Täby kommun saknar fortfarande en rad förbättringar för kollektivtrafiken i Täby. Det handlar framför allt om att Roslagsbanan ska trafikeras som tunnelbanan. Dessa behov har Täby kommun påtalat under flera år, utan att få gehör. Hur realistiska är dessa önskemål? Bilburna Nackabor säger att bara tunnelbana kan tävla med bilen. Samtidigt förfaller pendeltågstrafiken. Är det inte dags att kasta in handduken och inse att bara tunnelbana kan ha tunnelbaneliknande trafik?Täby kommun skrev:Det är positivt för invånare och verksamma i Täby kommun om Trafikförvaltningen trafikerar med fler långa tåg under rusningstid och utökar trafiken i mellantrafiken på vardagar. Detta är dock inte tillräckligt. Täby kommun anser att Roslagsbanan till Ormsta och Åkersberga/Österskär ska gå med 15 minuterstrafik alla veckans dagar fram till åtminstone kl 22 från Östra station, men helst så länge som tunnelbanan håller samma turintervall. Detta eftersom det är rimligt att kommunerna i nordöstra delen av länet har motsvarande turtäthet som tunnelbanan. Idag blir det 30-minutersintervall så tidigt på kvällarna att Roslagsbanan inte upplevs som ett attraktivt resalternativ. När tunnelbanan övergår till 15-minuterstrafik blir anslutningstiderna vid Östra station orimligt långa.
Täby kommun anser vidare att turtätheten på Näsbyparkslinjen ska utökas till 20-minuterstrafik till åtminstone kl 20, det vill säga lika länge som det är sex tåg i timmen till Ormsta och Åkersberga/Österskär. Dagens turtäthet på linjen är generellt för gles och upplevs av många resenärer som oattraktiv.
Täby kommun vill också framföra att halvering av antalet avgångar från Ensta station och Visinge station under rusningstrafiken, som införts i december 2024, är oacceptabel. Halveringen har inneburit att det är svårt för resenärerna från dessa stationer att få plats på de få tåg som går. Kommunen har dessutom för ett par år sedan investerat i en infartsparkering vid Visinge station och som i och med den förändrade turtätheten inte blir lika attraktiv att använda och leder till att andra parkeringar blir hårt belastade.
Täby kommun anser att nattrafiken på Roslagsbanan under helger ska prioriteras bland annat genom att utöka trafiken till 03:15 på helgnätter.
Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Täby kommuns yttrande som svar på remiss inför trafikförändringar i SL- och WÅAB-trafiken 2025/2026 (T26)
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Vad säger att bara tunnelbana kan ha tunnelbaneliknande trafik, mer än du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Täby har efterfrågat tunnelbaneliknande trafik i många år, utan att få gehör. Barkarby får tunnelbaneliknande trafik om två år, och Solna om tre. Vad är nyckeln?
Vad gör Täby för fel förutom att inte satsa på tunnelbana? Låt oss vara ärliga: Täby skulle få tunnelbaneliknande trafik om Mörbygrenen förlängdes till Täby...Täby kommun skrev:Dessa behov har Täby kommun påtalat under flera år, utan att få gehör.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 15 maj 2025 19:27, redigerad totalt 2 gång.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Alla utom du tycker nog att det är bättre att påverka politikerna snarare än att lägga miljarder på nya banor bara för nattrafikens skull.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Täby har försökt att påverka i många år, och bara misslyckats. Samtidigt får Solna jackpot när tunnelbanan förlängs. Det handlar inte heller bara om nattrafiken:
Hur länge menar skribenten att Täby ska vänta på tunnelbaneliknande trafik? Tunnelbana till Täby kan förmodligen färdigställas inom bara 20 år!Täby kommun skrev:Idag blir det 30-minutersintervall så tidigt på kvällarna att Roslagsbanan inte upplevs som ett attraktivt resalternativ. När tunnelbanan övergår till 15-minuterstrafik blir anslutningstiderna vid Östra station orimligt långa.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Det vore extremt oansvarigt med skattebetalarnas pengar och är allmänt ett orimligt resonemang. Det är rimligare att de får vara utan det utbudet om man nu är så defaitistisk som du.Enceladus skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:31Täby har försökt att påverka i många år, och bara misslyckats. Samtidigt får Solna jackpot när tunnelbanan förlängs. Det handlar inte heller bara om nattrafiken:
Hur länge menar skribenten att Täby ska vänta på tunnelbaneliknande trafik? Tunnelbana till Täby kan förmodligen färdigställas inom bara 20 år!Täby kommun skrev:Idag blir det 30-minutersintervall så tidigt på kvällarna att Roslagsbanan inte upplevs som ett attraktivt resalternativ. När tunnelbanan övergår till 15-minuterstrafik blir anslutningstiderna vid Östra station orimligt långa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Grundproblemet med resonemanget är att det inte specificerar trafikbehovet. I stället för man något obegripligt resonemang med arbiträra siffror.
Det enklaste sättet är att säga att Roslagsbanan blir T-bana. Då uppfyller man ju kravet.
Det enklaste sättet är att säga att Roslagsbanan blir T-bana. Då uppfyller man ju kravet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Jag tror att skribenten har missuppfattat vad Täby efterfrågar. Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik, men struntar fullständigt i om det är Roslagsbana eller tub:
Som bekant har tunnelbanan en egen definition av mellantrafik. Tunnelbanans mellantrafik slutar klockan 21 på helger. För övriga trafikslag är det klockan 18.Täby kommun skrev:Idag blir det 30-minutersintervall så tidigt på kvällarna att Roslagsbanan inte upplevs som ett attraktivt resalternativ. När tunnelbanan övergår till 15-minuterstrafik blir anslutningstiderna vid Östra station orimligt långa.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Täby kommun kan väl köpa utökad trafik från SL?
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Ja, genom att medfinansiera utbyggd tunnelbana. Det borde dock finnas ett annat sätt om inte målet är att det bara ska byggas tunnelbana i Stockholm...
Information om trafikförvaltningens basprognos 2045 (TN 2018-1597)
Region Stockholm skrev:År 2019 stod busstrafiken för 50 procent eller mer i arton kommuner men 2045 har detta minskat till tolv kommuner, se Tabell 4. Andelen påstigningar inom bussystemet minskar från 43 procent till 38 procent, men busstrafiken förblir mycket viktig för Region Stockholm. Tunnelbanan ökar sin andel av antal påstigningar från 38 procent till 40 procent och förväntas bli det system som har flest påstigningar år 2045.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Huddinge kommuns yttrande över Remiss inför trafikförändringar i SL- och WÅAB-trafiken (T26)
Huddinge vill precis som Täby ha tunnelbaneliknande trafik, och i detta fall finns det absolut inga ursäkter. Södertäljegrenen har fler resenärer än de flesta tunnelbanegrenar, men ändå är det bara 30-minuterstrafik på helgmornar. Tunnelbanan har 15-minuterstrafik på samtliga grenar oavsett resandeunderlag.Huddinge kommun skrev:Huddinge kommun ser fram emot att mottaga den kommande remissen om nattrafik på pendeln, då ett införande av nattrafik vore mycket positivt för både Södertäljegrenen och Nynäshamnsgenen. Kommunen har länge framfört att tillgängligheten till verksamheter med udda tider behöver öka, särskilt i Flemingsberg där Huddinge sjukhus är en stor verksamhet med skiftesarbete. Nattpendel och ökad trafik på tidiga helgmornar skulle möjliggöra en ökad andel resande med kollektivtrafiken även för de som arbetar obekväma tider.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Jag vet att E. är insnöad på just "tunnelbana", men utan att kunna definiera vad det egentligen är.
Jag är insnöad på att det är bättre att man definierar vad det är man vill uppnå, sedan hanterar man det med dels de medel man har tillgång till, dels på effektivast sätt. Annars får man bara nya "gulalinjen"-projekt där man bygger "tunnelbana" för tunnelbanans skull men utan att förstå vad man bygger eller varför.
Jag är insnöad på att det är bättre att man definierar vad det är man vill uppnå, sedan hanterar man det med dels de medel man har tillgång till, dels på effektivast sätt. Annars får man bara nya "gulalinjen"-projekt där man bygger "tunnelbana" för tunnelbanans skull men utan att förstå vad man bygger eller varför.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Det är väl bara att bestämma att Roslagsbanan är tunnelbana så är saken klar?
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Jag tror inte att Täby bryr sig om vad Roslagsbanan kallas. Det viktiga är tunnelbanans minimiutbud (självklart med samma definition av mellan- och lågtrafik):Hechtwagen skrev: ↑lördag 24 maj 2025 22:52 Det är väl bara att bestämma att Roslagsbanan är tunnelbana så är saken klar?
- Högtrafik: Minst 10-minuterstrafik (de flesta delsträckor har tätare trafik)
- Mellantrafik*: Minst 10-minuterstrafik (de tyngsta grenarna har tätare trafik)
- Lågtrafik**: 15-minuterstrafik
- Nattrafik: 30-minuterstrafik
**Till klockan 1-2 på helger (tunnelbanans egna definition av lågtrafik)
Näsbyparksgrenen behöver kanske inte tunnelbanans minimiutbud, men den är jämnstor med Alependeln som har nattrafik - övrig spårtrafik i SL-land är större.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Varför skulle inte Näsbyparksgrenen få minst lika omfattande nattrafik som exempelvis Skarpnäcksgrenen? Är dom inte värda det?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Nä, men "övrig spårtrafik i SL-land är större". Roslagsbanan har ju flera grenar. Däremot är Näsbyparksgrenen förtjänt av nattlig timmestrafik som Alependeln.
Svar på remiss inför trafikförändringar i SL- och WÅAB-trafiken 2025/2026 (T26)
Även Österåker klagar på trafikutbudet, och då är det förstås inte fråga om Näsbyparksgrenen. Täbys yttrande avser faktiskt i huvudsak de två stora grenarna:Österåkers kommun skrev:Behov av en förbättrad nattrafik, dels utökning med buss men även önskemål om nattrafik på Roslagsbanan.
Nästa år ska tunnelbanans minimiutbud stärkas med minst 10-minuterstrafik i mellantrafik - utan något undantag på högsommaren. Solna är naturligtvis lyrisk:Täby kommun skrev:Täby kommun anser att Roslagsbanan till Ormsta och Åkersberga/Österskär ska gå med 15 minuterstrafik alla veckans dagar fram till åtminstone kl 22 från Östra station, men helst så länge som tunnelbanan håller samma turintervall. Detta eftersom det är rimligt att kommunerna i nordöstra delen av länet har motsvarande turtäthet som tunnelbanan.
Gissa vilket trafikslag resenärerna kommer att välja för att åka till eller från Arenastaden klockan 20 på helger. Svaret är givetvis tunnelbana - Solna valde rätt!Solna stad skrev:Staden välkomnar den föreslagna ökade turtätheten på tunnelbanans blå linje (10 och 11) under mellantrafik på högsommaren. Åtgärden stärker kopplingarna till både norra innerstaden och växande ytterområden, och bidrar till att öka kollektivtrafikens attraktivitet även utanför rusningstid.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
När Roslagsbanan går i tunnel till Centralen och kanske vidare söderut, blir det inte tunnelbana då?
Eller måste man ha släpsko för att få bli tunnelbana?
-Per
Eller måste man ha släpsko för att få bli tunnelbana?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Nej, det måste man inte men man måste få sin anläggning godkänd som tunnelbana av Transportstyrelsen. Det innebär att anläggningen kommer att lyda under Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg med tillhörande regelverk i stället för lagar och regler för järnväg, d.v.s man får en massa administrativt arbete till ingen nytta.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Roslagsbanan blir väl som Citybanan - tunnelbana i egentlig bemärkelse*, men utan tunnelbaneliknande trafik. Täby vill ha det senare, vilket tycks missförstås.
*Jag utgår från SO:s definition "(delvis) underjordisk, järnvägsliknande förbindelse för kollektivtrafik i större tätort" snarare än Transportstyrelsens godkännande.
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Enceladus tramsar som vanligt. För det första så är "tunnelbana" en term i lagstiftningen. Tunnelbana i egentlig bemärkelse är en anläggning som av Transportstyrelsen har beslutats vara tunnelbana. Transportstyrelsen har förmodligen krav på anläggningens utformning men inte på trafikens omfattning. Något sådant som "tunnelbaneliknande trafik" finns inte. Citybanan är en järnväg i tunnel och detsamma kommer förmodligen Roslagsbanan till centrum att bli. Det viktiga är inte vad saker heter, utan hur de fungerar.