Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sio skrev: söndag 16 februari 2025 13:37
Enceladus skrev: lördag 15 februari 2025 20:10
Enligt Sveriges infrastrukturminister kan ett modernt signalsystem som ERTMS eliminera alla signalfel. Tunnelbanans ursprungliga signalsystem gör ju inte det:
Bättre stadsdel skrev:Ett signalfel mellan Gamla stan och Slussen gör att tunnelbanan kör i mycket låg hastighet mellan dessa stationer.
Mellan Gamlastan och Slussen styr Gröna linjens datorställverk även Röda linjen spår.
Tidigare var det bana 2's ställverk i Liljeholmen som styrde den sträckan samma som spärrpersonalen vid Slussen, Gamla Stan samt T-Centralen. När ändrades det?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 582
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035

Inlägg av Sio »

C12C3C3C12 skrev: söndag 16 februari 2025 15:02
Sio skrev: söndag 16 februari 2025 13:37
Enceladus skrev: lördag 15 februari 2025 20:10
Enligt Sveriges infrastrukturminister kan ett modernt signalsystem som ERTMS eliminera alla signalfel. Tunnelbanans ursprungliga signalsystem gör ju inte det:

Mellan Gamlastan och Slussen styr Gröna linjens datorställverk även Röda linjen spår.
Tidigare var det bana 2's ställverk i Liljeholmen som styrde den sträckan samma som spärrpersonalen vid Slussen, Gamla Stan samt T-Centralen. När ändrades det?
Enligr Per Forsströms ställverksregister (forper.se) fr.o.m. 1999-10-27
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: söndag 16 februari 2025 14:03
Varför drabbas röda linjen så mycket mer än gröna linjen? Den 25 september 2024 var det också "tekniskt fel på banan". Ständigt denna röda linje!
Som jag skrev i mitt förra inlägg så är felet sällan i signallogiken utan oftast i de yttre delarna. I det här fallet är det alltså troligen så att det är någonting i röda linjens spår som krånglar.
Skriv svar