en förutsättning för den planerade expressbuss J som ska gå mellan Jordbro och Flemingsberg.
Detta försvårar, om inte omöjliggör, en genomgående expressbuss mellan Haninge och Skärholmen. Kan regionen utnyttja högerns svaghet för Österleden?
Skriv svar