dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 05 februari 2025 14:01
...
Relä-baserade system, alltså? Hr. Sio eller någon annan
kunnig kanske kan förklara om den tekniken försvårar eller omöjliggör automatdrift? Det är ju det som Enceladus-kollektivet
insinuerar här ovan.
Reläbaserade system utgör i sig inget hinder för automatisk eller autonom drift. Tvärtom, relabaserade system kan ha en stor fördel just jämfört med integrerade system, då det är lättare att säkerställa (bevisa) säkerheten separat, och sedan kan automatdriften prövas inom sin egen kontext.
Sen måste allt ju kompabilitetsprövas tillsammans så det är ju inte bara att plocka en automatkörning från ett system och sätta på ett annat och hoppas att det fungerar. Men där kommer ju standarder in.
Det är därför jag förespråkar att man skall utveckla ett steg åt taget på tunnelbana 2, och sen 3. Först ta fram ett system som gör att ett autonomt system ombord kan orientera sig och förstå banan, signalsystem, körregler, folk eller föremål på spåret och andra parametrar som krävs av ett autonomt system. När detta är på plats, då kan koncentrera sig på det som ger körkommandon, acceleration och retardation, anpassning till olika spårlag, behaglig körning osv. Där kommer ju sådana saker in som kommunikation med realtidssystem så att körningen kan anpassas till trafikläget.
Om man lyckas med detta så kommer man att ha ett robust system som är anpassningsbart, bekvämt och driftsäkert. För att sedan anpassa det till tunnelbana 1 så krävs det troliogen små förändringar för att det skall fungera.
Där tror jag att ML kommer fungera bra, men generativ AI skall man nog hålla sig undan ifrån.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.